Kupując maszynę poligraficzną należy zwracać uwagę nie tylko na jej aktualne możliwości, ale również na dostępność usług serwisowych. Nawet najnowocześniejsze urządzenia nie są odporne na zużycie wynikające z błędów operatorów i naturalnych procesów starzenia. Dlatego w celu uniknięcia problemów tak istotne jest połączenie sprawnej obsługi techników z zaawansowaną konserwacją zapobiegawczą – mówi Mariusz Mitura, dyrektor ds. serwisu dla Europy Wschodniej w firmie Müller Martini.
Branżowe powiedzenie głosi: „Pierwszą maszynę sprzedaje handlowiec, a drugą serwis”. Czy znajduje ono odzwierciedlenie w rzeczywistości z punktu widzenia Müller Martini?
––––––––––
Mariusz Mitura: Myślę, że w tym stwierdzeniu jest dużo prawdy. Jakość obsługi posprzedażnej jest jednym z aspektów, które analizuje klient planujący nową inwestycję. Wsparcie działu technicznego w zapewnieniu ciągłości produkcyjnej maszyn odgrywa znaczącą rolę. Daje ono klientowi poczucie bezpieczeństwa produkcyjnego i pozwala na realizację planowanej produkcji.
Jak wygląda struktura działu serwisowego Müller Martini w Polsce?
––––––––––
M.M.: Struktura polskiego działu jest stabilna i dostosowana do potrzeb rynku, a wprowadzane zmiany mają na celu wzmocnienie zespołu oraz utrzymanie właściwej jakości obsługi klientów użytkujących maszyny Müller Martini i Kolbus. Do dyspozycji naszych klientów pozostają technicy serwisu, dział koordynacji i opieki nad umowami serwisowymi oraz naturalnie dział części zamiennych. Nasi technicy działają lokalnie z Warszawy, Krakowa i Poznania. Dział wsparcia technicznego jest zlokalizowany w siedzibie naszej grupy w Wiedniu i zapewnia obsługę klienta w języku polskim. Będąc częścią grupy REE współpracujemy ściśle z innymi krajami i w razie potrzeby możemy korzystać z regionalnych techników serwisu.
Na jaką ofertę serwisową mogą liczyć klienci Müller Martini? Jaki jest zakres świadczonych przez firmę usług?
––––––––––
M.M.: W naszym portfolio serwisowym posiadamy rozwiązania zapewniające wsparcie techniczne na każdym etapie „cyklu życia” maszyny, począwszy od jej instalacji. Nasi klienci oprócz tradycyjnego serwisu na miejscu mają do wyboru wsparcie za pomocą portalu zdalnego dostępu lub telefoniczne w trybie 8/5 albo 24/7. Posiadamy wiele rozwiązań prewencyjnych, w tym inspekcje stanu technicznego maszyn, liczne programy szkoleniowe oraz programy optymalizacji produkcji. W celu przedłużenia cyklu życia maszyn oferujemy naszym klientom specjalne zestawy modernizacyjne, między innymi systemów sterowania i obsługi. Naturalnie w zależności od wieku maszyny i jej wyposażenia zakres dostępnych rozwiązań może być różny.
Ważnym aspektem naszej działalności są relokacje maszyn używanych, które prowadzimy dla klientów kompleksowo, zgodnie ze wspólnie ustalonym zakresem i harmonogramem. Decydując się na takie rozwiązanie klienci mają pewność, że cały projekt zostanie przeprowadzony zgodnie ze sztuką, produkcja rozpocznie się planowo, a jej jakość będzie właściwa.
Dzięki platformie MPOWER klienci mają możliwość zamawiania online części zamiennych bezpośrednio w naszym magazynie centralnym w Szwajcarii, co w znaczny sposób przyspiesza ich czas dostawy. Posiadają oni również dostęp do dokumentacji technicznej ich urządzeń, a korzystając z systemu Connex mogą monitorować na bieżąco przebieg produkcji na swoich urządzeniach.
Serwis maszynowy to nie tylko naprawa zepsutych urządzeń, ale również działania o charakterze prewencyjnym, które tym uszkodzeniom mają zapobiegać. Z oczywistych względów powinny być one preferowane przez klientów – zgodnie z zasadą „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Czy polscy użytkownicy maszyn Müller Martini są wierni tej zasadzie?
––––––––––
M.M.: Działania prewencyjne to kierunek, w którym podążamy od lat. Jest to naszym zdaniem najlepsza metoda na zapewnienie wysokiej dyspozycyjności produkcyjnej maszyn. Biorąc pod uwagę wydarzenia ostatnich lat i związane z nimi problemy z łańcuchami dostaw, działania te wydają się być kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji. Muszę przyznać, że polscy klienci coraz chętniej po nie sięgają i liczba maszyn objętych naszą kompleksową opieką serwisową wzrasta z roku na rok.
