Nowoczesne fotopolimery ciekłe APRplus Hydroflex firmy Asahi
6 Dec 2016 14:45

Wiele lat temu firma Asahi zaczęła prowadzić systematyczne badania nad zastosowaniem fotopolimerów ciekłych w druku fleksograficznym, a od 1968 wprowadziła je do produkcji. Obecnie kontynuowane sš prace nad polepszeniem jakoœci i właœciwoœci fotopolimerów, a technologia ciekła stała się popularna i cieszy się powodzeniem na całym œwiecie dzięki osišganym rezultatom w kolorowym zadruku tektury falistej, kartonu i papierów. Główne jej zalety to ekonomicznoœć ze względu na odzysk materiału, szybkoœć oraz fakt, że jest przyjazna dla œrodowiska. Proces produkcji wymaga oczywiœcie zastosowania innych urzšdzeń niż używane w technologii fotopolimerów stałych. Ponieważ technologia ta nie zyskała takiej popularnoœci w Polsce jak chociażby w Hiszpanii, Francji czy Niemczech, warto wyjaœnić, na czym ona polega. Informacje ogólne W celu uzyskania optymalnych efektów w druku stosuje się 2 rodzaje żywic: miękkš żywicę do powierzchni aplowych i kresek oraz żywicę twardš ăcappingÓ, dajšcš optymalne rezultaty w druku rastrowym. Przy użyciu tych 2 rodzajów żywic można sporzšdzać formy o gruboœci od 1,70 do 8,00 mm, bez koniecznoœci zwiększania zasobów magazynowych. Dzięki ich zoptymalizowaniu można otrzymywać nawet punkty 2% z rozdzielczoœciš 54 l/cm. Maksymalny format przy tym zastosowaniu wynosi 1200x1600 mm. Technologia produkcji ăkrok po krokuÓ Laminowanie. W przeciwieństwie do technologii płyt stałych, negatyw jest umieszczany na płycie szklanej i przysysany próżniowo za pomocš folii próżniowej jednorazowego użytku. Następnie sanki z 2 zbiornikami na żywice przesuwajš się nad laminowanš powierzchniš. W tym samym czasie nakładana jest folia noœna (obydwa procesy przebiegajš automatycznie). Naœwietlanie strony spodniej i naœwietlanie główne. Naœwietlanie następuje podobnie jak w przypadku płyt stałych, ale w przypadku technologii ciekłej spodnia strona naœwietlana jest za pomocš górnych œwietlówek, natomiast naœwietlanie główne odbywa się za pomocš dolnych. Ze względu na skład chemiczny żywicy czas naœwietlania jest krótszy niż dla płyt stałych. Odzyskiwanie żywicy. W procesie odzyskiwania żywicy odklejana jest folia próżniowa, a niespolimeryzowana żywica œcišgana jest za pomocš gumowego rakla do kanistra. Cały proces przebiega automatycznie, płyta musi być tylko umieszczona w specjalnym urzšdzeniu. Odzyskane żywice mogš być stosowane do produkcji nowych płyt. Wymywanie. W przeciwieństwie do technologii płyt stałych w procesie wymywania nie stosuje się rozpuszczalników. Proces ten służy tylko do umycia płyty po odzyskaniu żywicy. Jako œrodka wymywajšcego używa się mieszaniny wody i mydła. Ma to tę zaletę, że płyta przy wymywaniu nie pęcznieje i nie trzeba usuwać rozpuszczalnika przy suszeniu. Doœwietlanie. Obróbka końcowa z użyciem UVA i UVC odbywa się w kšpieli wodnej. Suszenie. Gotowa płyta musi być suszona tylko przez 10 minut ponieważ w przeciwieństwie do płyt stałych nie trzeba odparowywać z niej rozpuszczalnika. Po wysuszeniu płyta może być natychmiast założona do maszyny. Relaksacja płyty po jej wykonaniu, tak jak w przypadku płyt stałych, nie jest już konieczna. Techniki specjalne Maskowanie. W procesie maskowania wytwarza się najpierw maskę (folia lub papier przepuszczajšce œwiatło), którš zakrywa się miejsca niedrukujšce. Maska ta pozycjonowana jest na płycie przed naœwietleniem spodniej strony. Dzięki masce żywica nie polimeryzuje w miejscach niedrukujšcych i może być odzyskana całkowicie w procesie regeneracji. Dzięki maskowaniu znacznie obniża się zużycie surowca w procesie wytwarzania płyt. Kolejnym pozytywem techniki maskowania jest zmniejszenie ciężaru płyty, co jest ważne szczególnie przy dużych gruboœciach. Upraszcza