(Nie)przesadny optymizm
6 Dec 2016 14:59
Zespół targów drupa opublikował trzecie już wydanie dorocznego raportu Global Trends, dotyczącego obecnego stanu branży poligraficznej oraz jej przyszłości. Wnioski, podobnie jak w 2015 roku, znów przedstawiają się optymistycznie, choć niejednolicie: pomimo, iż przemysł poligraficzny nadal się rozwija i ma dobre perspektywy, wśród badanych znaleźli się i tacy, którzy w biznesie walczą o przetrwanie.
Z optymizmem w przyszłość
Wyniki 3. raportu Global Trends stworzono na podstawie ankiet nadesłanych przez 750 specjalistów z branży poligraficznej. Większość pytań pokrywała się z kwestiami z poprzednich lat, co pozwoliło na zebranie i uśrednienie odpowiedzi w celu uzyskania barometru kondycji gospodarczej firm.
Wyniki pokazały, że około 37 proc. ankietowanych złożonych z przedstawicieli branży poligraficznej opisało swoją kondycję w 2015 roku jako dobrą, natomiast 12 proc. stwierdziło, że jest ona słaba, co w rezultacie daje dodatnie saldo w wysokości 25 proc. Bardziej optymistycznie badani ocenili swoją przyszłość – 50 proc. w 2016 roku spodziewa się poprawy sytuacji finansowej, a tylko 6 proc. oczekuje jej pogorszenia – co daje pozytywny bilans 44 proc. Największy wzrost pozytywnych emocji z podziałem na regiony występuje w Afryce, Australii/Oceanii, na Bliskim Wschodzie i w Azji.
Dane pokazują, że choć wychodzenie z kryzysu finansowego z 2008 r. jest niekompletne i nierównomierne, większość respondentów optymistycznie ocenia swoje perspektywy na 2016 rok. Te pozytywne nastroje mają wpływ na ich plany inwestycyjne.
Branża poligraficzna w liczbach
Raport drupa pokazał, że najszybciej rozwijającym się segmentem branży poligraficznej jest druk cyfrowy, ale to właśnie tradycyjne techniki nadal dominują.
Spośród 14 powszechnie stosowanych procesów drukowania największy rozwój odnotowują: technologie cyfrowe (średnio o 28 proc. rocznie), offset arkuszowy – szczególnie w branży wydawniczej (+7 proc.) i branży opakowań (+12 proc.); fleksografia (+18 proc.). Rotograwiura również notuje skromny, ale wyraźny wzrost o 3 proc.
Tradycyjne metody drukowania nadal generują większość obrotów w branży poligraficznej. Zauważalny jest ciągły wzrost nakładów i wartości dla druku cyfrowego z wyjątkiem branży opakowań, gdzie zanotowano tylko 13 proc. udziału, co stanowiło ponad 25 proc. obrotów w 2016 roku. Najistotniejszą zaletą druku cyfrowego jest zdolność do wprowadzania zmiennych treści, co daje 59 proc. udziału w obrotach w druku funkcjonalnym i 35 proc. w branży reklamowej.
Usługi web-to-print utknęły w martwym punkcie notując zaledwie procentowy wzrost udziałów od roku 2014. Jedynie w Ameryce Północnej notowany jest znaczący wzrost wolumenu W2P.
Największym ograniczeniem dla rozwoju branży poligraficznej jest silna konkurencja, jednak spadek sprzedaży również wskazywany jest jako bardzo istotna przeszkoda w rozwoju przedsiębiorstw.
Co na to eksperci?
Opracowaniem badań oraz przygotowaniem raportu zajęli się Richard Gray i Neil Falconer, reprezentujący specjalistyczną firmę konsultingowo-badawczą Print Future.
Wyniki raportu z 2015 roku wykazywały optymistyczne nastroje wśród ankietowanych na całym świecie. W 2016 roku obraz jest bardziej niejednolity – z jednej strony mamy dobrze prosperujące regiony, takie jak Ameryka Północna, z drugiej walczących o przetrwanie z krajów rozwijających się. Sprawa ma się podobnie, jeśli chodzi o opakowania i rynki funkcjonalne, które radzą sobie całkiem nieźle. Duże wyzwania stają przed rynkami komercyjnymi, a w szczególności rynkiem wydawniczym – mówi Richard Gray.
Z kolei Sabine Geldermann, dyrektor drupa, Messe Düsseldorf, komentuje: Tegoroczne targi drupa są okazją do zaprezentowania najnowszych osiągnięć światowej branży poligraficznej. Raport Global Trends umieszcza nowości w szerszym kontekście i daje każdemu odwiedzającemu bezcenny obraz stanu całej branży drukarskiej.
Pełny raport drupa będzie dostępny w siedmiu językach: niemieckim, angielskim, francuskim, portugalskim, rosyjskim, hiszpańskim i chińskim. Wszystkie opracowania można pobrać w wersji PDF ze strony internetowej www.drupa.com.
Opracowanie: MP