Nowy człowiek wœród inteligentnych maszyn
6 Dec 2016 14:44

Jak informowaliœmy w Serwisie Internetowym Poligrafiki, z poczštkiem wrzeœnia bieżšcego roku stanowisko dyrektora generalnego Xerox Polska objšł Wojciech Gaca, który będzie odpowiedzialny za współtworzenie strategii i rozwój polskiego oddziału Xerox. W trzy tygodnie po objęciu tej funkcji Poligrafika przeprowadziła wywiad z nowym dyrektorem. Tytułem przypomnienia: Wojciech Gaca jest zwišzany z branżš technologii IT od trzynastu lat. Poprzednie dziesięć lat spędził w firmie Hewlett-Packard, gdzie zajmował stanowiska dyrektorskie, marketingowe, operacyjne i handlowe. Przez ostatnie trzy lata (od 2002 roku) jako dyrektor Działu Druku i Przetwarzania Obrazu odpowiadał za wprowadzenie i realizację strategii działu w Polsce. Wojciech Gaca ma 36 lat; w 1995 roku ukończył Wydział Zarzšdzania Uniwersytetu Warszawskiego. Poza pracš aktywnie uprawia sporty (aikido, snowboard, żagle). W wolnych chwilach gra na gitarze. Jakie sš plany firmy Xerox na zbliżajšcy się 2006 rok? Wojciech Gaca: Obecnie Xerox Polska jest na etapie planowania działań na przyszły rok. Z całš pewnoœciš będziemy realizować dotychczasowš strategię firmy: chcemy być obecni na rynku druku produkcyjnego, jak również na rynku urzšdzeń biurowych do obsługi dokumentów. Firma Xerox od poczštku istnienia specjalizuje się w pracy z dokumentami i jest ekspertem w tej dziedzinie. W 2006 roku będziemy kontynuować rozwój naszego biznesu w oparciu o nasze kompetencje w tym zakresie. Jako dyrektor firmy skoncentruję się na poszukiwaniu nowych dróg rozwoju biznesu i dotarcia do klienta. Na ile polityka firmy Xerox dotyczšca rynku polskiego podejmowana jest w polskim oddziale, a na ile jest ona elementem globalnej strategii? Jak Polska jest postrzegana przez centralę Xeroksa? W.G.: Xerox Corporation jest firmš, która kieruje się globalnš strategiš, prowadzšc elastycznš politykę uwzględniajšcš uwarunkowania lokalne. Jest to słuszne podejœcie, ponieważ tworzenie oddzielnych strategii dla każdego rynku, na którym obecna jest firma, niczemu nie służy i byłoby po prostu stratš czasu. Xerox nie jest organizacjš grupujšcš kilkadziesišt firm, działajšcych w różnych krajach, prowadzšcych odrębne działalnoœci i majšcych rozbieżne cele. Xerox to firma, która ma spójny wizerunek, niezależnie od rynku geograficznego, na jakim działa. Głównym zadaniem polskiego oddziału Xerox jest realizacja strategii okreœlonej przez szefów firmy, których decyzje sš z kolei uwarunkowane oczekiwaniami inwestorów. Polski zespół Xerox ma wybrać optymalne œrodki realizacji okreœlonego na szczeblu centralnym planu działań i dostosować go do uwarunkowań rynku polskiego. Wbrew pozorom rynek ten nie różni się w szczególny sposób od innych. Czytelników Poligrafiki z pewnoœciš interesuje sposób, w jaki firma Xerox będzie się z nimi komunikować i jakš przyjmie strategię na rynku poligraficznym. W.G.: Wszelkie działania, jakie będziemy realizować na rynku poligraficznym, będš podyktowane potrzebami klientów. Obecne trendy rynkowe zmierzajš w stronę odejœcia od produktów kierowanych do wszystkich, czyli tak naprawdę do nikogo. Przyszłoœć należy do produktów personalizowanych. Dotyczy to także rynku poligraficznego, który nie jest już napędzany czytelnictwem, a więc produkcjš dziełowš i prasowš, tylko marketingiem i to marketingiem one