Pięć trendów w produkcji opakowań 
21 May 2021 12:47

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Od zmniejszających się nakładów do zwiększonej świadomości na temat zrównoważonych praktyk – istnieje wiele trendów, które obecnie kształtują proces produkcji opakowań. W ciągu ostatniego roku, w świetle pandemii zaobserwowaliśmy, że wiele z tych trendów uległo przyspieszeniu. Skłoniło to drukarnie do oceny swoich praktyk w celu zapewnienia maksymalnej wydajności i spełnienia wymagań klientów.

W niniejszym artykule Nilgun Turan, marketing manager na region Europy w firmie Miraclon, przedstawia pięć najważniejszych trendów i wyjaśnia, w jaki sposób technologia druku fleksograficznego może pomóc drukarniom odnieść sukces w 2021 roku i w kolejnych latach. 

Skrócenie czasu wprowadzenia na rynek i zwiększenie wydajności 

Czas wprowadzenia na rynek to termin powszechnie używany w branży opakowaniowej, ponieważ marki wymagają, aby ich projekty były drukowane i dostępne na półkach sklepowych w ciągu kilku dni. Oznacza to, że producenci opakowań muszą być bardziej wydajni w całym łańcuchu produkcyjnym, dlatego szukają sposobów na szybszą, dłuższą i mniej zmienną pracę maszyn. 

Krótsze nakłady 

Wspomniana potrzeba skrócenia czasu wprowadzenia na rynek dotyczy również różnych długości nakładów – od krótkich, niskonakładowych zleceń po zamówienia o długich seriach. Jednak kluczowym trendem, który ma wpływ na wiele drukarń, jest tendencja do skracania nakładów. 

Większa dywersyfikacja produktów 

Dążenie do dbałości o zdrowie, dłuższe życie, mieszkanie w mieście i indywidualizm coraz częściej skłaniają marki do różnicowania asortymentu produktów i oferowania większej różnorodności. 

A wraz z większą liczbą opcji produktowych rośnie konkurencja. W związku z tym opakowania muszą przyciągać wzrok i wyróżniać się na półce. 

Jakość 

Jakość jest oczekiwaniem większości, jeśli nie wszystkich marek. Chcą one polegać na swoich drukarniach, które dostarczają opakowania o najwyższej jakości, doskonale odwzorowujące kolory marki zatwierdzone na etapie projektowania i spójne niezależnie od techniki drukowania. Posiadanie niezawodnej technologii, która jest w stanie to osiągnąć, stało się zatem obowiązkowym wymogiem dla drukarni. 

Zrównoważony rozwój 

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na marki, które chcą tworzyć opakowania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, presja ta przenosi się na drukarnie. Promując swoją ekologiczną postawę, drukarnie muszą brać pod uwagę wszystkie elementy, w tym stosowanie bardziej zrównoważonych technologii, lżejszych podłoży i redukcję odpadów. 

Obserwując te trendy staje się jasne, że drukarnie muszą być elastyczne, aby w sposób opłacalny, wydajny i zrównoważony sprostać wymaganiom coraz mniejszych nakładów, maksymalnej jakości i bardziej zróżnicowanych produktów. Mimo że proces drukowania jest przez to bardziej złożony, wiele drukarń doskonale sobie radzi dzięki najnowszym innowacjom w zakresie druku fleksograficznego. 

W wyniku dekady skoncentrowanego rozwoju technologii wydajność fleksografii uległa radykalnej poprawie w trzech kluczowych obszarach: jakości, wydajności i trwałości. Technologia ta oferuje przetwórcom możliwość wprowadzania innowacji i kreatywności, spełniając oczekiwania klientów. Postępy w technologii płyt fleksograficznych miały decydujące znaczenie dla wyrównania szans fleksografii i alternatywnych procesów, a od czasu wprowadzenia na rynek w 2008 roku rozwiązania KODAK FLEXCEL NX zostały uznane za szczególnie ważne. Technologia ta oferuje kontrolowany transfer farby dla zoptymalizowanej wydajności druku, podwyższoną jakość, trwałość, jaśniejsze i czystsze kolory, płynniejsze przejścia, szerszy zakres tonalny i rozszerzony gamut barwny (ECG). Nowsze rozwiązania, w tym system wodnych płyt fleksograficznych FLEXCEL NX Ultra, umożliwiają drukarniom produkcję bardziej ekologicznych opakowań.

Pomimo ciągłych wymagań, które wiążą się z tymi trendami, innowacje i chęć nieustannego doskonalenia są kluczowymi czynnikami dla wielu naszych klientów. Dlatego jesteśmy przekonani, że te postępy w technologii flekso pozwolą drukarniom wykorzystać nowe możliwości i rozwijać się na rynku opakowań. 

Nilgun Turan

Tłumaczenie: AN