Za nami cztery dni profesjonalnych prezentacji, spotkań i dyskusji na temat najlepszych maszyn do przetwarzania, etykietowania i drukowania. 246 firm i 20 922 zwiedzających to liczby, które podsumowują drugą edycję targów Print4All, odbywającą się w dniach 3-6 maja w centrum konferencyjnym Fiera Milano i potwierdzają ich renomę jako jednej z kluczowych imprez wystawowych branży poligraficznej i przetwórczej w Europie.
Gdybym chciał tę edycję podsumować jednym słowem, to z pewnością byłaby to „energia”, odczuwalna w halach wystawowych i na stoiskach firm przez wszystkie cztery dni imprezy – tłumaczył Paolo Pizzocaro z Fiera Milano, dyrektor targów Print4All. – Najwyraźniej chęć ponownego spotkania bezpośredniego, możliwość konfrontacji i pozyskania najświeższych innowacji, które oferuje branża, skłoniły tak dużą liczbę profesjonalistów do odwiedzenia targów Print4All. W tym roku bardziej niż kiedykolwiek targi były nie tylko platformą budowania relacji, ale także okazją do podpisywania umów sprzedaży. Spodziewaliśmy się dużego zainteresowania w tym roku, ale rzeczywistość przerosła nasze oczekiwania – dodał Paolo Pizzocaro.
Organizatorzy podkreślają również bardzo profesjonalny przekrój zwiedzających, wśród których 44 proc. to właściciele, dyrektorzy generalni i przedstawiciele kadry kierowniczej firm, zaś 32 proc. – reprezentanci działów technicznych i innych dywizji, kluczowych przy wyborze i ocenie rozwiązań technologicznych. Warto dodać, że 42 proc. gości poszukiwało innowacji związanych z drukiem, a 24 proc. zadeklarowało zainteresowanie surowcami i komponentami.
Interesujące są dane dotyczące profilu zagranicznych gości, którzy przybyli do Mediolanu z 66 krajów świata, przy czym, zdaniem organizatorów, ich wysoka liczba świadczy o normalizacji sytuacji i nastrojów po pandemicznych obostrzeniach. Najbardziej zainteresowani zakupem produktów „made in Italy” byli Europejczycy stanowiący 71 proc. gości oraz mieszkańcy Afryki Północnej (12 proc.). W gronie dziesięciu krajów o największej liczbie zwiedzających na 9. miejscu znalazła się Polska; na szczycie podium uplasowała się Hiszpania, a dalej Niemcy i Szwajcaria.
Jako efekt prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez obecne na targach firmy zaprezentowano to, co najlepsze w sektorze maszyn dla przetwórstwa, etykietowania i drukowania. Impreza stała się również okazją do odzwierciedlenia potrzeb rynku, który z coraz większym zainteresowaniem przygląda się modelom gospodarki o obiegu zamkniętym i Przemysłowi 4.0, a także procesom cyfryzacji, które pozwalają na dostosowanie rozwiązań do potrzeb klienta nawet w przypadku produkcji niskonakładowej.
Sektor druku, którego obroty we Włoszech wynoszą obecnie 3,1 mld euro, nadal osiąga dobre wyniki, nawet w sytuacji, gdy długoterminowe skutki pandemii i realia polityczne na świecie budzą niepokój. Wzrost cen surowców, materiałów i energii spowalnia łańcuch dostaw i ma wpływ nie tyle na zamówienia maszyn, które wciąż pozostają na dobrym poziomie, ile na terminy dostaw. Zdaniem ekspertów taka sytuacja może potrwać nawet do przyszłego roku. Mimo niepokojów targi Print4All stały się ważną wizytówką zróżnicowanego i kolorowego świata druku, od maszyn dla wielkich przedsiębiorstw po propozycje odpowiednie do realizacji produkcji niskonakładowej.
