Od dostawcy do integratora
6 Dec 2016 14:55
15 lutego w warszawskiej siedzibie Ricoh Polska miała miejsce konferencja prasowa poświęcona strategii firmy Ricoh oraz perspektywom rozwoju systemów druku produkcyjnego na papier ciągły InfoPrint 4100 i 5000, niedawno wprowadzonych do oferty Ricoh Polska.
Inaugurując konferencję Tomasz Nazaruk, dyrektor zarządzający Ricoh Polska podkreślił, że firma Ricoh nieustannie się zmienia i obecnie przekształciła się z dostawcy w integratora, oferującego klientom zarówno oprogramowanie i sprzęt, jak i wsparcie poprzez konsultacje oraz nowe usługi.
Carlo Biassoni – Director of Production Solutions EMEA i Benoit Chatelard – Senior Vice President & General Manager EMEA przedstawili stan obecny – w tym liczbę instalacji w Europie – oraz perspektywy rozwoju systemów na papier ciągły, wprowadzonych do oferty Ricoh w wyniku przejęcia firmy InfoPrint Solutions. Naczelną ideą firmy Ricoh jest pomaganie klientom poprzez oferowanie im najlepszych rozwiązań. Najważniejszymi elementami takich rozwiązań są obecnie: technologia inkjetowa uznawana za najbardziej rozwojową w druku cyfrowym, druk w kolorze, wysoka produktywność i odpowiednie oprogramowanie (warto wspomnieć, że firma InfoPrint Solutions była jednym z liderów rozwijających oprogramowanie wykorzystujące pliki w formacie PDF). Istotne obszary działalności to marketing bezpośredni i personalizacja, ważna zwłaszcza w produkcji dokumentów. Obecnie 85 proc. dokumentów na świecie jest drukowanych w technologii offsetowej; w przyszłości znacząca ich część zostanie przeniesiona do druku cyfrowego. Ricoh pragnie oferować połączenie najlepszych cech obu tych technologii, czemu służy partnerstwo z firmą Heidelberg. Docelowo w ofercie Ricoh ma się znaleźć także cloud printing; rozwiązanie to jest obecnie testowane w Stanach Zjednoczonych.
Generalnie Ricoh ukierunkowuje się na oferowanie workflow oraz połączonych technologii druku: offset plus cyfra. Oferta jest adresowana zarówno do dużych, jak i małych firm. Tradycyjne obszary działania firmy to produkcja dokumentów, druk transakcyjny; nowością jest wejście na rynek dziełowy, także z ofertą druku na żądanie.
Jak podkreślano, Ricoh pragnie być dostawcą rozwiązań o jak największej wartości dodanej. W tę strategię wpisuje się Precision Marketing – usługa konsultingowa stanowiąca nowość w ofercie Ricoh, umożliwiająca zarządzanie danymi, a konkretnie ich agregację i tworzenie na tej podstawie profilu klienta. Pozwala ona na uzyskanie większego zwrotu z inwestycji dzięki trafieniu z informacją do właściwych grup odbiorców; badania wykazały nawet 8-krotny wzrost odpowiedzi na wysłany komunikat. Tworzenie wartości dodanej dla wysokowolumenowej komunikacji Ricoh traktuje jako swoją misję.
O planach dotyczących rynku polskiego mówił Jacek Kruciński, Business Development Manager Production Printing and Solutions w Ricoh Polska. Fundamentem strategii jest sprzedaż urządzeń atramentowych oferujących znacznie większą prędkość niż systemy tonerowe, a tym samym odpowiadających na potrzeby rynku takie jak oszczędność czy zwiększona efektywność –analizy wykazują, że dla osiągnięcia tych celów rynek będzie potrzebował mniejszej liczby, ale znacznie szybszych urządzeń.
W Polsce jest obecnie zainstalowanych 30 systemów druku transakcyjnego InfoPrint 4100, wprowadzonych do oferty Ricoh w ub.r. i oferujących jedne z największych prędkości na rynku druku elektrofotograficznego. Ricoh dąży do rozbudowania tej bazy, oferując jednocześnie systemy druku atramentowego na papier ciągły InfoPrint 5000, drukujące z prędkością do 220 m/min. Są one przystosowane do szerokiej gamy zastosowań i mogą być wykorzystywane nie tylko w druku transakcyjnym, ale także w dziełowym (również w połączeniu z offsetem). Oferowanie ich wydawnictwom i drukarniom dziełowym to bardzo istotny element strategii Ricoh Polska. W produkcji dziełowej jest bowiem obecnie stosowany głównie cyfrowy druk arkuszowy (Ricoh zawarł partnerstwo z Heidelbergiem w dziedzinie druku arkuszowego), nie zwojowy. Jak mówił Jacek Kruciński, możliwe aplikacje dla systemów InfoPrint to wydawnictwa edukacyjne, techniczne, także pewnego typu komunikaty finansowe i inne, gdzie wymagana jest rozsądna jakość koloru, w nakładach 2-3 tys. egz. W planach jest także druk na żądanie.
Zdaniem przedstawicieli firmy Ricoh potencjał rynku polskiego jest duży, zwłaszcza że w br. spodziewane jest – podobnie jak w całej Europie – uruchomienie dotychczas wstrzymywanych inwestycji. IZ