Nowe œwiatło w poligrafii
6 Dec 2016 14:45

W roku 2004 opublikowano normę ISO 12646 dotyczšcš standardu kontroli barw w poligrafii za pomocš ekranu. Niedawno opracowano także standard oceny charakterystyki spektralnej oœwietlenia używanego w systemach kontroli barwy. Ma to praktyczne konsekwencje dla grafików i drukarzy. ISO 12646 nie jest jedynš normš dotyczšcš oceny barwnych wydruków próbnych Đ tego samego obszaru dotyczy także standard ISO 3664:2000, zajmujšcy się warunkami oœwietlenia dla kontroli barw w fotografii i poligrafii. W przypadku obserwacji obrazu na monitorze oœwietlenie zewnętrzne nie jest najważniejszym czynnikiem; o wiele większe znaczenie majš stabilnoœć i powtarzalnoœć obrazu na ekranie. Nic więc dziwnego, że norma ISO 12646 zajmuje się bardziej charakterystykš monitora niż warunkami zewnętrznymi. Pomiędzy obiema normami istnieje także kilka rozbieżnoœci dotyczšcych standardu oœwietlenia i poziomu jaskrawoœci monitora. Zwłaszcza wymagania dotyczšce temperatury barwowej 5000ĄK dla starszych monitorów mogš okazać się trudne do spełnienia, dlatego też w normie ISO 3664 nadal znajdziemy punkt bieli opisany jako CIE D65. W nowszej normie ISO 12646 punkt bieli musi odpowiadać D50, a poziomy oœwietlenia zewnętrznego sš niższe, co sprawia, że jest ona bardziej restrykcyjna. Co ciekawe, pojawiajš się argumenty za tym, że oba punkty bieli sš równie dobre Đ wielu ekspertów od komputerowej poligrafii uważa, że D65 lepiej nadaje się do oceny barw na ekranie monitora (por. np. http://www.alpenglowimaging.com/monitordisplay.htm). Standard oœwietlenia do oceny barw wydruków próbnych zdefiniowano również wg ANSI (amerykańskiego instytutu normalizacji). Warto zwrócić uwagę, że standardy ISO i ANSI nieco się różniš wymaganiami (np. inne natężenie oœwietlenia do oceny wydruków), choć zwykle istnieje wspólny obszar wartoœci kluczowych parametrów zapewniajšcy zgodnoœć z obiema normami. Niektórzy producenci zza oceanu (np. Pantone) dbajš przede wszystkim o zgodnoœć z normami ANSI, z kolei dla Europy znacznie ważniejsze będzie spełnienie standardu ISO. Warto na to zwrócić uwagę podczas dyskusji o barwieÉ Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, iż norma ISO 3664 w odniesieniu do fotografii posługuje się innymi wartoœciami natężenia oœwietlenia Đ inaczej mówišc stanowisko oœwietleniowe przystosowane do celów fotograficznych może nie spełniać wymagań poligrafii. Innš kwestiš będzie równomierne natężenie oœwietlenia na całej powierzchni Đ koniecznoœć zapewnienia 2000 luksów w œrodku powierzchni roboczej i rozbieżnoœci mniejszej niż 500 luksów na rogach, przy znacznie większych rozmiarach stanowisk poligraficznych, zwykle zmusza do poszukiwania specjalistycznych rozwišzań konstruowanych z myœlš o poligrafii. Samo spełnienie wymagań normy ISO 3664 może się więc okazać niewystarczajšce, jeœli nie wiemy, dla jakich zastosowań zaprojektowano system oœwietleniowy. Większoœć odbiorców produktów poligraficznych będzie oceniała barwy w œwietle dziennym, które zmienia się w zależnoœci od położenia geograficznego i czasu, więc trudno je traktować jako standard. Dlatego też wzorcem do porównań w systemach kontroli barw sš standardy opracowane przez CIE Đ D50 (o temperaturze barwowej 5000ĄK) i D65 (6500ĄK). Ponieważ standardowe oœwietlenie CIE ma (mimo wszystko) inny skład spektralny niż to generowane przez rozmaite systemy oœwietleniowe (i monitory), dla prawidłowej oceny barw w poligrafii istotne znaczenie ma eliminacja możliwego metameryzmu (tj. sytuacji, gdy dwie barwy oglšdane w danym œwietle wyglšdajš identycznie, choć w innym œwietle tak nie jest). Problem ten jest szczególnie widoczny przy cyfrowych wydrukach próbnych, posługujšcych się innym zestawem barwników niż druk nakładowy. Normy ISO definiujš wskaŸnik metameryzmu MI jako ăodległoœćÓ (delta E) pomiędzy barwami przy danym oœwietleniu i przy œwietle wzorcowym (zwykle D65, choć obie normy Đ 3664 i 12646 Đ posługujš się wskaŸnikiem MI w odniesieniu do D50!). Ideałem byłby system o MI mniejszym od 0,25, ale w praktyce jest to wartoœć trudna do osišgnięcia (normy zakładajš, że wskaŸnik poniżej 4 