PAKFOOD – targowa premiera
6 Dec 2016 14:46

W dniach 17-20 września br. na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich po raz pierwszy odbędą się Targi Opakowań dla Przemysłu Spożywczego PAKFOOD. Od 2006 roku Salon Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK odbywa się w cyklu 2-letnim. Kolejna edycja tych targów będzie miała miejsce we wrześniu 2008 roku. Wychodząc jednak naprzeciw życzeniom wielu wystawców organizatorzy postanowili w latach nieparzystych organizować targi opakowań skierowane wyłącznie do jednej grupy odbiorców. Grupę tę stanowią przedstawiciele przedsiębiorstw, zakładów produkcyjnych i firm handlowych branży spożywczej. Statystyki potwierdzają, że jest to największa grupa odbiorców opakowań. Obecnie wartość całego światowego rynku opakowań wynosi 424 mld dolarów i stale rośnie. Według prognoz w roku 2014 może osiągnąć poziom niemal 600 mld USD. W skali światowej 56% opakowań zużywanych jest w branży związanej z żywnością i napojami, natomiast w Europie odsetek ten wynosi aż 64% (wartość europejskiego rynku to 127 mld dolarów). Większość opakowań żywności produkowana jest w Ameryce Północnej - 51%, w Europie - 30%, w Azji 14%, a reszta świata wypracowuje zaledwie 5% światowej produkcji. Podstawowym materiałem przy produkcji opakowań żywności są papier i karton - ich udział kształtuje się na poziomie 43%. Na drugim miejscu są opakowania z tworzyw sztucznych - 28%; dalej metal - 17%, drewno - 7% i szkło Đ 5%. Światowa Organizacja Opakowań (WPO) prognozuje w najbliższych latach aż 5% wzrost światowego rynku opakowań dla branży spożywczej (prognozowany wzrost całego światowego rynku opakowań przewidywany jest na poziomie 3,5%). W związku z tym inwestowanie w ten segment gospodarki gwarantuje pewne i duże zyski. Jednak ze względu na to, że opakowania żywności muszą spełniać wiele funkcji (ochrona produktu, funkcja informacyjna, marketingowa, użytkowa, logistyczna), ten segment rynku opakowaniowego jest niezwykle wymagający dla producentów. W tego typu opakowaniach bardzo istotne jest zachowanie odpowiednich parametrów technicznych takich jak: właściwości barierowe, ochrona przed promieniowaniem UV, wydłużenie okresu przechowywania, właściwości antyelektrostatyczne czy transparentność. Dlatego od producentów opakowań żywności zleceniodawcy wymagają nieustającej innowacyjności i otwartości na nowoczesne technologie. Z tego powodu ta część branży opakowaniowej chce mieć możliwość prezentacji swoich osiągnięć na targach co roku. Zakres tematyczny Zakres ekspozycji targów PAKFOOD obejmuje najważniejsze obszary branży opakowaniowej: - opakowania - opakowania i pomocnicze środki opakowaniowe, materiały do pakowania i wyrobu opakowań, projektowanie opakowań; - maszyny - maszyny i urządzenia pakujące, maszyny do wyrobu opakowań, maszyny znakujące i etykietujące, projektowanie maszyn pakujących; - doradztwo techniczne. Udział w targach PAKFOOD zapewnia: dużą liczbę profesjonalnej publiczności z Polski i zagranicy zainteresowanej opakowaniami i produkcją opakowań, możliwość zapoznania się z ofertą konkurencji, pełną informację o rynku, efektywną formę promocji oraz informację w mediach. Program targów Targi PAKFOOD będą obfitować w ciekawe wydarzenia i bogaty program przygotowany we współpracy z partnerami. Polska Izba Opakowań oraz Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań organizują cykl wykładów i prezentacji. Ich tematem będą „Opakowania dla żywności- wyzwania i kierunki rozwoju”. W czasie konferencji będzie mowa o czynnikach determinujących rozwój opakowań żywności w najbliższych 5-10 latach. Wśród poruszanych tematów znajdą się wymagania w zakresie bezpieczeństwa żywności i konsumentów, konieczność usprawnienia gospodarki produktami spożywczymi oraz wymagania ekologiczne dyktujące nowe rozwiązania w zakresie materiałów opakowaniowych. Autorami referatów będą pracownicy naukowi z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu oraz z Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Opakowań. Poza udziałem w konferencji zainteresowane firmy będą mogły wystawić swoje materiały informacyjno-promocyjne na stoisku PIO i COBRO w ramach „Witryny literatury firmowej”. Redakcja czasopism specjalistycznych: „Nowoczesny Magazyn”, „Logistyka a Jakość” oraz „Transport i Spedycja” organizuje Sztaplar Cup, czyli ogólnopolski konkurs dla operatorów wózków widłowych o tytuł Mistrza Polski oraz o puchar Prezesa Międzynarodowych Targów Poznańskich. Widowisku towarzyszyć będzie panel konferencyjny, poświęcony tematowi: Logistyka towarów szybko rotujących: „Outsourcing i insourcing usług logistycznych w branży spożywczej - jak optymalizować koszty magazynowania i dystrybucji produktów?”. W czasie targów PAKFOOD wybrane zostaną stoiska najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firm. Zostaną one nagrodzone statuetką Acanthus Aureus. Specjalnie będą oznakowane, chętnie prezentowane przez wystawców w czasie targów, nowości. Organizatorzy mają nadzieję, że wraz z partnerami stworzą w Poznaniu znaczące na rynku, atrakcyjne wydarzenie targowe, które spełni oczekiwania uczestników, stwarzając doskonałe miejsce wielu ciekawych spotkań. W tym samym terminie będą się odbywały również Międzynarodowe Targi Wyrobów Spożywczych i Gastronomii POLAGRA-FOOD oraz Międzynarodowe Targi Technologii Spożywczych POLAGRA-TECH. Więcej informacji: www.pakfood.pl