Myśl i Mów!
6 Dec 2016 14:55

Wizjonerzy idei zrównoważonego rozwoju oraz przedstawiciele globalnych marek wystąpią z prezentacjami i wykładami w dniach 26-27 września w Berlinie, podczas odbywającej się tam premierowej edycji targów EcoPrint 2012. Zupełnie inne targi EcoPrint 2012 to jednak nie tradycyjna impreza targowa i rozczaruje się ten, kto mimo obecności firm takich jak EFI, Heidelberg, HP, Mimaki czy Ricoh spodziewa się przede wszystkim prezentacji maszyn. To pierwsza impreza w przemyśle poligraficznym (i pierwsza z serii EcoPrint) całkowicie poświęcona zrównoważonemu biznesowi drukarskiemu. Jak twierdzą jej organizatorzy, idea targów zrodziła się z naglącej konieczności promocji zrównoważonego druku w środowisku print buyerów poddawanemu coraz silniejszej presji filozofii korporacyjnej społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility – CSR). EcoPrint Show to wydarzenie absolutnie unikalne. W odróżnieniu od tradycyjnej targowej formuły będzie ono połączeniem kongresu i ekspozycji, z bardzo zróżnicowanym programem seminariów, debat i wystąpień branżowych autorytetów – wyjaśnia Marcus Timson, dyrektor EcoPrint. – Zasadniczą różnicę stanowić jednak będzie wciągająca tematyka EcoPrint Show, a udział w tym wydarzeniu nie będzie pasywnym doświadczeniem, polegającym na przemierzaniu targowych alejek. Wokół tego projektu zgromadziliśmy wiodących innowatorów, wizjonerów i osoby odpowiedzialne za zakup druku i opakowań – ludzi czynu, którzy w naturalny sposób inspirują. Niektórzy z nich to prekursorzy i ambasadorzy idei zrównoważonej produkcji – czy możemy sobie pozwolić na to, aby ich nie posłuchać? Kogo więc będziemy mieli okazję wysłuchać już pod koniec września br. w Berlinie? Program seminariów i konferencji jest niezwykle bogaty. Zarządzający największymi światowymi markami takimi jak: Nike, Ikea, Coca-Cola, Estée Lauder, Toyota, Clear Channel, JC Decaux czy Aveda skonfrontują z rzeczywistością prezentacje współzałożyciela Cradle To Cradle, profesora Michaela Braungarta oraz profesora Hansa Joachima Schellnhubera z Instytutu Badań nad Klimatem w Poczdamie. Powierzchnia wystawiennicza The Station, w którym odbywać się będzie EcoPrint 2012, została zaaranżowana z myślą przede wszystkim o treści, a nie o formie – w jej centrum znajdować się będzie scena oznaczona bannerem „Think!” (Myśl!), na której będą się odbywać prezentacje, otoczona przez stoiska sponsorów. Przestrzeń „The Round”, przeznaczona na debaty, oznaczona będzie natomiast bannerem „Talk!” (Mów!). Organizatorzy zapowiadają aż 50 wykładów i debat w ramach obu przestrzeni w ciągu dwudniowej zaledwie imprezy. Wybierający się do Berlina nie mogą przeoczyć wystąpienia dr. Braungarta, współautora „Cradle to Cradle”, najlepiej sprzedającej się książki biznesowej dedykowanej idei zrównoważonej produkcji. „Cradle to Cradle” jest swoistym manifestem wzywającym do transformacji przemysłu poprzez ekologicznie inteligentny design i stała się już „bohaterką” kilku filmów dokumentalnych. Kolejny obowiązkowy punkt programu to wykład profesora Hansa Joachima Schellnhubera z Instytutu Badań nad Klimatem w Poczdamie oraz członka Niemieckiej Komisji Doradczej nad Globalnymi Zmianami. Jest on jednym z najbardziej liczących się światowych naukowców specjalizujących się w zmianach klimatycznych; doradza m.in. przewodniczącemu Komisji Europejskiej. Ekologiczni liderzy branży W Berlinie oprócz bogatego programu merytorycznego nie zabraknie również prezentacji rozwiązań oraz pokazów na żywo. Partnerem głównym projektu EcoPrint jest firma HP, która została uznana przez magazyn „Newsweek” za jedną z 25 najbardziej „zrównoważonych” firm w USA i znalazła się w pierwszej setce najbardziej zrównoważonych światowych marek. EcoPrint uważamy za bardzo ważną inicjatywę w branży poligraficznej i będzie ono dla nas doskonałą platformą do komunikacji naszej idei zrównoważonego druku – mówi Ronen Zioni, dyrektor marketingu w HP EMEA. –Wiodące światowe marki dostosowują swoje łańcuchy dostaw do wyznaczonych celów redukcji niekorzystnego wpływu na środowisko i druk musi również sprostać nowym oczekiwaniom. W Berlinie zaprezentujemy innowacyjne technologie drukarskie, umożliwiające realizację szerokiej gamy aplikacji w punktach sprzedaży, z zakresu reklamy zewnętrznej i wewnętrznej, jak i opakowań. Zrównoważony rozwój jest – podobnie jak przyjazny środowisku proces produkcji i efektywne energetycznie maszyny drukujące – bardzo istotny dla firmy Heidelberg. Poprzez zmniejszanie ilości makulatury oraz innych odpadów, zużycia energii i różnych emisji do minimum, Heidelberg umożliwia drukarniom produkcję efektywną kosztowo oraz zgodną z zasadami poszanowania środowiska naturalnego. „Myśl ekonomicznie, drukuj ekologicznie” jest hasłem znajdującym odzwierciedlenie we wszystkich rozwiązaniach Heidelberga. Większość drukarń staje obecnie przed rosnącymi wymaganiami ze strony swoich klientów w zakresie produkcji zgodnej z zasadami ekologii, w