Mieszalnia farb offsetowychCzego należy oczekiwać od profesjonalnej mieszalni farbczęœć II
6 Dec 2016 14:44

Drukarnia, zlecajšc wykonanie farb spotowych w mieszalni i płacšc za ich wykonanie, ma prawo stawiać wymagania. Jeœli ămieszalnie z przypadkuÓ funkcjonujš na rynku, to dlatego, że nie muszš sprostać wysokim wymaganiom, jakie drukarnie mogš stawiać mieszalniom, a w rezultacie drukarnie nie otrzymujš odpowiedniego produktu. Czego należy oczekiwać od profesjonalnej mieszalni? 3. Wykorzystanie mieszalni do celów nietypowych Oprócz wykonywania farb mieszanych na potrzeby drukarń mieszalnia może wykorzystać swój sprzęt do wielu innych prac. Oczywiœcie jest to sprawa konkretnej mieszalni, czy będzie ot-warta na tego typu dodatkowe zlecenia. Jaki zatem jest jeszcze potencjał do ewentualnego wykorzystania? 3.1. Ocena intensywnoœci farby Zarówno farby spotowe, jak i triadowe zawierajš pewnš procentowš zawartoœć pigmentów. Drukarnia może zbadać stopień intensywnoœci farby w ten sposób, że przy dużym nakładzie drukuje się np. 2,5 kg farby X i 2,5 kg farby Y, starajšc się zachować tę samš gęstoœć optycznš. Następnie porównuje się liczbę wydruków wykonywanych farbš X w stosunku do farby Y i tak można porównać wydajnoœć obu farb oraz ich ekonomicznoœć. Zamiast takiego sposobu liczenia pomiarem intensywnoœci może się zajšć mieszalnia posiadajšca przeddrukarkę i spektrofotometr. 3.2. Ocena równego krycia farby Drukarnie, które nie posiadajš odpowiedniego sprzętu (densytometr, a w przypadku farb mieszanych Đ spektrofotometr) nie sš w stanie zmierzyć, czy farba w różnych miejscach arkusza nakładana jest z takš samš gruboœciš, jeœli zaœ występujš różnice, to w jakim stopniu. W niektórych maszynach można skorygować iloœć nadawanej farby tak, aby jej nadawanie było równomierne, a w konsekwencji gęstoœć optyczna w każdym miejscu arkusza była zasadniczo jednakowa. Zatem istnieje możliwoœć regulacji maszyny, a gdy jej nie ma, to sama œwiadomoœć wielkoœci różnicy pozwoli na lepszy dobór farby: gdy jest to duża różnica, lepiej drukować farbš o mniejszej pigmentacji, wówczas różnica będzie mniej zauważalna. Pomiaru gęstoœci optycznej druku może dokonać mieszalnia. 3.3. Ocena barwy farby Drukarnia posiada farbę i chce się dowiedzieć, czy regulujšc gruboœć nałożenia farby osišgnie danš barwę na konkretnym podłożu, czy nie; na ile zbliży się do pożšdanej barwy; jak grubo musi położyć farbę, aby rezultat był jak najbliższy oczekiwanemu. 3.4. Zmiana barwy farby Drukarnia posiada farbę spotowš, ale musi zmienić podłoże. Mieszalnia może okreœlić, czy zmiana barwy podłoża istotnie wpłynie na barwę finalnš. Jeœli zmiany będš istotne, to może istnieje szansa, że przez dodanie odpowiedniego pigmentu da się wprowadzić korektę. Ponadto farby o jakiejœ barwie można użyć jako składowej do produkcji farby o zdecydowanie innej barwie. 3.5. Uzyskanie farby czarnej z farb spotowych Farba pochłania częœć widma œwiatła oœwietlajšcego farbę; pozostała częœć widma odbitego od powierzchni farby dociera do oka obserwatora, wywołujšc wrażenie barwy. Jeœli do tej farby dodane zostanš pigmenty pochłaniajšce widmo dotychczas odbijane, wówczas farba stanie się czarna. W praktyce stanie się szara z jakimœ odcieniem, np. czerwonym. Do takiej farby dodawana jest dodatkowo farba czarna w celu lepszego jej wyczernienia. Mieszalnia do takiej czarnej farby może dołšczyć pasek pokryty farbš dla jej oceny. Tak wyprodukowana farba w zależnoœci od jej barwy z powodzeniem nadaje się do drukowania ulotek, a nawet tekstów ksišżek. Dla drukarni może to być sposób pozbycia się resztek farb mieszanych i pozyskania taniej farby czarnej. 3.6. Pomiar odpornoœci na œcieranie Mieszalnie wyposażone w urzšdzenie do badania œcieralnoœci (rub tester) mogš zbadać odpornoœć na œcieranie druku zarówno lakierowanego, jak i nie. Drukarnie mogš sprawdzić stopień œcieralnoœci farby: czy farba na wydrukowanym arkuszu posiada pożšdanš odpornoœć, czy jest ona porównywalna do odpornoœci z poprzedniej produkcji, czy nakład można już przekazać np. na linię klejšcš, czy raczej trzeba go dosuszyć, a może farba była niewłaœciwie wykonana lub nieodpowiednio zmodyfikowana przed samym drukowaniem i mimo schnięcia 24 czy 48 godzin wcišż nie wykazuje żšdanej odpornoœci i nigdy jej nie osišgnie. Rub testery ze specjalnym wyposażeniem umożliwiajš sprawdzenie œcieralnoœci w podwyższonej temperaturze Đ test dla opakowań narażonych na podwyższone temperatury piecowe i mikrofalę. 3.7. Pomiar i modyfikowanie lepkoœci lakierów Mieszalnia wyposażona w kubki wypływowe do badania lepkoœci płynów może sprawdzić lepkoœć lakierów. W przypadku lakierów dyspersyjnych może odpowiednio obniżyć ich lepkoœć do pożšdanej, może też podać ăprzepis" na obniżenie tej lepkoœci. Może sprawdzić, czy lakier dyspersyjny w dużych kontenerach ma jednorodnš lepkoœć w całej objętoœci, dokonujšc pomiaru jego lepkoœci przy powierzchni i przy dnie. W przypadku lakieru rozwarstwionego należy go dokładnie wymieszać, a skutecznoœć homogenizacji można sprawdzić kubkiem wypływowym. 3.8. Poszukiwanie rozwišzań efektów nietypowych Drukarnia może zlecić wykonanie próbnych wydruków, m.in. jaki efekt osišgnie się pokrywajšc farbę metalicznš innš farbš, jaki efekt da bardzo grube położenie farby (np. uzyskiwane na maszynie offsetowej jako wynik dwukrotnego drukowania). Może zadać jakiœ inny temat do rozwišzania w mieszalni, tak aby laboratorium mieszalni wykonało wstępnš pracę i przekazało sugestie przed kosztownymi eksperymentami na maszynach offsetowych i lakierujšcych. 4. Bilans ekonomiczny drukarń korzystajšcych z usług mieszalni Osoby odpowiedzialne za ekonomiczne wyniki drukarń stawiajš sobie pytanie, czy korzystać z usług mieszalni i w jakim zakresie? Ten problem można sformułować inaczej: czy drukarnie sš w stanie taniej wyprodukować powtarzalnš farbę mieszanš z zachowaniem niezbędnych dla danego druku parametrów? Jeœli drukarnia na koszty spojrzy w sposób wšski, to czasem dochodzi do wniosku, że taniej wyniesie jš wykonanie farby mieszanej we własnym zakresie; jest tak, gdy cena kilograma farby z mieszalni przewyższa cenę składników, których użyła drukarnia do wyprodukowania kilograma farby, majšcej zastšpić tę z mieszalni. Jednak spójrzmy na to szerzej, aby nie zdarzyła się taka sytuacja jak z kierowcš, który dowiedział się, że na odległej stacji benzynowej może kupić paliwo tańsze