Seriš nowych instalacji może się ostatnio pochwalić firma Heidelberg Polska. Kompleksowej inwestycji w maszyny i urzšdzenia tej firmy dokonała m.in. gdańska drukarnia WL należšca do Marioli i Leszka Wojtczuków.
Zaprezentowano je 14 padziernika podczas Dnia Otwartego.
Drukarnia WL rozpoczęła działalnoć w roku 1997 pod hasłem przytoczonym w tytule: ăNajszybszy druk w TrójmiecieÓ. Od poczštku postawiła na współpracę z firmš Heidelberg jako dostawcš: pierwszš zainstalowanš maszynš był 2-kolorowy Quickmaster 46, na którym wykonywano także dobre jakociowo druki 4-kolorowe, wywołujšc tym podziw nawet w centrali Heidelberga, o czym wspomniał podczas uroczystoci Krzysztof Pindral, prezes Hei-delberg Polska. Następny był Quickmaster 46-4 DI do cyfrowego druku offsetowego, jeden z pierwszych w Polsce. W drukarni pracuje także 2-kolorowa maszyna offsetowa MO. Sš tu wykonywane druki akcydensowe, ksišżki i prace niskonakładowe; zatrudnionych jest ok. 30 osób. W 2003 r. w drukarni WL wdrożono system ISO 9001:2000.
Kolejnym krokiem w rozwoju zakładu jest najnowsza inwestycja, na którš składajš się: nawietlarka CtP Suprasetter pracujšca z bezodczynnikowymi płytami :Azura firmy Agfa (w skład systemu wchodzi też urzšdzenie czyszczšco-gumujšce CL85 Agfy), 5-kolorowa maszyna Speedmaster CD 74-5+LX, krajarka Polar 92. Wczeniej zostały także zakupione złamywarka Stahlfolder i oklejarka. Przy finansowaniu inwestycji wykorzystano fundusze unijne.
Dzień Otwarty był okazjš do zaprezentowania nowych urzšdzeń i ich możliwoci licznie przybyłym klientom i współpracownikom drukarni. Obecni byli także przedstawiciele dostawców: firm Heidelberg Polska, Agfa Sp. z o.o. i Arctic Paper, która dostarcza papier dla drukarni WL.
Tomasz Jasiński, dyrektor handlowy Heidelberg Polska, w krótkiej prezentacji przedstawił zalety nawietlarki termicznej Suprasetter, której premiera miała miejsce na targach drupa 2004. Podkrelał też możliwoć jej rozbudowy o kolejne moduły w miarę rozwoju drukarni. Tomasz Nojszewski z firmy Agfa mówił o korzyciach stosowania płyty :Azura; WL jest trzecim w Polsce użytkownikiem tych płyt i pierwszš drukarniš, która je stosuje. Ze względu na ich walory proekologiczne należy mieć nadzieję, że będzie to inspiracjš dla innych drukarń.
Krzysztof Pindral, prezes Heidelberg Polska w swoim wystšpieniu przypomniał historię współpracy z drukarniš WL, której zwieńczeniem Đ jak stwierdził Đ jest obecnie ăpostawienie jednej z najnowoczeniejszych maszyn na wiecieÓ. Maszyna Speedmaster CD 74 miała premierę na drupa 2000; w br. na targach Print w Chicago Heidelberg podpisał kontrakt na dostawę 5000.
zespołu drukujšcego dla klienta w USA. Ponad 3000 zespołów jest zainstalowanych w Europie, a w Polsce do końca roku będš już 103 zespoły tej klasy formatowej maszyny. Jest ona w pełni zautomatyzowana, pozwala na bardzo szybki przyrzšd i drukowanie, charakteryzuje jš też całkowicie bezdotykowe prowadzenie arkusza pomiędzy poszczególnymi zespołami. Na maszynie tej można również lakierować druki różnymi lakierami, także zapachowymi, z użyciem efektów specjalnych; można też stosować na niej farby produkowane w najnowszej technologii Đ Metal FX.
Mówišc o szansach, jakie stwarza maszyna Speedmaster CD 74, prezes Pindral powołał się na wiatowe tendencje występujšce branży poligraficznej okrelone na podstawie badań rynku dokonywanych przez firmę Heidelberg: rosnšcy udział produktów masowych, ale także coraz większa liczba produktów luksusowych, systematyczny wzrost liczby druków wielokolorowych oraz zainteresowania dodatkowymi procesami jak uszlachetnianie druku, stosowanie farb specjalnych itp. Zwrócił też uwagę na kompleksowoć inwestycji drukarni WL i na fakt, że sš to urzšdzenia najnowszej generacji, które mogš być w przyszłoci włšczone do systemu zarzšdzania i sterowania produkcjš.
