Opakowanie jak okładka
6 Dec 2016 14:59

„Nie oceniaj książki po okładce” to reguła, która w branży opakowań kompletnie nie znajduje zastosowania. Specjaliści oceniają, że na przyciągnięcie uwagi klienta producent ma mniej niż sekundę, natomiast sama ocena produktu trwa średnio 7 sekund. Przy rosnącej konkurencji najważniejszą rolę w zdobyciu przyszłego nabywcy odgrywa tu bezsprzecznie opakowanie. W ostatnich latach przemysł produkcji opakowań stanął w obliczu ogromnych zmian. Zasadniczy wpływ na to mają wysokie wymagania, jakie konsumenci stawiają sprzedawcom. Opakowanie nie spełnia już jedynie funkcji ochronnej, lecz także praktyczną i promocyjną, a więc jego atrakcyjność wywiera realny wpływ na poziom sprzedaży. Wiele zmian zachodzi w sektorach opakowań z drewna, tworzyw sztucznych, ze szkła czy z metalu. Liczne nowości w obróbce tych materiałów i możliwościach zdobienia, znakowania, uszlachetniania zwiększyły zainteresowanie ich wykorzystaniem do pakowania. Zmiany zachodzą również w sektorze produkcji opakowań z papieru, kartonu, tektury litej i kaszerowanej. Potwierdzają to obserwacje rynku sprzedaży maszyn do produkcji opakowań w sektorze papieru i tektury. Bazując na informacjach dotyczących sprzedaży urządzeń cenionego w Polsce i na świecie producenta maszyn dla branży opakowaniowej, firmy SBL MACHINERY Co., LTD, możemy zaobserwować wzrost zainteresowania szczególnie urządzeniami do tłoczenia folii na gorąco (popularnie nazywanymi złociarkami), jak również urządzeniami wykrawającymi i sklejającymi przystosowanymi do pracy nie tylko na kartonie, ale również na materiałach niskogramaturowych oraz tworzywach sztucznych. Przykładem mogą być automaty wykrawająco-tłoczące wyposażone w system grzanej płyty wspomnianego już producenta, firmy SBL, które usprawniają obróbkę podłoży z tworzyw sztucznych typu np. PET, PP. Dążenie do indywidualizacji produktu powoduje, że coraz więcej producentów sięga po opakowania z tworzyw polietylenowych lub poliuretanowych. Technologia bigowania z zastosowaniem grzanej płyty stosowana np. w automatach sztancujących SBL umożliwia podgrzanie arkusza z tworzywa sztucznego, dzięki czemu podczas procesu bigowania można uniknąć tworzenia widocznych zmian w kolorze i strukturze opakowania, jakie powstają przy złamywaniu w przypadku stosowania tradycyjnych technik bigowania. System grzanej płyty ułatwia również procesy wykrawania materiałów z tworzyw sztucznych przez zmniejszenie wymaganej siły docisku, wydłużenie żywotności noży wykrojnika, wyeliminowanie rysowania obrabianego materiału oraz redukując hałas powstający przy pracy na takich podłożach. Zainteresowanie zastosowaniem tych rozwiązań potwierdzają też wyniki z ostatnich trzech lat, które wskazują na wyraźny wzrost liczby dostarczonych maszyn SBL właśnie przystosowanych do obróbki materiałów typu PP i PE. Wielu użytkowników urządzeń tej marki uważa je za wyspecjalizowane systemy do wytwarzania wysokiej jakości opakowań typu premium, które pozwoliły im sprostać nowym trendom oraz oczekiwaniom ostatecznego odbiorcy. Podobnym zainteresowaniem cieszą się również urządzenia do wklejania okienek z tworzyw sztucznych i to zarówno do okienek płaskich, jak i narożnych. Dlatego też notujemy nowe wzrosty w liczbie dostarczonych urządzeń firmy WIN PACK właśnie do aplikacji okienek. Ciągłe dążenie do poprawy estetyki w opakowaniach z tektury falistej również spowodowało „dozbrajanie” firm opakowaniowych w szybkie i dokładne urządzenia do kaszerowania. Największe zmiany dotknęły rynku opakowań detalicznych. Ma na to wpływ kilka czynników, przede wszystkim sukces dyskontów, których udział w krajach europejskich sukcesywnie wzrasta. Zwiększona świadomość konsumencka i nacisk na zindywidualizowanie produktu również sprawiły, że wiele marek detalicznych podnosi wartość swoich produktów przez stosowanie uszlachetnionych lub spersonalizowanych opakowań. Kolejnym przełomowym czynnikiem jest obserwowane w ostatnich latach wkroczenie sprzedawców detalicznych na rynki internetowe. Duży nacisk kładziony jest także na zrównoważony rozwój i dbałość o ochronę środowiska. Ostatnim, lecz prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem jest pojawienie się innowacyjnych technologii, które umożliwiły wyznaczanie nowych standardów w produkcji opakowań. Wszystkie wymienione zjawiska mają istotny wpływ na obserwowane obecnie trendy w branży opakowaniowej. Coraz większym uznaniem cieszą się opakowania typu premium, wykorzystujące rzadziej spotykane materiały, tworzywa sztuczne, metaliczne podłoża oraz metody uszlachetniania papieru foliami, tłoczenie wzorów, aplikacja hologramów itp., które dają producentowi cały wachlarz możliwości zwiększania atrakcyjności swojego produktu. Stąd zaobserwowane zwiększone zainteresowanie urządzeniami SBL do hot stampingu i tłoczenia. Obecnie na naszym rynku wyróżniają się cztery typy opakowań premium, z których największą popularnością cieszy się tzw. Folding box, który przez samo składanie umożliwi osiągnięcie różnych kształtów i wymiarów. Uszlachetniane folią UV lub specjalnymi lakierami hybrydowymi i wykonane z tektury introligatorskiej rigid box znajdują szerokie zastosowanie jako wysokiej klasy pudełka upominkowe. Pozostałe dwa typy to opakowania dwuczęściowe – shape box składające się z wieczka i denka, przeważnie używane w branży kosmetycznej oraz akcesoriów odzieżowych, i shoulder box, gdzie wieko i denko są z jednej strony połączone, stosowane w branży tytoniowej oraz biżuteryjnej. Aby sprostać wymaganiom klienta zarówno pod względem estetycznym, jak i wydajnościowym bardziej zaawansowane firmy usługowe oraz bezpośredni producenci decydują się na zakup linii do formowania takich pudełek. Dotychczas niewielu dostawców europejskich oferowało rozwiązania do produkcji tego typu opakowań. Obecnie dynamiczny rozwój tego sektora spowodował pojawienie się również azjatyckich dostawców takich jak firma ZHONGKE czy inni dostawcy. Kolejnym trendem jest personalizacja opakowań, a co za tym idzie rosnący wskaźnik penetracji marek własnych wśród sprzedawców detalicznych. Wiąże się z tym bardzo wysoka „wartość” opakowania, które stawiane jest na równi z właściwymi cechami produktu. Coraz silniejszym trendem jest ekologiczność produktu, przy czym dbałość o środowisko naturalne powinna być zachowana na każdym etapie produkcji. Ochrona środowiska to obecnie największe wyzwanie stawiane producentom. Dotyczy to również producenta maszyn – firmy SBL, która dokłada starań, aby jej urządzenia zużywały mniej energii elektrycznej, były cichsze oraz ułatwiały dbałość o oszczędzanie używanego papieru czy tektury. Wymienione trendy w roku 2016 i najbliższych latach będą się pogłębiać. Aby nadążyć za wymaganiami rynkowymi i stworzyć produkt najwyższej jakości, atrakcyjny wizualnie, potrzebna jest ścisła współpraca grafików, producentów opakowań oraz dostawców urządzeń, lecz przede wszystkim stosowanie najnowszej, najbardziej innowacyjnej technologii. Taka współpraca ma wiele zalet i ułatwia osiągnięcie sukcesu na niezwykle wymagającym rynku opakowaniowym. Opracowano na podstawie materiałów firmy PrintTech