Nieobecni mogą żałować
6 Dec 2016 14:50

Tegoroczne targi Poligrafia i Euro-Reklama, które odbywały się w Poznaniu w dniach 21-24 kwietnia, dobiegły końca. Na łącznej powierzchni ponad 8 tys. m2 swoją ofertę zaprezentowało ponad 320 wystawców z 18 krajów. Jak podaje organizator – Międzynarodowe Targi Poznańskie – zwiedzający w tym roku dopisali, a ich liczba była zbliżona do tej sprzed dwóch lat. W tym roku targi odwiedziło ok. 14 000 osób. Mimo że ekspozycje zajęły niespełna trzy hale, zwiedzający mieli możliwość obejrzenia wielu rozwiązań premierowych na polskim rynku (szerzej pisaliśmy o nich w kwietniowym numerze Poligrafiki). Jak wskazywali przedstawiciele niektórych wystawców, rezygnacja z uczestnictwa w imprezie znanych na rynku firm stała się dla nich ogromną szansą. Podczas targów podpisano wiele kontraktów, a ogólna ocena imprezy tak ze strony wystawców, jak i odwiedzających jest zdecydowanie pozytywna, zwłaszcza w zestawieniu z niemal katastroficznymi przewidywaniami. Powody do zadowolenia miała firma Océ Poland, która zdobyła aż 3 Złote Medale MTP za swoje produkty: Océ ColorWave 600, ploter Arizona 350 GT i oprogramowanie PRISMAprepare. Cieszy nas bardzo, że jury konkursu doceniło prezentowane przez nas oprogramowanie. Jego zalety zdecydowanie ułatwiają pracę użytkownikom i znacząco przyspieszają proces produkcji, co docenili również odwiedzający nasze stoisko. Zainteresowanych tym produktem było wielu – mówiła Barbara Pękala, PR manager w Océ Poland. – Wszystkie otrzymane przez nas nagrody są z pewnością potwierdzeniem wysokiej jakości naszych rozwiązań. Mamy nadzieję, że w jeszcze większym stopniu wpłyną na wybory klientów zainteresowanych naszymi produktami. O słuszności tej opinii może świadczyć fakt, że nagrodzony ploter Arizona został zakupiony na targach przez firmę Sungraf z Chełma w celu uzupełnienia dotychczas posiadanego parku maszynowego. Zakład ten jest największą firmą reklamową w regionie. Jeden z większych sukcesów firmy to wygranie przetargu na obsługę agencji PKO BP na terenie Polski w zakresie oznakowania punktów. Jedno z największych targowych stoisk należało do firmy Reprograf, a jego najjaśniej świecącą „gwiazdą” była maszyna TruePress 344 N. Podkreślała to w swojej wypowiedzi prezes Jolanta Kurowiak: Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się offsetowa maszyna cyfrowa TruePress 344. Jest to urządzenie o wyjątkowych korzyściach dla klienta, gdyż drukuje w jakości offsetowej z bardzo szybkim narządem i łatwością obsługi maszyny cyfrowej, wykorzystując typowe materiały offsetowe. Według mojego przeświadczenia powinniśmy w tym roku sprzedać 5 egzemplarzy. Duże zainteresowanie wzbudzały też urządzenia Canona do druku cyfrowego; widać, że każdy klient myśli już o przyszłości. A to właśnie jest przyszłość poligrafii, że z tradycyjnych maszyn drukujących klienci będą się przestawiać na maszyny cyfrowe. Jak zwykle popularnością cieszyły się również wszelkie rozwiązania software’owe, których mamy bardzo dużo w ofercie, przede wszystkim do standaryzacji druku, do sprawdzania i inspekcji arkusza. Udało nam się także sprzedać dwie największe drukarki wielkoformatowe, które z targów jadą bezpośrednio do klienta. Firma Bluejet, posiadająca już jedno urządzenie Vutek UltraVu 5330, zdecydowała się powiększyć swój park maszynowy o kolejny 5-metrowy ploter solwentowy Vutek 5330 UltraVu oraz maszynę Vutek QS 2000 NEW EDITION. Tak więc dla nas były to bardzo udane targi; myślę, że obecni skorzystali na nieobecności niektórych wystawców. Obok stoiska Reprografu znajdowało się stoisko firmy Canon; oba tworzyły praktycznie wspólną przestrzeń wystawienniczą. Wojciech Gierasimowicz, dyrektor sprzedaży bezpośredniej Canon Polska, jest zadowolony z udziału firmy w targach: Uważamy, że nasza