Papiery do drukowania cyfrowego częœć IV
6 Dec 2016 14:44

Papiery stosowane w jonografii Stosowane sš papiery przeznaczone do cyfrowego drukowania elektrofotograficznego. Papiery stosowane w magnetografii W tym przypadku nie ma specjalnych wymagań odnoœnie do papierów. Zwišzane jest to głównie z niskš temperaturš (50ĄC) utrwalania proszków stosowanych do przenoszenia obrazu utajonego na podłoże. Stosowane sš zwykłe papiery przeznaczone do drukowania analogowego lub papiery do kopiowania elektrofotograficznego. Dwie przedstawione powyżej metody drukowania cyfrowego sš obecnie jeszcze stosunkowo mało rozpowszechnione w praktycznym zastosowaniu. Papiery stosowane w technice natryskowej (ink-jet) W przypadku technologii drukowania cyfrowego metodš natryskiwania farby Đ ink-jet Đ stosowane sš specjalne papiery. Muszš one być przede wszystkim odporne na działanie powszechnie stosowanych przy tej technice drukowania farb wodnych. Dlatego też możliwoœci stosowania zwykłych papierów sš mocno ograniczone. Nie można stosować na przykład papierów o niskich gramaturach (do 135 g/m2). Chociaż i tak w przypadku stosowania farb wodnych zaleca się stosowanie papierów wodotrwałych [1]. W technice drukowania natryskowego stosowane sš głównie farby ciekłe, w których zawartoœć cieczy wynosi od 50 do 90%. W zwišzku z tym papiery przeznaczone dla tej techniki musza spełniać specyficzne wymagania odnoœnie do zdolnoœci absorpcyjnych i właœciwoœci powierzchni. Istotne znaczenie majš w tym przypadku skład włóknisty i budowa papieru oraz wielkoœć i kształt porów. Farba w technice natryskowej musi pozostać na powierzchni papieru, nie może wnikać głęboko w papier. Stan papieru, a przede wszystkim jego powierzchni ma znaczšcy wpływ na jakoœć uzyskanych odbitek. Ponadto, jeœli odbitki sš wielobarwne, jakoœć papieru staje się jeszcze bardziej istotna, ponieważ będzie on zmuszony przyjšć kilka warstw farby. Dodatkowym czynnikiem jest czas, gdyż proces drukowania odbywa się z dużš prędkoœciš. Na papierze zatem będzie musiała ulec utrwaleniu ogromna liczba mikrokropel farby o barwach podstawowych, które mogš się mieszać tylko w stopniu wymaganym do otrzymania barw pochodnych. Dlatego też chłonnoœć papieru musi być odpowiednio dostosowana do rodzajów farb używanych w technologii ink-jet. Chłonnoœć nie może być ani za duża, ani za mała, lecz taka, aby pozwoliła na uzyskanie wysokiej jakoœci wielobarwnego obrazu na odbitce. Kropla, która padnie na powierzchnię papieru, musi schnšć szybko, aby uniknšć jej rozprzestrzeniania się (rozpływania) na sšsiednie włókna papieru. Przyjmuje się, że czas schnięcia kropli nie powinien przekroczyć 3 sekund. Natychmiastowe zaabsorbowanie farby przez podłoże też nie jest pożšdane. Ten krótki czas od chwili upadku kropli farby na podłoże papierowe do momentu jej wyschnięcia pozwala na powstanie kolorów drugo- i trzeciorzędowych w wyniku połšczenia barw pierwszorzędowych. W przypadku, kiedy farba jednak ăwędrujeÓ wzdłuż włókien papierowego podłoża, możemy zaobserwować pogorszenie jakoœci obrazu na odbitce. Obniża się rozdzielczoœć, pogarsza się ostroœć obrazu. W celu przyspieszenia absorpcji farby podłoża mogš posiadać specjalne powłoki. Zastosowanie takiej powłoki umożliwia otrzymanie obrazu o wysokiej ostroœci i doskonałej gęstoœci optycznej. Dlatego też często papiery przeznaczone do zadrukowania metodš ink-jet sš powlekane specjalnymi mieszankami pigmentowo-klejowymi. Niektóre urzšdzenia (np. firmy Canon) natryskujš na zwykły papier specjalny podkład (Ink Optimizer P-POP), który zabezpiecza powierzchnię papieru przed rozlewaniem się na niej atramentu. Jednakże właœciwoœci chłonne i sorpcyjne powierzchni papieru muszš być œciœle dostosowane do systemu nanoszenia atramentu przez głowicę drukujšcš [2]. Papiery do urzšdzeń ink-jet oferuje między innymi firma M-real majšca w swojej ofercie rodzinę papierów o nazwie SilverJet. Zostały one przystosowane do współpracy z farbami wodnymi stosowanymi w systemach termicznych oraz piezoelektrycznych. Papier występuje w szeœciu rodzajach: Matt, Semigloss, Gloss, Photogloss, Photomatt, Water