Przedstawiciel Agencji Rozwoju Pomorza zajmujšcej się dystrybucjš rodków unijnych podawał drukarnię WL jako przykład firmy, która osišgnęła cel pomimo trudnoci przy pozyskiwaniu dofinansowania z funduszy UE. Dodał, że wiadczy to także o jakoci zarzšdzania firmš i perspektywicznym myleniu włacicieli. W imieniu wiceprezydenta Gdańska nowej inwestycji pogratulował włacicielom drukarni Krzysztof Szczepaniak, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM. Potem nastšpił praktyczny pokaz pracy urzšdzeń.
Leszek Wojtczuk, właciciel drukarni, na pytanie, co spowodowało, że zdecydował się na tak znaczšcš inwestycję, odpowiedział:
Maszyny, którymi do tej pory firma dysponowała, nadal sš sprawne i pracujš, natomiast ich wydajnoć jest okrelona, w zwišzku z tym podejmujšc decyzje o inwestycjach mylałem kompleksowo: wiedziałem, że nie mogę postawić tylko jednego urzšdzenia, bo to spowoduje niewydolnoć pozostałych.
Jak udało się zdobyć dofinansowanie z funduszów unijnych? Wiele firm rezygnuje z walki, zrażonych trudnociami, głównie proceduralnymi.
Fundusze europejskie zawsze traktowalimy jedynie jako dodatek: jeli będš, to bardzo dobrze, a jeli nie, to też decydujemy się na inwestycje. Takie podejcie chyba przesšdziło o powodzeniu całego przedsięwzięcia. Rozmawiajšc z dostawcami nigdy nie stawiałem ultimatum: kupię, jak dostanę dofinansowanie; mówiłem po prostu: kupuję. Dla mnie zawsze słowo znaczyło dużo i nigdy nie wycofywałem się z podjętych decyzji.
Główne urzšdzenia w drukarni pochodzš z firmy Heidelberg?
Tak; pracujemy obecnie na 4 maszynach offsetowych Heidelberga, także system CtP i urzšdzenia do obróbki po druku pochodzš od tego producenta. Mylałem o sprzedaży Quickmastera DI, ale cieszę się, że pozostałem przy tej maszynie, ponieważ nowy Speedmaster CD 74 spowodował wzmożony napływ małych zleceń i Quickmaster cały czas pracuje. Jest doskonały jako uzupełnienie do produkcji typu koperty, wizytówki, papiery firmowe i tzw. szybkie druki, ponieważ Đ przyznaję Đ nie znam drugiej tak szybkiej maszyny. Nawet przy technologii CtP nie jestemy w stanie wykonać płyt w takim czasie jak na Quickmasterze.
Kiedy nastšpiła instalacja nowych maszyn?
Pierwsze maszyny introligatorskie były instalowane na przełomie lat 2004/2005 (laminator, numerator, złamywarka, oklejarka); w maju br. została postawiona maszyna Speedmaster i praktycznie po 2 tygodniach wdrożona do produkcji, a w lad za niš CtP, bo pracujšc przez tyle lat w technologii DI nie wyobrażam sobie pracy bez własnego systemu CtP.
Jacy sš klienci drukarni?
Mamy dużš grupę stałych klientów; sš to m.in. Ergo Hestia i inne towarzystwa ubezpieczeniowe, kilka polskich banków, Polska Telefonia Cyfrowa. Nawišzalimy również bliskš współpracę z Urzędem Miejskim, dla którego wykonujemy wiele prac. W drukarni WL były np. drukowane wszystkie materiały zwišzane z koncertem Jeana Michela Jarre'a, który odbył się w Gdańsku z okazji 25-lecia Solidarnoci, w tym tysišce personalizowanych identyfikatorów.
Pojawia się również coraz więcej klientów zagranicznych z Niemiec, Holandii i Skandynawii, czym jestem miło zaskoczony, bo widzę, że można z tym wišzać pewne nadzieje. Trochę pomaga nam lokalizacja Đ drukarnia jest usytuowana w takim miejscu, że np. Skandynawowie przejeżdżajš tędy w drodze z promu; ale głównie dużš rolę odgrywa Internet i przede wszystkim działania marketingowe, bo nie ukrywam, że włożylismy dużo pracy w zaistnienie na wcale niełatwym rynku.
Czy sš już jakie plany co do następnych inwestycji?
Mylę, że to, co dzisiaj można było oglšdać w drukarni w ramach Dnia Otwartego, w niedalekiej przyszłoci jeszcze ulegnie zmianie, bo takie sš tendencje i potrzeby rynku, dla którego pracujemy. Być może następnym krokiem będzie druk cyfrowy, który zawsze traktowałem jako uzupełnienie tradycyjnego.
Dziękuję za rozmowę.