Od projektu do marki
6 Dec 2016 14:50

Soraya, znany polski producent kosmetyków, postanowiła ujednolicić logo i opakowania różnych linii swoich produktów. Istotną rolę odgrywał przy tym wybór kartonu. Od ponad 20 lat Soraya jest jedną z dominujących firm na bardzo konkurencyjnym polskim rynku kosmetyków. To jedna z czterech najbardziej rozpoznawalnych rodzimych marek. Firma dostarczała nowatorskie rozwiązania i produkty licznym pokoleniom kobiet. Była jedną z pierwszych (jeśli nie pierwszą) w Polsce sprzedającą samoopalacze i antybakteryjne mydła do twarzy. Z czasem oprócz linii produktów do pielęgnacji cery dojrzałej Soraya rozwinęła również gamę produktów do opalania, emulsji do ciała, program antycellulitowy, podkłady do profesjonalnego makijażu oraz wyroby farmaceutyczne. Gama Maxima Health & Beauty wylansowała w Polsce nową tendencję w dziedzinie kosmetologii kobiecej. Firma powstała w 1984 roku w Radzyminie pod Warszawą jako małe rodzinne przedsiębiorstwo i szybko się rozrosła będąc dobrym przykładem rodzimej przedsiębiorczości. W marcu 2000 szwedzka grupa Cederroth International, członek międzynarodowego konsorcjum kosmetycznego Alberto-Culver Company, kupiła 100% udziałów w firmie Soraya. Chociaż przedsiębiorstwo wciąż koncentruje się na rynku polskim, jednocześnie jest dystrybutorem produktów Cederroth i ma dostęp do know-how wypracowanych w ośrodkach badawczych Alberto-Culver, co wpływa na tworzenie innowacyjnych produktów. Produkty Sorayi powstają głównie w firmowym ośrodku badawczo-rozwojowym w Radzyminie, zatrudniającym specjalistów z dziedziny chemii, biotechnologii i medycyny. W roku 2004 powstał nowy zakład wytwarzający ok. 200 produktów sygnowanych marką Soraya. Niektóre linie kosmetyków są sprzedawane także za granicą: w Bułgarii, Ukrainie, Chorwacji, Serbii i Słowacji. Naszą docelową grupę odbiorców stanowią kobiety ze wszystkich grup wiekowych – wyjaśnia Marek Wysocki, dyrektor artystyczny, od ponad 1,5 roku kierujący nowym działem graficznym firmy. We współpracy z działem marketingu stworzył wizualizację marki i opakowań kosmetyków. – Ostatnio pracowaliśmy nad nową linią kosmetyków przeciw trądzikowi dla nastolatków. Trzeba było więc przybliżyć ją młodzieży, jednakże istota naszych prac polegała na wizualnej organizacji asortymentu – co wymagało sporo czasu ze względu na liczbę produktów. Przed utworzeniem nowego działu firma zlecała pakowanie i przeprowadzanie kampanii marketingowych agencjom zewnętrznym. W rezultacie firmowe logo i projekty opakowań ulegały zmianom. Jeśli produkty były ustawiane na półkach sklepowych zależnie od ich rodzaju, nie było problemu z rozpoznawalnością marki. Jednakże – kontynuuje Marek Wysocki – problem występował wtedy, gdy wszystkie produkty zgromadzono na jednej półce przeznaczonej dla konkretnej firmy – to nowa tendencja w dziedzinie sprzedaży kosmetyków w centrach handlowych i specjalistycznych sklepach, stanowiących główny rynek dla produktów Sorayi. Od chwili powstania firma zyskała reputację producenta wysokojakościowych wyrobów o niskich cenach. Jednak oprócz tańszego asortymentu priorytet stanowią obecnie produkty z tzw. średniej i wyższej półki. I w tym właśnie segmencie Soraya najbardziej obawia się konkurencji –krajowej i międzynarodowej: Rynek kosmetyków w Polsce zawsze był bardzo rozwinięty. W połowie lat 90. powstało wiele silnych krajowych marek, które obecnie są naszymi głównymi konkurentami. Niektóre firmy tworzą nowe marki różnicując ceny, ale strategia Sorayi jest inna. W ciągu minionych lat przedsiębiorstwo umocniło swoją obecność na rynku. Obecnie wprowadza wszystkie swoje nowe produkty pod marką Soraya. Aby nasze produkty były bardziej widoczne na półkach sklepowych, pracujemy nad ujednoliceniem logotypów i opakowań wszystkich naszych kosmetyków – wyjaśnia Marek Wysocki. Firma zmodyfikowała również swoje podejś-cie do zagadnienia opakowań. Obecnie są one w głównej mierze tworzone we własnym dziale graficznym. Zapewnia to lepszy nadzór nad projektem i pomaga w systematyzowaniu poszczególnych linii kosmetyków. Jesteśmy w kontakcie z producentami kartonu i mamy duże doświadczenie w projektowaniu opakowań. Produkcja opakowań jest zlecana na zewnątrz, jednak projekty graficzne i strukturalne powstają w firmie. Ceny materiałów muszą być dostosowane do produktu, nawet jeśli powszechnie wiadomo, że Soraya pod względem wyboru kartonu idzie dużo dalej niż konkurenci. Firma stawia na żywe kolory oraz srebrne i złote folie, aby jej produkty wyróżniały się na półkach wśród innych przeznaczonych dla tego samego kręgu odbiorców. Do produkcji opakowań często wykorzystywany jest karton Incada firmy Iggesund Paperboard. Opakowania linii Soraya Professional drukowa-ne są w jednej drukarni na kartonie Incada Silk 300 g/m2, a linii Maxima – w drukarni MM Druk z Gdańska na kartonie Incada Silk 350 g/m2. Na podstawie artykułu Margot Cygielskiej „Emballés par l’excellence” z magazynu firmy Iggesund Paperboard „Inspire” nr 32/2009 opracowała IZ