Opakowanie, które wzbudza emocje
21 Mar 2023 12:44

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rynek e-commerce błyskawicznie się rozwija – pod koniec ubiegłego roku zakupy online robiło już ponad 23 mln Polaków. Oczekiwania konsumentów rosną nie tylko wobec zamawianego produktu, ale także wobec opakowania, w którym dociera on do nabywcy – liczy się już nie tylko jego funkcja, ale także estetyka. Dlatego znakomitym sposobem na wyróżnienie jest packvertising – rozwiązanie wspierane przez firmę Konica Minolta, której urządzenia doskonale sprawdzają się w druku na tekturze falistej. 

 Przedsiębiorstwo podjęło współpracę z Glov – polską marką produktów i kosmetyków dla kobiet, która dociera do klientów w 60 krajach. W grudniu ub.r. grupie blisko 100 celebrytów oraz influencerów zostały dostarczone spersonalizowane przesyłki w kształcie „Christmas cracker” – bożonarodzeniowej zabawki z niespodzianką. Innowacyjna w branży poligraficzno-opakowaniowej kampania wyszła poza promowanie możliwości technologicznych wśród właścicieli marek i spowodowała, że opakowanie wzbudziło niemal tyle samo emocji wśród adresatów, co zawarty w nim produkt.

Najprostszą definicją packvertisingu jest „reklama przez opakowanie” – wyjaśnia Sara Zych, Digital Marketing Specialist w Konica Minolta Business Solutions Polska. – W tym krótkim zdaniu kryje się ogromny potencjał. Badania „interaktywnie.com” wykazują, że aż 91 proc. respondentów zwraca uwagę na wizualną stronę opakowań, co ułatwia im podejmowanie decyzji zakupowych. 50 proc. osób, które otrzymują zamówienie w niestandardowym opakowaniu, twierdzi, że chętniej skorzysta z usług tej samej firmy przy przyszłych zamówieniach. Dobrze i pomysłowo wyglądający produkt zyskuje na wartości jeszcze przed jego użyciem – w końcu opakowanie jest często pierwszym i ostatnim punktem kontaktu z konsumentem.

Opakowanie na pierwszym planie

Glov to polska marka kosmetyków i produktów dla kobiet, docierająca do odbiorców w ponad 60 krajach na świecie. Przedsiębiorstwo zostało założone przez Monikę Żochowską i Ewę Dudzic-Filasetę, które 10 lat temu stworzyły kultową dziś rękawiczkę do demakijażu. Obecnie sklep internetowy Glov oferuje pełną gamę produktów kosmetycznych oraz gadżetów. Firma zaplanowała wysyłkę produktów do influencerów w Polsce i za granicą w specjalnie zaprojektowanych świątecznych opakowaniach, a współpracy przy tym projekcie podjęła się firma Konica Minolta. Jej wynikiem były przyciągające uwagę opakowania świąteczne, przypominające świąteczny cukierek z niespodzianką, tzw. Christmas cracker. 

Firma Glov jest rozpoznawalna na polskim rynku; obserwuję ją na co dzień w mediach społecznościowych i uwielbiam oglądać „unboxing”, czyli otwieranie opakowań produktów przez influencerów – wspomina początki współpracy Sara Zych. – To właśnie jeden z nich zainspirował mnie do wykorzystania potencjału Konica Minolta i połączenia sił z Glov w celu stworzenia czegoś nietuzinkowego. Christmas cracker był nie lada wyzwaniem ze względu na swój wygląd i sposób składania. Technicznie to trudny produkt do wykonania z tektury falistej, ale żaden inny materiał nie wchodził w grę ze względu na ekologiczne założenia marki Glov. Specjaliści w naszym warszawskim centrum pokazowym stanęli jednak na wysokości zadania i stworzyli idealny Christmas cracker.

Seria PKG – wsparcie kreatywnej komunikacji

Opakowanie zostało wydrukowane na urządzeniu PKG 675i firmy Konica Minolta, które obecnie jest zastępowane urządzeniem  PKG 1300. Wyróżnia je format zadruku – maksymalny to 1300 na 1600 mm, co czyni go ciekawym rozwiązaniem dla producentów spersonalizowanych opakowań. Prędkość drukowania od 27 m/min pozwala na wydajną produkcję nawet wysokich nakładów, a rozdzielczość 1200x1200 dpi umożliwia druk skomplikowanych grafik w najwyższej jakości. Urządzenie cechuje wysoki poziom automatyzacji podawania i odbierania, dzięki czemu może być wykorzystywane nie tylko przez drukarnie, ale także bezpośrednio przez producentów, którzy w ten sposób drukują nakłady dostosowane do ilości produktów. To ciekawa propozycja dla firm realizujących zadruk na już wysztancowanych opakowaniach, takich jak lokalne hurtownie opakowaniowe, czy magazynów obsługujących zlecenia pakowania i wysyłki od sklepów internetowych.