decyzja o zaprezentowaniu się w Poznaniu była trafiona. W trakcie targów udało nam się sfinalizować kilka kontraktów na system druku niskonakładowego imagePress C1+ z funkcją drukowania bezbarwnym tonerem, która pozwala na uzyskanie efektów porównywalnych ze stosowaniem lakieru UV. Dzięki prezentacji cyfrowych systemów produkcyjnych – kolorowego imagePress C7000 oraz premierowego produkcyjnego cyfrowego systemu monochromatycznego imagePress 1110 – w ostatnią fazę negocjacji weszły trzy kontrakty dotyczące tych produktów. Obecny kryzys gospodarczy znalazł odbicie w liczbie wystawców: stoisk było mniej i były one skromniejsze niż podczas poprzednich edycji targów. Nasza konkurencja była w Poznaniu praktycznie nieobecna. Po raz piąty uczestnikiem targów Poligrafia była firma Digiprint, która na 300-metrowym stoisku prezentowała najnowsze rozwiązania HP z dziedziny wielkiego formatu i cyfrowego offsetu Indigo, a także oprogramowanie EskoArtwork i Caldera oraz urządzenia do wykańczania wydruków marek Fotoba i Miller Weldmaster. Uwagę zwiedzających przyciągały nagrodzony Złotym Medalem MTP ploter HP Designjet L65500 pracujący w technologii lateksowej, a także drukujące na bardzo szerokim spektrum podłoży urządzenie HP Indigo 5500, które prosto z targów trafiło do firmy Koncept Sp. z o.o. z Białegostoku. Warto dodać, że firma ta zakupiła maszynę z oprogramowaniem Smart Stream Director (jak powiedział Andrzej Suchodolski, w firmie HP odpowiedzialny za markę Indigo, jest to coś więcej niż web-to-print), które premierę będzie miało dopiero 4 maja br. Z kolei ploter wielkoformatowy HP Scitex FB 6100 trafił do firmy reklamowej ATS System z Piaseczna. Ogółem Digiprint sprzedał na targach pięć przemysłowych urządzeń cyfrowych. O targowym sukcesie może również mówić firma SPC – Solvent Printer Center, która sprzedała cztery plotery wielkoformatowe HI-jet. Nowymi właścicielami modeli X6328B-(4C) o prędkości pracy dochodzącej do 113 m2/h zostali Studio Scherzo z Bydgoszczy i Drukarnia Print z Gdańska. Model X6184B-(4C) osiągający prędkość dochodzącą do 45 m2/h zakupiły natomiast firmy Gamma z Piaseczna i Printpoint z Wrocławia. Oba urządzenia cechują się – zdaniem przedstawicieli firmy – stabilnością, niezawodnością i drukują z jakością 720 dpi. Wiele nowych rozwiązań do produkcji reklamy zaprezentowała firma TeBa. Szczególnie duże zainteresowanie klientów wzbudziły ploter Mimaki UJV-160 drukujący elastycznym atramentem utwardzanym lampami UV-LED uznany za ploter wielkoformatowy roku 2009 przez stowarzyszenie EDP i stołowy ploter tnący Mimaki CF3 wcześniej prezentowany na targach Taropak. Nowe firmy poszukujące najczęściej ploterów solwentowych lub sublimacyjnych zainteresowała głównie seria zintegrowanych ploterów do druku i cięcia Mimaki CJV30. Niesłabnącym powodzeniem cieszył się ploter nagrodzony w ub.r. przez stowarzyszenie EDP – Mimaki JV-33, teraz dostępny w szerokości 260 cm (prezentowanej na targach Poligrafia po raz pierwszy przez firmę TeBa). Ploter ten dostępny jest w opcji do druku solwentowego oraz do sublimacji w megaformacie. Firma Xeikon pierwszego dnia targów sprzedała drukarni dziełowej (niestety nie możemy ujawnić jej nazwy) urządzenie Xeikon 5000. Będzie to już 12. maszyna tego typu zainstalowana w naszym kraju, a dla nabywcy – pierwsza cyfrowa. Klienci wybierają system Xeikon 5000 ze względu na format B2, który jest unikalny w tym segmencie cenowym – powiedział Adam Ambrożkiewicz, odpowiedzialny za markę Xeikon w Polsce. –Dzięki temu mogą z łatwością przenosić mniejsze nakłady z maszyn offsetowych, wykorzystując ten sam finiszing. Jedynym spośród „wielkiej trójki” niemieckich producentów maszyn drukujących obecnym w Poznaniu była firma KBA, a prezentowana na jej stoisku półformatowa KBA Rapida 75 – nowość z