Narzędzia web-to-print B2B kontra B2C – jaka jest między nimi różnica?
22 Apr 2020 12:20

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Kusząca perspektywa pozyskania nowych klientów online oraz „efekt Amazona” zmuszają wielu dostawców usług drukarskich do poszukiwania rozwiązań web-to-print. Aby można było opracować, a następnie zrealizować odpowiednią strategię, niezbędne jest jednak zrozumienie różnic między witrynami web-to-print B2C i B2B.

Kusząca perspektywa pozyskania nowych klientów online oraz „efekt Amazona” zmuszają wielu dostawców usług drukarskich do poszukiwania rozwiązań web-to-print. W rzeczywistości jednak tworzenie witryn do e-handlu w celu dotarcia do nowych klientów jest o wiele trudniejsze niż się wydaje, a przy tym drogie – często najlepiej jest więc obrać za punkt wyjścia dotychczasowych klientów. Na dłuższą metę można zdecydować się na oferowanie obu wariantów działania, ale zrozumienie różnic między witrynami web-to-print B2C i B2B okazuje się niezbędne, aby można było opracować, a następnie zrealizować odpowiednią strategię. 

Najistotniejsze uwarunkowaniadla rozwiązań B2B W2P

– Łatwość dostosowywania, kreowania marki i tworzenia witryn do e-handlu – dostawcy usług potrzebują możliwości szybkiego i wydajnego tworzenia nowych witryn. Czy to na etapie przedstawiania oferty, czy też w fazie podejmowania zobowiązań – szybkie tworzenie sprawnie działających witryn ma kluczowe znaczenie. Zaawansowane narzędzia oparte na szablonach powinny umożliwiać pracę witryn do e-handlu na platformach stacjonarnych, tabletowych i mobilnych – i choć niektóre projekty będą nieuchronnie wymagały dostosowania, większość z nich powinna być obsługiwana od razu.

– Elastyczne narzędzia do zarządzania centrami kosztów i zleceniami zakupu – transakcje B2B rzadko są opłacane natychmiast, zazwyczaj wiążą się z wcześniejszymi negocjacjami warunków płatności. Niezwykle istotne jest, aby dos- tawca usług mógł dostarczać dokładne i konkretne informacje rozliczeniowe, odzwierciedlające strukturę organizacyjną firmy, której sprzedaje swoje usługi, w tym również na etapie fakturowania.

– Narzędzia do raportowania dostępne dla klientów – w dużych organizacjach klienci często zwracają się z prośbą o udostępnienie raportów międzywydziałowych, aby móc przedstawić sprzedaż w rozbiciu na artykuły, działy, użytkowników itp. Jeśli przy wykorzystaniu posiadanych narzędzi nie można utworzyć raportów niestandardowych, trzeba będzie później poświęcić dużo czasu na ręczne generowanie tych informacji dla klientów.

– Opcje integracji – integracja z technologią klienta w przypadku takich funkcji jak pojedyncze logowanie czy bardziej zaawansowane śledzenie zamówienia ma kluczowe znaczenie, umożliwiając bardziej zautomatyzowaną i bezproblemową obsługę użytkownika końcowego, co z kolei zapewni szersze zastosowanie i wykorzystanie danej platformy.

 Najistotniejsze uwarunkowania dla rozwiązań B2C W2P

– Elastyczne narzędzia do konfiguracji i projektowania witryn – witryny B2C mają zupełnie inny charakter i znacznie trudniej się je tworzy. Wymagają one elementów promocyjnych, takich jak banery dynamiczne czy wyskakujące okienka, dzięki którym można nakłonić kupujących/nabywców do dokonania zakupu. Dobre witryny B2C wyświetlają również zbiór polecanych produktów, stworzony na podstawie analizy elementów oglądanych przez użytkownika, oferując ponadto narzędzia umożliwiające klientom dodawanie recenzji i ocenianie produktów. Elementy nawigacyjne nie powinny wymagać tworzenia całych stron, a klienci powinni mieć możliwość szybkiego i łatwego podglądu elementów – bez zagłębiania się w kolejne podstrony. Narzędzia wyszukiwania muszą działać bezproblemowo, umożliwiając użytkownikom szybkie i łatwe wyszukiwanie produktów. Witryny powinny być również wyposażone w zaawansowane narzędzia takie jak obsługa porzuconego koszyka – tak więc gdy kupujący pozostawiają produkty w koszyku, nie dokonując transakcji, powinni zostać o tym powiadomieni i poproszeni o sfinalizowanie zakupu w późniejszym czasie.

