Nowa jakość Norcote
6 Dec 2016 14:45
W ciągu 3 ostatnich lat Norske Skog dokonało istotnej modernizacji maszyny papierniczej produkującej papier LWC w austriackiej papierni w Bruck.
Ta przebudowa pozwoliła na wzrost jakości papierów pochodzących z tej fabryki. W efekcie powstały możliwości produkcji zupełnie nowego papieru z segmentu podłoży luksusowych o białości powyżej 90% przy utrzymaniu technologii produkcji papieru drzewno-makulaturowego. Przebudowa fabryki objęła headbox, formację oraz budowę nowej sekcji odzyskiwania włókien makulaturowych, która jest obecnie przeznaczona wyłącznie do produkcji papieru LWC. Modernizacja umożliwiła nie tylko istotną poprawę jakości znanych na rynku produktów Norske Skog, ale także wprowadzenie na rynek 3 zupełnie nowych papierów z rodziny Norcote. Nowa rodzina Norcote to kompleksowa propozycja Norske Skog dla wydawców: Norcote produkowany jest z myślą o tygodnikach, gazetkach reklamowych i katalogach drukowanych na papierze o niskiej gramaturze, Norcote Super to oferta dla dwutygodników i miesięczników ze średniej półki, natomiast grupą docelową Norcote Top są pisma ekskluzywne. Wyższa jakość osiągnięta dzięki zmodernizowanej maszynie papierniczej to przede wszystkim czystsze, a więc mniej widoczne włókna makulaturowe, dzięki czemu papier jest jaśniejszy. Producentowi udało się także zminimalizować efekt dwustronności papieru dzięki temu, że pulpa jest podawana natryskowo pod kątem prawie 90ˇ, a woda odprowadzana na 2 strony. Kolejna kwestia to poprawa profilu papieru – produkty Norcote są (w swojej klasie) papierami najbardziej odpornymi na falowanie i marszczenie po zadrukowaniu spośród dostępnych na rynku. Do produkcji papieru Norcote w 17,5% wykorzystywane są włókna makulaturowe, co przekłada się na niższe zużycie energii (a to właśnie energia generuje nawet do 30% kosztów produkcji papieru), co nie pozostaje bez znaczenia dla ekologii.Nowe papiery Norcote z pewnością zostaną docenione przez drukarzy: charakteryzują się one niską zrywalnością, bardzo małym stopniem pylenia, dobrym odwzorowaniem kolorów i bezproblemowym prowadzeniem farby. Norcote w odmianie błyszczącej (Norcote, Norcote Super, Norcote Top) nie powoduje nielubianego przez drukarzy „ślizgania się” farby, w dodatku producent nadał mu taki połysk (65%), który zadowala reklamodawców i nie męczy oczu czytelnika. Większy połysk („print gloss”) uzyskiwany jest dopiero po zadrukowaniu, dzięki czemu zdjęcia i reklamy są błyszczące, natomiast powierzchnie zadrukowane samym tekstem wolne są od męczących wzrok refleksów światła. Odcień papieru jest nieco cieplejszy niż u konkurencji, co również wpływa na jego pozytywny odbiór przez czytelników; korzystniej wygląda także kolor ludzkiej skóry, której nie brakuje w ekskluzywnych pismach. Norske Skog proponuje wydawcom również półmatowe odpowiedniki błyszczących papierów Norcote (Norcote Satin, Norcote Silk, Norcote Trend) o połysku 37%. Jest to ten sam papier, niezawierający dodatkowych wypełniaczy lub wybielaczy optycznych, za to w mniejszym stopniu kalandrowany, a więc nieznacznie grubszy od odmiany błyszczącej. Choć jest to produkt zdecydowanie preferowany przez czytelników, to polscy reklamodawcy, a więc i wydawcy nie są jeszcze do niego w pełni przekonani, ponieważ w naszym kraju wciąż stawia się na połysk. Papier rekompensuje to elegantszym wyglądem, jest „mięsisty”, przyjemniejszy w dotyku i mniej szeleszczący.
Artykuł sponsorowany
Norske Skog Polska Sp. z o. o.
ul. Domaniewska 37
02-672 Warszawa
tel.: 0-22 337-86-60, fax: 0-22 337-86-66
www.norskeskog.com