Nie zabrakło nowości
6 Dec 2016 14:55

Blisko 8 tys. zwiedzających z ponad 90 krajów odwiedziło ostatnią edycję targów IFRA Expo 2011 – największych i najważniejszych targów branży wydawniczej, które w tym roku odbyły się w Wiedniu. W 41. edycji wzięło udział 306 wystawców z 30 krajów, wśród nich m.in. producenci maszyn drukujących, dostawcy nowych mediów i innych usług/produktów dla przemysłu gazetowego. Wystawa wystartowała wraz ze Światowym Tygodniem Gazet (World Newspaper Week), w ramach którego odbyły się m.in. 63. Światowy Kongres Gazet, 18. Światowe Forum Wydawców, konferencja o tabletach i e-czytaniu oraz sesje fokusowe dotyczące produkcji gazetowej. W tym roku liczba zwiedzających była znacznie wyższa niż dwa lata temu – mówił Christoph Riess, CEO WAN-IFRA. – Jest co prawda nieco niższa niż rok temu w Hamburgu, ale w związku z szumem wokół tabletów to był specjalny rok, więc w ubiegłorocznej imprezie zwyczajnie trzeba było uczestniczyć. Obecnie zainteresowanie tabletami zmalało. Jak to w przypadku imprez targowych bywa, również podczas IFRA Expo 2011 wystawcy zaprezentowali wiele nowości oraz podzielili się informacjami o kolejnych wdrożeniach ich najnowszych rozwiązań. Na targach zadebiutowało m.in. bezchemiczne rozwiązanie CtP dla rynku gazetowego firmy Agfa Graphics. Składa się ono z nowej naświetlarki :Advantage N-TR XXT o wydajności 300 płyt/h, płyt bezchemicznych :N-94-VCF (które zastąpiły płytę :N-92-VCF) oferujących znacznie wyższą wytrzymałość sięgającą 200 tys. egz. oraz szybkiego urządzenia czyszcząco-gumującego :VXCF85. Wśród innych prezentowanych na stoisku nowości znalazły się kolejne udoskonalenia systemu :Arkitex (m.in. nowa wersja modułu :Arkitex Portal V2) oraz :Arkitex Eversify – całkiem nowe rozwiązanie typu SaaS (Software as a Service), automatyzujące procesy dostarczania treści gazetowych na urządzenia mobilne. Dla swoich klientów z branży gazetowej Agfa Graphics przygotowała także praktyczną prezentację nowych płyt :N-94-VCF w wiedeńskiej drukarni Mediaprint, gdzie pracuje osiem systemów CtP tego producenta. Firma Goss International pokazała w Wiedniu najnowszą wersję maszyny Goss Colorliner – ośmiowieżowy, kompaktowy model CPS (Compact Printing System) z opcją heatset, który bazuje na swoim odpowiedniku w wersji FPS (Flexible Printing System). Pierwszym nabywcą urządzenia jest szkocki wydawca D C Thomson & Company Ltd., który – od połowy przyszłego roku – będzie stosował maszynę do produkcji gazet z prędkością 90 tys. egz./h, przy wykorzystaniu opcji automatyzujących produkcję, m.in. technologii zmiany płyt Goss Autoplate. Gwiazdą na stoisku firmy KBA podczas wiedeńskiej imprezy był wprowadzony na targach najnowszy model tego producenta do druku prasowego – Commander CL. Ta czterowieżowa w standardzie maszyna dołączyła do znanych już na rynku modeli Commander CT i Cortina (które również firma promowała podczas IFRA Expo 2011). Oferuje ona różne opcje automatyzacji i jest przeznaczona do drukowania gazet oraz produktów półakcydensowych. Urządzenie wyposażono w zespoły drukujące typu H o wysokości 2,75 metra, a wśród jego najważniejszych cech znalazły się modułowa budowa i szerokie spektrum opcji dodatkowych, jak np. suszarki oraz obsługa zwojów o różnych szerokościach wstęgi. Maszyna Commander CL drukuje z maksymalną prędkością 75 tys., 80 tys. lub 85 tys. egz./h – w zależności od formatu. Podczas tegorocznych targów IFRA Expo firma KBA poinformowała też o pierwszych kontraktach na maszynę Commander CL. Zdecydowały się na nią dwa bawarskie wydawnictwa prasowe: Zeitungsverlag Oberbayern i Oberbayerisches Volksblatt. Odwiedzający stoisko firmy Kodak mogli dowiedzieć się więcej o jej ostatnich osiągnięciach w dziedzinie płyt dedykowanych produkcji wysokonakładowej oraz o płytach bezprocesowych drugiej generacji, przeznaczonych do drukowania gazet. Premierą firmy Kodak na targach była też najnowsza wersja oprogramowania Kodak Colorflow Pro (wyposażonego w opcję optymalizacji farby Ink Optimizing Solution) wchodzącego w skład systemu workflow Kodak Prinergy. Wśród promowanych przez firmę rozwiązań znalazły się też udoskonalona wersja naświetlarki gazetowej Kodak Generation News oraz najnowsza propozycja z rodziny Prosper S – pracujący w trybie CMYK system Kodak Prosper S20. Firma poinformowała również o dostarczeniu dwutysięcznego gazetowego systemu CtP, który trafił do drukarni La Dépêche du Midi z Tuluzy. Na targach w Wiedniu firma manroland promowała najnowszą maszynę Colorman autoprint w wersji z obciągu na obciąg i poinformowała o sprzedaży pierwszego modelu w tej konfiguracji (urządzenie nabyła firma Allgäuer