wystarcza do wiernej oceny barw). WskaŸnik MI nie jest jedynym parametrem opisujšcym jakoœć reprodukcji barw w danym systemie oœwietleniowym. Starszy i bardziej znany jest wskaŸnik CRI (Color Rendering Index) Đ w uproszczeniu wskazuje on, jaki odsetek barw wzorca będzie w danym oœwietleniu wyglšdać identycznie jak w œwietle dziennym. Najlepsze systemy oœwietleniowe oferujš wartoœć CRI nie mniejszš niż 95. Sam wskaŸnik CRI może być jednak mylšcy, jeœli nie powišże się go z charakterystykš spektralnš Ÿródła œwiatła Đ np. ocenionš wg standardu CIE S 012/ISO 23603:2005 Standard Method of Assessing the Spectral Quality of Daylight Simulators for Visual Appraisal and Measurement of Colour. Oceny (A Đ najlepsza, B Đ dobra, C Đ wystarczajšca) wg tej normy opisujš zgodnoœć emisji spektralnej Ÿródła œwiatła z przyjętym wzorcem CIE D50. W zwišzku z tym, że standard ten pojawił się dopiero niedawno, jeszcze niewielu dostawców może zaoferować system oœwietlenia spełniajšcy warunki oceny A. Warto też zauważyć, że na charakterystykę tę ma wpływ nie tylko Ÿródło œwiatła, ale i sposób jego montażu, a nawet rodzaj zasilania Đ w praktyce nawet mimo zastosowania identycznych œwietlówek rozwišzania różnych producentów mogš różnić się tym parametrem, a w konsekwencji także sposobem reprodukcji barw. Wpływ metameryzmu można też zmniejszyć, ograniczajšc (a przynajmniej kontrolujšc) iloœć promieniowania UV w oœwietleniu stanowiska kontroli barw. Niestety nie jest to łatwe: œwietlówki (nawet te opisane jako ă5000 KÓ czy ăD50Ó) z uwagi na swojš zasadę działania zawsze emitujš proporcjonalnie więcej promieniowania UV niż przyjęto we wzorcach CIE. W dodatku przy stosowaniu papierów z optycznym wybielaczem nadmiar ultrafioletu może zafałszować barwy Đ dlatego też wiele narzędzi do kalibracji zakłada wykorzystanie spektrofotometru z filtrem UV. Kontrola barw na ekranie monitora eliminuje ten problem, ponieważ obraz oglšdamy w œwietle przechodzšcym, choć monitory (zarówno z kineskopem, jak i ekranem ciekłokrystalicznym) nadal emitujš w paœmie UV. Obecnoœć dwu, nieco różnišcych się od siebie, norm ISO dotyczšcych standardowych warunków kontroli barw w poligrafii może w praktyce wprowadzać trochę zamieszania. Tworzšc stanowisko do oceny barw na ekranie monitora zgodne z normš ISO trzeba raczej kierować się standardem ISO 12646 (i kalibrować monitory z punktem bieli D50). Porównanie barw odbitki próbnej i nakładowej nadal będzie się odbywać według standardu ISO 3664:2000, gdzie punkt bieli monitora to D65. Zdecydowany odwrót od monitorów CRT może przyspieszyć ujednolicenie standardów; w porównaniu z kineskopem, gdzie uzyskanie niezbędnej jaskrawoœci przy D50 wymagało specjalnych konstrukcji, spełnienie tego warunku w przypadku ekranu LCD nie jest trudne. W istocie nowe monitory ciekłokrystaliczne sš często zbyt jasne! Problemem staje się za to uzyskanie jednolitej, głębokiej czerni Đ choć nie jest to objęte normami ISO, poziom czerni obrazu również może wpłynšć na percepcję barw. Wszystko to oznacza, że jeszcze przez pewien czas najlepszym i najbardziej spójnym sposobem kontroli barw w poligrafii będzie odpowiednio skonstruowane stanowisko oœwietleniowe. Wiernoœć reprodukcji barw w stosunku do ăœwiatła dziennegoÓ ma szczególne znaczenie tam, gdzie rezygnujemy z odbitek próbnych Đ jak to ma miejsce przy druku cyfrowym, gdzie pierwszy egzemplarz jest już często egzemplarzem nakładowym. Paradoksalnie, szeroka dostępnoœć technologii poligraficznych jest raczej wadš niż zaletš, jeœli chodzi o standard kontroli barw. Grafika pobierana z Internetu, tanie drukarki atramentowe i popularne monitory LCD z pewnoœciš nie ułatwiajš osišgnięcia wysokich standardów jakoœci reprodukcji barw. Proporcjonalnie rosnš więc oczekiwania w stosunku do firm realizujšcych finalny proces produkcyjny Đ tj. drukowanie, jak też dostarczajšcych kluczowych komponentów do tego procesu (papieru i farb/tonerów). To one najczęœciej będš dbać o przestrzeganie standardów i edukować swoich klientów Đ także w zakresie najnowszych norm dotyczšcych kontroli barw. Jacek Hamerliński, Business Manager, Products & Services Xteam Sp. z o.o.