Odporność farby na światło
6 Dec 2016 14:50

To najważniejsza jej cecha w świecie banerów, plakatów czy innych druków wielkoformatowych. Gdy odporność farby na światło jest niewystarczająca, druk blednie, wygląda jak zabrudzony, zmieniają się odcienie, a w ostateczności części naszych prac przestają być widoczne. Z reguły za odporność farby na światło odpowiada zawarty w niej pigment, ale też jej spoiwo czy też grubość nałożonej warstwy. Z grubsza pigmenty dzielimy na 3 grupy: odporne na światło – najczęściej używamy ich do produkcji wszelkich rzeczy związanych z przemysłem samochodowym, ich światłotrwałość określona jest na poziomie skali wełnianej 7-8; koloranty o średniej odporności na światło – do wielu zastosowań o odporności rzędu 5-6; koloranty nietrwałe o odporności 1-4 w skali wełnianej. Odporność określa się dla apli oraz dla tinty, gdzie pigment stanowi ok. 1% składu farby. Dlatego też przy wyborze pigmentu dla farby pastelowej należy być szczególnie ostrożnym. Padło tu określenie „skala wełniana” – jest to sposób określania odporności na światło odnoszący się do specjalnej skali wykonanej z wełny (pełniejszą informację znajdziecie Państwo w normie ISO 2835: 1974). Wydrukowaną próbkę farby wraz z kawałkiem testowej wełny kładzie się pod urządzeniem do naświetlania (używane są lampy imitujące światło dzienne). Światłotrwałość farby określa się dla minimalnego czasu, po jakim nastąpiła zmiana kolorystyki druku w odniesieniu do testowego kawałka wełny: 1 znaczy, że farba nie ma żadnej odporności na światło, 8 – że jest trwała. Państwa jednak zainteresują dane odnoszące światłotrwałość farby do normalnych warunków atmosferycznych: Artykuł sponsorowany