Pierwsze Forum Poligrafii w Łodzi
6 Dec 2016 14:49
1 października w Łodzi odbyło się pierwsze Łódzkie Forum Poligrafii, którego tematem przewodnim była „Synergia między drukiem offsetowym a drukiem cyfrowym”.
Organizatorami spotkania były Fundacja Rozwoju Kadr Poligraficznych oraz Instytut Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej.
Spotkanie rozpoczął Paweł Kosiacki, członek Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek prezentacją „Marketing wydawniczy”. Rynek wydawniczy w Polsce jest bardzo trudnym rynkiem, gdyż pieniądze zainwestowane w tytuł zwracają się dopiero po około 22 miesiącach. Jest to dość długi okres oczekiwania na zwrot oraz ewentualny zysk z inwestycji. Jednak prawidłowo prowadzony marketing może temu zaradzić, przekonywał Paweł Kosiacki. Zadaniem marketingu jest identyfikacja możliwości rynkowych oraz formułowanie strategii i planów pozwalających na ich wykorzystanie przez sprzedawców towarów i usług. Odpowiednia analiza rynkowa oraz prawidłowe planowanie inwestycji w oparciu o analizę rynkową mogą znacznie skrócić czas oczekiwania na zwrot inwestycji.
Kolejną prezentację „Offsetowa, arkuszowa maszyna drukująca Heidelberg Speedmaster SM 52 z rewolucyjnym zespołem farbowym Anicolor” poprowadził Mariusz Czepczyński z firmy Heidelberg Polska. Speedmaster SM 52 z zespołem farbowym Anicolor pozwala na opłacalny druk krótkich nakładów w technologii offsetowej. Anicolor jest tzw. skróconym zespołem farbowym umożliwiającym znaczne przyspieszenie druku. Składa się on jedynie z dwóch cylindrów, na które farba jest podawana poprzez komorę raklową i nóż raklowy. Zespół nie posiada stref farbowych, a gęstość farby na odbitce kontroluje się poprzez temperaturę wałków. Taka budowa zespołu farbowego pozwala na opłacalny druk nawet krótkich nakładów, coraz częściej występujących na rynku wydawniczym. Pierwszym polskim użytkownikiem tej unikalnej technologii jest Drukarnia Libra-Print z Łomży. O instalacji maszyny Speedmaster SM 52 z zespołem Anicolor w Łomży pisaliśmy w majowym numerze Poligrafiki.
Kolejna część spotkania dotyczyła druku cyfrowego. Prezentacje „Cyfrowy druk dziełowy. Model wydawniczy oparty o druk cyfrowy” poprowadził ponownie Paweł Kosiacki, tym razem jako przedstawiciel firmy Xerox. Dzisiejszy druk cyfrowy oferuje na tyle wysoką jakość, że końcowy odbiorca czasem nie jest w stanie odróżnić, w jakiej technologii został wydrukowany dany produkt. Druk offsetowy związany jest z wieloetapową produkcją, w druku cyfrowym natomiast proces produkcji został znacznie skrócony, dzięki czemu technologia ta dobrze sprawdza się przy
niskonakładowych pracach. Odpowiednie planowanie produkcji pozwala na efektywne połączenie obu technologii drukowania, co znacznie ograniczy koszty produkcji, a także pozwoli na zachowanie aktualności nakładu, gdyż magazynowanie druków nie będzie potrzebne. Druk cyfrowy może być wykorzystywany w początkowej fazie wprowadzania publikacji na rynek, gdy tytuł nie jest jeszcze znany i nie jest potrzebny jego duży nakład. W późniejszym okresie, gdy jest największe zapotrzebowanie na tytuł, można drukować go w technologii offsetowej. W ostatniej fazie, gdy już żywotność druku wygasa, można znowu przerzucić produkcję na druk cyfrowy. Technologia cyfrowa może być również wykorzystywana do wszelkich druków personalizowanych. Dotychczas dużym ograniczeniem produkcji cyfrowej była wysoka temperatura utwardzania, która niekorzystnie wpływała na papier powodując jego falowanie. Jednak obecnie dostępne są już na rynku cyfrowe maszyny drukujące utrwalające wydruki światłem, a więc na zimno, bez negatywnego wpływu na papier. Technologie z tonerami żelowymi utrwalanymi światłem stosują dwa urządzenia drukujące firmy Xerox. Zapewniają one bardzo szybki druk, opłacalny nawet przy małych nakładach.
Zagadnienie obróbki końcowej druków wykonanych w technologii cyfrowej omówił Tomasz Gajkowski z firmy Duplo Polska. W prezentacji „Procesy introligatorskie w drukarni cyfrowej” omówił on zalety posiadania własnej linii do obróbki końcowej druków cyfrowych. Introligatornia „cyfrowa” zapewnia pełną kontrolę procesu od projektu po produkt końcowy, a także lepszą kontrolę jakości gotowego wyrobu. Jest ona przystosowana do produkcji krótkich serii, zapewnia szybkie wykonanie zlecenia, uwzględnia charakterystyczne cechy produkcji cyfrowej, nie potrzebuje także specjalistycznie wykwalifikowanego personelu, gdyż urządzenia te są bardzo łatwe w obsłudze. Finishing w druku cyfrowym pozwala na: cięcie wzdłużne, poprzeczne, bigowanie, perforację, tworzenie broszur (oprawa zeszytowa), produkcję ulotek, folderów – złamywanie, a także produkcję książek (oprawa klejona). Całą gamę tego typu urządzeń do finishingu oferuje firma Duplo.
Po prezentacjach uczestnicy Forum zostali zaproszeni do zwiedzania Muzeum Papieru i Druku, znajdującego się na terenie Instytutu Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej.
Pierwsze Forum Poligrafii w Łodzi odbyło się pod hasłem wykorzystania oraz połączenia druku cyfrowego i offsetowego. W związku z coraz mniejszymi nakładami książek i innych produktów jest to temat bardzo aktualny i intrygujący wielu wydawców, a także drukarzy. Miejmy nadzieję, że kolejne forum będzie równie interesujące. DS