Jakie usługi serwisu prewencyjnego oferujecie?
––––––––––
M.M.: Podstawowym produktem jest szeroko pojęty „maintenance”, podczas którego technik serwisu kontroluje kluczowe komponenty maszyny oraz przeprowadza właściwą jej konserwację zgodnie z zaleceniami producenta, wymienia lub uzupełnia niezbędne środki smarne i części eksploatacyjne.
Flagowym produktem działań prewencyjnych jest MM|Inspect – inspekcja maszyny, podczas której wykwalifikowani technicy przeprowadzają obszerną kontrolę stanu technicznego poszczególnych podzespołów zgodnie ze standardem MM i nanoszą w autorskim programie MM status każdego ze skontrolowanych punktów. W przypadku np. linii do oprawy bezszwowej punktów kontrolnych jest około 500. Cały proces jest dość czaso- i pracochłonny, jednak jego rezultat w postaci szczegółowego raportu obejmującego aspekty mające wpływ na jakość produkcji, wydajność produkcji, bezpieczeństwo obsługi, czasów przyrządów, jak również niezawodność maszyny, daje klientowi i nam pełny obraz jej stanu mechanicznego. Określenie priorytetów pozwala na zaplanowanie potencjalnych działań naprawczych zgodnie z harmonogramem produkcji i budżetem firmy.
Idealnym uzupełnieniem MM|Inspect jest kontrola podzespołów elektrycznych linii produkcyjnej. Certyfikowany elektronik firmy Müller Martini sprawdza podzespoły elektryczne w szafach sterujących, stan silników, hamulców, połączeń elektrycznych, sygnałowych, funkcjonowanie systemów kontrolnych, jak również dokonuje kontroli oprogramowania. Przygotowany po kontroli raport wskazuje stwierdzone nieprawidłowości oraz potencjalne problemy, które mogą w przyszłości spowodować awarię. Dzięki działaniom prewencyjnym klienci zyskują wiedzę o stanie maszyny oraz czas na zaplanowanie i wdrożenie działań, które pozwolą uniknąć nieplanowanych i kosztownych przestojów produkcyjnych.
Jakie najstarsze urządzenia Müller Martini zdarza się wam serwisować? Jakie problemy powoduje konieczność napraw maszyn liczących sobie kilkanaście lub kilkadziesiąt lat?
––––––––––
M.M.: Myślę, że niektóre naprawiane przez nas maszyny są starsze ode mnie (śmiech). Obsługa tak szerokiego portfolio maszyn produkowanych na przestrzeni dziesiątek lat jest wielkim wyzwaniem dla każdego producenta, zarówno pod kątem utrzymania niezbędnego know how, jak i dostępności części zamiennych. Maszyny w trakcie aktywnej fazy produkcji są ciągle rozwijane, dostosowywane do bieżących potrzeb rynku, dostępnych rozwiązań mechanicznych i elektronicznych, które niestety z biegiem czasu zostają przez ich producentów wycofywane. Müller Martini nieustannie szuka alternatywnych rozwiązań dla wycofanych komponentów, przygotowuje zestawy modernizacyjne, oferuje naprawę części, szuka zamienników – wszystko po to, aby przedłużyć cykl życia maszyn. Jednakże jesteśmy również świadomi, że ryzyko obniżenia wydajności i awarii wzrasta wraz z wiekiem maszyn.
Chcemy być transparentni, a Państwo powinniście wiedzieć, jakie usługi możemy zaoferować dla waszych maszyn. Dlatego przeprowadziliśmy analizę w całym zakresie naszych rozwiązań produktowych i opracowaliśmy program Life Cycle Management (LCM – zarządzanie cyklem życia maszyny), aby pomóc Państwu w analizie ryzyka związanego z eksploatacją urządzeń. Na podstawie programu LCM możemy pokazać, jak możemy wspierać Państwa w dłuższej perspektywie i jakie kierunki działania są dla Państwa dostępne w odniesieniu do zainstalowanych maszyn.
Z jakich pakietów serwisowych mogą skorzystać użytkownicy maszyn Müller Martini? Czy istnieje możliwość dopasowania ich do indywidualnych potrzeb użytkownika?
––––––––––
M.M.: W ramach umowy serwisowej klienci mogą wybierać z całego portfolio produktów. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie i wspólnie z nim analizujemy potrzeby oraz szukamy rozwiązań. Naszym wspólnym celem jest zapewnienie wysokiej dyspozycyjności produkcyjnej maszyn i optymalizacja kosztów.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Tomasz Krawczak