ubiegłorocznych targów drupa 2008 – jedyną konwencjonalną arkuszową maszyną offsetową demonstrowaną na poznańskiej imprezie. Uczestnictwo w targach Poligrafia w naturalny sposób wpisuje się w naszą obecność na rynku polskim, a także wschodnioeuropejskim – podkreślał Jan Korenc, wiceprezes KBA-Grafitec ds. sprzedaży, serwisu i marketingu. – (...) Polska jest bardzo ważnym rynkiem dla całej grupy KBA – jesteśmy tu jednym z kluczowych graczy z bazą ponad 600 maszyn zainstalowanych w różnych regionach kraju. Dlatego zwyczajnie nie mogło nas na poznańskiej wystawie zabraknąć. Nie będzie w tym roku lepszej okazji w tej części Europy, aby szerokiemu gronu odbiorców zaprezentować nasze portfolio i pokazać pracującą maszynę – dodał Oliver Becker, prezes KBA-Polska. – Uważamy te targi za bardzo udane, zwłaszcza wobec wcześniejszych, „kryzysowych” scenariuszy co do ich przebiegu. Na stoisku kilka razy dziennie odbywały się demonstracje 6-kolorowej KBA Rapida 75 wyposażonej w dodatkową wieżę lakierującą. Pokazana na targach maszyna, oferująca prędkość 15 tys. egz./h i standardowy format 53x75 cm (opcjonalnie powiększany do 60,5x75 cm, przede wszystkim przy produkcji opakowań i etykiet), jest wyposażona w wiele nowoczesnych funkcji automatyzujących pracę. Przez wszystkie dni targowe drukowane na niej były plakaty i pocztówki przy użyciu różnych podłoży, m.in. papieru, kartonu i tworzyw sztucznych. W wybranych pracach zastosowano nietypowe efekty mat/połysk, uzyskiwane dzięki lakierowaniu typu drip-off oraz użyciu specjalnych farb metalicznych. Poza aspektem wizerunkowym i towarzyskim – targi te były dla nas bardzo dużym sukcesem w wymiarze handlowym – stwierdził Jan Korenc. – Podczas targów zakontraktowaliśmy cztery maszyny offsetowe, na które składa się w sumie 17 zespołów drukujących. Bogata i zróżnicowana była oferta urządzeń do obróbki po druku prezentowanych w ramach targów Poligrafia; nie zabrakło wśród nich – to nowość – także maszyn polskich producentów. Firma Wolff Trading poinformowała o sprzedaży pierwszego egzemplarza pierwszego polskiego automatu foliującego Progress T. Jego nabywcą jest introligatornia usługowa Mardoj z Gdyni, dotychczas specjalizująca się w wykrawaniu i złoceniu. Będzie to pierwsze urządzenie laminujące w introligatorni, zakupione w związku z zapotrzebowaniem klientów na tego typu usługi. Progress T cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających targi Poligrafia – powiedziała Aleksandra Wolff, wiceprezes zarządu firmy Wolff Trading. – Liczymy, że będzie motorem sukcesu naszego oraz naszych klientów. Przypomnijmy, że Progress T jest urządzeniem w formacie B2, które sprawdza się także w laminowaniu wydruków cyfrowych (oczywiście przy wykorzystaniu odpowiednich folii, np. firmy GBC, znajdujących się w ofercie Wolff Trading). Nasze urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o małych i średnich nakładach, a cenowo plasuje się pomiędzy urządzeniami chińskimi i czeskimi lub angielskimi. Ze względu na swoją konstrukcję oferuje wysoką jakość i efektywność, jego prędkość maksymalna to 40 m/min. Posiada także możliwość zintegrowania stackera – dodała Aleksandra Wolff. Złotym Medalem MTP została nagrodzona maszyna do konfekcjonowania i kontroli jakości wydruku Lesko SKD 400 polskiej firmy Lesko Engineering. Lesko Engineering jest krajowym partnerem firmy System P, debiutującej na tegorocznej Poligrafii. Jej właściciel Piotr Skłodowski tak podsumowuje udział w imprezie: Biorąc pod uwagę obecną sytuację ekonomiczną oraz trend spadkowy, jeśli chodzi o same targi w porównaniu z poprzednimi ich edycjami, nasze efekty wynikające z uczestnictwa w tej wystawie są adekwatne do oczekiwań. Na stoisku firmy System P prezentowany był nowy mikser bi-2 do produkcji klejów bezrozpuszczalnikowych