Muzeum Papieru i Druku powstało w Łodzi
6 Dec 2016 14:46

19 listopada w siedzibie Instytutu Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Papieru i Druku, któremu Instytut użyczył swoich pomieszczeń. Podstawę eksponatów muzealnych stanowią zbiory Ryszarda Uljańskiego, również założyciela Fundacji „Ocalić od zapomnienia”, której celem jest ochrona starych urządzeń typograficznych, introligatorskich i papierniczych oraz popularyzacja wiedzy na temat ręcznego czerpania papieru, tradycyjnej typografii i introligatorstwa. Na mocy porozumienia zawartego dzięki staraniom dyrektor IPiP PŁ, prof. Barbary Surmy-Ślusarskiej i poparciu rektora Politechniki Łódzkiej, prof. Jana Krysińskiego pomiędzy Instytutem i Fundacją, w dwóch salach IPiP znalazły się: kolekcja maszyn i urządzeń papierniczych, typograficznych, introligatorskich, specjalistyczna biblioteka, pracownia czerpania papieru, rzemieślnicza drukarnia i introligatornia z tradycyjnym wyposażeniem, w której nawet budzik pochodzi z lat 30. ubiegłego wieku. Jest także oryginalna prasa Zygfryda Gardzielewskiego, twórcy antykwy toruńskiej. Muzeum prowadzą państwo Uljańscy. Będzie ono służyło nie tylko pracownikom naukowym i studentom, ale również wszystkim zainteresowanym tradycjami papiernictwa, drukarstwa i introligatorstwa. W uroczystości otwarcia licznie uczestniczyli przedstawiciele łódzkiej uczelni, zakładów poligraficznych, podobnych placówek muzealnych m.in. z Warszawy, Cieszyna, Grębocina, reprezentowane były także Towarzystwo Bibliofilów oraz Łódzkie Towarzystwo Przyjaciół Książki, którego wielu członków jest członkami Fundacji „Ocalić od zapomnienia”. Nie zabrakło mediów, nie tylko branżowych. Profesor Barbara Surma-Ślusarska przypomniała tradycje papiernictwa i poligrafii w Politechnice Łódzkiej, a rektor prof. Jan Krysiński podkreślił, że rozwój papieru i druku związany jest nierozłącznie z rozwojem cywilizacji oraz że lokalizacja muzeów w siedzibach uczelni stanowi europejską tradycję. Grzegorz Matuszak, prezes Fundacji „Ocalić od zapomnienia”, mówił o pasji Ryszarda Uljańskiego, dzięki której wiele maszyn zostało ocalonych nie trafiając na złom i dając świadectwo kultury materialnej, będącej nośnikiem kultury duchowej. Papiernicy kształceni w Politechnice Łódzkiej nie będą ręcznie czerpać papieru, ale powinni wiedzieć, jak to się robi, a także poznać arkana „czarnej sztuki” Gutenberga. W ten sposób uczelnia techniczna humanizuje swoich studentów. Prezes wyraził wdzięczność Politechnice Łódzkiej za przyjęcie Muzeum pod swój dach i przypomniał, że będzie ono otwarte także dla mieszkańców miasta. Następnie uczestnicy uroczystości mieli okazję zwiedzenia sal muzealnych i wysłuchania interesujących komentarzy Ryszarda Uljańskiego dotyczących poszczególnych eksponatów, a także wypróbowania swoich umiejętności w dziedzinie drukowania na zabytkowych maszynach i czerpania papieru. Jednym z gości specjalnych był Janusz Tryzno, twórca Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, który przyniósł w prezencie dla nowo otwartej placówki kasztę z kartonowymi czcionkami – z myślą o najmłodszych pasjonatach sztuki drukarskiej. Poligrafika, która jest jednym z patronów Muzeum Drukarstwa Warszawskiego, z zainteresowaniem będzie śledzić rozwój nowo powstałej, tak bliskiej jej tematycznie instytucji. IZ