Obraz rozwijającego się sektora
6 Dec 2016 14:46

Targi Graphispag, będące punktem odniesienia dla hiszpańskiego przemysłu poligraficznego, rynku, który w ciągu ostatnich dwóch lat wykazuje 5% wzrost, zamykają się bilansem pozytywnym. W lutym tego roku w Barcelonie podczas odbywających się co cztery lata targów Graphispag na 42 754 m2 powierzchni wystawienniczej zgromadziło się 1445 firm pochodzących z 41 krajów. Rośnie liczba zagranicznych wystawców, którzy stanowili 17%. Zadowolenie odnotowano również wśród zwiedzających, których było 55 000 (o 16% więcej w stosunku do edycji z 2003 r.), ze znaczącym uczestnictwem gości zagranicznych pochodzących głównie z Portugalii, Francji i Włoch. A zatem sukces, do którego przyczyniły się także dwie nowe strefy ekspozycyjne. Jedną z nich była przestrzeń poświęcona projektowaniu i projektowi graficznemu, będąca miejscem spotkania stowarzyszeń, szkół, publikacji i czasopism specjalistycznych związanych z grafiką i poligrafią. Natomiast druga strefa była poświęcona rozwiązaniom z zakresu druku cyfrowego przeznaczonym dla rynku fotograficznego. Branże, które cieszyły się największym zainteresowaniem, to branża producentów maszyn drukujących i firmy, których działalność obejmuje technologie przetwarzania i przesyłania danych oraz wykańczania. To tu zgromadziło się 40% wystawców, nawet jeżeli najlepiej rozwijającym się segmentem okazał się Graphispag_Digital (technologia przygotowania do druku, oprogramowanie dla druku cyfrowego i sitodruku), gdzie liczba wystawców sięgnęła 35% ogólnej ich liczby; następnie producenci materiałów – 15% oraz sektor usług – ponad 9%. Przemysł osiągający ponad 11 miliardów obrotu Na podstawie badań przeprowadzonych w 2005 r. przez stowarzyszenie hiszpańskiego przemysłu poligraficznego (FEIGRAF), w przemyśle poligraficznym działa 12 275 firm. Spośród nich 85% działa stricte w branży poligraficznej, a reszta w technologii przetwarzania i przesyłania danych. Większość firm poligraficznych skoncentrowanych jest w Madrycie (23,8%), drugie miejsce zajmuje Katalonia (23,56%), trzecie Walencja (10,9%), dalej znajduje się Andaluzja (10,42%) i wreszcie Kraj Basków (6%). W sektorze zatrudnionych jest 135 500 pracowników, w przeważającym stopniu w małych i średnich firmach. Firmy, które mają mniej niż 20 pracowników, stanowią 90,3%, podczas gdy 44,8% liczy mniej niż 3 pracowników, a tylko 2,6% zatrudnia ponad 50 pracowników. Ostatnie badania populacji aktywnej zawodowo z 2005 r. wykazują, że 28,8% pracowników sektora poligraficznego jest zatrudnionych w Katalonii, a 23,9% w Madrycie. Wzrost inwestycji technologicznych Według FEIGRAF inwestycje w technologie w 2005 r. wzrosły o 11,5%, co odpowiada 765 milionom euro, z których 44% przypada na Katalonię, a 28% na Madryt. Kraje importu to: Niemcy (42,7%), Włochy (13,8%), Francja (9,5%) i Japonia (6%). Wskazuje to, że transformacja technologiczna sektora jest zjawiskiem stałym; sprzyjają jej również warunki gospodarcze w ostatnich latach, które umożliwiły wielu małym i średnim firmom inwestycje w nowy sprzęt i dzięki temu modernizację zakładów. W takiej scenerii powstawały również firmy związane z sektorem poligraficznym – studia graficzne, pracownie fotograficzne, centra druku cyfrowego – które nabierają coraz większego dystansu do firm zajmujących się drukiem tradycyjnym i narzucających im nieustanne dostosowywanie się. Sytuacja ta doprowadziła w ostatnich latach do zamknięcia wielu firm lub do ich fuzji czy wykupienia przez wielkie grupy w celu dywersyfikacji usług i podboju nowych rynków. Zdaniem FEIGRAF wzrost produkcji poligraficznej w ostatnich dwóch latach wyniósł ponad 5%. Rynki zagraniczne Według danych FEIGRAF w 2005 r. sektor poligraficzny wyeksportował produkty za 1308,56 milionów euro, z których 739,19 związanych było z drukiem (z wyłączeniem dzienników, książek i periodyków), natomiast pozostałe 569,37 – z produktami z zakresu papiernictwa. Główne kraje, do których eksportuje Hiszpania, to Francja (21,8%), W. Brytania (11,7%) i Portugalia (10,9%), natomiast jeżeli chodzi o kraje EEC, to 10,5% przypada na Meksyk, a 4,1% na Stany Zjednoczone. W zakresie produktów technologii przetwarzania i przesyłania danych krajem największego eksportu pozostaje ciągle Francja (32,9%), za którą podąża Portugalia (14,2%), natomiast na pierwszym miejscu spośród krajów EEC znajduje się Maroko (3,1% całkowitej wartości eksportu). Graphispag w skrócie S-Combat 280 GIDUE zainstalowana w Hiszpanii 7-kolorowa maszyna S-Combat 280 stanowi 16. instalację GIDUE na terytorium Hiszpanii, gdzie udział fleksografii rośnie w sposób znaczący – od niewiele ponad 0% w 1980 r. do 40% w 2006 r. Dodatkowa opcja złocenia na zimno pozwoli klientom nadać dodatkową wartość swoim etykietom dzięki atrakcyjnym efektom dekoracyjnym. Sukces podkładu Finito Wykorzystywany w większości maszyn do druku offsetowego prezentowanych na Graphispag uniwersalny podkład Finito Printgraph wykazał swoje zalety pod względem czystości druku, trwałości i odporności. Wspaniały rynek dla KBA Dla KBA Hiszpania stanowi jeden z 5 największych rynków na świecie pod względem druku offsetowego na folii. W ciągu ostatnich lat prawie 50% maszyn drukujących eksportowanych z Niemiec na ten rynek nosiło markę KBA, co wraz z ponad 100 zainstalowanymi szerokoformatowymi maszynami Rapida stanowi około 80% nowych instalacji w tym segmencie rynku. Autorka jest dziennikarką miesięcznika „Il Poligrafico”, włoskiego członka Eurographic Press