Impreza odzwierciedla rzeczywistość, w której maszyna drukująca staje się narzędziem dialogu z odbiorcami, przekazywania wiadomości i wartości, a także ekscytacji: od rozwiązań umożliwiających wzbogacanie i tworzenie unikalnych opakowań i etykiet, poprzez personalizację, farby metaliczne, brokat, tłoczenia, nowe kolory i różnorodne faktury, które mogą uszlachetnić i nadać wartość każdemu produktowi, aż po wydruki na materiałach innych niż papier, takich jak tkaniny do produkcji odzieży lub dekoracji wnętrz, które stają się narzędziem pozwalającym na doświadczanie otaczających przedmiotów w nowy sposób. Nade wszystko potrzebujemy dzisiaj zadziwiać „efektami specjalnymi”, które są w stanie ożywić najbardziej kreatywne pomysły – podkreślił Antonio Maiorano, prezes włoskiego stowarzyszenia dostawców przemysłu poligraficznego (ARGI).
Innowacja z pewnością jest siłą napędową potrzebną do kierowania wyborami w kierunku coraz bardziej zrównoważonych rozwiązań, zarówno pod względem materiałów, jak i procesów. Dzisiaj, aby być konkurencyjnym, potrzebujemy podejścia, które łączy maksymalną oszczędność energii i minimalny wpływ na środowisko. Rynek i konsumenci nagradzają szlachetne, świadome zachowania, preferując produkty zrównoważone i nadające się do recyklingu oraz firmy, które przyjęły kulturę gospodarki o obiegu zamkniętym – dodał Daniele Barbui, prezes ACIMGA.
Przykłady obecnych na targach przełomowych rozwiązań zostały wyróżnione w pierwszej edycji konkursu „Best in Show”, w postaci innowacyjnych maszyn i technologii zdolnych do wytwarzania produktów komunikacji drukowanej na najwyższym poziomie. Czterech finalistów: zrównoważone i nadające się do recyklingu opakowanie, które gwarantuje taką samą prawidłową konserwację żywności jak folia plastikowa, zaprezentowane przez firmę Bobst; drogocenna etykieta, zaprezentowana przez Cartesa; projekt personalizacji drukowanych tapet dla wnętrz szpitali, oferowany przez Fujifilm oraz bloczek cegły o wyjątkowym kształcie, nadającej się do recyklingu, a zrobionej z trzciny cukrowej, prezentowany przez IMS Technology. Nagrodę końcową otrzymała firma Cartes za awangardową markę Bacca Nera, będącą efektem zastosowania nowych materiałów i technik klejenia, uszlachetniania złota oraz reliefu, które mogą uwydatnić i uczynić produkt wyjątkowym.
Tego rodzaju efekty wymagają użycia technologii najnowszej generacji, wysoce zaawansowanych maszyn, ale także odpowiednio wyszkolonego personelu, który będzie zawsze na bieżąco z innowacjami. Dlatego w tym roku organizatorzy wyznaczyli specjalną przestrzeń dedykowaną szkoleniom oferując bogaty i sprecyzowany program spotkań oraz seminariów. Jak wynika z opinii zbieranych podczas imprezy i po jej zakończeniu, goście docenili możliwości zdobywania i aktualizowania wiedzy na seminariach dotyczących różnych rynków poligraficznych: od komunikacji po zrównoważony rozwój, od cyfryzacji procesów po zbiory danych. Nie zabrakło okazji do odkrywania nowych pomysłów, twórczych inspiracji i rozumienia ewolucji, które zmienią sposób, w jaki prowadzimy biznes.
Targi cieszyły się także dużym zainteresowaniem młodzieży ze szkół plastycznych i projektowych oraz specjalistycznych instytutów szkolących i przygotowujących do pracy kolejne pokolenia specjalistów. Targi to też okazja do zaprezentowania sektora młodym talentom, opowiedzenia o interakcji między innowacjami, wiedzą techniczną i kreatywnością, które dają początek coraz lepszym wynikom.
Targi Print4All odbywały się jednocześnie z trzema innymi wydarzeniami, tworząc razem innowacyjny format The Innovation Alliance. Unikalna koncepcja sprawdziła się w praktyce przyciągając łącznie ponad 90 000 gości z całego świata. Innovation Alliance, w skład którego wchodzą targi: Ipack-Ima, Greenplast, Intralogistica Italia oraz Print4All ma powrócić w tym samym formacie do centrum Fiera Milano w dniach od 27 do 30 maja 2025 r.
Opracowano na podstawie materiałów organizatora