Druk to proces technologiczny, którego nieodłączną częścią jest złożona interakcja pomiędzy maszyną, wykorzystywaną chemią oraz papierem. Optymalny dobór materiałów eksploatacyjnych w znacznym stopniu determinuje wydajność i produktywność całego procesu. Póki co nieliczne drukarnie zdecydowały się na współpracę z jednym, kompleksowym dostawcą, zdejmującym z nich ciężar logistyki, negocjowania warunków współpracy z wieloma firmami i wreszcie biorącym odpowiedzialność za cały proces przebiegający z wykorzystaniem jego produktów.
Z jednej strony można zrozumieć drukarnie, które chcą samodzielnie wybierać dostawców materiałów eksploatacyjnych, kierując się jakością lub ceną i wychodząc z założenia, że każda grupa produktowa ma swojego lidera. Można też zrozumieć logikę, że żadna firma nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować wszystkich materiałów, potrzebnych do procesu drukowania, w najwyższej jakości. Jednak firma Heidelberger Druckmaschinen AG twierdzi, że znalazła rozwiązanie optymalne – wybrała poddostawców specjalizujących się w poszczególnych grupach produktowych, poddała surowej ocenie ich proces produkcyjny, wyznaczyła własne kryteria i stworzyła kompletną linię materiałów eksploatacyjnych pod wspólną marką Saphira. Zdaniem niemieckiego producenta, linia ta została dobrana w taki sposób, aby zapewnić użytkownikom najwyższą wydajność i produktywność, mniejszą ilość odpadów oraz wyższą jakość druku. Podczas dedykowanego spotkania prasowego klienci firmy Heidelberg z Belgii i Niemiec, którzy korzystają głównie z produktów Saphira, podzielili się z dziennikarzami swoimi doświadczeniami. Opiszemy je w kolejnym numerze Poligrafiki, w tym koncentrując się na produktowej strategii niemieckiego producenta.
Sprawdzana jakość
Jeśli chodzi o materiały eksploatacyjne, firma Heidelberg funkcjonuje głównie jako diler. Wyjątkiem są jedynie lakiery – w 2008 roku niemiecki koncern przejął firmę Hi-Tech Coatings, która obecnie produkuje ok. 20 tysięcy ton lakierów dyspersyjnych i UV rocznie w dwóch fabrykach: w Holandii i Wielkiej Brytanii. Heidelberg sprzedaje około 5 tysięcy różnych materiałów eksploatacyjnych na całym świecie, a wszystkie sprzedawane w Europie spełniają wymagania regulacji REACH dotyczącej chemikaliów. Ponadto, jak twierdzi niemiecki producent, fakt, że jest producentem maszyn drukujących pozwala mu na nieograniczone testy materiałów eksploatacyjnych na tychże maszynach. I tu łyżka dziegciu – żeby Heidelberg wziął pełną odpowiedzialność za niezakłócony i wydajny proces drukowania, należy być użytkownikiem wyłącznie maszyn tej marki. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że w segmencie arkuszowych maszyn offsetowych udział Heidelberga sięga 40 proc., wciąż jest chyba sens pisać ten artykuł.
Skonsolidowany proces zamówień
Różnica pomiędzy dilerami materiałów eksploatacyjnych a Hei-delbergiem jest podstawowa: niemiecki koncern nie sprzedaje jedynie wybranych produktów, ale specjalnie dobrane produkty, których kombinacja ma gwarantować optymalny proces drukowania. Interakcja pomiędzy farbą, roztworem nawilżającym i obciągiem jest dla każdego poligrafa oczywista – Heidelberg testuje te
3 grupy produktowe właśnie w konkretnej kombinacji, nie osobno. To jedyna, jego zdaniem, droga do sprawdzenia, czy materiały te współpracują i gwarantują optymalne rezultaty. Oprócz wyższej jakości i niezakłóconego procesu, zamawianie wszystkich produktów u jednego dostawcy pozwala na uproszczenie procesów wewnętrznych w drukarni – odnosi się to nie tylko do procesu drukowania, ale również do procesu zaopatrzenia i procedur handlowych z nim związanych. Produkty Saphira można zamawiać online w dedykowanym sklepie internetowym. Według estymacji firmy Heidelberg współpraca z jednym dostawcą pozwala obniżyć poziom zapasów magazynowych o ok. 30 proc., co uwalnia część zamrożonego kapitału na inne zakupy, jak również redukuje ilość faktur nawet do 70 proc., co upraszcza księgowość.
Heidelberg oferuje obecnie do każdej nowo zakupionej maszyny swojej produkcji pakiety startowe Saphira, gwarantujące, że uruchomienie inwestycji odbędzie się bezproblemowo i z optymalnym rezultatem. Zestawy te zawierają komplet materiałów eksploatacyjnych dobranych pod kątem konkretnej technologii. Poszczególne jego elementy, jak płyty drukujące, wałki, obciągi, farby czy roztwory nawilżające, zostały dopracowane i przetestowane pod kątem wzajemnej kompatybilności i – przy spełnieniu standardów procesu drukowania w danej technologii (bo i najlepsza farba nie pomoże, jeśli w hali maszyn jest nieodpowiednia temperatura) – zdaniem firmy Heidelberg pozwalają na wykorzystanie maksymalnych możliwości maszyn tak pod kątem jakości, jak i wydajności (np. przez krótszy czas narządu i mniejszą ilość odpadów). Do specjalnych technologii, takich jak Anicolor czy wysokoprędkościowa UV, niemiecki producent oferuje specjalne zestawy wydajnościowe Saphira (Saphira Performance Kits), maksymalizujące wydajność maszyn. Dla wielu drukarń, zwłaszcza posiadających dużą liczbę zespołów drukujących, znaczenie może mieć również logistyka oferowana przez firmę Heidelberg. Koncern oferuje własne zasoby transportowe, współpracuje również z dostawcami np. papieru, a dostawy mogą być realizowane nawet dwa razy dziennie, również w trybie ekspresowym. Obsługa „just-in-time” pozwala więc nie tylko na obniżenie stanów magazynowych, ale także wykorzystanie części powierzchni magazynowej np. do celów produkcyjnych.
W wersji Eco
Od 2. kwartału br. dostępna będzie również pełna linia produktowa Saphira Eco – od materiałów wykorzystywanych w przygotowalni po kleje introligatorskie. Zdaniem firmy Heidelberg spełnia ona kryteria najostrzejszych standardów branżowych, czasami nawet je przekraczając. W pierwszej kolejności na rynek trafią płyty CtP, farby, lakiery, kleje i roztwory nawilżające oraz myjące. Wykorzystanie produktów z etykietą Saphira Eco pozwoli drukarni spełnić wymagania lokalnych i międzynarodowych programów certyfikacyjnych takich jak Nordic Swan, European EcoLabel czy Austrian environmental label. Zapewni także nie tylko mniejszą emisję amoniaku i lotnych gazów organicznych do atmosfery, ale również pozwoli chronić zasoby, nie ograniczając stabilności procesu produkcji. W celu zapewnienia transparentności kryteriów Heidelberg publikuje je na swojej stronie internetowej, a dostawców – jak zapewnia – poddaje surowej weryfikacji i kontroli. AN