Opera w cyfrowych dekoracjach
6 Dec 2016 14:46

Wielkoformatowa drukarnia cyfrowa Opinion z Gliwic wykonała scenografię dla Opery Śląskiej w Bytomiu. Realizacja obejmowała wykonanie trzech plansz wiszących i jednej umieszczonej na podłodze. Elementy do powieszenia zostały wydrukowane na banerze typu backlit, co dzięki zastosowaniu technologii poddruku pozwoliło na uzyskanie efektu trójwymiarowości po podświetleniu scenografii. Mata na podłogę imitująca szachownicę została wykonana na banerze typu frontlit. W celu zwiększenia trwałości medium zostało zalaminowane. Balet „Kot w butach”, do którego została wykonana scenografia, jest wystawiany w kilku miastach Polski, m.in. w Bytomiu, Katowicach i Opolu. Wszystkie dekoracje wykonano wg projektu pani scenograf Małgorzaty Słoniowskiej, a opracowanie graficzne przygotowała firma Print and Fresc z Wrocławia. Dzięki wykorzystaniu wydruków wielkoformatowych zwijanie, rozwijanie i przewożenie dekoracji nie stanowi żadnej przeszkody, podczas gdy stosowanie tradycyjnie malowanych dekoracji pozwala na ich wykorzystanie tylko w jednym miejscu. Nie bez znaczenia jest także fakt, że scenografia wydrukowana cyfrowo jest znacznie tańsza, a jej wykonanie trwa zaledwie kilkadziesiąt minut. Za wykorzystaniem druku cyfrowego przemawiają także względy bezpieczeństwa. Media używane przez cyfrową drukarnię wielkoformatową Opinion z Gliwic posiadają certyfikaty niepalności, których nie mają materiały wykorzystywane podczas wykonywania tradycyjnej scenografii. Opery i teatry w celu zapewnienia niepalności stosują impregnaty z soli organicznych, jednak powoduje to zwiększenie kosztów, a sam produkt traci na jakości. Przygotowanie scenografii tradycyjnymi metodami zajmuje nawet kilka tygodni, a nie wszystkie instytucje posiadają odpowiednie zaplecze technologiczne. Drukarnia z Gliwic przygotowała także witraże dla Opery Wrocławskiej. Realizacja została wykonana według projektu pani scenograf Marii Balcerek na potrzeby opery pt. „Cyganeria”. Firma Opinion wykorzystała tutaj technologię druku UV dostępną w jej ofercie od kilku miesięcy. Wydruk wykonano na poliwęglanie bezbarwnym o grubości 2 mm. Łącznie wykonano 2 duże półokrągłe witraże oraz 42 mniejsze elementy. Zastosowanie druku cyfrowego w technologii UV było konieczne, gdyż uszkodzenie poprzednich, kilkuletnich dekoracji wyszło na jaw na 10 dni przed premierą. Pomysł okazał się trafiony – wydruk jest świetnej jakości, a po podświetleniu farba pięknie się mieni. Firma Print and Fresc z Wrocławia – wiodący producent scenografii dla oper i teatrów – zajęła się realizacją i opracowaniem graficznym wszystkich materiałów dostarczonych do obu oper. Wydruki zostały wykonane przez drukarnię Opinion z Gliwic, która przygotowywała już m.in. scenografię na galę Impactor, Premium Brand, Webstarfestiwal oraz KFPP w Opolu.