Konica Minolta dzięki swoim urządzeniom wielofunkcyjnym wspiera kreatywną komunikację – mówi Łukasz Kurasiński, Business Development Manager Packaging & Commercial Market w firmie Konica Minolta Business Solutions Polska. – Coraz istotniejszy dla branży jest zwrot ku personalizacji produktów i usług. Rosnące zapotrzebowanie na zindywidualizowane opakowania, które są produkowane w niskich nakładach i wielu wariantach, zmusza do poszukiwania jakościowych i optymalnych kosztowo rozwiązań. Opakowania z tektury falistej sprawdzają się doskonale m.in. podczas różnych akcji marketingowych, promocji limitowanych edycji produktów czy innych działań wymagających szybkiego procesu produkcyjnego oraz spersonalizowanych opakowań. Z kolei seria PKG idealnie sprawdza się w druku na tekturze falistej i pozwala z dnia na dzień zmieniać ofertę dla klientów, co obecnie jest bardzo istotne. Urządzenie zaprojektowane dla producentów tektury falistej, przetwórców, drukarń i właścicieli marek 

poszukujących rozwiązania do druku cyfrowego w krótkich seriach okazało się idealną propozycją dla packvertisingu firmy Glov.

Efekt WOW gwarantowany

Reklama poprzez opakowanie zaproponowana przez Konica Minolta zrobiła duże wrażenie na firmie Glov. Stworzenie dedykowanego, spersonalizowanego opakowania było pierwszym tego typu projektem w naszej firmie – mówi Monika Żochowska, współzałożycielka marki. – Wcześniej ograniczały nas możliwości produkcyjne i kosztowe przy tego typu kampaniach. Rozwiązanie firmy Konica Minolta, które szybko i wydajnie pozwala realizować pomysły marketingowe i to w tak niestandardowy sposób, po prostu nas zachwyciło. Opakowania – cukierki miały oryginalną siatkę, która nawiązywała do klimatu Bożego Narodzenia. Uwagę przykuwały wyjątkowy kształt oraz oprawa graficzna – nadrukowane zostały czerwono-białe paski, imitujące typową, świąteczną laskę cukrową, a pole odbiorcy paczki, na którym widniało imię danego influencera, było spersonalizowane. Nadawcą był Święty Mikołaj we własnej osobie! W środku czekały dalsze niespodzianki, które nawiązywały do opakowania, ponieważ prezentami były ręcznie szyte szlafroki i turbany do włosów z jednego z naszych innowacyjnych włókien, które imitowały „mikołajowy” styl. Dodatkiem była również nasza bestsellerowa, opatentowana rękawiczka do demakijażu za pomocą wody. Pakiety robiły olbrzymie wrażenie na każdym, kto miał z nimi styczność. Były też wykonane bardzo starannie i miały wysoką jakość druku. Uzyskaliśmy bardzo wysoki wskaźnik publikacji, bo aż ponad połowa zrealizowanych wysyłek została pokazana na kanałach w mediach społecznościowych, dzięki czemu osiągnęliśmy dwukrotny wzrost organicznych zasięgów na Instagramie i miliony odsłon na Instagram Stories. Jest to dowód na to, że projekt przypadł do gustu influencerom i celebrytom. Byliśmy zachwyceni wysoką frekwencją w publikacjach i pozytywnym odzewem dotyczącym oprawy kreatywnej tej przesyłki.

Magia opakowania

Entuzjazmu dla packvertisingu nie kryje również jedna z adresatek kampanii, influencerka Susanna Michalek, autorka kanału @selflovedit na Tik Toku, @suoffduty na Instagramie oraz podcastu selflovedit: Spersonalizowane opakowanie od razu rzuciło mi się w oczy! Wysoka, wąska przesyłka była pierwszą ze stosu standardowych kartonów, która otworzyłam – zupełnie się nie spodziewałam, że w środku znajdę tak „inną” paczkę kreatywną i to jeszcze w tradycyjnym, świątecznym klimacie, który trudno było mi wcześniej poczuć. Dostaję naprawdę dużą ilość przesyłek PR-owych – zaczynając od takich czysto produktowych po paczki kreatywne, komunikujące konkretną kampanię. Mimo wszystko większość paczek to zwykłe sześciany z jakimś nadrukiem i tekstem mającym zachęcić mnie do publikacji. Tym, co ujęło mnie w paczce Glov, która powstała we współpracy z Konica Minolta, to nietuzinkowa forma pudełka (wyglądało jak cukierek à la candy cane!) i małe elementy naniesione na opakowanie oraz znajdujące się w środku, które dla mnie świadczyły o tym, że marka poważnie podeszła do personalizacji tej przesyłki. Z reguły nie robię unboxingów, wydają mi się one mało angażujące dla mojej grupy odbiorców. Wolę podzielić się opinią o produkcie po przetestowaniu go, kiedy mogę przekazać jakąś wartość użytkową, ale jako influencerka, która bardzo organicznie podchodzi do swoich publikacji, pokazuję wszystko, co wzbudza we mnie jakieś emocje. Ta paczka zdecydowanie to zrobiła – spowodowała u mnie mix emocji, który określiłabym jako nostalgiczno-radosny. Magia świąt w czystej postaci!

Fakt, że wraz z firmą Glov wysyłaliśmy paczki do influencerów, zwracając ich uwagę na opakowanie, był czymś niespotykanym w naszej branży, wyróżniającym Konica Minolta na tle konkurencji – podsumowuje kampanię Sara Zych. – Nie jest łatwo dotrzeć do influencerów. Glov wie, jak to robić, a my zaoferowaliśmy wsparcie kreatywne i materiałowe. Zrobiliśmy również video, taki making off, żeby pokazać w naszych kanałach społecznościowych, jak wyglądał cały proces – od druku opakowań do pakowania paczek przez panie mikołajowe w Glov! Można je znaleźć także na kanałach Glov, a jedno z ujęć widnieje na okładce niniejszego wydania „Poligrafiki”. Inspirujcie się!

Anna Naruszko