Niska migracja w druku opakowań i etykiet
20 Jun 2023 10:23

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ponad 120 osób z kilkunastu krajów świata wzięło udział w pierwszej edycji specjalistycznych warsztatów poświęconych tematyce niskiej migracji (LM) w druku opakowań i etykiet. Wydarzenie zostało zorganizowane przez firmę Mark Andy w jej warszawskim Centrum Technologicznym i było połączone z pierwszym oficjalnym pokazem nowej maszyny fleksograficznej w jej ofercie – PRO Series. 

Partnerami spotkania były firmy: J.S. Hamilton – akredytowane laboratorium badawcze zajmujące się m.in. branżą opakowań, a także Siegwerk – producent farb graficznych, GEW – dostawca systemów utrwalania oraz UPM-Raflatac – producent podłoży m.in. do druku wąskowstęgowego. Uczestnicy wzięli udział w prezentacjach dedykowanych tematyce LM oraz w pokazach trzech maszyn Mark Andy, w tym – premierowej, reprezentującej nową linię rozwiązań fleksograficznych PRO Series. Dużym zainteresowaniem cieszyła się również zamykająca oba dni warsztatów sesja pytań i odpowiedzi.

Wysoka frekwencja i duże zainteresowanie prezentacjami oraz aktywność naszych gości podczas wieńczącej je sesji Q&A potwierdzają rosnące znaczenie kwestii niskiej migracji w kontekście produkcji realizowanej przez wiele drukarń opakowaniowych i etykietowych – mówi Lena Chmielewska-Bontron, european marketing manager Mark Andy. – Dotyczy to zwłaszcza firm współpracujących z „wrażliwymi” w tym obszarze branżami, np. spożywczą, kosmetyczną czy farmaceutyczną. Jako producent maszyn czujemy się odpowiedzialni nie tylko za dostarczanie najwyższej klasy sprzętu do produkcji etykiet i opakowań, ale też za upowszechnianie wiedzy na temat zjawisk i problematyki, z jaką spotykają się nasi klienci. Stąd pomysł na warsztaty LM, który – jak się okazało – był trafiony.

Przybyłych do warszawskiego Centrum Technologicznego Mark Andy gości witał Przemysław Polkowski – country manager Mark Andy Poland, który powiedział, że m.in. za sprawą tego typu wydarzeń firma chce podkreślać swoją rolę jako partnera i doradcy firm działających w branży druku wąskowstęgowego: Zgodnie z przyświecającym naszej działalności mottem Total Solutions Partner mamy Państwu do zaoferowania nie tylko najwyższej klasy maszyny, bazujące na konwencjonalnych i cyfrowych technikach drukowania, ale też sprzęt uzupełniający, oprogramowanie i materiały eksploatacyjne. Zarówno globalnie, jak i lokalnie ściśle współpracujemy też z czołowymi dostawcami elementów wykorzystywanych w naszych maszynach, np. w kontekście systemów utrwalania, farb czy podłoży. Trzech z nich – GEW, Siegwerk i UPM-Raflatac – mamy dziś przyjemność gościć jako partnerów naszych warsztatów. Po raz pierwszy też witam gorąco jako naszego partnera firmę J.S. Hamilton, która od wielu lat wspiera zarówno drukarnie opakowaniowe i etykietowe, jak i producentów oraz właścicieli marek w zakresie szeroko rozumianych badań nad materiałami i gotowymi wydrukami, m.in. w kontekście ich zgodności z obecnymi przepisami.

Low Migration – temat na czasie

Część konferencyjną warsztatów nt. LM otwierał Adam Fotek – ekspert ds. badań w firmie J.S. Hamilton. Zaprosił on uczestników spotkania m.in. na „wirtualny spacer” po przedsiębiorstwie i jego gdyńskim laboratorium, w którym – z myślą o warsztatach LM – przebadane zostały trzy rodzaje opakowań. Testowano je pod kątem potencjalnej migracji cząsteczek z opakowania i aplikowanej na nie etykiety do znajdującej się w środku świeżej żywności. 

Adam Fotek zapoznał uczestników z metodologią badań przeprowadzanych przez J.S. Hamilton w kontekście różnych rodzajów opakowań (np. tub, etykiet samoprzylepnych, shrink sleeve czy IML). Wymienił rodzaje migracji, ich działanie i potencjalny wpływ na artykuły spożywcze czy kosmetyczne. Przedstawił też metody testowania zadrukowanego laminatu: analizę sensoryczną, badania pod kątem migracji globalnej i specyficznej (w tym PAA oraz zadruku), a także zawartości metali ciężkich. Nie zabrakło omówienia specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego przez gdyńskie laboratorium – chromatografów gazowego i cieczowego. Wiele miejsca w prezentacji Adama Fotka zajęły aspekty prawne, będące w większości przypadków punktem wyjścia dla realizowanych badań i wystawianych na ich podstawie przez J.S. Hamilton raportów z badań. W tym miejscu Adam Fotek wymienił m.in. kluczowe w kontekście branży opakowaniowej i etykietowej regulacje prawne, zarówno ogólne, jak i szczegółowe. 

