Partnerstwo Fujifilm i Konica Minolta?
13 May 2024 13:02

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Fujifilm Business Innovation oraz Konica Minolta rozpoczęły rozmowy na temat zawiązania strategicznego partnerstwa, w ramach którego połączą urządzenia do druku produkcyjnego oraz drukarki multifunkcyjne i biurowe. Fujifilm miałoby objąć rolę lidera w tym duecie. Ogłoszenie o obustronnej chęci podjęcia rozmów pojawia się zaledwie kilka dni po tym, jak notująca straty finansowe Konica Minolta poinformowała, że w związku z dążeniem do osiągnięcia swoich celów finansowych będzie musiała zwolnić 2400 pracowników w globalnej skali.

We wspólnym oświadczeniu dwaj japońscy producenci stwierdzili, że potencjalny sojusz strategiczny zoptymalizowałby „zaopatrzenie, rozwój tonerów i wydajność produkcji”, zaś sytuacja na rynku urządzeń wielofunkcyjnych i drukarek „wymaga proaktywnych działań”. Firma Fujifilm miałaby mieć większościowy udział w przedsięwzięciu.

Na początku nacisk zostanie położony na trzy obszary: sojusz biznesowy w zakresie zaopatrzenia w surowce i części; sojusz obejmujący rozwój i produkcję tonerów; oraz „inne sojusze biznesowe” obejmujące strategiczną współpracę, która zostanie omówiona osobno.

Naoki Hama, prezes i dyrektor generalny Fujifilm Business Innovation, skomentował: Obecne rozmowy dotyczące tego sojuszu biznesowego mają ogromne znaczenie, ponieważ staramy się wzmocnić naszą konkurencyjność i rozszerzyć globalną obecność, aby dokonać znaczącego kroku naprzód. Jesteśmy przekonani, że to partnerstwo stworzy nowe ramy dla wzmocnienia naszego łańcucha dostaw i zbudowania solidnych podstaw biznesowych.

Prezes i dyrektor generalny Konica Minolta, Toshimitsu Taiko, powiedział: Dzięki temu sojuszowi dwie wiodące firmy, dzielące wspólne zrozumienie wyzwań stojących przed biznesem, będą w stanie wzajemnie maksymalizować swoje mocne strony. Z niecierpliwością czekam na wspólną pracę nad poprawą efektywności inwestycji i konkurencyjności kosztowej, wzmocnieniem możliwości w zakresie stabilnych dostaw, inicjatyw środowiskowych i planów ciągłości działania, a także wykorzystania potencjału w celu zwiększenia odporności biznesowej jako globalni producenci.

Wyniki finansowe

Obie firmy kończą rok finansowy w tym samym dniu: 31 marca. Wstępny harmonogram zakłada ustanowienie joint venture w drugim kwartale roku obrotowego 2024, czyli w okresie między lipcem a wrześniem br.

Firma Fujifilm jest znacznie bardziej dochodowa niż Konica Minolta – w najnowszym roku obrotowym (do końca marca 2023 r.) zanotowała sprzedaż w wysokości 2,859 mld jenów (14,86 mld funtów) – i, co szczególnie istotne, jest rentowna. Cała grupa odnotowała wzrost zysków operacyjnych o prawie 19 proc., do 273,1 mld jenów.

Firma Konica Minolta odnotowała wzrost sprzedaży o 24 proc. w roku obrotowym kończącym się 31 marca 2023 roku, osiągając poziom 1,130 mld jenów, ale jej straty operacyjne wzrosły ponad czterokrotnie, do 95,125 mln jenów.

