W reklamie coraz większe znaczenie odgrywa opakowanie, gdyż coraz częciej głównie po nim rozróżnia się produkty. Decyzja o zakupie następuje na ogół w cišgu zaledwie kilku sekund i polega głównie na wrażeniu optycznym. Jest to więc bardzo atrakcyjne pole do działania dla producentów maszyn drukujšcych.
Jednym z głównych tematów zbliżajšcej się wystawy drupa będš techniki uszlachetniania. Szczególnie dużym zainteresowaniem drukarń akcydensowych cieszy się uszlachetnianie inline dla potrzeb wysokojakociowego drukowania opakowań, gdyż nawet niskie nakłady, wysoko uszlachetnione i drukowane z doskonałš jakociš, z często zmieniajšcymi się motywami, mogš być wykonywane w sposób opłacalny i w krótkim czasie.
Przemysł dostarcza obecnie nowych rozwišzań w zakresie uszlachetniania dla wszystkich technik drukowania. Dochodzš do tego znaczna iloć nowych tworzyw sztucznych i folii z różnym rodzajem powierzchni oraz nowe farby dajšce szczególne efekty i nowe lakiery. Ale nie wszystko to, co dobrze wyglšda i sprawia przyjemne wrażenie, daje się łatwo zadrukować, uszlachetnić i wykończyć. Im więcej składników uszlachetniania wchodzi w grę, tym bardziej wrażliwy staje się cały proces. Dlatego ważne jest, aby przed decyzjš o inwestowaniu dokładnie sprawdzić, jaka technologia najlepiej nadaje się do okrelonych produktów i jakie nowe pola działania i produkty mogš być brane pod uwagę.
Zespoły fleksograficzne do uszlachetniania inline w offsecie arkuszowym
Coraz więcej offsetowych maszyn arkuszowych do drukowania opakowań i akcydensów jest wyposażonych we fleksograficzne zespoły lakierujšce. Często drukarz offsetowy nie wie, że posługuje się fleksografiš. Taki zespół, wyposażony w rakiel komorowy i wałek rastrowy, może nie tylko lakierować, lecz także drukować z dobrš dokładnociš pasowania. Zespoły flekso umieszczone za zespołami offsetowymi sš najczęciej stosowane do lakierowania inline lub do nanoszenia lakierów dajšcych specjalne efekty. W zespołach flekso przed zespołami offsetowymi można przygotowywać powierzchnię podłoża drukowego, np. nanosić biel kryjšcš na metalizowany papier lub na przezroczyste tworzywo w celu póniejszego czystego nadrukowania farb offsetowych. Uprzednie nadrukowanie specjalnych farb typu Iriodin pozwala na uzyskanie efektów perłowej powierzchni.
Zalety offsetu polegajš na wysokiej jakoci drukowania i korzystnej cenie przygotowalni oraz płyt drukowych. Zalety fleksografii to przenoszenie dużych gruboci warstwy farby, co pozwala na wprowadzanie większych pigmentów, oraz prosta technika. Farby flekso swš niższš lepkociš przypominajš farby wklęsłodrukowe i w porównaniu z offsetem tworzš grubszš, równomiernš warstwę, która może być zmieniana przez wykorzystywanie różnych wałków rastrowych. Wielkoć ziaren pigmentów w farbach offsetowych to 3,5 ľm, a w farbach fleksograficznych Đ 8-9 ľm. Typowe zastosowanie zespołów fleksograficznych to nanoszenie bieli kryjšcej, lakierów typu blister, perłowych i metalicznych oraz lakierowanie lakierami dyspersyjnymi i UV.