– Proste w obsłudze procesy nawigacyjne i kasowe – mówiąc o e-handlu B2C często zadajemy sobie pytanie: „czy to rozwiązanie przeszło test Amazona?” Firma Amazon jest postrzegana jako standard w branży e-handlu B2C – dlatego jeśli Twoja strona nie jest tak samo łatwa i intuicyjna w obsłudze jak serwis amerykańskiego potentata, Twoi klienci będą sfrustrowani. Zminimalizowanie liczby kliknięć potrzebnych do przejścia z jednego etapu do kolejnego, przy jednoczesnym zastosowaniu jasnych, prostych i łatwych do zrozumienia kroków sprzedaży – zwłaszcza tam, gdzie wymagana jest zaawansowana konfiguracja produktu – ma kluczowe znaczenie.

– Zrozumiałe i łatwe w użyciu narzędzia podglądu produktów – dla e-handlu wyzwaniem numer jeden jest zapewnienie kupującego, że dostanie dokładnie to, co kupuje. Może to być trudne w przypadku odzieży lub towarów konsumpcyjnych, a jeszcze trudniejsze – w przypadku towarów drukowanych. Podglądy produktów muszą być duże, wyraźne, z możliwością powiększenia, powinny obsługiwać wiele kątów i dawać klientom pewność, której potrzebują, by sfinalizować transakcję.

– Narzędzia umożliwiające klientowi samodzielną obsługę serwisu – tak jak w przypadku „testu Amazona” klienci oczekują, że będą mogli zalogować się na swoje konto, śledzić zamówienia czy aktualizować informacje osobiste takie jak adresy i metody płatności. Obecnie większość klientów preferuje samodzielne zarządzanie – zwłaszcza swoimi profilami online: konieczność dzwonienia do pracowników firmy w celu wykonania najprostszych zadań tego rodzaju spowoduje, że Twój zespół będzie mieć związane ręce, a zarówno pracownicy, jak i klienci będą odczuwać frustrację.

– Narzędzia SEO – jeśli klienci nie mogą Cię znaleźć, nie będą w stanie robić z Tobą interesów. Skuteczność e-handlu B2C polega zarówno na dokładnym wyszukiwaniu, jak i na funkcjonalności. Jeśli strony Twoich produktów nie będą poprawnie indeksowane przez główne wyszukiwarki (takie jak Google czy Bing), rozwój Twojej firmy napotka trudności. Narzędzia SEO powinny działać na poziomie produktu – ponadto zasady/wytyczne SEO nieustannie się zmieniają, tak by zapewnić kupującemu/wyszukującemu optymalną obsługę – Twoja platforma będzie wymagać więc aktualizacji, aby można było ją dostosowywać do tych zmian.

– Kompatybilność z urządzeniami mobilnymi/tabletami – rozumie się samo przez się, że witryny B2C bezwzględnie MUSZĄ działać poprawnie na urządzeniach mobilnych – ze względu na to, że większość ruchu internetowego odbywa się obecnie z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, a ludzie dokonują coraz większej liczby transakcji właśnie z poziomu urządzeń mobilnych, oczekując jednocześnie łatwości takich działań.

Właściwe podejście zależy od celów, jakie zamierzasz osiągnąć – musi ono przy tym uwzględniać Twoją zdolność do konkurowania na rynku dzięki produktowi lub usłudze, które są na tyle unikatowe i wyspecjalizowane, aby się wyróżnić, bądź też do konkurowania lepszą ceną. To ostatnie staje się coraz trudniejsze, ponieważ trzeba konkurować z dużo większymi, wysoce skonsolidowanymi dostawcami. Dzięki ukierunkowaniu na dotychczasowych klientów zyskujesz możliwość zapewnienia im wysoce zindywidualizowanych i zintegrowanych zakupów, chroniąc ich przed konkurencją i tworząc wartościowe, powtarzalne źródła dochodów.

Opracowanie: AN