Taki tytuł nosiła konferencja zorganizowana przez firmę Reprograf z okazji otwarcia nowej siedziby 28 listopada ub.r. Tytuł ten dotyczył nowego wizerunku firmy zwišzanego nie tylko z przeniesieniem do nowoczesnego budynku, ale przede wszystkim z postrzeganiem Reprografu na rynku. Do niedawna kojarzona głównie z filmami, dzi firma oferuje całš paletę rozwišzań dla cyfrowej przygotowalni. Dlatego też leitmotivem konferencji była technologia CtP.
W spotkaniu, które towarzyszyło uroczystociom zwišzanym z otwarciem nowej siedziby przy ul. Wolskiej 88 w Warszawie, wzięło udział kilkudziesięciu klientów firmy z całej Polski. Konferencję rozpoczęli włacicielka firmy Reprograf Jolanta Kurowiak i wiceprezes Tadeusz Figurski. W słowach powitania oboje podkrelali fakt przeobrażenia się firmy Reprograf z dostawcy materiałów i urzšdzeń dla tradycyjnej przygotowalni w jednego z najważniejszych w Polsce oferentów kompleksowych rozwišzań z zakresu cyfrowych systemów prepress. Przeobrażenie to miało cisły zwišzek z dwoma wydarzeniami, z których każde w pewien sposób ăwstrzšsnęłoÓ polskim rynkiem poligraficznym. Najpierw w grudniu 2001 roku Reprograf stał się polskim dystrybutorem Kodak Polychrome Graphics (dodajmy, w zakresie filmów Đ wyłšcznym), za podczas targów IPEX 2002 podpisana została umowa o wyłšcznym przedstawicielstwie japońskiej firmy Screen na obszarze naszego kraju. Tym samym w ofercie Reprografu znalazły się zarówno filmy, płyty konwencjonalne oraz cyfrowe, jak i systemy prepress: skanery, nawietlarki CtF, systemy CtP i systemy odbitek próbnych.
I włanie nowoczesnym rozwišzaniom technicznym, a także kwestii wyboru najlepszego z nich powięcony był pierwszy referat konferencji, wygłoszony przez Andrzeja Sochonia, Product Managera w firmie Reprograf (artykuł oparty na tej prezentacji publikujemy na s. 34). Prelegent przedstawił aktualny stan technologii CtP, krótko charakteryzujšc status CtP, najważniejsze wydarzenia roku 2002 w tej dziedzinie (m.in. pojawienie się technologii GLV na targach IPEX) oraz aktualne trendy w każdej z powszechnie stosowanych technologii bezporedniego nawietlania płyt.
W drugiej częci wystšpienia A. Sochoń zaprezentował kompleksowš ofertę firmy Screen w zakresie cyfrowej przygotowalni.
Kolejne wystšpienie przygotowane przez Wojciecha Siwiaka, inżyniera sprzedaży i serwisu, miało odpowiedzieć na pytanie: ăCzy wdrożenie CtP musi być procesem skomplikowanym i długotrwałym?Ó. Autor przedstawił w nim najważniejsze zalety CtP (wyższa jakoć produkowanych płyt, lepsze wykorzystanie maszyn drukujšcych, redukcja kosztów, szybsze wykonanie płyty), porównał też liczbę procesów, które majš miejsce w przygotowalni tradycyjnej, z krótszym cyklem technologicznym oferowanym przez CtP. Sporo miejsca powięcono oprogramowaniu, przede wszystkim systemom workflow sterujšcym systemami CtP, które niejednokrotnie sš traktowane przez potencjalnych nabywców CtP po macoszemu. Tymczasem, o czym przekonał się chyba każdy z obecnych użytkowników nawietlarek do płyt, bez odpowiedniego oprogramowania nawet najlepszy sprzęt będzie tylko maszynš, a nie systemem produkcyjnym.
Wojciech Siwiak zaprezentował pokrótce kolejne etapy wdrożenia systemu CtP. Pierwszym z nich powinno być zdaniem autora przygotowanie zaplecza w zakresie oprogramowania: szkolenie załogi, realizacja bieżšcej produkcji przy wykorzystaniu nowych narzędzi, przygotowanie do rozpoczęcia produkcji płyt w systemie CtP. Dopiero po przeszkoleniu personelu w dziedzinie software'u można przystšpić do instalowania nawietlarki do płyt. Tu autor szczególnš uwagę zwraca na precyzyjne ustawienie parametrów nawietlania oraz na kalibrację krzywych przyrostu punktu. Ostatni etap to uruchomienie produkcji płyt cyfrowych.