Fleksograficzna maszyna arkuszowa do uszlachetniania offline
Logicznš konsekwencjš było przekształcenie arkuszowych maszyn offsetowych z zespołami fleksograficznymi w maszyny arkuszowe fleksograficzne z lakierowaniem. Arkuszowe maszyny fleksograficzne sš znane w zakładach drukujšcych na tekturze falistej jako maszyny lakierujšce. Nowe maszyny tego rodzaju, przeznaczone do drukowania i uszlachetniania opakowań, majš system łapek transportujšcych zapewniajšcy dokładne pasowanie przy przekazywaniu arkuszy z zespołu do zespołu. Zakres podłoży drukowych sięga od cienkiego papieru do kartonu 1,25 mm.
Arkuszowa maszyna fleksograficzna o takiej samej budowie jak maszyna offsetowa, ale majšca zamiast offsetowych zespołów drukujšcych dwa zespoły fleksograficzne, może być też zastosowana do uszlachetniania Đ nanoszenia lakieru UV lub lakierów ze specjalnymi efektami. Specjalne powłoki, jak np. lakiery blister czy zapachowe, gumowanie, mocno pigmentowane lakiery typu Iriodin lub metaliczne Đ mogš być nanoszone w dokładnie okrelonej iloci. Przy częstej zmianie lakieru bardzo korzystne jest zastosowanie dwóch zespołów lakierujšcych, np. jednego do lakieru dyspersyjnego, a drugiego Đ do lakieru UV. Szybkš zmianę ułatwiajš wymienne systemy obiegu lakieru.
Wysokojakociowe opakowania majš najczęciej wysoki stopień uszlachetnienia, wymagajšcy wielu przejć przez zespoły. Maszyna drukujšca stosowana jedynie do wielokrotnego lakierowania może szybko stać się ăwšskim gardłemÓ w cyklu produkcyjnym, gdyż blokuje się w ten sposób wiele zespołów drukujšcych. Arkuszowa maszyna fleksograficzna zastosowana osobno (offline) może być technologicznie korzystnym rozwišzaniem w zakresie wysokojakociowego uszlachetniania opakowań.
Technologia UV w offsecie arkuszowym z wieloma efektami uszlachetniania
Obroty drukarń stosujšcych farby i lakiery UV w ostatnich trzech latach rosły na wiecie prawie trzykrotnie szybciej niż w offsecie konwencjonalnym. Pod względem jakoci technologia UV znajduje się na najwyższym poziomie, w procesie inline jest ekonomiczna, pewna i przy zachowaniu przepisów bezpieczeństwa jest bezpieczna dla użytkownika, podobnie jak tradycyjny offset. Szczególnie interesujšce jest uszlachetnianie lakierami UV, zapewniajšce wysoki stopień połysku i dobrš odpornoć na cieranie. Farby i lakiery UV sš w ułamku sekundy utwardzane w maszynie przez promieniowanie UV i dzięki temu arkusze mogš być natychmiast poddane obróbce końcowej. Nie ma też koniecznoci stosowania pudru, nie występuje emisja rozpuszczalników.
Procesu drukowania i uszlachetniania UV nie można jednak opanować szybko i łatwo. Chcšc stosować tę technologię trzeba stworzyć odpowiedni know-how, liczyć się z podwyższonymi kosztami inwestycyjnymi i materiałowymi oraz energii, zaplanować czasy narzšdu przy przechodzeniu w pracy mieszanej między technologiš konwencjonalnš a UV, dostosować linie charakterystyczne druku. Przeważajš jednak zalety. Duży wybór niechłonnych podłoży drukowych jest polem do popisu przy drukowaniu opakowań, etykiet i akcydensów.
Praca mieszana
Maszyny drukujšce UV muszš być dostosowane do specjalnych wymagań drukarni i jej produktów. Już w offsecie małoformatowym oferowana jest wydajna technika UV, niczym nieustępujšca maszynom pełno- lub wielkoformatowym. Dla poczštkujšcych w technice UV zaleca się na wstępie pracę mieszanš, zarówno konwencjonalnš, jak i UV, tak długo, aż zdobędzie się wystarczajšcš iloć zleceń na UV. W przyszłoci swoje zalety przy uszlachetnianiu wykaże także bezwodny offset UV w zakresie drukowania na podłożach niechłonnych i przy większej akceptacji otrzyma bodziec do dalszego rozwoju, także dzięki możliwoci przygotowywania płyt CtP i bezwodnych CtP dla offsetu konwencjonalnego w jednej nawietlarce.