Đ Resistant (wodotrwały). Ľ Matt produkowany jest w gramaturach 140 i 170 g/m2, Ľ Photogloss i Photomatt w gramaturze 200 g/m2, Ľ Water Đ Resistant w gramaturze 140 g/m2 [3]. Szwajcarska grupa Cham Paper Group ma w ofercie papiery Qalimage w kilku wersjach. Różniš się one białoœciš i połyskiem. Poza tym sš przeznaczone do drukowania jedno- lub dwustronnego. Papiery te produkowane sš w zakresie gramatur od 90 do 180 g/m2. Przeznaczone sš do zadruku przez urzšdzenia firm Hewlett-Packard, Epson, Canon i Lexmark, można na nich drukować fotografie. Firma Hewlett-Packard do drukowania atramentowego oferuje papiery o nazwach: Imaging Gloss, Imaging Satin, Satin Poster Paper. Papiery te umożliwiajš otrzymanie odbitki o fotorealistycznej jakoœci. Papier ten nie jest produkowany przez firmę HP, lecz tylko sprzedawany pod tš markš jako oryginalny materiał eksploatacyjny do urzšdzeń HP. Firma Compendo produkuje papiery zalecane do stosowania w urzšdzeniach firm Epson, HP i Canon. Przykładowym papierem oferowanym przez Compendo jest powlekany papier z połyskiem o nazwie Dry-Gloss. Fima Scitex oferuje swoim klientom pracujšcym z urzšdzeniami Versamark swego rodzaju poradnik o nazwie Path2Paper, który ma na celu ułatwienie doboru odpowiedniego podłoża do zadruku. Wszystkie informacje sš dosyć dobrze przeanalizowane zarówno pod względem jakoœciowym, jak i cenowym. Wszystkie rodzaje papierów zostały przetestowane przez firmę Scitex i powinny umożliwić otrzymanie wydruków o odpowiedniej jakoœci. Oczywiœcie firma Scitex nie gwarantuje stuprocentowej poprawnoœci otrzymanych wydruków. Pewne zmiany w jakoœci druku zależš m.in. od różnego charakteru obrazu, warunków panujšcych w pomieszczeniu, prędkoœci drukowania oraz parametrów suszenia. Dlatego po wstępnym wyborze podłoża firma Scitex poleca wykonanie testów. Majš one na celu weryfikację dokonanego wyboru podłoża, które umożliwia uzyskanie odpowiedniej jakoœci wydruków do danej aplikacji [4]. Path2Paper Đ procedury dotyczšce testów papierów do drukowania Papiery do drukowania natryskowego muszš mieć œciœle okreœlony poziom podanych poniżej parametrów. Gramatura Đ masa na jednostkę pola powierzchni. Wyrażana w gramach na metr kwadratowy (g/m2). Stopień powleczenia Đ 1-stronne/2-stronne Đ jest to wskaŸnik okreœlajšcy, w jakim stopniu powierzchnia danego papieru została powleczona. Papier może być: niepowlekany (NC), jednostronnie powlekany (C1S) lub powlekany z obu stron arkusza (C2S). Gęstoœć optyczna Đ obliczana jest jako logarytm odwrotnego współczynnika odbicia wydrukowanej odbitki i oznaczana przez 100% pokrycie czarnš farbš. Przebijanie farby Đ iloœć farby, która jest dostrzegalna poprzez spodniš stronę zadrukowanego arkusza. Przebijanie farby oznaczane jest jako różnica gęstoœci optycznych obszarów zadrukowanych i niezadrukowanych mierzonych na spodniej stronie zadrukowanej odbitki. HST (Hercules Size Test) Đ jest miarš odpornoœci papieru na wnikanie cieczy (wody). Oznaczany jest przez czas (wyrażony w sekundach) potrzebny farbie na przeniknięcie (przesišknięcie) z jednej strony arkusza na drugš. Test Bristow Đ jest miarš absorpcji okreœlonej iloœci farby nadanej na arkusz papieru. Urzšdzenie Bristow mierzy długoœć paska farby o szerokoœci 1cm rozsmarowanego na powierzchni papieru. Zwijanie Đ mierzy stopień pofalowania arkusza papieru po jego zadrukowaniu. Oznaczanie i okreœlanie stopnia zwijania dokonywane jest na podstawie obserwacji wzrokowej. Gładkoœć Đ oznacza stopień niejednorodnoœci zadrukowanej powierzchni arkusza papieru spowodowanej działaniem wodnych substancji (farby). Oznaczanie i okreœlanie stopnia gładkoœci dokonywane jest na podstawie obserwacji wzrokowej. Wodotrwałoœć Đ okreœla stopień przemieszczania się farby na zadrukowanej powierzchni arkusza papieru, kiedy jest on wystawiony na działanie wody, która wsiška w arkusz, przez okreœlony czas Đ 1 minutę. Oznaczanie i okreœlanie stopnia wodotrwałoœci dokonywane jest na podstawie obserwacji wzrokowej. Odpornoœć na wilgoć Đ oznacza odpornoœć farby na działanie wilgoci (m.in. poprzez