to naturalnie póŸniejsze etapy przy montażu płyt i zakładaniu ich do maszyny. Capping. Technologia ăcappingÓ jest unikalna i polega na użyciu kombinacji 2 żywic o różnych właœciwoœciach Đ miękkiej i twardej Đ w celu uzyskania płyty o kompresyjnych właœciwoœciach. Przy technologii tej najpierw wylewana jest cienka warstwa żywicy (ok. 200 ľm), a następnie pozostała gruboœć płyty wypełniana jest miękkš żywicš bazowš. Obydwa procesy odbywajš się automatycznie w jednym cišgu. Miękka żywica bazowa działa jak amortyzator, tak więc deformacja punktu nie zachodzi w warstwie drukujšcej ăcappingÓ, tylko w leżšcej poniżej żywicy bazowej. Uzyskuje się przez to znacznie lepsze rezultaty drukowania i mniejsze przyrosty wartoœci tonalnych. Rezultaty w druku. Stosujšc miękkš żywicę do apli i kresek uzyskuje się bardzo dobre rezultaty przy przenoszeniu farby i kryciu elementów aplowych. Poza tym w aplach można zminimalizować ăefekt tarkiÓ. Żywica ăcappingÓ używana do rastra i cienkich linii pozwala na znacznie mniejsze przyrosty tonalne w porównaniu z żywicš miękkš. ăEfekt tarkiÓ w polach rastrowych jest również wyraŸnie mniejszy. Kombinacja obydwu rodzajów żywic daje formy odpowiednie zarówno do prac aplowych, jak i rastrowych. Miejscowy capping. Aby wykorzystać oba rodzaje żywic w kombinacji rastra i apli, zaleca się stosowanie ăcappinguÓ miejscowego. W tym przypadku żywicę ăcappingÓ nakłada się tylko w polach rastrowych i w cienkich kreskach. W tym celu sporzšdza się maskę kryjšcš aple. Maskę umieszcza się potem nad negatywem. Żywica ăcappingÓ i żywica bazowa sš nakładane osobno. Zanim nałoży się żywicę bazowš, zdejmuje się maskę. Montowanie z systemem Rapid Register firmy Asahi. W technologii płynnego fotopolimeru możliwe jest stosowanie wzmocnionej folii podłożowej, na której mocowana jest bezpoœrednio listwa napinajšca do maszyny. Aby można było umocować listwę dokładnie i zgodnie z registrem, stosuje się specjalny stół podœwietlany, zaopatrzony w narzędzia do cięcia i uchwyt do dokładnego przyłożenia listwy napinajšcej. Na stole tym pozycjonuje się gotowš formę za pomocš krzyży pasowych, przycina na odpowiedni format i mocuje listwę napinajšcš. Technika ta ma zasadnicze zalety ze względu na: Ľ znacznie skrócone czasy montażu, gdyż poszczególne kawałki płyt nie muszš być oddzielnie naklejane na folię podłożowš; Ľ mniejsze koszty materiału, gdyż nie potrzeba dodatkowej folii podłożowej i taœmy klejšcej; Ľ brak tolerancji wysokoœci w montażu, bo nie stosujemy taœmy klejšcej; Ľ dobrš dokładnoœć registra, gdyż tym systemem montuje się szybko i prosto; Ľ skuteczne tłumienie œciœliwego (kompresyjnego) podłoża, gdyż folia podłożowa stosowana w technice montażu Rapid Register jest znacznie cieńsza w porównaniu z pierwotnš metodš (płyta + taœma klejšca + folia podłożowa). Podsumowanie Technologia fotopolimerów ciekłych pozwala skutecznie reagować na dzisiejsze potrzeby rynku fleksograficznego i zapewnia przy tym: 1. Szybkš dostępnoœć płyt dzięki bardzo krótkim czasom suszenia (płyta gotowa w czasie od 40 do 60 min). Tym samym nie sš już wymagane przerwy po sporzšdzeniu płyty. 2. Ekonomiczne zużycie surowców, gdyż niepotrzebny polimer lub żywica sš odzyskiwane i powtórnie wprowadzane do procesu. 3. Mniejsze zapasy magazynowe, gdyż nie sš potrzebne dodatkowe zapasy dla różnych gruboœci płyt. 4. Skrócone czasy montażu i mniejsze koszty przy zastosowaniu technik montażu z systemem Rapid Register. 5. Bardzo dobrš jakoœć druku. 6. Możliwoœć uzyskania płyty z podwójnš kombinacjš twardoœci, o bardzo dobrym transferze farby w polach aplowych i minimalnym przyroœcie punktów w siatce. 7. Nieszkodliwoœć dla œrodowiska. Na podstawie materiałów Asahi Kasei opracowała Izabela Solecka- Lis, Eurintrade (Poland) Ltd. Sp. z o.o.