Nowa technika drukowania opakowań?
6 Dec 2016 14:44
Żadna inna dziedzina poligrafii nie stosuje tak wielu podłoży drukowych, technologii uszla-chetniania i materiałów, jak produkcja opakowań. Stosowane sš też właciwie wszystkie techniki drukowania, z których żadna nie jest jednak uniwersalna, lecz każda jest stosowana do okrelonego rodzaju opakowań. Niewštpliwie przodujš offset, fleksografia i wklęsłodruk. Od dawna myli się o ăuniwersalnej" technice drukowania opakowań, która łšczyłaby zalety czołowych technik.
O pracach prowadzšcych do tego celu i o zaawanso-wanych rezultatach jest mowa w artykule Martina Drehera ăVon Guten nur das BesteÓ zamieszczonym w magazynie ăFlexo+Tief-Druck" nr 3/2004.
Najwięcej opakowań produkuje się w technice offsetowej, która znajduje zastosowanie głównie do zadrukowywania chłonnych podłoży drukowych i dlatego jej domenš sš składane pudełka. Podstawowymi zaletami offsetu sš wysoka jakoć drukowania zarówno kresek, jak i punktów rastrowych oraz niskie koszty wykonywania form drukowych. Wady to duża iloć makulatury, stosunkowo niska wytrzymałoć płyt na duże nakłady oraz bardzo ograniczona możliwoć zadrukowywania folii.
To, co w przypadku offsetu jest ograniczeniem, nie występuje we fleksografii i jest to jej zaletš. Dlatego też w wielu krajach obserwuje się zastępowanie offsetu przy drukowaniu składanych pudełek włanie fleksografiš. Fleksografia osišgnęła w ostatnich latach bardzo wysoki wzrost jakoci, który jednak nie idzie w parze z możliwociami wprowadzenia pełnej normalizacji, co jest niewštpliwš wadš. Poza tym przygotowanie form drukowych jest we fleksografii stosunkowo kłopotliwe, długie i drogie w porównaniu z offsetem, jednakże o wiele korzystniejsze niż w przypadku wklęsłodruku. Największš siłš fleksografii jest możliwoć zadrukowywania elastycznych podłoży drukowych na maszynach z centralnym cylindrem. Umożliwia to zadrukowywanie z dużš dokładnociš pasowania nawet bardzo cienkich i rozcišgliwych podłoży, co w innych technikach nie jest możliwe.
Pod względem jakoci drukowania czołowš technikš w drukowaniu opakowań jest wklęsłodruk, mimo że fleksografia znacznie zmniejszyła różnice w tym zakresie. Zaletami wklęsłodruku sš przede wszystkim prosta budowa maszyny i prosta zasada działania. Uzyskiwana wysoka jakoć jest osišgana przez inne techniki drukowania rzadko lub jedynie z bardzo dużymi trudnociami i kosztami. Wklęsłodruk zapewnia wysokš wytrzymałoć i zmienne długoci raportów. Poważnš wadš jest jednak kłopotliwa, droga i mało elastyczna technologia wykonywania form drukowych, a jakoć odtworzenia kresek i tekstu nie zawsze może być zaakceptowana.
Czy można połšczyć zalety tych technik drukowania? Przy poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie powstała myl połšczenia stosunkowo prostego i taniego wykonywania form drukowych we fleksografii z nieskomplikowanš zasadš działania wklęsłodruku. Skonstruowanie maszyny wklęsłodrukowej z centralnym cylindrem nie jest już żadnš utopiš, chociaż do niedawna wydawało się to nie do pomylenia. Największym problemem jest połšczenie w procesie drukowania twardych powierzchni z miękkimi, elastycznymi. Centralny cylinder maszyny fleksograficznej z twardš powierzchniš jest skonstruowany do współpracy z miękkimi płytami drukowymi, natomiast we wklęsłodruku jest odwrotnie: forma drukowa (cylinder) jest twarda, a docisk (preser) jest miękki.
Dowiadczenia wykazały, że nie jest możliwe zastosowanie we wklęsłodruku centralnego cylindra z miękkš powierzchniš, współpracujšcego z cylindrami formowymi. Chcšc zastosować w maszynie wklęsłodrukowej centralny cylinder (jako cylinder dociskowy) z twardš powierzchniš trzeba zastosować formę drukowš z elastycznš powierzchniš. Byłoby to możliwe przy zastosowaniu na formy drukowe materiałów pochodzšcych z fleksografii.
Fleksografia stosuje wypukłe elementy drukowe, a wklęsłodruk zagłębione. Aby wykonać formę drukowš do wklęsłodruku w postaci elastycznej płyty, musi być ona nawietlana przez pozytyw, a nie przez negatyw, jak to jest we fleksografii. W aplach musi być przy tym utrzymana odpowiednia struktura progów między kałamarzykami farbowymi, jako podkład dla rakla. Dzięki autotypijnemu przenoszeniu obrazu (jak we fleksografii) ze znacznie wyższš rozdzielczociš niż we wklęsłodruku uzyskuje się bardzo ostre krawędzie elementów drukowych.
Odraklowywanie tej nowej, miękkiej i elastycznej wklęsłodrukowej formy drukowej musi być bardzo dokładne, aby spowodować dokładne zróżnicowanie między elementami drukujšcymi i niedrukujšcymi, a jednoczenie musi być na tyle delikatne, aby nie powodować przedwczesnego zużycia formy drukowej. Wiele dowiadczeń wykazało jednoznacznie, że dokładne odraklowanie elastycznej formy jest całkowicie możliwe.
Do nowej, hybrydowej techniki drukowania można z powodzeniem zastosować normalne płyty fleksograficzne z zagłębionymi kałamarzykami farbowymi; tuleje fotopolimerowe sš zbyt drogie.
Opisane idee, badania i ich rezultaty doprowadziły do otrzymania patentu na tę hybrydowš technikę drukowania. Do pełnej dojrzałoci tej techniki i możliwoci jej zastosowania w produkcji jest jeszcze oczywicie daleka droga. Takie nowe rozwišzania, jak np. bezszwowe tuleje fotopolimerowe oraz znaczne skrócenie czasu wykonywania form drukowych we fleksografii dzięki technologii termicznej do nanoszenia obrazu w poważnym stopniu ułatwiš realizację wizji przedstawionej w tym artykule.
Opracowanie: ZZ