Cel konferencji
Celem konferencji „Bezpieczne opakowanie” jest przybliżenie wymogów dotyczących produkcji opakowań i oczekiwań zleceniodawców, a także prezentacja technologii umożliwiających jej realizację oraz wymiana doświadczeń z rynkowymi liderami. Jednym z poruszanych tematów będzie zagadnienie migracji farb i lakierów, nie zabraknie również omówienia technologii pozwalających na produkcję opakowań bezpiecznych dla konsumenta.
Ponad 90 proc. wszystkich produkowanych w Europie środków spożywczych i używek jest sprzedawanych w zadrukowanych opakowaniach, które spełniają najróżniejsze funkcje: przyciągają uwagę konsumenta, są nośnikiem informacji i reklamy, ale przede wszystkim mają za zadanie ochronę zapakowanego produktu. Coraz częściej okazuje się jednak, że opakowanie samo w sobie może być zagrożeniem dla produktu, jeśli jest wykonane z nieodpowiednich surowców. Dotyczy to zarówno podłoża drukowego, farb, lakierów, jak i wszystkich środków pomocniczych stosowanych w procesie drukowania. Konferencja „Bezpieczne Opakowanie”, której 1. edycja odbędzie się 12 września w Poznaniu, ma na celu wyjaśnienie wielu zagadnień związanych z bezpieczną produkcją opakowań.
Codziennie konsumujemy spore ilości produktów, które mogą być „wzbogacone” przez substancje wcale niezaplanowane podczas ich produkcji. Świadomi konsumenci zwracają uwagę na skład kupowanych produktów, który zamieszczany jest obowiązkowo na ich opakowaniu. Wiemy, ile kalorii, białka, węglowodanów i tłuszczów, a nawet konserwantów dostarczymy organizmowi, ale nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że przeróżne makarony, czekoladki, ciasteczka, herbatki, różnego rodzaju mrożonki i wiele innych produktów narażo-nych jest na bezpośrednie oddziaływanie i pochłanianie związków chemicznych, które przenikają z powierzchni niewłaściwie wyprodukowanych opakowań. Bezpieczne opakowanie to również opakowanie, które gwarantuje, że kupujemy produkt oryginalny.
Oczywiste jest, że opakowania nie powinny wywierać jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapakowany produkt.
Problem migracji Do niedawna uważano, że dotyczy to głównie zmian zapachowych i wystarczy stosować podłoża oraz farby o niskim zapachu własnym, aby opakowania uznać za bezpieczne. Okazuje się jednak, że znacznie większym problemem jest zjawisko przenikania niepożądanych substancji z zewnętrznej strony opakowań do produktu. Powodują one nie tylko zmiany zapachowe i smakowe, ale mogą również prowadzić do zanieczyszczania i skażania produktu. Poza tym problem nie sprowadza się tylko do podłoża i farby, ale dotyczy także wszelkich środków uszlachetniających takich jak lakiery oraz pomocniczych, stosowanych w procesie drukowania. Zjawisko migracji następuje poprzez transport określonej substancji do produktu spożywczego i z produktu przez opakowanie na zewnątrz. Koncentrację migracji podaje się w mg/dm2 opakowania lub też w mg/kg
zapakowanego produktu. Pod względem fizycznym zjawisko migracji polega na rozdziale i dyfuzji substancji mogących podlegać przenoszeniu w obszar graniczny pomiędzy opakowaniem a produktem.
Należy pamiętać, że tylko właściwy nadzór nad wszystkimi elementami procesu technologicznego jest w stanie zapewnić całkowite bezpieczeństwo produkcji opa-kowań. Z tego względu należy również wyeliminować stosowanie jakichkolwiek dodatków do farb, suszek, past, odświeżaczy zaschniętej farby itp., mogących powodować powstawanie substancji aktywnych sensorycznie.
Należy również zwrócić uwagę na czynności towarzyszące procesowi druku i konserwacji maszyny drukującej. Na wałkach farbowych, obciągach gumowych, w zespołach drukujących i zwilżających nie powinny się znajdować żadne pozostałości zmywaczy. Instalacje obiegowe środka zwilżającego i lakieru również powinny być dokładnie wyczyszczone i wypłukane. Należy zwrócić uwagę na stosowanie odpowiednich proszków do napylania druków, które powinny być przeznaczone do kontaktu ze środkami spożywczymi.
Problem migracji zostanie poruszony w prezentacjach firm Fujifilm – w kontekście lakierów UV i dyspersyjnych stosowanych w procesie drukowania oraz Michael Huber Polska – w kontekście farb drukarskich.
Opakowania w ujęciu holistycznym
Na proces produkcji opakowań w drukarni składa się wiele etapów, czynników i surowców. Dlatego do udziału w konferencji zaprosiliśmy firmy dysponujące know-how na temat różnych aspektów produkcji opakowań. Firma EFI Radius wraz ze swoim polskim dystrybutorem firmą Reprograf pokaże, jak poprawić efektywność, wydajność i rentowność produkcji, stając się jednocześnie drukarnią wiarygodną i przejrzystą dla zamawiającego opakowania poprzez dostęp on-line do informacji na temat produkcji oraz stosowanych materiałów.
„Przemyśl opakowanie – świat oczekuje nowego podejścia do podłoży” to temat prezentacji firmy Stora Enso, kolejnego partnera konferencji „Bezpieczne Opakowanie”, który odniesie się do tematyki konferencji w szerszym kontekście, obejmującym również zagadnienia zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju. Wątki bezpieczeństwa podłoży stosowanych do produkcji opakowań nie mogą bowiem być w obecnych czasach – w związku z rosnącą świadomością konsumentów – podejmowane w oderwaniu od kwestii ekologicznych.
Celem wykładu firmy Heidelberg bę-dzie przedstawienie zagadnienia naświetlania wysokiej rozdzielczości przy kompu-
terowym sporządzaniu offsetowych form drukowych do produkcji opakowań. Ideal-ne odwzorowanie wszystkich szczegółów rysunku pojawiającego się na opakowaniach – oznaczenia, zabezpieczenia, teksty, mikrorysunki – jest niezwykle krytyczne w tym segmencie produkcji poligraficznej. Wykład przybliży problematykę od strony teoretycznej i spróbuje przedstawić nowe praktyczne rozwiązania w tym zakresie.
Szczegółowy program poznańskiej konferencji, odbywającej się w hotelu Sheraton 12 września bieżącego roku, 1. dnia targów Pakfood/Polagra opublikujemy już wkrótce na stronie http://opakowanie.pl/bezpieczne-opakowanie/.
Pod tym adresem znajdziecie Państwo formularz rejestracyjny. Koszt udziału w konferencji wynosi 250 zł netto i obejmuje lunch oraz materiały informacyjne. AN