44. edycja targów World Publishing Expo (dawniej IfraExpo) zakończyła się 15 października br. w Amsterdamie, przyciągając blisko 7 tys. zwiedzających.
W największej światowej wystawie dedykowanej branży prasowej wzięło udział 225 wystawców – dostawców maszyn, systemów wydawniczych i oprogramowania.
Jestem naprawdę zadowolony z tegorocznej edycji targów, choć liczba zwiedzających była nieco niższa niż w ubiegłym roku w Berlinie – powiedział Vincent Peyrègne, CEO WAN-IFRA. – Atmosfera była pozytywna, dominowało kreatywne myślenie. Wystawcy nie tylko zaprezentowali swoje produkty i usługi, ale również podzielili się swoją wizją przyszłości branży prasowej.
Obserwując trendy rynkowe stale ewoluującej branży wydawniczej, Agfa Graphics już kilka lat temu wprowadziła do swojej oferty rozwiązania umożliwiające tworzenie publikacji na różne platformy sprzętowe. Obecnie jej strategia dla rynku wydawniczego opiera się na dwóch segmentach: rozwiązaniach z zakresu publikowania mobilnego oraz rozwiązaniach produkcyjnych o typowo poligraficznych korzeniach. Pierwszym z nowych rozwiązań produkcyjnych, jakie Agfa Graphics oficjalnie wprowadziła do oferty podczas World Publishing Expo 2014, była wysokowydajna naświetlarka Advantage N TR HS, umożliwiająca produkcję do 350 form drukowych na godzinę. Wyposażona w nowy silnik naświetlający, bazuje na sprawdzonej technologii fotopolimerowej pozwalając na stosowanie zarówno płyt konwencjonalnych N94-V, jak i bezchemicznych N94-VCF. Jak poinformowano podczas konferencji, z tych drugich korzysta już 70 proc. użytkowników gazetowych rozwiązań CtP marki Agfa Graphics. Właśnie z myślą o wysokowydajnej, proekologicznej produkcji form drukowych Agfa Graphics stworzyła Attiro – rozwiązanie pozwalające na obróbkę płyt bezchemicznych. Jest to wzbogacona, „kaskadowa” wersja urządzenia czyszcząco-gumującego (COU), wyposażona w trzy osobne stacje (dozujące specjalny roztwór) oraz moduł suszący. Po wstępnym wygrzaniu płyty z jej powierzchni – sukcesywnie w każdej stacji – usuwane są elementy niedrukujące. Następnie nanoszony jest na nią specjalny roztwór gumujący, a forma jest gotowa do założenia na maszynę. Poza urządzeniami i materiałami eksploatacyjnymi Agfa Graphics od lat dostarcza na rynek także zaawansowane rozwiązania software’owe, pozwalające na sterowanie produkcją gazetową w dziale prepress. Tu jej flagowym okrętem pozostaje Arkitex Production, który w ubiegłym roku obchodził 10. rocznicę wprowadzenia na rynek. Jego główne funkcje to skalowalność, zastosowanie jednego interfejsu HTML dla całego systemu (co oznacza wsparcie dla różnych urządzeń wyjściowych, także mobilnych), łatwiejsze zarządzanie produkcją oraz prostsze planowanie i impozycję.
Firma Ferag promowała znane już na rynku rozwiązania, m.in.: system EasySert bazujący na sprawdzonej, uniwersalnej metodzie wkładkowania; TapeFix zastępujący okładkę samoprzylepnymi taśmami, które spinają pakiet z dodatkami reklamowymi; MiniSert do automatycznego wkładkowania; systemy transportu i tworzenia pakietów bazujące na urządzeniach HPC (High Performance Con-veyor) i HPS (High Performance Stacker).
