Nadmierna koncentracja na rynku druku prasy?
22 Mar 2019 13:39

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”, Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów zajął się rynkiem druku prasowego w związku z otrzymanymi „sygnałami o jego znacznej koncentracji”. Badaniami objął zarówno rynek technologii coldset (dzienniki i  czasopisma), jak i heatset (magazyny). Obydwa UOKiK uznał za „wysoce skoncentrowane”. 

Informacje zebrano od 17 największych drukarń, w tym należących do Agory, Polska Press i Wydawnictwa Bauer. Łączne przychody drukarń w latach 2015-2016 wg UOKiK wyniosły 640 mln zł (nie uwzględniając obrotów na własne potrzeby wydawców mających drukarnie). Około 80 proc. tej kwoty dotyczy druku magazynów – tu przychody wzrosły z 504 mln zł do 516 mln zł. Reszta przypadła na druk dzienników i czasopism niemagazynowych (coldset), gdzie odnotowano spadek. 

Urząd ustalił, że udział Agory (w czasie przeprowadzania badań należały do niej 3 drukarnie; jak poinformowała niedawno Agora, 2 zostaną zamknięte do połowy br. – patrz s. 8) i Polska Press (6 drukarń) w druku dzienników i czasopism niemagazynowych (coldset) w latach 2015-16 wynosił od 30 do 40 proc. Trzecie miejsce w tym segmencie zajmuje Seregni Printing Group z udziałem 10-20 proc. Pozostali nie przekraczają 10 proc. 

W segmencie dzienników 40-50 proc. udziału w rynku należy do Agory. Na drugim miejscu jest Seregni Printing (20-30 proc.) przed Polska Press (10-20 proc.). UOKiK zaznacza, że w tym segmencie wskaźnik koncentracji jest wyższy niż dla całego rynku. 

W druku czasopism Polska Press ma 40-50 proc. udziału, Agora 20-30 proc., a Seregni mniej niż 10 proc. 

Na rynku druku heatset liderem jest firma LSC (60-70 proc.) przed Quad Graphics (10-20 proc.). UOKiK uznał ten rynek za nawet bardziej skoncentrowany niż rynek coldset. 

Jeśli chodzi o druk prasy w technologii wklęsłodruku, stosuje ją tylko drukarnia wydawnictwa Bauer, drukująca głównie własne tytuły.

„DGP” podaje, że UOKiK nie postawił drukarniom zarzutów, które mogłyby być przedmiotem interwencji. 

Spośród 17 badanych drukarń tylko 4 poskarżyły się na działania utrudniające konkurencję. Jeśli skargi powtórzyłyby się, UOKiK nie wyklucza przeprowadzenia ponownych badań rynku.

Opracowano na podstawie „DGP”