związku z czym jest coraz więcej informacji, z którymi muszą się oni zapoznać – mówi Harald Woerner, specjalista ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Heidelberg. – EcoPrint to kolejna okazja, aby pokazać, jak ekologia i efektywność kosztowa mogą iść ręka w rękę podczas procesu drukowania. Przede wszystkim chcemy rozmawiać z drukarzami i odbiorcami końcowymi, a nasi eksperci będą do dyspozycji, gotowi przekazać niezbędne informacje pozwalające na zbudowanie właściwego modelu zrównoważonego drukowania. Graham Moore, dyrektor rozwoju biznesu w Ricoh Europe, mówi: Od momentu wprowadzenia naszego nowego programu Carbon Balanced Printing i „przyjaznych dla środowiska” targów drupa 2012, otrzymaliśmy bardzo wiele zapytań z rynku. Targi EcoPrint pozwolą nam na dalsze demonstrowanie naszego ciągłego zaangażowania w stosowanie zrównoważonego podejścia. Podkreślimy, w jaki sposób nasza wciąż rozszerzana gama ekologicznych rozwiązań dla biznesu – dla drukarń komercyjnych, firmowych i biurowych środowisk druku –zwiększa wydajność zasobów, procesów i kosztów. Pogram Carbon Balanced Printing, akredytowany przez British Standards Institution (BSI), jest oparty na odnoszącym sukcesy Ricoh Sustainability Optimisation Programme, przeznaczonym dla rynku biurowego. Opiera się na trzystopniowym procesie: analizie emisji dwutlenku węgla generowanych przez każdy proces druku, optymalizacji oraz neutralizacji pozostałych, nieuniknionych emisji poprzez kredyty węglowe. W rezultacie klienci zyskują pewność, że wszystkie materiały drukowane na urządzeniach Ricoh są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Wprowadzony został również nowy kalkulator węglowy, aby pomóc dostawcom usług druku w kalkulacji i minimalizacji emisji dwutlenku węgla u ich klientów. Pragnąc zademonstrować wciąż rozszerzane portfolio rozwiązań przyjaznych dla środowiska, Ricoh pokaże także Ricoh Pro L4000, pro-totyp urządzenia szerokoformatowego, które cechuje nowa generacja piezoelektrycznych głowic drukujących produkcji Ricoh z trwałym atramentem na bazie lateksu, gwarantującym niski wpływ na środowisko. Urządzenie oferuje szeroką gamę mediów o różnych podłożach i jest doskonałe dla firm, które przy okazji druku najwyższej jakości materiałów POS chcą dbać o środowisko naturalne. Urządzenie będzie dostępne w Europie i w Ameryce Północnej w pierwszym kwartale 2013 roku. Ricoh pokaże także inicjatywy dotyczące cyklu życia produktu, w tym ponowne użycie regenerowanych urządzeń (GreenLine), recykling części i mediów. Podczas panelu dyskusyjnego innowatorów odwiedzający będą mogli również dowiedzieć się, jak ważny jest zrównoważony rozwój w tworzeniu produktu. Graham Moore weźmie udział w debacie panelowej, która będzie miała miejsce pierwszego dnia targów. Kolejny wystawca EcoPrint Show Live i propagator praktyk drukarskich przyjaznych środowisku, amerykańska firma EFI, ma już na koncie spore zasługi w promocji idei zrównoważonego rozwoju. Między innymi dzięki produktowi Fiery nastąpił intensywny rozwój druku cyfrowego i dynamiczny wzrost efektywności produkcji poligraficznej. Troska o oszczędność energii i redukcję makulatury widoczna jest również w systemach inkjetowych Vutek LX i Jetrion, wykorzystujących technologię UV LED. Doskonale rozumiemy, w jaki sposób integracja i workflow mogą wyeliminować zjawisko nadprodukcji, dlatego przyświeca nam idea konsumpcji mniejszej ilości energii i materiałów eksploatacyjnych, pozwalająca na prowadzenie rentownego biznesu drukarskiego oraz redukcję niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne – informuje Frank Tueckmantel, wiceprezes ds. marketingu korporacyjnego w firmie EFI. – Poprawa dokładności kolorystycznej oraz powtarzalności to kolejne kluczowe czynniki pozwalające na optymalizację procesów i redukcję odpadów. Nasze najnowsze rozwiązania inkjetowe zostały stworzone również z myślą o oszczędności energii, dlatego uważam EcoPrint za idealne miejsce do edukacji drukarzy, w jaki sposób uczynić prowadzone przez nich biznesy bardziej zrównoważonymi. Firma Mimaki, japoński producent ink-jetowych systemów wielkoformatowych, postanowiła zaprezentować swój sposób na zrównoważony rozwój poprzez pracę swoich maszyn. W Berlinie będzie można zapoznać się z ekologicznymi atrybutami urządzeń JV400-LX oraz UJF-3042. Japoński producent uzyskał akredytację ISO 14001 już w 2009 roku i jest zaangażowany nie tylko w rozwój proekologicznych systemów produkcyjnych, ale również niezależnych standardów środowiskowych. EcoPrint to dla nas doskonałe miejsce do prezentacji naszych starań o bardziej zrównoważoną przyszłość biznesu drukarskiego – mówi Mike Horsten, marketing manager w firmie Mimaki Europe. – Chcemy również udowodnić, że zrównoważona infrastruktura nie oznacza kompromisów w zakresie jakości, ceny czy prędkości produkcji. Udział w targach EcoPrint Europe Live, jak i we wszystkich konferencjach jest bezpłatny po uprzednim zarejestrowaniu www.ecoprintshow.com AN