Na fali innowacji
6 Dec 2016 14:52
Fespa 2010 zapowiadana jest przez organizatorów jako największe i najbardziej wszechstronne targi w historii, odzwierciedlające konsekwentny wzrost rynku druku wielkoformatowego i jego optymistyczne prognozy na przyszłość. Wypełnią one pięć hal nowoczesnego centrum wystawienniczego Messe Munich, w których wystawcy – aby ułatwić zwiedzającym poruszanie się po targach – rozmieszczeni będą tematycznie.
2010 to przełomowy rok dla wielu biznesów – mówi Frazer Chesterman, dyrektor zarządzający imprezami targowymi organizowanymi przez federację Fespa. – Dla przedsiębiorców, którzy przeprowadzili swoje firmy przez czas kryzysu, kluczową decyzją jest obecnie obranie kierunku rozwoju na drugą połowę bieżącego roku i rok kolejny. Decyzja ta może stanowić o ich sukcesie. W przeprowadzonym przez nas Economy Survey (pisaliśmy o nim w Poligrafice nr 2/2010) drukarze wyrażali ostrożny optymizm właśnie co do drugiej połowy br., to samo badanie – co zresztą potwierdzają badania innych organizacji – wskazywało na kluczowe znaczenie rozważnych inwestycji w technologie cyfrowe jako czynnika decydującego o być albo nie być podczas zmieniającej się sytuacji ekonomicznej. Na tym tle Fespa 2010 będzie swoistą trampoliną przenoszącą organizacje w kolejną dekadę intensywnych zmian w naszej branży.
Aby ułatwić zwiedzającym sprawne poruszanie się po targach, organizatorzy skupili wystawców wg dostarczanych przez nich technologii. I tak 3 hale wypełnione będą technologiami cyfrowymi, jedna hala zostanie poświęcona sitodrukowi i jedna – produkcji na tekstyliach.
Fespa cyfrowa
Tematyczny podział hal wystawienniczych doskonale odzwierciedla dynamiczny postęp zachodzący w branży druku wielkoformatowego – aż trzy hale z pięciu dedykowane będą technologiom cyfrowym. W 2005 roku, kiedy po raz pierwszy na targach Fespa zdecydowano się na wydzielenie tej tematyki, zajmowała ona zaledwie jedną halę. Strefa cyfrowa na Fespa 2010 sama w sobie będzie największą w tym roku ekspozycją tego typu w Europie i będzie o blisko 30 proc. większa niż ubiegłoroczna edycja Fespa Digital. Jak twierdzą organizatorzy, najważniejsi dostawcy branży druku wielkoformatowego postrzegają Fespę 2010 jako najbardziej liczące się targi tego sektora rynku i dlatego zdecydowali się na największe w historii ekspozycje, a wielu z nich zaplanowało na nich globalne premiery (o których będziemy pisać w Poligrafice nr 6/2010).
Fespa sitodrukowa
Strefa sitodruku będzie znacznie mniejsza niż podczas targów Fespa 2005, co odzwierciedla ewolucję tej technologii w kierunku rozwiązania niszowego do zastosowań przemysłowych i realizacji większych nakładów, nieopłacalnych jeszcze dla technologii cyfrowych. Zdaniem organizatorów, pomimo migracji zleceń do drukarń cyfrowych strefa sitodrukowa na targach Fespa 2010 będzie stanowiła największą i najlepszą reprezentację tej technologii na świecie w ciągu najbliższych trzech lat.
Poprzez prezentację rozwiązań cyfrowych i sitodrukowych pod jednym dachem Fespa chce uświadomić zwiedzającym, w jaki sposób z powodzeniem łączyć technologie cyfrowe i analogowe, aby oferować szersze portfolio produktów i optymalizować produktywność oraz zyski.
Fespa tekstylna
Trend do coraz szerszego wykorzystywania tekstyliów jako podłoży stosowanych w aplikacjach przemysłowych i typu sign&graphic znajdzie odzwierciedlenie we wszystkich strefach tematycznych, nie tylko w hali tekstylnej. Niemniej organizatorzy zdecydowali się dedykować tego typu aplikacjom osobną halę pod znakiem Fespa Fabric. Zajmie ona powierzchnię wystawienniczą liczącą około 8 tys. m2 i będzie o 30 proc. większa niż wcześniej wydzielone strefy dla branży zdobienia odzieży podczas poszczególnych edycji targów Fespa. Jak zapewnia organizator, zwiedzający będą mieli szansę zobaczyć najnowsze osiągnięcia m.in. w dziedzinie ręcznego i automatycznego sitodruku, technologii cyfrowego druku bezpośredniego na tkaninach, cięcia laserowego i oprogramowania do projektowania.
Podczas nowej imprezy odbędzie się także komentowany na żywo całodzienny pokaz mody Fabric Live!. Na targach mają być również obecni Charlie Taublieb, znany w świecie ekspert w dziedzinie druku na zdobieniach, oraz Scott Fresener, guru branży zdobień i właściciel firmy T-Shirt Biz International, którzy poprowadzą praktyczne prezentacje.
Fespa innowacyjna
Hasło kampanii promocyjnej targów Fespa 2010 – „Złap nową falę innowacji” – zostanie wcielone w życie już w dniach 22-26 czerwca br. Pod wspólnym logo Fespa Innovate! organizatorzy proponują niezwykle bogaty program wydarzeń towarzyszących, w których udział jest dla zwiedzających bezpłatny. Wszystkie seminaria, warsztaty i panele dyskusyjne będą ukierunkowane na trendy, co do których branżowi guru zgadzają się, że będą kluczowe w odradzającej się ekonomii. Na stoisku federacji Fespa zostanie zorganizowany panel dyskusyjny Great Innovation Debate, którego celem jest pokazanie, w jaki sposób przekuć innowacje na sukces. W specjalnej przestrzeni edukacyjnej Showcase Theatre odbywać się będzie debata cyfrowa (Digital Debate) – jak sama nazwa wskazuje, poświęcona technologiom cyfrowym.
Frazer Chesterman i Marcus Timson (dyrektor sprzedaży i marketingu w federacji Fespa) będą prowadzić jednogodzinne warsztaty pod nazwą Innovate! Workshop, poświęcone wdrażaniu bardziej innowacyjnego podejścia w biznesie.
Firma Avery Dennison będzie sponsorem Fespa Wrap Cup – mającego swój finał ostatniego dnia targów swoistego konkursu oklejania pojazdów. Inne atrakcje towarzyszące targom to między innymi Fespa 2010 Awards, czyli wystawa prac zgłoszonych do konkursu w poszczególnych kategoriach (druk cyfrowy, sitodruk i tekstylia) oraz European Sign Summit i Planet Friendly Summit – konferencje poświęcone odpowiednio branży oznakowań i zagadnieniom ekologii w druku wielkoformatowym.
Warunki sprzyjają odrzuceniu negatywnych zjawisk, które zaszły w ciągu ostatnich 18 miesięcy i zagłębieniu się w nowe techniki, aplikacje i nowe modele prowadzenia biznesu, które pomogą przenieść prowadzoną działalność na kolejny poziom – uważa Frazer Chesterman. – Właściwa technologia i wydajność pozostaną kluczowe dla biznesu, ale najważniejsze jest podejście „wszystko jest możliwe”, jeśli chodzi o rozwiązywanie problemów klientów. Nasza branża jest kolorowa, kreatywna, ekscytująca, interaktywna, pełna wyzwań i przez to prowokująca. Takie też będą targi Fespa 2010. AN