Trzeci referat, powięcony znaczeniu płyt przy wyborze technologii CtP, przygotowali wspólnie Tadeusz Figurski, wiceprezes i dyrektor ds. sprzedaży w firmie Reprograf oraz Maria lesicka. Przedstawili prognozy dotyczšce rozwoju technologii drukowania, z których wynika, że w najbliższych latach będš wzrastać udziały dwóch technik: przede wszystkim druku cyfrowego (z 8% w 1997 r. do 20% w roku 2010) i fleksografii (z 18% do 20% w tym samym okresie). Spadnš natomiast udziały rynkowe offsetu (z 46% do 37%).
Tadeusz Figurski przedstawił główne kryteria wyboru odpowiedniej płyty CtP, zaprezentował też dane dotyczšce rozwoju rynku płyt oraz aktualny stan technologii CtP. Jak wynika z przedstawionych liczb, w chwili obecnej niewiele ponad 11% wszystkich płyt stanowiš płyty cyfrowe (z czego 51% to płyty termiczne), jednak w samej tylko Europie już za trzy lata odsetek ten ma wzrosnšć do 50%! Do 2005 roku wiatowy rynek płyt będzie rósł o 3-4% rocznie.
Ostatni referat przygotował Konrad Szerszeński, przedstawiciel handlowy firmy Reprograf w zakresie systemów odbitek próbnych. W wystšpieniu pod przewrotnym tytułem ăUmarł król, niech żyje królÓ dokonał próby odpowiedzi na pytanie, czy proof cyfrowy można już traktować jako godnego następcę wersji analogowej. Prelegent zaprezentował aktualnš ofertę w zakresie systemów proofingu dostępnych na rynku, także z podziałem na stosowane w nich technologie.
***
Dzień póniej, 29 listopada, również w nowej siedzibie Reprografu odbyło się spotkanie gazetowe, w którym wzięli udział przedstawiciele najważniejszych drukarń gazetowych w Polsce. W roli prelegentów wystšpili Andrzej Sochoń, który skoncentrował się na tematyce CtP, i Christoph Herzog, dyrektor sprzedaży firmy Best na obszarze Europy Wschodniej.
Referat powięcony gazetowym systemom CtP Andrzej Sochoń rozpoczšł od prezentacji danych statystycznych. Jak z nich wynika, w kwietniu tego roku na całym wiecie pracowało ponad 1100 gazetowych systemów CtP, z czego znaczna większoć Đ prawie 800 Đ w Europie. Co ciekawe, od padziernika 2001 roku zanotowano przyrost liczby gazetowych nawietlarek CtP aż o 18%. Jeżeli chodzi o Europę, pod względem powszechnoci zastosowania CtP zdecydowanie przodujš Niemcy: w kwietniu br. pracowało tam 211 nawietlarek, co oznacza, że niemal co czwarta gazetowa nawietlarka CtP jest instalowana u naszych zachodnich sšsiadów. Kolejne miejsca zajęły Wielka Brytania (82 systemy) i Đ co ciekawe Đ Szwecja (70 instalacji). Polska znalazła się w grupie pozostałych krajów (w sumie 18 maszyn); przypomnijmy, że obecnie pracujš w naszym kraju zaledwie 2 gazetowe systemy CtP. Pod tym względem zdecydowanie wyprzedzajš nas chociażby Czesi z 8 systemami.
Po przedstawieniu danych statystycznych Andrzej Sochoń zaprezentował najważniejsze argumenty zwolenników stosowania technologii CtP w drukarniach gazetowych: większa produkcja płyt (zwišzana m.in. z rosnšcš popularnociš koloru w gazecie), możliwoć przesunięcia deadline'u zwišzana ze skróceniem procesu technologicznego, coraz częciej stosowane zdalne drukowanie i pojawianie się mutacji regionalnych, zwiększenie produkcji bez potrzeby zwiększania zatrudnienia.
Drugi z referatów, zaprezentowany przez Christopha Herzoga z firmy Best, nosił tytuł ăUczyń swojš pracę płynnšÓ i dotyczył odpowiedniego zastosowania narzędzi do cyfrowego proofingu w wydawnictwach i drukarniach gazetowych. Poza prezentacjš korzyci płynšcych z zastosowania systemów odbitek próbnych w branży gazetowej autor skupił się na przedstawieniu oferty firmy Best w tym zakresie.