Sun Chemical to największy producent farb oraz pigmentów dla – jak można przeczytać na firmowej stronie internetowej – całego świata druku. Jest także wiodącym dostawcą materiałów poligraficznych i usług na rynki opakowań, wydawnictw, powłok, tworzyw sztucznych, kosmetyków i na inne rynki przemysłowe. Posiada ponad 300 zakładów na całym świecie. W Polsce Sun Chemical Sp. z o.o. działa od 1994 roku. Od 2003 roku główna siedziba firmy mieści się w Markach pod Warszawą. Firmą kieruje Piotr Góral, z którym rozmawiamy o wielopłaszczyznowej działalności firmy i jej pozycji na polskim rynku.
W lutym br. miną 2 lata od objęcia przez Pana funkcji osoby odpowiedzialnej za polski oddział Sun Chemical. Jak Pan ocenia ten okres? Czy i jakie zmiany nastąpiły w tym czasie w firmie?
Piotr Góral: Ostatnie dwa lata dla firmy Sun Chemical Sp. z o.o. były bardzo dynamiczne i udane. Spółka cały czas zwiększa sprzedaż, a także portfolio produktowe oraz zakres usług. Z punktu widzenia dynamiki sprzedaży zanotowaliśmy stały wzrost w rynku opakowań we wszystkich grupach produktowych. Istnieje coraz większe zainteresowanie drukiem cyfrowym, dodatkowo firma jako jedyny producent farb ma w swojej ofercie kleje do laminacji, gdzie widzimy bardzo dynamiczny rozwój.
W naszym zakładzie w Markach także poczyniliśmy wiele inwestycji, między innymi doposażyliśmy nasze lokalne laboratorium, dostosowaliśmy do najnowszych wymagań dział produkcji farb niskomigracyjnych. Dodatkowo zgodnie z wytycznymi EuPIA dostosowaliśmy nasze systemy produkcyjne do najnowszych zaleceń GMP, stając się jeszcze bardziej bezpiecznym zakładem produkującym dla rynku spożywczego. Cały czas zwiększamy i rozwijamy nasz zespół pracowników, który jest młody, dynamiczny i bardzo zmotywowany do działania. Stawiamy na rozwój firmy poprzez rozwój naszego zespołu.
Oferta firmy jest bogata i dostosowywana do potrzeb rynku. Jakie produkty – zdaniem Pana – zasługują na szczególną uwagę? Które obszary rynku należałoby uznać za szczególnie obiecujące i rozwojowe?
P.G.: Jak wcześniej wspomniałem, obecnie najbardziej dynamiczny jest rynek opakowań, co dotyczy farb płynnych, farb offsetowych, produktów segmentu metal deco (druk na metalu) oraz farb utrwalanych energią zarówno UV, jak i EB. Zauważamy również coraz większe zainteresowanie farbami LE UV (Low Energy UV). W ostatnich latach wprowadziliśmy także do naszej oferty produkty barierowe, kleje do laminacji i w zakresie tych produktów zauważamy coraz większe zainteresowanie rynku. Bardzo interesujący, ale mocno rozdrobniony jest rynek atramentów cyfrowych. Poza ofertą produktową Sun Chemical świadczy także usługi z zakresu doradztwa technicznego oraz wsparcia w procesie optymalizacji całego procesu produkcji u naszych klientów. Mówimy tu o audytach Lean i Six Sigma oraz wsparciu w momencie wprowadzenia tych rozwiązań.
Czym zajmuje się laboratorium firmowe?
P.G.: Nasze laboratorium w zakładzie w Markach zajmuje się codziennym wsparciem klientów poprzez dobieranie kolorów, kontrolę jakości wykonanej produkcji oraz realizację dodatkowych badań. Zgromadzone w nim urządzenia wraz z profesjonalnym zespołem pozwalają oferować klientom często ponadstandardowe badania i analizy. Staramy się reagować na wszelkie potrzeby naszych kontrahentów w tym zakresie. Dodatkowo lokalne laboratorium posiada wsparcie z globalnych centralnych laboratoriów R&D, które wykonują badania bardziej zaawansowane.
Firma oferuje także doradztwo techniczne. Jaki zakres ono obejmuje?
P.G.: Stworzyliśmy dział techniczny, który wspiera naszych klientów zarówno pod względem pełnej dokumentacji technicznej, jak i podczas druku oraz w wykonaniu dodatkowych badań i analiz. Nie ograniczamy się do aktualnych potrzeb klienta, ale wychodzimy mu naprzeciw i jesteśmy otwarci na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań oraz nowych technologii.
Korzystając z wiedzy i wieloletnich doświadczeń naszej firmy oferujemy klientom szeroką pomoc w tematach ich interesujących poprzez organizowanie szkoleń i wykładów, a także aktywnym uczestniczeniu we wdrażaniu nowych rozwiązań przy produkcji.
Jak mógłby Pan scharakteryzować klientów Sun Chemical Sp. z o.o.? Czy drukarnie stanowią dominującą ich część?
P.G.: Naszymi klientami są przede wszystkim drukarnie, dlatego posiadamy w naszym portfolio produkty do każdego rodzaju druku. Oczywiście każdy chciałby współpracować z największymi i z takowymi również współpracujemy, jednakże szanujemy każdego klienta i staramy się podchodzić do współpracy z nimi w sposób indywidualny, reagując właściwie na ich potrzeby.
Firma uczestniczy w wielu imprezach branżowych. Jakie są najbliższe plany pod tym względem?
P.G.: Lokalnie od wielu lat jesteśmy partnerem Polskiej Izby Fleksografów, z którą współpracę bardzo sobie cenimy i także w tym roku planujemy być partnerem Forum Fleksograficznego, które odbędzie się w czerwcu w Toruniu. Dodatkowo bierzemy udział w lokalnych targach RemaDays. Jeśli chodzi o imprezy o większym zasięgu, to w 2017 roku będziemy mieli stoisko na interpacku w Düsseldorfie, na Fespie w Hamburgu oraz Labelexpo w Brukseli. W zakresie lokalnym jesteśmy aktywni i bierzemy udział w większości ważnych branżowych imprez.
Jaką pozycję zajmuje Sun Chemical na polskim rynku dostawców farb i jak Pan ocenia perspektywy firmy?
P.G.: Sun Chemical jest globalnym liderem w zakresie produkcji farb i rozwiązań dla świata druku. W Polsce Sun Chemical posiada także znaczący udział w rynku i w przypadku wielu rozwiązań produktowych oraz koncepcji współpracy z klientami jest pionierem i liderem. Firma opiera się na trzech filarach w swoim działaniu: są to Jakość, Serwis i Innowacja. Cały czas staramy się rozwijać poprzez oferowanie coraz lepszych, spełniających coraz bardziej restrykcyjne wymagania produktów. Osiąganie naszych celów realizujemy poprzez rozwój własnego zespołu, rozwój naszych klientów oraz wprowadzanie nowych innowacyjnych rozwiązań optymalizujących proces druku.
Z taką filozofią działania widzimy naszą przyszłość w bardzo korzystnym świetle. Naszym zdaniem nowoczesna, otwarta na potrzeby rynku i klientów, z dużym zapleczem i doświadczeniem badawczym oraz bogatym kapitałem ludzkim firma nakierowana jest na sukces i w takim kontekście upatrujemy naszą przyszłość.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Iwona Zdrojewska