to one. W tym obszarze Xerox może zaoferować firmom poligraficznym inteligentne urzšdzenia do realizacji niskich nakładów, umożliwiajšc drukarniom i przedsiębiorstwom poligraficznym dostosowanie się do wymagań rynku i uzupełnienie oferty. Oferujšc rozwišzania Xerox będziemy wskazywać naszym klientom, jakie możliwoœci rozwoju biznesowego stwarza technologia cyfrowa, jakie nowe grupy klientów mogš dzięki tej technologii pozyskać i co mogš im zaoferować. Naszš rolę widzę nie tyle w edukowaniu technologicznym drukarzy, mamy bowiem duży szacunek dla ich wiedzy, ile w pokazaniu, w jaki sposób wykorzystać nowoczesne urzšdzenia do rozwijania biznesu. Myœlę, że doskonałš ku temu okazjš będš spotkania branżowe. Chcemy również wyjœć naprzeciw oczekiwaniom branży poligraficznej i oprócz inteligentnych urzšdzeń zaoferować jej także doradztwo i usługi w zakresie finansowania nowych inwestycji. To, o czym właœnie Pan wspomniał, z pewnoœciš niezwykle ułatwi rozwój partnerom firmy Xerox. W jaki sposób zamierzacie ten pomysł realizować? W.G.: Będziemy oferować usługę leasingu naszych urzšdzeń. Ofertę tę skierujemy do stabilnych finansowo klientów, posiadajšcych zdolnoœć kredytowš. Jestem przekonany, że podchodzšc do klienta w sposób indywidualny, będziemy w stanie wspólnie z nim przeanalizować jego strategię, plany rozwoju i zaoferować rozwišzanie skrojone na miarę jego potrzeb. Naszym celem jest sprzedaż urzšdzenia, a nie wypożyczenie go na przykład na miesišc. Dlatego decyzję o finansowaniu inwestycji będziemy podejmować w œcisłej współpracy z klientem. Zdajemy sobie sprawę, że stanowisko prezesa objšł Pan zaledwie trzy tygodnie temu, ale będšc zwišzanym przez ostatnie 13 lat z branżš IT wie Pan z pewnoœciš wiele na temat konkurencji firmy Xerox. Jak Pan jš ocenia? W.G.: Nasi konkurenci to poważni gracze. Jak słusznie Państwo zauważyliœcie, przez 10 lat byłem pracownikiem firmy konkurencyjnej, zdšżyłem doskonale poznać jej strategię i plany, wiem, że jest ona zainteresowana obecnoœciš na rynku urzšdzeń poligraficznych. Druk cyfrowy to powszechnie dostrzegana szansa na rozwój interesujšca dla wielu firm. Konkurencja na naszym rynku będzie coraz ostrzejsza i z pewnoœciš będziemy uważnie œledzić jej poczynania. Udział firmy Xerox w rynku urzšdzeń kolorowych wynosi 80%, w rynku urzšdzeń monochromatycznych Đ 60%. Zdajemy sobie sprawę, że niezwykle trudno będzie ten udział powiększać, nasze działania skoncentrujš się więc na zachowaniu dotychczasowych proporcji. Czeka nas intensywna praca nad poprawš konkurencyjnoœci naszej oferty, jej wzbogaceniem, ponieważ przede wszystkim chcemy być atrakcyjni dla naszych klientów Đ uważam, że to jedyna słuszna droga. Co nowy prezes wniesie do firmy Xerox? Co będzie tš nowš wartoœciš? W.G.: Przede wszystkim to, że jestem z zewnštrz i mogę z innej perspektywy spojrzeć na procesy zachodzšce w firmie. I uważa Pan, że to wystarczy? W.G.: Umiejętnoœć oceny firmy i jej działalnoœci z nowej, zewnętrznej perspektywy często bywa tym czynnikiem, który umożliwia wyjœcie poza utarte schematy działania. Schematy, które bardzo często same z siebie stanowiš barierę dla dalszego rozwoju firmy. Czy to wystarczy Đ trudno powiedzieć. Z pewnoœciš będzie wymagało to od nas wszystkich, pracowników Xerox Polska, dużo wysiłku i wytrwałoœci. Dziękujemy za rozmowę. Rozmawiali Anna Naruszko i Tomasz Mospan