wyprodukowany przez lr. products. Urządzenie, jak zapewnia Piotr Skłodowski, spotkało się ze sporym zainteresowaniem zwiedzających: Nasi rozmówcy doceniali gotowość przekazania urządzenia do prób przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie. Dzięki temu egzemplarz prezentowany na targach prosto z Poznania pojechał do siedziby firmy Euro-Print z Komornik, gdzie będzie w najbliższym czasie testowany. Na odwiedzających stoisko Duplo poza eksponowanymi urządzeniami czekała zapowiadana przed targami niespodzianka. Zgodnie z hasłem firmy „Wykończymy Cię perfekcyjnie” każdemu chętnemu klientowi profesjonalny fotograf robił zdjęcie, które było następnie drukowane na systemie Xerox DC 5000 i – w zależności od zainteresowań klienta – wydruki zostawały wykończone przez cięcie, oklejanie bądź broszurowanie. Można więc było np. umieścić swoją podobiznę na okładce broszury albo... na banknocie dolarowym. Firma Duplo Polska sprzedała podczas targów 6 maszyn: DC 645 wydawnictwu Koncept z Białegostoku, DC 615 Pro oraz złamywarkę DF 915 warszawskiej firmie Print Copy, system Duplo 5000 do produkcji broszur (sprzedany za pośrednictwem krakowskiego dealera Duplo, firmy Digital System), trafił do drukarni Unidruk w Krakowie. Kolejny DC 615 Pro zakupiło olsztyńskie Studio Avalon, a nabywcą systemu broszurującego Duplo 2000 była firma Classic Poligrafia i Reklama z Poznania. Jesteśmy bardzo zadowoleni z udziału w targach Poligrafia – mówił Tomasz Gajkowski, dyrektor generalny Duplo Polska. – Media tak nagłośniły kryzys, że wielu wystawców było w minorowych nastrojach, które na szczęście nie znalazły potwierdzenia w targowej rzeczywistości. Jesteśmy mile zaskoczeni liczbą odwiedzających nasze stoisko. Drugiego dnia targów odwiedziło nas najwięcej osób w historii Duplo Polska, czyli w skali trzech ostatnich edycji targów Poligrafia; szacujemy, że było to ok. 20% więcej niż poprzednio. Od jakiegoś już czasu (...) obserwujemy coraz większe zainteresowanie naszymi rozwiązaniami ze strony drukarń, które posiadają urządzenia cyfrowe. Kiedy rozpoczynaliśmy naszą działalność w Polsce cztery lata temu, sprzedaż naszych urządzeń przeznaczonych do obróbki wydruków cyfrowych wynosiła ok. 15%. Obecnie stanowi niemal 50%. Sprzedażą kilku maszyn może się pochwalić posiadacz jednego z największych stoisk i jednej z najbogatszych ofert prezentowanej pod hasłem „Wykraczamy poza horyzont” – firma Avargraf. W ciągu 4 dni targowych zostały sprzedane: maszyna do zawieszania bloków w okładkę twardą Präleg HHS 1805 (nabywcą są Wąbrzeskie Zakłady Graficzne z Wąbrzeźna); automatyczna bigówka firmy Bacciottini (nabywca to Miedziowe Centrum Kształcenia Kadr w Lublinie); maszyna do laminowania Printlam B2 hiszpańskiej firmy Tauler Maquinaria (do Drukarni Offdruk w Łomiankach); maszyna do kaszerowania Basic 1111 szwedzkiej firmy Lamina System (do Drukarni Tamir z Bystrzycy Kłodzkiej) oraz używana złamywarka Eurofold 235 (do Drukarni Classic z Poznania). Odwiedziła nas większa liczba osób niż się spodziewaliśmy – podsumował Sławomir Kugaudo, prezes Avargrafu. – Przy tym wielu klientów szukało konkretnych maszyn z naszej oferty. Sprzedane maszyny w większości nie stanowią realizacji wcześniej zawartych kontraktów; jedna z nich została zakupiona w wyniku porównania z konkurencyjnymi urządzeniami prezentowanymi na targach. Warto też podkreślić, że pozytywnie zaskoczeni frekwencją na stoisku byli przedstawiciele naszych dostawców, szczególnie w porównaniu z tegorocznymi targami w Barcelonie i Mediolanie. Na stoisku firmy Avargraf eksponowane były też urządzenia brytyjskiej firmy Technifold, producenta narzędzi introligatorskich takich jak Tri-Creaser czy Multi Tool. Jak informował Uwe Reimold, wyłączny przedstawiciel firmy Technifold na rynkach niemieckim, austriackim, czeskim