PuzzleFlow Media Technologies (joint venture powołane przez Infosystems SA oraz Digital 66) promowały w ramach specjalnej ekspozycji targowej – Media Port Revenue – najnowsze rozwiązania informatyczne skierowane do branży wydawniczej oparte na technologii PuzzleFlow. Wśród nich były PuzzleFlow Automator, PuzzleFlow WebPairer i PuzzleFlow Publisher. Pierwszy jest automatycznym systemem prepress przeznaczonym dla wydawnictw gazetowych, którego podstawowe zadanie to weryfikacja stron redakcyjnych i materiałów reklamowych pod kątem poprawności technicznej i zgodności z planem wydania, automatyczna korekcja oraz osadzanie materiałów reklamowych na dostarczonych stronach. PuzzleFlow WebPairer jest z kolei automatycznym systemem impozycji i parowania stron dla aplikacji gazetowych. Jest oferowany zarówno w formie niezależnej aplikacji, jak i jako moduł wchodzący w skład systemu PuzzleFlow Automator. Ważną cechą systemu impozycji jest funkcja kompensacji przyrostu wstęgi, która ma szczególne znaczenie w przypadku drukowania na tańszym papierze lub przy wykorzystaniu starszego parku maszynowego. Kolejne rozwiązanie prezentowane na targach w Amsterdamie – PuzzleFlow Publisher – zapewnia utrzymanie bieżącej produkcji poligraficznej w wydawnictwach różnej skali: od małych specjalistycznych zespołów redakcyjnych do dużych koncernów medialnych. Zadania systemu obejmują: planowanie produkcji z uwzględnieniem wielu tytułów i wielu docelowych zakładów produkcyjnych (drukarń), planowanie wydania, dostarczenie, weryfikację i konwersję materiału produkcyjnego w postaci plików PDF, obsługę agencji reklamowych, system soft-proofingu i wsparcie dla wydruków próbnych na urządzeniach, komunikację wewnątrz zespołów redakcyjnych, przygotowanie materiałów do potrzeb e-publikacji i archiwizację. PuzzleFlow Media Technologies prezentowały również PuzzleFlow ColorSaver – narzędzie do konwertowania plików do formatu PDF, a także Claro – narzędzie do sprawdzania zdjęć, określające i analizujące ich ostrość, jasność, kontrast, balans kolorystyczny i wiele innych istotnych parametrów.
Stoisko firmy Kodak zlokalizowane było w ramach tzw. Digital Pavilion, grupującego dostawców specjalizujących się w technologiach cyfrowych. Nasza aktywność w tym obszarze rynku uwzględnia trzy główne zagadnienia – powiedział Philip Cullimore, dyrektor zarządzający w regionie EAMER. – Pierwszym są szeroko rozumiane rozwiązania proekologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem bezprocesowych płyt Sonora News, umożliwiających zupełne wyeliminowanie etapu wywoływania. Drugi to produkcja hybrydowa, zakładająca łączenie w jednej linii produkcyjnej konwencjonalnej maszyny offsetowej bądź introligatorskiej i zintegrowanych z nimi modułów do cyfrowej personalizacji – tu mamy do zaoferowania systemy głowic Prosper S. Trzeci filar to zaawansowane, wysokowydajne systemy druku gazetowego, których przykładem jest niedawno wprowadzona na rynek maszyna Prosper 6000P. Oferuje ona jakość i wydajność zbliżoną do offsetu, stając się bardzo atrakcyjnym wyborem dla wydawców poszukujących alternatywnych rozwiązań, uwzględniających regionalizację wydań i personalizację treści przy zachowaniu zasad ekonomiki. Pomimo ekspansji druku cyfrowego wciąż bardzo istotnym segmentem dla Kodaka pozostaje prepress, zarówno w zakresie urządzeń, jak i dedykowanych im materiałów eksploatacyjnych. Między innymi z tego względu na stoisku targowym została zaprezentowana nowa, zautomatyzowana wersja naświetlarki Kodak Trendsetter News, którą można wyposażyć w moduł SCU (Single Casette Unit).
Kolejna edycja targów World Publishing Expo odbędzie się w Hamburgu w dniach 5-7 października 2015. AN