Mniejsza emisja CO2 z programem RafCycle
6 Dec 2016 14:58

Włoski producent wina Masi Agricola dołączył do programu RafCycle, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. W ramach programu RafCycle zużyte podkłady są przekształcane w surowiec papierniczy. W ramach naszej głęboko zakorzenionej tradycji dbania o środowisko naturalne odbieramy odpady ze sklepów detalicznych, winnic i zakładów produkcyjnych, co odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu ilości odpadów i zużycia surowców – mówi Bruno Boscaini, dyrektor ds. produkcji włoskiego producenta win Masi Agricola. – Jesteśmy mile zaskoczeni, że podkłady pozostające po etykietach stosowanych w naszej produkcji można przetworzyć i ponownie wykorzystać. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się podpisać umowę z UPM Raflatac i stać się jednym z pierwszych włoskich producentów wina, którzy przystąpili do programu RafCycle. Innowacyjny program RafCycle stanowi kolejny krok dla Masi Agricola w kierunku produkcji i sprzedaży wina w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Kluczową kwestią przemawiającą za rozpoczęciem współpracy z firmą UPM Raflatac była możliwość przetwarzania podkładów zużytych przez Masi Agricola – które wcześniej trafiały na wysypiska – w cenny surowiec wtórny wykorzystywany do produkcji papieru. Jak mówi Stefano Pistoni, regionalny dyrektor ds. sprzedaży UPM Raflatac: Wprowadzając w życie koncepcję RafCycle firma UPM Raflatac wyznaczyła sobie ambitny cel znalezienia ekologicznych rozwiązań przeróbki odpadów w całym cyklu eksploatacyjnym etykiet samoprzylepnych, aż do użytkownika końcowego i właściciela marki. RafCycle pozwala na ograniczenie ilości składowanych odpadów pochodzących z procesów produkcji, drukowania, dystrybucji i nakładania etykiet samoprzylepnych. Jednocześnie ze zużytych podkładów papierowych odzyskuje się włókna drzewne doskonałej jakości. Włoscy użytkownicy końcowi mogą dołączyć do programu RafCycle dzięki firmie L. C. I. (Lavorazione Cartaria Italiana), czołowemu dostawcy papieru z recyklingu. Naturalny wybór dla producenta klasycznego włoskiego trunku Masi Agricola S.p.A. jest liderem w produkcji Amarone – klasycznego włoskiego wina wyróżniającego się wykorzystaniem częściowo wysuszonych winogron, co zwiększa koncentrację soku przed wyciskaniem. Firma ma swoje korzenie w Valpolicella, jednym z najlepszych regionów winiarskich we Włoszech, gdzie w 1772 r. rodzina Boscaini kupiła małą dolinę Vaio del Masi, od której swoją nazwę wzięła wytwórnia wina. Cristina Valenza, dyrektor ds. kontaktów zewnętrznych Masi Agricola, wyjaśnia: Przemysł winiarski jest bez wątpienia branżą dojrzałą, przynajmniej w zakresie stosowanych metod i technologii. Nie spodziewam się żadnych drastycznych zmian rewolucjonizujących sposób uprawy winorośli i produkcji wina. Krok po kroku, z sezonu na sezon musimy doskonalić każdy etap procesu produkcji, na przykład wdrożyć bardziej ekologiczne praktyki w naszych winnicach, obniżyć koszty produkcji i ilość powstających odpadów, a następnie wybierać materiały opakowaniowe, które mogą zostać poddane recyklingowi, a także ograniczyć ich zużycie. RafCycle jest dla nas oczywistym wyborem. Przedstawiciel Masi Agricola Bruno Boscaini dodaje: W tym samym duchu butelki szklane do niektórych trunków zostały przeprojektowane i, w zależności od kształtu, są teraz lżejsze o 20-30 proc. Pozwoliło to nam na zmniejszenie zużycia szkła o ponad 660 ton rocznie, co na etapie odbioru i recyklingu butelek oznacza redukcję emisji gazów cieplarnianych o ponad 400 ton każdego roku. Boscaini mówi, że tradycyjny karton używany w dystrybucji również został zmieniony i jego nowa struktura plastra miodu umożliwiła roczną oszczędność ponad 25 ton tektury falistej. Firma Masi Agricola wystąpiła z wnioskiem o przyznanie stosowanemu przez nią kartonowi certyfikatu FSC. Jednocześnie u wszystkich naszych dostawców