i włoskim (a w Polsce reprezentowany przez Avargraf), cieszyły się one bardzo dużym zainteresowaniem polskich klientów: Przez trzy dni targów nawiązaliśmy ponad sto kontaktów z firmami chcącymi przetestować nasze urządzenia, więc jestem bardzo zadowolony z naszej ekspozycji na targach Poligrafia. Pierwsze testy odbędą się już w maju. Urządzenie Multi Tool umożliwia falcowanie, bigowanie i perforowanie w ramach jednej operacji, natomiast Tri-Creaser, instalowane bezpośrednio w falcerce, pozwala na rozwiązanie problemu pękania włókien papieru podczas procesu falcowania. Pracownicy firmy Derya przeprowadzili ponad 350 pokazów eksponowanych maszyn dla odwiedzających stoisko klientów. Podczas targów sprzedaliśmy sześć spośród wystawianych maszyn, w tym obie linie do oprawy szytej broszurowej. Bezpośrednio po targach podpisaliśmy natomiast umowy na sprzedaż kolejnych czterech maszyn – poinformował Mirosław Bartas, wiceprezes zarządu. Firma Introzap, polski dystrybutor dwóch znanych niemieckich producentów urządzeń introligatorskich – Kolbus i Sigloch, na stoisku demonstrowała pracującą niedawno wprowadzoną na rynek maszynę do zawieszania wkładów książkowych w okładkę Kolbus EMP 511. W przypadku naszej firmy obecność z własnym stoiskiem na targach Poligrafia to już tradycja –mówiła Jolanta Szafranek, odpowiedzialna za marketing. – Także w tym roku, mimo niesprzyjającej aury ekonomicznej, uznaliśmy, że bycie tu jest koniecznością. Zresztą okazało się, że tego samego oczekiwali nasi obecni i potencjalni klienci, którzy licznie odwiedzali nasze stoisko. Byli wśród nich przede wszystkim przedstawiciele polskich drukarń dziełowych i akcydensowych, już korzystający bądź zainteresowani rozwiązaniami oferowanymi przez firmy Kolbus i Sigloch. Z częścią z nich – przede wszystkim mam tu na myśli firmy, które pozytywnie przeszły proces związany z pozyskaniem funduszy unijnych – prowadzimy aktywne rozmowy na temat nowych maszyn. Największym zainteresowaniem cieszą się linie do oprawy klejonej, choć warto zaznaczyć, że także maszyna EMP 511 zwracała uwagę wielu zwiedzających. Na przestronnym stoisku Bobst Group uwagę przyciągał najnowszy model składarko-sklejarki Expertfold 110 A2 (prędkość produkcyjna 450 m/min), zakupiony przez Drukarnię Dako Kozioł i Wspólnicy sp. j. Maszyna została wyposażona w Accubraille, innowacyjną przystawkę do nakładania pisma Braille'a – jest to nowość firmy Bobst i przełom technologiczny w produkcji opakowań, ponieważ znaki Braille'a są tłoczone podczas procesu składania i sklejania (doskonałe zastosowanie dla przemysłu farmaceutycznego i spożywczego). Accubraille tłoczy znaki przy prędkości do 100 000 klejonych pudełek na godzinę, a czas zmiany matrycy wynosi poniżej 5 minut! Zaprezentowana na stoisku Sitma Machinery i Norma System maszyna insertująco-kopertująca Sitma SM 15 została sprzedana do drukarni Prografix z Dębicy. Jest ona przeznaczona do kopertowania wielostronicowych druków transakcyjnych i materiałów reklamowych z możliwością automatycznego i selektywnego dokładania kart bankowych, płyt CD i gadżetów z prędkością do 15 tys. pakietów listowych na godzinę w pełnym zakresie formatów kopert od DL do C4 (w tym również formaty pośrednie). Zadowolona z targów jest firma Lohmann, producent i konwerter systemów taśm klejących, która zaprezentowała szeroką gamę taśm DuploFLEX odpowiadających na potrzeby różnych gałęzi fleksografii – druku etykiet, opakowań giętkich oraz zadruku tektury falistej, czyli postprintu. Według naszej wstępnej oceny udział w targach był dobrą decyzją, szczególnie że pokazaliśmy nowe grupy produktów Lohmanna – stwierdziła Edyta Portee, Segment Manager Graphics. – Mile zaskoczyła nas frekwencja. Mieliśmy sposobność spotkać się zarówno z naszymi dotychczasowymi