Na targi po wiedzę i umiejętności
18 Oct 2019 08:56

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Międzynarodowe Targi Pakowania i Etykietowania TAROPAK to najważniejsze spotkanie branży opakowań, etykiet, logistyki i magazynowania. Tegoroczna (już 32.!) edycja odbyła się w bloku targów wraz z targami Polagra-Tech, Polagra-Food, Polagra Gastro i Invest Hotel, w dniach 30 września – 3 października 2019 w Poznaniu.

Przez cztery dni na terenach MTP gościło blisko 30 000 profesjonalistów, m.in. właścicieli marek, sklepów wysyłkowych, producentów; poszukujących rozwiązań z zakresu opakowań, logistyki, automatyzacji i robotyzacji. Swoją ofertę zaprezentowało 300 firm z 17 krajów. 

Po pierwsze innowacje

Przyciągające szerokie rzesze specjalistów wydarzenie od lat cieszy się niesłabnącą popularnością wśród wystawców i zwiedzających z branży. Możliwość poznania nowości, innowacyjnych rozwiązań i rynkowych premier zawsze jest niekwestionowanym atutem targów. TAROPAK to miejsce prezentacji trendów i rozwiązań przyszłości mających wpływ na kształt branż opakowaniowej i logistycznej. To właśnie na targach w Poznaniu poruszane są najistotniejsze kwestie, jakimi współcześnie żyje ta szybko rozwijająca się gałąź gospodarki. Szeroka oferta wystawców wsparta bogatym programem merytorycznym sprawia, że TAROPAK jest niekwestionowanym liderem w opakowaniowym przemyśle targowym.

Międzynarodowe…

Dzięki targom TAROPAK zagraniczni kupcy z 18 krajów, uczestniczący w programie Hosted Buyers, mieli okazję poznać produkty i rozwiązania wystawców. TAROPAK to doskonała okazja do nawiązania trwałych i owocnych kontaktów biznesowych. W targach wzięli udział kupcy z: Chorwacji, USA, Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Francji, Algierii, Rumunii, Tadżykistanu, Rosji, Wielkiej Brytanii, Azerbejdżanu, Hiszpanii, Izraela, Estonii, Libanu, Belgii, Czech i Gruzji.

Realne rozwiązania dla wirtualnych sklepów

Niezwykle dużym zainteresowaniem cieszyła się konferencja na temat opakowań w handlu internetowym. Konferencja e-commerce, podczas której wystąpili przedstawiciele m.in. takich firm jak: Allegro, Mondi, DS Smith czy Mazop Group, cieszyła się olbrzymim zainteresowaniem.

Podczas 3 dni spotkań prelegenci dzielili się z uczestnikami targów swoimi doświadczeniami i wiedzą na temat e-handlu. Poruszano zarówno kwestie związane z zarządzaniem zwrotami jako elementem optymalizacji logistyki w e-commerce, jak i kwestie dotyczące nowoczesnych opakowań tekturowych czy narzędzi zwiększających sprzedaż. Konferencja była podzielona na trzy bloki tematyczne: pierwszy dedykowany był opakowaniom w e-commerce, drugi – logistyce i magazynowaniu, trzeci – zagadnieniom z zakresu marketingu i sprzedaży. Partnerem konferencji było Allegro, partnerem logistycznym targów było DPD.

Od dekad współtworzymy przemysł opakowaniowy w Polsce

Z radością świętowaliśmy również jubileusz 25-lecia Polskiej Izby Opakowań – wieloletniego partnera TAROPAKU. Izba była organizatorem m.in.: wystawy „25 lat Polskiej Izby Opakowań”; konferencji „Ważniejsze daty i wydarzenia w historii Izby” oraz zbiorowej ekspozycji firm zrzeszonych w Izbie; wręczono okolicznościowe dyplomy i certyfikaty członkostwa. Podczas  TAROPAKU odbyła się również jubileuszowa gala, w czasie której zostały wręczone wyróżnienia dla firm zasłużonych dla przemysłu opakowań.

Na targi po wiedzę i umiejętności

Kolejnym wydarzeniem wartym odnotowania było seminarium zorganizowane przez Polską Izbę Odzysku i Recyklingu Opakowań „Koncepcja GOZ dla opakowań branży spożywczej”. Jego celem była wymiana doświadczeń różnych uczestników rynku w sprawie koniecznych zmian w podejściu do projektowania wyrobów i opakowań z uwzględnieniem nowych wymagań, jakie niesie GOZ. Seminarium było skierowane do przedstawicieli przedsiębiorców produkujących materiały opakowaniowe, wytwarzających opakowania, wprowadzających produkty w opakowaniach oraz przedstawicieli nauki i administracji rządowej. Przedstawione zostały opinie dotyczące systemu gospodarki odpadami oraz wpływu wprowadzenia strategii tworzyw sztucznych (SUP), a także Gospodarki o Obiegu Zamkniętym na działalność gospodarczą.