wcieranie). Test ten ma na celu rozróżnienie i oznaczenie stopnia adhezji powłok farbowych z powierzchniš papieru. WskaŸnik jest stosunkiem gęstoœci optycznej pola rozmazanej farby oraz gęstoœci optycznej czarnego pola o jednolitym stopniu pokrycia. Œcieralnoœć S oraz Œcieralnoœć K Đ oznacza odpowiednio statyczny i kinetyczny współczynnik œcieralnoœci. Ten pomiar pozwala okreœlić opór poczštkowego (statycznego) i cišgłego (kinetycznego) ruchu na powierzchni papieru. Skala barw Đ D E3 w przestrzeni barw L*a*b*. Względna cena Đ podane przedziały cenowe sš typowe dla danych papierów. Jednakże w celu uzyskania dokładnych cen istnieje potrzeba kontaktu z lokalnymi dostawcami papieru. Ceny end user oferowane przez dostawców mogš być zróżnicowane i zależeć od rynku oraz charakterystyki współpracy między dystrybutorem papieru a klientem. Przedstawiony przeglšd stosowanych podłoży drukowych nie obejmuje podłoży stosowanych przy drukowaniu wielkoformatowym. Metody elkograficzne W chwili obecnej brakuje danych na temat stosowanych papierów, mimo to można domniemywać, ze sš to zwykłe papiery stosowane do drukowania analogowego. Metody termograficzne Metody termograficzne można podzielić na [5]: Ľ metody termograficzne bezpoœrednie (ang. thermal direct), Ľ metody termograficzne poœrednie. Metody termograficzne poœrednie dzielš się na: Ľ metody transferowe (ang. thermal transfer lub phase change), Ľ metody termosublimacyjne (ang. thermal transfer dye diffusion), Ľ metody termolaserowe. Metoda bezpoœrednia. W metodzie tej jest stosowany specjalny papier (rzadziej folia OPP) termoczuły, np. z warstwš stearynianu żelaza o gruboœci około 5 ľm. Papier termoczuły przesuwa się pod głowicš termicznš. W miejscach nagrzanych następuje rozkład zwišzku termoczułego, np. stearynianu żelaza do czarnego żelaza metalicznego. W ten sposób tworzy się czarny rysunek. Tego rodzaju papier jest stosowany bardzo często jako wierzchni materiał etykiet samoprzylepnych. Uzyskiwana rozdzielczoœć to ponad 300 dpi. Istniejš papiery termoczułe z dwoma zwišzkami termoczułymi, z których każdy rozkłada się w innej temperaturze z wytworzeniem obrazu o innej barwie. Umożliwia to uzyskanie odbitek dwukolorowych. Stosujšc opisane papiery termoczułe nie można uzyskać obrazów wielobarwnych. Sš już co prawda metody termotopliwe (specjalne papiery pokryte żywicš, która pod wpływem nagrzania topi się, a do stopionej żywicy przyczepia się podczas wywoływania specjalny barwny proszek) umożliwiajšce uzyskanie obrazu wielobarwnego, jak dotychczas jednak metoda ta nie znalazła szerokiego zastosowania. Metoda poœrednia. W metodzie poœredniej, zwanej także termotransferowš, stosuje się specjalnš kalkę termoczułš na podłożu poliestrowym o gruboœci 4-12 ľm albo na podłożu papierowym o gruboœci 10-15 ľm. Metoda ta pozwala uzyskiwać obrazy wielotonalne. Zasada powstawania obrazu jest następujšca: pod głowicš znajduje się papier z kalkš, pod wpływem temperatury warstwa barwna z kalki zostaje przeniesiona na papier. Proces ten powtarzany jest dla każdego koloru. Warstwa termoczuła zawiera warstwę wosku z barwnikiem lub warstwę specjalnych stałych farb. Stosowanych jest kilka różnych wariantów wielobarwnego drukowania termotransferowego. Uzyskiwana rozdzielczoœć Đ do 300 dpi. W większoœci przypadków drukowanie termotransferowe przeznaczone jest do zadrukowywania wierzchnich warstw materiałów samoprzylepnych. W charakterze materiału wierzchniego [6] w materiałach samoprzylepnych przeznaczonych do drukowania termotransferowego stosowane sš głównie bezdrzewne powlekane lub pigmentowane papiery o gramaturze od 65 g/m2 do 90 g/m2 zarówno o powierzchni matowej, jak i z połyskiem. Do drukowania termotransferowego stosowane sš także papiery bezdrzewne niepowlekane do pisania i papiery niepowlekane offsetowe bezdrzewne o gramaturze około 80 g/m2. Do drukowania termicznego poœredniego stosowane sš też wypełniane i powlekane białe folie polietylenowe (PE) oraz powlekane białe lub/i metalizowane folie poliestrowe (PET). Gruboœć stosowanych folii zazwyczaj mieœci się w przedziale 50-90 ľm.