Zmiany w strukturze

Fujifilm Business Innovation to dawny oddział Fuji Xerox, który zmienił nazwę w 2021 r., po rozstaniu Fujifilm i Xerox. Zajmuje się rozwiązaniami biurowymi i biznesowymi, a jego sprzedaż wyniosła nieco ponad 838 mld jenów, zaś zyski operacyjne wzrosły o 20 proc., do 69,5 mld jenów. W nowych planach firmy dział ten będzie obejmował Business Solutions, Office Solutions i Graphic Communications. Oczekuje się, że rozszerzona działalność działu Business Innovation zwiększy sprzedaż z 1157 mld jenów do 1275 mld jenów do roku finansowego 2026. W nowej strukturze nacisk ma zostać przeniesiony z „odbudowy wartości” na „bazę zysków” w celu poprawy rentowności. Celem jest rozwój firmy w roli jedynego partnera dostarczającego rozwiązania, który może objąć wszystkie obszary, od biurowego po komercyjny i przemysłowy – stwierdziła firma Fujifilm w oficjalnym komunikacie.

Wizja 2030

Informacja o reorganizacji wynika z zapisów w najnowszym, średnioterminowym planie zarządzania przedsiębiorstwem. W kwietniu firma Fujifilm ogłosiła swój nowy średnioterminowy plan zarządzania „Vision 2030” wraz ze skorygowanymi prognozami na bieżący rok finansowy. Można w nim przeczytać, że sprzedaż za rok finansowy zakończony w dniu 31 marca będzie nieco wyższa niż oczekiwano i wyniesie 2,960 mld jenów (17,96 mld euro), co oznacza wzrost o 0,3 proc. w stosunku do roku poprzedzającego. Zysk operacyjny będzie niższy o 4,5 proc. i wyniesie 277 mld jenów, głównie z powodu spadku kwoty opłat anulacyjnych, które zostały uzgodnione w związku z zaprzestaniem produkcji substancji do szczepień przeciwko COVID-19 w dziale opieki zdrowotnej Fujifilm.

Firma poinformowała również o osiągnięciu celów poprzedniego planu „Vision 2023” w zakresie  przychodów i zysku operacyjnego na rok przed oczekiwanym terminem.

W nowym planie „Vision 2030” grupa opisała swoje nowe ambicje w następujący sposób: Zwiększenie wartości korporacyjnej poprzez koncentrowanie się na rentowności i efektywności kapitałowej. Jako zbiór globalnych przedsiębiorstw z najwyższej półki, będziemy krok po kroku zmieniać świat i tworzyć wartość (więcej uśmiechów) dla różnych interesariuszy.

Inwestycje firmy koncentrują się na obszarach wzrostu, a celem jest osiągnięcie marży operacyjnej powyżej 10 proc. we wszystkich obszarach działalności.

Informacja zarówno o zmianach w strukturze działów, jak i o nowym planie „Vision 2030”, została podana do publicznej wiadomości tuż po tym, jak rynek dowiedział się o rozpoczęciu rozmów dotyczących ustanowienia spółki joint venture. W nawiązaniu do wiadomości o joint venture z Konica Minolta, Fujifilm w swoich planach na przyszłość wymienia również „sojusze biznesowe z innymi firmami w celu dalszego wzmocnienia infrastruktury biznesowej poprzez wspólne zakupy surowców i komponentów oraz budowanie systemów rozwoju i produkcji tonerów”.

Najbliższe plany obu marek

Firma jest bardzo aktywna, promując własną markę tonerów produkcyjnych i drukarek atramentowych dla rynków komercyjnych i wielkoformatowych. W najbliższym czasie Fujifilm ma zorganizować wydarzenie, które będzie oznaczać jej wejście na europejski rynek drukarek biurowych.

Na początku tego roku Konica Minolta ogłosiła reorganizację na trzy segmenty biznesowe: Business Technologies (cyfrowe miejsce pracy, profesjonalny druk i produkty chemiczne), Industrial Business (w tym czujniki, komponenty optyczne, komponenty do drukarek atramentowych i materiały o wysokiej wydajności) oraz Imaging Solution Business (obrazowanie medyczne w służbie zdrowia, rozwiązania do obrazowania IoT, rozwiązania wizualne, FORXAI i rozwiązania QOL).

Opracowanie: AŁ