Nowe spojrzenie na branżę poligraficzną
6 Dec 2016 14:55
Tegoroczna odsłona targów drupa 2012 dobiegła końca. Największe spotkanie branży drukarskiej zakończyło się ogromnym sukcesem organizacyjnym i biznesowym. Firma Canon, która przygotowała największe w swojej historii stoisko, sprzedała kilkaset urządzeń i pozyskała blisko 10 tys. kontaktów handlowych. Jednocześnie przedstawiła interesującą pespektywę rynkową ujętą w raporcie „Insight Report – The Bigger Picture”.
Podczas targów Canon pomagał dostawcom druku cyfrowego w wypracowaniu nowego spojrzenia na branżę poligraficzną oraz wskazywał, jak aktywnie wykorzystać „cyfrowe” inwestycje. Głównym celem firmy było zainspirowanie odwiedzających do tego, by dostrzegli szerszą perspektywę funkcjonowania ich biznesu. Liczba osób, które odwiedziły stoisko, była imponująca, a dodatkowym sukcesem było pozyskanie ponad 10 tys. nowych kontaktów wśród gości z Europy Zachodniej, Stanów Zjednoczonych, a także rynków wschodzących, w tym Brazylii czy Środkowego Wschodu.
Biznesowy drogowskaz Canon
Jedną z głównych atrakcji podczas drupa 2012 było przedstawienie przez firmę Canon nowego programu „Essential Business Builder Mentoring Program”, w ramach którego niezależni eksperci z branży wspierali firmy zajmujące się drukiem w osiąganiu ich długoterminowych celów. Profesjonaliści oferowali doradztwo i praktyczną pomoc w takich obszarach jak: opracowanie biznesplanu, wprowadzenie nowej oferty usług druku, poprawa działań marketingowych czy poszukiwanie nowych kanałów sprzedaży. Uzupełnieniem tego bloku był cykl seminariów, które dały klientom szansę lepszego rozumienia biznesu oraz umożliwiły poznanie nowych rozwiązań, które niosą za sobą wzrost zysków i zwiększenie efektywności firmy.
Branża poligraficzna w pigułce
Dodatkowym źródłem inspiracji dla odwiedzających stoisko firmy Canon był zaprezentowany podczas drupa 2012 czwarty już raport z badań pt. „Insight Report – The Bigger Picture”. W jego ramach przeprowadzono wywiady telefoniczne z 420 nabywcami druku w 18 krajach Europy. Wśród nich znaleźli się doświadczeni decydenci reprezentujący korporacje, a także przedstawiciele agencji marketingowych i kreatywnych. Głównym celem było lepsze zrozumienie wymagań, jakie klienci stawiają przed nowoczesnymi urządzeniami, ale także oczekiwań wobec dostawcy druku oraz opinii na temat znaczenia i wartości druku w obecnej i przyszłej komunikacji. W celu rozwinięcia niektórych zagadnień przeprowadzono dodatkowo pogłębione wywiady z 30 respondentami.
Z tak zdefiniowanej prognozy dla branży poligraficznej wynika, że komunikacja z klientem, która jest wciąż wysoko cenioną formą działalności marketingowej, stanowi klucz do sukcesu. Raport ujawnia m.in., że dostawcy usług druku (Print Service Providers), aby rozwijać swoją działalność, powinni położyć większy nacisk na relacje ze swoimi klientami poprzez rozwój profesjonalnego doradztwa.
Większość respondentów odpowiedziała też, że dostawcy usług druku często używają języka i terminologii branżowej, co może być problemem zwłaszcza jeśli chodzi o zaprezentowanie potencjału i korzyści oferowanych przez najnowsze rozwiązania i technologie w druku cyfrowym. Z badań wynika m.in., że 36 proc. nabywców druku stwierdziło, że nie zna „druku na żądanie”, 32 proc. respondentów nie wiedziało o możliwości produkcji niskonakładowej, a 24 proc. nie korzysta z profilowanego i tworzonego na konkretne potrzeby direct mailingu. Z kolei 59 proc. rozmówców nie jest świadomych istnienia druku transpromocyjnego. Z drugiej strony mimo, że niektórzy nabywcy usług druku deklarowali brak wiedzy w zakresie tej usługi, z raportu wynika, że najprawdopodobniej mieli z nią styczność pod innymi nazwami.
Wyniki raportu jednoznacznie wskazują, że edukacja nabywców urządzeń drukujących mogłaby wygenerować dodatkowe korzyści biznesowe. Potencjalni klienci nieświadomi korzyści płynących z wykorzystania aplikacji druku cyfrowego są niewątpliwie wyzwaniem dla dostawców usług druku i to właśnie oni powinni otrzymywać wiedzę w zakresie nowych usług i rozwiązań. Dostawcy, którzy nadadzą swojej pracy bardziej doradczy charakter, będą zdolni do dynamiczniejszego rozwoju i nawiązywania trwalszych relacji.
Jak pokazało badanie, prawie połowa nabywców druku nie traktuje swojego dostawcy usług druku jako eksperta i źródła wiedzy o innowacyjnych rozwiązaniach, które można wdrożyć w przedsiębiorstwie. Klienci oczekują, że dostawcy usług w tym zakresie pomogą im lepiej zrozumieć potencjał rozwiązań drukujących w biznesie, dzięki profesjonalnemu doradztwu i rekomendacjom.
Podczas targów klienci zamówili wiele produktów z całego portfolio: od maszyn Océ drukujących na papierze ciągłym, aż po urządzenia Canon imagePRESS. W regionie EMEA zostało sprzedanych łącznie 390 drukarek produkcyjnych Canon i Océ.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Canon