o grosz. Gdy udało mu się tam zatankować, ucieszył się, że zarobił kilka złotych, a nie wzišł pod uwagę czasu, który poœwięcił na dojazd i spalonego dodatkowo paliwa. Drukarnia chcšc wyprodukować farbę mieszanš nabywa składniki dla niej dostępne, czyli farby o podstawowych barwach Pantone. Szuka na rynku najtańszych farb. Gdy je zakupi, pojawia się kwestia ich wydajnoœci. Załóżmy, że ma doœwiadczenie z farbami okreœlonego producenta i wie, jakš gruboœciš farby należy drukować, aby uzyskać pożšdanš barwę. Zatem wstępnie oblicza, ile będzie potrzebować farby dla danego nakładu. Na wszelki wypadek nabywa mniej, bo tak naprawdę iloœć poszczególnych kolorów będzie znana dopiero, gdy farbę się wykona i sprawdzi na maszynie poprawnoœć barwy, ewentualnie wprowadzi poprawki receptury. Oczywiœcie, robišc korekty stara się je odnotować. Notatki będš wiarygodne, jeœli drukarnia ma odpowiedniš wagę (czasem poprawki wymagajš dodania niewielkich iloœci). Gdy już wiadomo, jakich proporcji farb poszczególnych kolorów należy użyć, można zaczšć drukowanie w celu sprawdzenia wydajnoœci farby i dokupienia kolejnej porcji farb dla całego nakładu. Można jednak się obawiać, że ponownie nie wykona się dokładnie farby takiego samego koloru i lepiej będzie, gdy zmiesza się od razu przed drukowaniem całš potrzebnš farbę (w tym jednak przypadku trzeba znać wydajnoœć użytych farb). Ponieważ farby dostępne sš na rynku w opakowaniach 1 kg, to częœć farb pozostanie w rozhermetyzowanych puszkach i z wielkim prawdopodobieństwem ulegnie zniszczeniu, zajmujšc najpierw miejsce na półce jako farba, która może kiedyœ się przydać. W drukarni farby miesza pracownik, który otrzymuje pensję, a zatem do ceny farby należy doliczyć jego wynagrodzenie. W tym czasie mógłby wykonywać innš pracę. Najlepiej, aby wykonywał farbę ktoœ, kto ma doœwiadczenie z barwš. Jeœli będzie to drukarz, należałoby się zastanowić, czy nie jest korzystniej dla firmy, aby drukował niż zajmował się mieszaniem. Może w tym czasie musi stać maszyna, bo właœnie nie ma odpowiedniej farby mieszanej. Drukarz musi się wykazać dyscyplinš laboranta także w swoich notatkach zawierajšcych receptury (może trzeba będzie wznowić nakład). Notatki powinny być dostępne dla innych drukarzy i napisane jednoznacznie (może drukarz znajdzie się na urlopie lub zachoruje). Zatem drukarze powinni umieć odczytywać i sporzšdzać notatki z recepturš w sposób jednoznaczny dla wszystkich. Gdy druk zostanie wznowiony, wszystko wydaje się proste: drukarnia kupuje odpowiednie iloœci farb i miesza je według zapisanej receptury. W takim postępowaniu tkwi milczšce założenie, że kupowane farby (niech będš to farby tego samego producenta) majš takš samš pigmentację i barwę jak używane przy pierwszym nakładzie. Gdy jednak tak nie będzie, pojawiajš się pytania: czy receptura była zła, czy mieszajšcy się pomylił? Ostatnim pytaniem, którego może sobie nie zadać drukarnia, jest pytanie o samš farbę. Chociaż producenci starajš się zachować stabilnoœć produkcji, zdarzajš się przypadki, kiedy wina tkwi np. w kolorze samej farby. Poza tym może zaistnieć sytuacja, że dostawcy nagle zabrakło okreœlonej farby o danym kolorze podstawowym