Zeitung z Niemiec). Zdaniem producenta, opcje zastosowane w nowym modelu przynoszą kolejne korzyści dla użytkowników – większą łatwość obsługi, ponadprzeciętną jakość, krótszy czas przygotowania maszyny do druku, niższe koszty i mniejszą ilość interwencji konserwacyjnych. Wystarczy spojrzeć na nasze stoisko – jest pełne. Dziś (wtorek) mamy więcej pracy niż wczoraj, a już wczoraj byliśmy zadowoleni z liczby oraz jakości zwiedzających – mówił Christian Seitz, head of marketing events w firmie manroland. Cyfrowe, inkjetowe rozwiązania dla branży wydawniczej zaprezentowała na targach firma Océ, która w grudniu ub.r. nawiązała strategiczną współpracę z firmą manroland (sprzedającą jej inkjetowe systemy drukujące). Firma skupiła się na prezentacji modeli Océ ColorStream 3500 oraz Océ JetStream 1400 i 3000, a także poinformowała o otwarciu nowych drukarń gazetowych: Swiss Post (zakład anonsował rozpoczęcie produkcji personalizowanych gazet przy użyciu maszyny JetStream 1000 w listopadzie br.) i Interval z Paryża (rozpocznie produkcję gazet na maszynie JetStream 1400 w grudniu br.). Na stoisku firmy Müller Martini zwiedzający mogli się dowiedzieć, w jaki sposób – wykorzystując systemy ekspedycji tego producenta – mogą zdobywać nowe źródła dochodów, reagować na bieżące potrzeby rynku i zwiększać wartość dodaną w produkcji gazetowej. Głównymi poruszanymi tematami były: wysokowydajna produkcja prasy ogłoszeniowej przy zastosowaniu systemów wkładkujących ProLine, szycie i obcinanie za pomocą urządzeń NewsStitch i NewsTrim oraz urządzenia do przyklejania karteczek ValueLiner. Podczas spotkań z klientami z Polski przedstawiciele Stora Enso prezentowali m.in. wydawnictwa wykonane na bazie dwóch najnowszych papierów: publikacyjnego PrimaPress i książkowego Vivid. Pierwszy z nich łączy w sobie cechy papierów niepowlekanych i powlekanych i charakteryzuje się wysokim połyskiem, białością oraz nieprzezroczystością. Występuje w gramaturach od 51 do 60 g/m2. Z kolei Vivid (gramatury z zakresu 70-100 g/m2) to niskogramaturowy biały papier o lekko niebieskim odcieniu i wysokiej nieprzezroczystości. Przeznaczony jest do drukowania książek w zwojowych i arkuszowych maszynach offsetowych. Firma technotrans promowała swoje rozwiązania służące do nawilżania oraz systemy filtracji. Wartość zamówień podczas IFRA Expo 2011 na urządzenia peryferyjne tego dostawcy wyniosła – jak podaje firma – 1,5 mln euro. Firma Tolerans zaprezentowała z kolei całkowicie nową technologię zszywania in-line, która pozwala na obsługę m.in. formatu broadsheet i berlińskiego oraz produktów potrójnie złamywanych w linii. Szwajcarska firma Wifag poinformowała podczas targów, że Hong Kong Economic Times zamówił – jako dodatek do kontraktu z początku tego roku – kolejną linię D390 składającą się z 4 wież. Z kolei niemiecka firma J. C. C. Bruns Betriebs zakupiła maszynę evolution 371 przystosowaną do formatu berlińskiego. Zostanie ona dostarczona do zakładu na początku 2014 roku, a rozpocznie produkcję w drugim kwartale 2014 roku. Spotkanie drukarzy w Wiedniu, w mojej ocenie, to czas owocnych spotkań. Jak zwykle IFRA Expo, branżowa i wąsko specjalizowana impreza udowodniła, iż rynek prasowy to wciąż silny organizm, gotowy stawić czoło trudnościom rynkowym. Pogłębiające się spadki nakładów powodują potrzebę wyjścia z ofertą poza dotychczasowy krąg klientów, a to pociąga za sobą potrzeby dozbrojenia parku maszynowego. Program added value grupy WRH to odpowiedź na potrzeby rynkowe. W jego ramach oferowana jest stopniowa rozbudowa istniejących systemów dająca drukarniom możliwość wzbogacenia oferty. Tabloid w pełnym kolorze to już standard, pojawia się potrzeba zszycia drutem grzbietu i obcięcia; również format staje się ważną kartą przetargową w walce o klienta. Drukarnia mająca takie możliwości staje się atrakcyjnym partnerem dla wydawcy. Niestety targi IFRA Expo 2011 nie odpowiedziały jednoznacznie na pytanie: co z prasą drukowaną? Sceptycyzm budzi nadal ciążące widmo wzrostu cen papieru. Jednak na uwagę zasługuje fakt, iż pomimo rozwoju tabletów prasa drukowana cieszy się opinią jednego z najskuteczniejszych nośników treści. Dla sceptyków przypomnę, iż radio miało zostać wyparte przez telewizję, a kino przez wideo… Co zatem z prasą drukowaną, zobaczymy, a szykują się zmiany. To przecież podczas IFRA Expo finalizowała się sprawa sprzedaży „Rzeczpospolitej”. Jak zatem będzie wyglądał rynek polski, przekonamy się niebawem – podsumowuje Jacek Bucholc, dyrektor generalny Ferag Polska. Kolejna edycja targów IFRA Expo – 29-31 października 2012 w Madrycie. Na podstawie informacji wymienionych firm opracowała DA