Coraz większym zainteresowaniem cieszš się folie z tworzyw sztucznych. Ich zadrukowywanie było do niedawna domenš sitodruku, obecnie mogš je zadrukowywać drukarnie offsetowe dzięki technologii UV. Ale także sitodruk dzięki technologii UV może się wzmocnić w stosunku do swoich konkurentów. W procesie drukowania i uszlachetniania występujš problemy z pasowaniem na skutek działania wysokich temperatur przy promiennikach UV. Dlatego też oferowane sš systemy UV, w których w procesie utwardzania farby czy lakieru wystarczajš znacznie niższe wydajnoci promienników dzięki utwardzaniu w komorze ăinertÓ, w atmosferze azotu.
Jako alternatywę dla maszyny UV można stosować maszynę z podwójnym lakierowaniem. Dzięki temu staje się możliwe nanoszenie lakieru UV inline na konwencjonalne farby, które sš znacznie tańsze. Można też stosować przy tym wypróbowane farby specjalne. Warunkiem jest maszyna drukujšca z dwoma zespołami lakierujšcymi i suszeniem umieszczonym między nimi.
Technologia hybrydowa Đ ważna metoda uszlachetniania
Innym interesujšcym wariantem uszlachetniania inline jest technologia hybrydowa. Specjalna farba do offsetu arkuszowego UV umożliwia, po odpowiednim przezbrojeniu maszyny, drukowanie zarówno farbami konwencjonalnymi na bazie oleju, jak i farbami hybrydowymi. Unika się przez to problemów z przyjmowaniem lakieru i wynikajšcego z tego obniżenia połysku, gdyż ăpowierzchniowa chemiaÓ farb hybrydowych jest prawie identyczna jak lakieru UV.
W jednym przebiegu przez maszynę możliwe jest uzyskanie efektów wysokiego połysku i matu. Przykład: w pierwszych zespołach drukuje się motywy farbami hybrydowymi, po czym następuje porednie suszenie UV. Następnie nanosi się okrelone elementy farbami konwencjonalnymi i konwencjonalnym lakierem. Po końcowym lakierowaniu
lakierem UV i po jego utwardzeniu wszystkie elementy obrazu drukowane farbami hybrydowymi wykazujš bardzo wysoki połysk. Te elementy, które były utworzone przez farby i lakier konwencjonalny, tworzš na skutek współdziałania tradycyjnej farby i lakieru UV matowo-błyszczšcš powierzchnię o okrelonej strukturze, która wizualnie i w dotyku przypomina laminowanie plastikiem. Graficznie to bardzo interesujšce rozwišzanie, gdyż jest przy tym wiele możliwoci kombinacji.
Można powiedzieć, że technologia hybrydowa to droga w kierunku technologii UV, lecz mimo tego jest ona samodzielna. Tak więc ten, kto w swojej drukarni nie wykorzystuje w pełni maszyny UV, znajdzie w postaci technologii hybrydowej dobrš alternatywę.
Jak działać?
Szczególnie drukarnie akcydensowe wkładajš dzi wiele wysiłku, aby zaoferować swoim klientom po korzystnych cenach wyroby o wyższej wartoci dzięki ich uszlachetnieniu i utrzymać się na rynku. Pokazane tu możliwoci wejcia w technologię UV sš ułatwione dzięki modułowej budowie maszyn drukujšcych. Drupa 2004 jest idealnym miejscem do porównania różnych możliwoci i stworzenia sobie poglšdu o produktach różnych producentów farb i maszyn, gdyż zwycięski pochód technologii UV będzie kontynuowany w następnych latach także w offsecie akcydensowym.
Tłumaczenie: Zbigniew Zadrożny