W trakcie TAROPAKU firma Heidelberg przeprowadziła cykl warsztatów i wykładów dotyczących druku opakowań. Podczas Akademii Heidelberga przedstawione zostały specjalne konfiguracje maszyn offsetowych do produkcji opakowań, koncepcja wykorzystania modelu biznesowego Web2Print w produkcji opakowań (Web2Pack), a także zagadnienia dotyczące przemysłowego niskonakładowego druku opakowań z wykorzystaniem personalizacji i wersjonizacji z wykorzystaniem techniki cyfrowej i offsetowej na maszynie Primefire 106. 

Odbyło się również seminarium dla właścicieli marek poświęcone tematyce ZABEZPIECZENIA W OPAKOWANIACH. Uczestnicy targów mogli także wziąć udział w bezpłatnych warsztatach Prinect.

Poza konferencjami, warsztatami i wystawami również wystawcy organizowali pokazy i prezentacje. Można było podziwiać m.in. pokaz oklejania samochodu zorganizowany przez firmę IT’S WRAP.

Automatyzacja to przewaga konkurencyjna

Automatyzacja procesów produkcji jest koniecznością. Wyzwania, przed jakimi stają producenci na całym świecie związane z niedoborem pracowników czy koniecznością zwiększenia wydajności i poprawy jakości produktów, skłaniają firmy ku robotyzacji. W nowoczesnych przestrzeniach Międzynarodowych Targów Poznańskich można było zobaczyć najnowocześniejszy park maszynowy branży opakowań i etykiet! Producenci i dystrybutorzy prezentowali automaty pakujące i wielofunkcyjne roboty. Firma Bosky ogłosiła europejską premierę robota uniwersalnego UR16e Universal Robots. Należy on do gamy najwyższej klasy cobotów, akcesoriów cieszących się coraz większą popularnością ze względu na ergonomiczne zastosowanie oraz wysoką jakość, łatwość obsługi i szybki zwrot z inwestycji.

Przede wszystkim NOWOŚĆ

W tym roku wystawcy zaprezentowali łącznie 51 premier rynkowych mających zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki, gdzie wykorzystywane są opakowania oraz rozwiązania dotyczące etykietowania, transportu i druku. Produkty oznaczone znaczkiem NOWOŚĆ zgłosiły firmy: Aspekt Sp. z o.o., Coffee Service Sp. z o.o., DHC Systems Sp. z o.o. Sp. k., Foliplast, Food Machines Sp. z o.o., Herma – Kompresory Śrubowe, Hugo Beck, ID Lifting Sp. z o.o. SP. K., Igus Sp. z o.o, Ilapak Sp. z o. o., ITA Sp. K., Minebea Intec Poland Sp. z o.o., Proexpac, Tarpak, Ves Ploter S. C. Wojciech Łysakowski, Lech Trzpil, Zemat Technology Group Sp. z o.o., Holografia Polska, Bosky. 

Inwestycja w prestiż

Złoty Medal to nagroda przyznawana przez niezależny sąd konkursowy, składający się z grona ekspertów branży. Na targach TAROPAK produkty trzech firm otrzymały to ważne wyróżnienie.

– Firma CAVITEL POLAND Sp. z o.o. za folię BCF Eco, czyli wysokiej jakości folię ekologiczną, wyprodukowaną z materiału biodegradowalnego, niezagrażającego środowisku naturalnemu.

– Spółka PROTIM otrzymała nagrodę za Program iFormer – „Modułowy system produkcji opakowań typu SRP”. iFormer obsługuje ponad 200 bazowych konstrukcyjnych opakowań tekturowych i składa się z konfigurowalnych modułów, które w autorskiej technologii MSC PROTiM mogą być w prosty sposób łączone. 

– Na pozytywną ocenę ekspertów zasłużył również innowacyjny system pakowania zbiorczego firmy RADPAK Fabryka Maszyn Pakujących Sp. z o.o. Flex Packer zapewnia maksymalną wydajność, powtarzalność, ekonomię produkcji oraz wysoki poziom bezpieczeństwa przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjnej ceny.

Po werdykcie Sądu Konkursowego i przyznaniu Złotych Medali wybranym produktom zaczyna się kolejny etap rywalizacji: plebiscyt Złoty Medal – Wybór Konsumentów, w którym o zwycięzcy decydują zwiedzający i internauci. Głosowanie było możliwe w czasie targów, gdzie swoje głosy można było oddawać na specjalnie przygotowanych stoiskach – Strefach Mistrzów; jeszcze przez miesiąc po zakończeniu targów możliwe będzie głosowanie na stronie internetowej.

nagrody Acanthus Aureus – za najatrakcyjniej zaaranżowane stoiska

W tym roku prestiżową nagrodą Acanthusa za najatrakcyjniej zaaranżowane stoiska zostali nagrodzeni następujący wystawcy: Smurfit Kappa Polska, Schumacher Packaging, Bosky, United Food Systems, Wikpol, Protim, Radpak Fabryka Maszyn Pakujących, Igus.

Opracowano na podstawie materiałów MTP