Pantone. Drukarnia uzupełniajšc ten brak farbš innego producenta może nie zdawać sobie sprawy, że farba ma innš intensywnoœć, a zatem posiadana receptura nie zda egzaminu. Barwa farby mieszanej jest oceniana ăna okoÓ Đ profesjonalna mieszalnia ma spektrofotometr. Drukarnia może sobie taki zakupić. Barwę może wstępnie sprawdzić, rozmazujšc farbę na podłożu, a ostatecznie na maszynie. Aby tego uniknšć, drukarnia może zakupić przeddrukarkę. Majšc przeddrukarkę do wydruków próbnych dobrze jest nabyć wagę laboratoryjnš, dzięki czemu drukarnia będzie wiedziała, przy jak grubym nałożeniu farby osišgnie danš barwę i w ten sposób może skalkulować iloœć farby potrzebnej na nakład i wycenić usługę dla klienta. No i oczywiœcie przydałby się mieszalnik zamiast wiertarki. Ale gdyby nawet drukarnia zakupiła wymienione urzšdzenia i przeszkoliła osobę do ich obsługi, to nadal nie ma możliwoœci takich jak mieszalnia. Drukarnia pracuje bowiem na gotowych farbach, mieszajšc je ze sobš. Tymczasem mieszalnie majš możliwoœć wykonywania farby na bardziej podstawowym poziomie; pigmenty, woski, suszki, spoiwa, oleje pozwalajš jej modyfikować właœciwoœci samej farby, a nie tylko jej barwę, dostosowujšc farbę do rodzaju podłoża, nadajšc jej odpornoœć stosownš do przeznaczenia druku. Ponadto mieszalnia posiada system procedur archiwizacyjno-kontrolnych w celu zagwarantowania jakoœci swego produktu. Uznajšc potrzebę zlecania mieszalni profesjonalnego mieszania farb można postawić pytanie, czy jest możliwe obniżenie ceny farb mieszanych? Farba spotowa może mieć niższš cenę, gdy jest mniej intensywna, z większš zawartoœciš transparentu. Mieszalnie mogš wyprodukować taka farbę, jeœli klient naciska na cenę kilograma, tyle że drukarnia na nakład może zużyć nawet do 30% więcej farby. Grubsza zaœ warstwa farby nie sprzyja dobremu schnięciu. Zatem jest to oszczędnoœć pozorna i krótkowzroczna. Cena farby może jednak być niższa bez zmian intensywnoœci farby. Jest ona wypadkowš cen pigmentów. Jeœli użyjemy tańszych pigmentów, to cena będzie niższa. Problem tylko, czy wykonujšc farbę o danej barwie można znaleŸć takie rozwišzanie. Mieszalnia może zaproponować barwę zbliżonš do żšdanej, której barwa może być dla drukarni do zaakceptowania, czyli faktycznie akceptowana jest inna barwa. O cenę farby mieszanej można zatroszczyć się już na etapie projektu i skonsultować barwę z mieszalniš tak, aby znaleŸć najtańsze rozwišzanie. Nie wszystkie pigmenty sš odporne np. na lakier UV. Można oczywiœcie zastosować pigmenty alternatywne, odporne na ten lakier, ale sš one znacznie droższe. Mieszalnia, majšc suszarkę UV, może nałożyć lakier UV na wydruk próbny, utrwalić go i w ten sposób przetestować, czy mimo zastosowania pigmentów podstawowych została zachowana barwa. Czasem nie sposób uniknšć użycia specjalnych pigmentów. Ostatnim elementem obniżenia ceny farb mieszanych jest negocjacja cen, ale o tym w dobie wolnego rynku nie muszę przecież pisać. Dodam jedynie, że iloœć wykonywanej farby jest elementem przetargowym, bo mieszalnia woli wykonać 20 kg farby jednego koloru niż wykonać tę samš iloœć farb np. po 2 kg z różnych kolorów. Opracował Dariusz Biegacz Agencja Poligraficzna Multigraf