klientami, jak i nawiązać kilka nowych kontaktów w branży poligraficznej i reklamowej. Bardzo zadowoleni jesteśmy także z usług świadczonych przez organizatorów targów. Na stoisku Zakładów Artystycznych ART można było zobaczyć najnowsze kompaktowe rozwiązania w dziedzinie standaryzacji oświetlenia: urządzenia Color Master 1 i 2 oraz Pantone Color ViewingLight. Tym razem zdecydowaliśmy się na prezentację niewielkich systemów, które kierujemy do studiów DTP oraz małych i średnich drukarń – stwierdził Sławomir Wojtaś, dyrektor w Zakładach Artystycznych ART. – Widzimy coraz wyraźniej, że polskie zakłady poligraficzne chcą inwestować i oby sytuacja na rynku, a zwłaszcza banki im w tym nie przeszkadzały. Zarówno nowoczesne maszyny, jak i współczesne drukarnie nie mogą prawidłowo funkcjonować bez odpowiedniego oprogramowania, z każdym rokiem zwiększa się więc liczba firm oferujących rozwiązania w tym zakresie. Potentatem pod tym względem, także na rynkach zagranicznych, jest firma ACCHSH, która na targach prezentowała m.in. najnowsze rozwiązania oparte na swoim workflow PuzzleFlow. Stoisko firmy odwiedziła co najmniej taka sama ilość klientów, jak 2 lata temu, natomiast poziom rozmów był o wiele bardziej konkretny i rzeczowy – oceniał Andrzej Czyż, prezes ACCHSH. Osoby, które przyjechały do Poznania, wiedzą, czego chcą, mają spore doświadczenie, zdają sobie sprawę z sytuacji na rynku i szukają rozwiązań, które im pomogą w tych trudnych czasach. Zainteresowanie naszą ofertą było duże: po dwóch pierwszych dniach mieliśmy już wyższy poziom zamówień na najbliższy okres (tj. do końca roku) niż 2 lata temu. Stajemy się firmą, która wykonuje zamówienia systemów „pod klucz”, zgodnie z życzeniami klientów bardziej wymagających. Na bazie PuzzleFlow powstała cała rodzina produktów, które nazywamy ogólnie PuzzleFlow Business Solutions. W jej skład wchodzą: PuzzleFlow Factory dedykowany do obsługi zleceń CtP; PuzzleFlow Publisher – aplikacja dedykowana wydawnictwom; PuzzleFlow POD (Print-on-Demand) niezbędne, gdy ktoś ma maszynę cyfrową i chce połączyć się z klientem zewnętrznym w sieci internetowej drukując na żądanie dowolne ilości publikacji zdefiniowanych jako różne produkty. Jest też PuzzleFlow Automator, który sprzedajemy tylko na rynku amerykańskim; ten produkt powstał we współpracy z naszym amerykańskim partnerem i po raz pierwszy był pokazywany na niedawnej wystawie America East, gdzie po raz pierwszy wystawialiśmy się jako PuzzleFlow Solutions USA – jest to nowo powstały oddział naszej firmy w USA. Na targach Poligrafia również zawarliśmy kontrakty; niektóre z maszyn do druku cyfrowego z najwyższej półki, które są opatrzone plakietką „sprzedane”, zostały sprzedane z naszym systemem oprogramowania. Zróżnicowaną ofertę oprogramowania przedstawił Reprograf. Na targach pokazaliśmy m.in. najnowszą wersję oprogramowania EFI Colorproof XF 4.0 do zarządzania systemami proofingu – mówił Dariusz Kosiński, product manager. – Prezentowaliśmy także najnowszą wersję (6.1) systemu RIP-a True-flow firmy Screen – integrowanego oprogramowania służącego m.in. do zarządzania systemami CtP czy CtF. To nie tylko kompletny workflow dla działu prepress, ale przez zaimplementowanie nowych opcji platforma do zarządzania produkcją i komunikacji z klientem. Polskiej premiery na Poligrafii 2009 doczekał się także system soft proofingu Veripress australijskiej firmy Sandstone Software, który został zaprojektowany z myślą o drukarniach chcących oszczędzać na przygotowaniu wydruków próbnych. Zaprezentowaliśmy również rozwiązanie niemieckiej firmy Tec4check dla drukarń, których produkcja wymaga restrykcyjnej weryfikacji poprawności druku. Porównuje ono zadany tekst wejściowy np. w postaci pliku PDF do wydrukowanego i zeskanowanego materiału. Myślę, że hitem, podobnie