Tematyka niskiej migracji była też punktem odniesienia dla prezentacji wygłoszonych przez dwóch innych partnerów warszawskiego spotkania. Marcus Greenbrook, international sales director w firmie GEW przedstawił systemy utrwalania znajdujące zastosowanie we współczesnych maszynach drukujących, m.in. porównując ze sobą suszenie powietrzem z rozwiązaniami UV i UV LED. Zwrócił przy tym uwagę na te ostatnie, które – jak podkreślał – są szczególnie zalecane przy stosowaniu farb LM, a przy tym wpływają na energooszczędność produkcji. W kontekście warszawskiego spotkania podkreślano fakt, że GEW jest kluczowym dostawcą rozwiązań utrwalania do maszyn drukujących Mark Andy. Dotyczy to również wprowadzonej niedawno w nich tzw. opcji hybrydowej, tj. stosowania – w razie potrzeby – różnych technologii utrwalania farb. 

Marc Larvor, head of technology Business Unit Narrow Web EMEA w firmie Sieg-werk zaprezentował rodzaje rozwiązań niskomigracyjnych produkowanych przez firmę i dedykowanych produkcji opakowań i etykiet w technologii wąskowstęgowej. Wskazał też obszary, w których produkcja z udziałem farb LM jest szczególnie istotna – tu wymienił m.in. opakowania spożywcze. W ofercie firmy Siegwerk znajduje się seria specjalistycznych produktów dedykowanych produkcji LM – SICURA Nutriflex. Poza farbami składają się na nią także lakiery, primery, kleje i inne materiały eksploatacyjne. 

PRO Series – nowa linia maszyn fleksograficznych w ofercie Mark Andy

Warszawskie warsztaty stały się okazją nie tylko do przybliżenia tematyki niskiej migracji, ale też do zaprezentowania – po raz pierwszy – maszyny fleksograficznej reprezentującej nową linię produktów Mark Andy. PRO Series to maszyna – jak podkreślał prowadzący premierową w skali świata prezentację sprzętu Łukasz Chruśliński, european sales manager w firmie Mark Andy – dedykowana stricte etykietom samoprzylepnym. Bazuje ona na znanych z serii Performance czy Evolution serwonapędach, a jej cechą szczególną jest modułowość pozwalająca na rozbudowę o zespoły cyfrowe, bazujące na technice tonerowej. Oznacza to, że w miarę rosnących potrzeb drukarni może ona – po odpowiednim wzbogaceniu technologicznym – stać się użytkownikiem rozwiązania hybrydowego. Między zespoły fleksograficzne instalowany jest wówczas moduł tonerowy, a maszyna PRO Series staje się de facto rozwiązaniem hybrydowym Digital PRO Max. Mamy nadzieję, że jej elastyczność, kompaktowe wymiary, możliwość wzbogacenia o dodatkowe opcje uszlachetniania i wykańczania, a także zalety wynikające z personalizacji spotkają się z dużym zainteresowaniem również drukarń z Polski. Na uwagę zasługuje fakt, że w maszynie PRO Series znajdują zastosowanie takie same wałki aniloksowe, drukowe i cylindry magnetyczne, jakie stosujemy w seriach Performance Series i Evolution Series. Warto podkreślić, że to właśnie w naszym kraju instalowanych jest gros maszyn hybrydowych, dostarczanych przez Mark Andy w Europie. Rozwiązania te cieszą się szczególną popularnością w Polsce, nie tylko w skali naszego kontynentu, ale całego świata – dodał Łukasz Chruśliński.

W ślad za premierowym pokazem podczas warszawskich warsztatów, maszyna PRO Series będzie jedną z „gwiazd” stoiska Mark Andy podczas zbliżających się wrześniowych targów Labelexpo Europe w Brukseli. Nie zabraknie na nim też wspomnianych rozwiązań hybrydowych, w tym sztandarowego modelu Digital Series HD, który również został zaprezentowany podczas warsztatów. Trzecim demonstrowanym rozwiąza- niem była maszyna fleksograficzna Evolution Series E5. 

Dzięki temu nasi goście mieli okazję zapoznać się z różnymi rozwiązaniami z naszej oferty, wykorzystującymi różne technologie drukowania – w Warszawie mamy bowiem też model tonerowy Digital Pro 3. Mamy nadzieję, że zarówno pokazy maszyn, jak i wszystkie prezentacje zachęcą kolejne drukarnie do podjęcia z nami współpracy, a naszych obecnych klientów utwierdzą w przekonaniu, że postawili na właściwą firmę. Dziękując wszystkim uczestnikom warsztatów, jak również naszym partnerom technologicznym, już dzisiaj zapraszamy na stoisko Mark Andy podczas targów Labelexpo Europe w Brukseli – podsumowuje Lena Chmielewska-Bontron. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Mark Andy