etykiet zamawiamy produkty z certyfikatem FSC, w tym także etykiety do win firmy UPM Raflatac. Ocena cyklu życia produktu potwierdza 26-proc. redukcję emisji CO2 w firmie Masi Agricola Firma UPM Raflatac opracowała zaawansowany model oceny cyklu życia produktów (LCA – Life Cycle Assessment) na podstawie badań przeprowadzonych nad etykietami zgodnie z normami ISO 14040/44. Ocena ta pomaga zrozumieć wpływ różnych etykiet na środowisko pod względem emisji dwutlenku węgla, zużycia wody i energii oraz recyklingu zużytego podkładu. Umożliwia to firmom podejmowanie właściwych decyzji, które zmniejszają oddziaływanie ich produktów na środowisko naturalne. Odzyskiwanie surowców jest jedną z kluczowych kwestii w strategii zrównoważonego rozwoju, a koncepcja RafCycle jest tego doskonałym przykładem – wyjaśnia Robert Taylor, dyrektor ds. ochrony środowiska UPM Raflatac. – W ramach naszej oceny LCA przeanalizowano wpływ stosowania etykiet na środowisko – począwszy od lasu, a skończywszy na utylizacji lub recyklingu odpadów – i wykazano, że przekazywanie zużytych podkładów firmie UPM Raflatac poprawia i tak znakomite rezultaty uzyskane przez Masi Agricola w kwestii dokonanych oszczędności. W podobnym badaniu porównującym efekty recyklingu podkładu i jego składowania firma UPM Raflatac przeprowadziła ocenę LCA 12,5 mln butelek rocznie z różnymi kombinacjami etykiet i podkładów. Przede wszystkim nasza analiza ukazuje wymierne korzyści, co jest bardzo istotne w chwili podejmowania decyzji. Ocena cyklu życia produktów Masi Agricola wykazała, że recykling podkładu zmniejsza wpływ używania etykiet na środowisko przez ograniczenie zużycia energii o 1 proc. i wody o 3 proc., a także, co bardzo istotne, redukcję emisji gazów cieplarnianych o 26 proc. Niedawno firma UPM Raflatac opracowała także narzędzie Label Life, które informuje o wpływie etykiet na środowisko. Przedstawia stopień oddziaływania na środowisko produktów etykietowych w zakresie emisji dwutlenku węgla, zużycia wody i energii oraz recyklingu zużytego podkładu. Dostarcza informacji, których potrzebują drukarnie etykiet i użytkownicy końcowi, by dokonywać wyborów bardziej przyjaznych środowisku i realizować cele dotyczące jego ochrony. Korzyści płynące z programu RafCycle, których nie da się przeliczyć na pieniądze Konsumenci są nadal przywiązani do określonej marki – to ona wciąż bardziej się liczy niż przesłanie, które za nią stoi – zauważa Raffaele Boscaini, koordynator grupy technicznej Masi Agricola. – Jednak ostatnie badania rynku pokazały nam, że kwestie ochrony środowiska stają się już piątą, a nawet czwartą najważniejszą kwestią, na którą zwraca się uwagę przy wyborze wina. Jest to szczególnie istotne w krajach Europy Płn. i Ameryki Płn., gdzie od pewnego czasu konsumenci pytają o wino ekologiczne. Firma Masi Agricola eksportuje ponad 90 proc. swoich produktów do przeszło 85 krajów. W niektórych z nich etykiety na nowych butelkach zawierają informację o zmniejszeniu ilości użytego szkła i płynących z tego korzyściach ekologicznych. Nie wiemy, czy w najbliższych latach tendencja ta będzie wzrastać. Dlatego Masi Agricola stale poszukuje innowacyjnych rozwiązań, które połączą mniejszy wpływ na środowisko z tradycyjnymi metodami wyrobu win w regionie Triveneto oraz z ideą, która przyświecała nam od pokoleń – poszukiwania innowacyjnych rozwiązań takich jak program RafCycle. Poza faktami poznanymi dzięki ocenie LCA, Raffaele Boscaini mówi o emocjonalnej wartości płynącej z programów ekologicznych takich jak RafCycle. Przewiduje on, że: W przyszłości będą istnieć dwie grupy konsumentów: tych, którzy piją wino dlatego, że jest to po prostu alkohol, i tych, którzy szukają w nim tradycji, smaku, kultury i emocji. To właśnie na tej drugiej grupie skupia się Masi Agricola – firma, której wino składa się w 20 proc. z płynu i w 80 proc. z emocji. Opracowano na podstawie materiałów firmy UPM Raflatac