jak na Zachodzie, będzie oprogramowanie naszego partnera – firmy CGS – Oris Press Matcher Workflow, pozwalające ujednolicić efekty druku otrzymywane ze wszystkich objętych tym rozwiązaniem urządzeń drukujących. Po raz pierwszy swoją ofertę w Poznaniu prezentowała portugalska firma Sistrade. Jesteśmy zadowoleni z poznańskich targów, ponieważ umożliwiły nam prezentację rozwiązań, w tym premierowego Sistrade Print Packaging, na rynku, na którym zamierzamy się rozwijać – powiedział Paulo Souto, manager w firmie Sistrade. – Zainteresowanie naszymi produktami było spore, pomimo że zwiedzających raczej niewielu, w porównaniu np. z targami Grafitalia w Mediolanie. Firma PROFIS Business Software przedstawiła najnowszą wersję systemu PROFIS Poligrafia 9.4 zintegrowanego z CDN OPT! MA. Możliwości oferowanego narzędzia informatycznego do zarządzania firmą poligraficzną były przedstawiane na firmowym stoisku przez projektanta systemu Adriana Steciuka. W związku z dużym zainteresowaniem odwiedzających, zwiększono liczbę przeprowadzonych prezentacji systemu z planowanych czterech do kilkunastu w ciągu dnia targowego. Znaczny wzrost zainteresowania zagadnieniem informatyzacji branży poligraficznej potwierdziły zarówno kontakty z potencjalnymi klientami na stoisku firmy, jak i uczestnictwo odwiedzających w prezentacji „Kalkulacje na start!” przedstawionej przez Patrycję Sitkowską w ramach towarzyszącej targom Akademii Poligraficznej. Targi uważam za bardzo udane – podsumowuje Adrian Steciuk. – Nawiązaliśmy szereg wartościowych kontaktów. Najbardziej cieszy nas fakt, że produkt był bardzo dobrze oceniany przez potencjalnych klientów. Pozytywne opinie wynikały przede wszystkim z dobrego dopasowania systemu do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw poligraficznych. Jak więc widać, sukces tegorocznych targów Poligrafia i Euro-Reklama oraz liczba podpisanych kontraktów nie świadczą o tym, by globalny kryzys faktycznie nam towarzyszył. A nieobecni mają czego żałować. AN, IZ, DA *** Druk zabezpieczeń i redukcja IPA Pierwszego dnia targów, obok innych wydarzeń im towarzyszących, odbyła się prezentacja zorganizowana przez firmy Grafmaj, Brancher i Prisco. Podczas spotkania jako pierwsze zaprezentowane zostały farby offsetowe serii Smart'up firmy Brancher do druku zabezpieczeń przeciwdziałające podrabianiu, kopiowaniu i fałszowaniu oraz farby i lakiery wykorzystywane do tworzenia efektów specjalnych, które wzbogacają i urozmaicają realizowane zlecenia. W trakcie prezentacji omówiono m.in. farby luminescencyjne, termochromowane z efektem odwracalnym i nieodwracalnym, farby perłowe i interferencyjne, odbarwialne, krwawiące oraz magnetyczne. Produkty te w większości mogą być wykorzystywane podczas drukowania technologią offsetową, UV i flekso. Druga prezentacja dotyczyła druku bezalkoholowego. Swoje rozwiązania zaprezentowała firma Prisco, która promując eliminowanie alkoholu izopropylowego (IPA) z procesu drukowania dostarcza bufory do druku bezalkoholowego, koncentraty silikonowe oraz lakiery na bazie wodnej. Druk bezalkoholowy – jak zaznaczano podczas spotkania – posiada wiele zalet, m.in. pozwala na obniżenie poziomu emulgacji farby, dzięki czemu osiąga się m.in. wyższą ostrość punktu rastrowego oraz szybsze schnięcie wydruków przy jednoczesnym dbaniu o środowisko naturalne. DA Rynek prepress i targi według Kodaka Na zakończenie pierwszego dnia targów firma Kodak Polska zwołała konferencję prasową, podczas której Swapan Chaudhuri podzielił się swoimi uwagami odnośnie do targów Poligrafia/Euro-Reklama 2009 oraz sytuacji rynkowej. Decyzję o udziale w targach podjęliśmy w ubiegłym roku i w przeciwieństwie do wielu firm podtrzymaliśmy ją do końca. Jestem przekonany, że na imprezie odbywającej się w cyklu dwuletnim firma aspirująca do miana znaczącego gracza rynkowego powinna mieć przynajmniej stoisko informacyjne. Jeżeli chcemy działać i rozwijać się w Polsce, należy szanować krajowe targi – powiedział szef Kodaka w Polsce, dziękując Jerzemu Kaczmarkowi, dyrektorowi projektu Poligrafia za to, że nie ugiął się pod presją niektórych firm sugerujących odwołanie targów w tym roku. Rok 2011 pokaże, dlaczego warto było się wystawiać – dodał Swapan Chaudhuri. Na stoisku firmy Kodak można było zapoznać się z licznymi rozwiązaniami dedykowanymi m.in. drukowi cyfrowemu, technologii CtP oraz z dziedziny oprogramowania. Swapan Chaudhuri odniósł się także do publikacji w prasie branżowej, które pojawiły się po spotkaniu prasowym zwołanym w lutym przez firmę Agfa. Jego zdaniem informacja, że Agfa ma dominującą pozycję na rynku płyt CtP i analogowych jest nieprawdziwa: Kodak odnotował w 2008 roku obroty wyższe w stosunku do roku 2007, i to pomimo rozwiązania współpracy z firmą Reprograf. Dlatego stwierdzenie, że Agfa była liderem w sprzedaży płyt konwencjonalnych, jest w moim przekonaniu niezgodne z rzeczywistością. Szef Kodaka w Polsce nie zgodził się również ze stwierdzeniem, że Agfa dominuje na rynku gazetowym. Jednocześnie poinformował, że w ubiegłym tygodniu Kodak podpisał umowę z Agorą na dostawę 3 systemów CtP z całym oprzyrządowaniem. Zdaniem Swapana Chaudhuri udział Kodaka w rynku płyt konwencjonalnych wynosi 55-60%, a w rynku płyt CtP – 42-45% i celem na rok bieżący będzie dla firmy te udziały w rynku utrzymać. Duże nadzieje pokładamy w rynku cyfrowym; w ubiegłym roku udało nam się sprzedać jeden system Nex-Press, a w tym roku będą to już trzy, a może nawet cztery systemy – dodał Swapan Chaudhuri. AN Złote Medale MTP POLIGRAFIA 2009 ❒ Wielkoformatowa maszyna drukująca w technologii lateksowej HP Designjet L65500 Hewlett Packard Company, Hiszpania Zgłaszający: Digiprint Sp. z o.o., Warszawa ❒ Automatyczna termiczna linia do laminowania papieru „PROTEUS SYSTEM” marki D&K ZFP Zakład Foliowania Papieru, Gdynia ❒ Urządzenie MASTERPRESS 01 OPUS Sp. z o.o., Gliwice ❒ Maszyna do konfekcjonowania i kontroli jakości wydruku „LESKO SKD 400” LESKO ENGINEERING Leszek Seroczyński, Radzymin ❒ Océ PRISMAprepare Océ N.V., Holandia Zgłaszający: Océ Poland Ltd. Sp. z o.o., Warszawa ❒ Płyta CtP termiczna (pozytywowa) Electra XD Eastman Kodak Company, USA Kodak Polska Sp. z o.o. Warszawa ❒ Technologia druku wypukłego w maszynie Kodak NexPress Eastman Kodak Company, USA Kodak Polska Sp. z o.o. Warszawa ❒ Identyfikacja walców w technologii RFID-„ROLLER ID” LIGUM POL Sp. z o.o., Głogów ❒ Duktor nawilżający – walec WERODAMP LOTOTEC WESTLAND – LIGUM Zgłaszający LIGUM POL Sp. z o.o. EURO-REKLAMA OUTDOOR EXPO 2009 ❒ Ploter Océ ColorWave 600 Océ NV Technology, Holandia Zgłaszający: Océ Poland Ltd Sp. z o.o., Warszawa ❒ Ploter Océ Arizona 350GT Océ NV Technology, Holandia Zgłaszający: Océ Poland Ltd Sp. z o.o., Warszawa ❒ System wystawienniczy PLATINUM NOMADIC DISPLAY LTD, Irlandia Zgłaszający: EXTEND VISION Sp. z o.o., Kraków ❒ Folia samoprzylepna PVC PROFIFLEX PRO GPT 100+ IKONOS Sp. z o.o., Opole ❒ Ploter WP DIGITAL VIRTU RS 25/48 W.P. DIGITAL , Szwajcaria Zgłaszający: SIGNTECH C.E. Sp. z o.o., Katowice EURO-REKLAMA GIFT EXPO 2009 ❒ Książki z ręcznie malowanymi brzegami Kurtiak i Ley Wydawnictwo Artystyczne, Koszalin Stoiska nagrodzone w konkursie ACANTHUS AUREUS POLIGRAFIA 2009 1. Böttcher Polska Sp. z o.o. 2. Wolff Trading Sp. z .o.o. 3. Opus Sp. z o.o. 4. Scorpio (stoisko wytypowane do nagrody przez Kapitułę) Euro-Reklama OUTDOOR-EXPO 2009 1. Extend Vision Sp. z o.o. 2. Alma Trend Sp. z o.o. 3. Zakład Galanterii Skórzanej STEFANIA, Export-Import, Stanisława Galbierz, Andrzej Galbierz 4. European Media Group Sp. z o.o. (stoisko wytypowane do nagrody przez Kapitułę)