Płaskie metalowe matryce chemigraficzne magnezowe i grawerowaneczęœć I
6 Dec 2016 14:44

Wieloletnie doœwiadczenie zebrane w trakcie produkcji płaskich metalowych matryc chemigraficznych magnezowych i kilkuletnie doœwiadczenie zwišzane z wykonywaniem matryc grawerowanych umożliwiły napisanie niniejszego artykułu. Wiedza materiałowo-technologiczna dotyczšca matryc ułatwia prawidłowe przygotowanie zlecenia, pozwala przewidzieć efekty pracy z użyciem matryc, wybrać rodzaj matryc stosownie do potrzeb, postawić wykonawcy odpowiednie wymagania, domagać się uznania słusznych reklamacji. Płaskie metalowe matryce chemigraficzne i grawerowane znajdujš zastosowanie w procesie uszlachetniania druku foliš do termodruku (zazwyczaj sš to folie metalizowane), zwanš również foliš do hot-stampingu, oraz w pracach wymagajšcych przetłoczenia materiału. I dlatego stosuje się je np. przy produkcji etykiet, opakowań, kartek okolicznoœciowych, okładek ksišżek lub kalendarzy ksišżkowych, galanterii skórzanej. Materiał do produkcji matryc Płyty metalowe używane do produkcji matryc chemigraficznych można okreœlić jako cynkowe, magnezowe i miedziane, a do matryc grawerowanych Đ mosiężne. Ponieważ nasza pracownia chemigraficzna wykonuje matryce magnezowe, omawiajšc chemigrafię ograniczę się do płyt i matryc magnezowych. Płyty magnezowe produkowane sš w kilku standardowych wymiarach. Pomiary ich gruboœci utwierdziły nas w przeœwiadczeniu, że konkretna płyta zachowuje swš gruboœć faktycznš z dokładnoœciš do setnych milimetra, ale gruboœć ta może różnić się od deklarowanej przez producenta o dziesište częœci milimetra. Do prasy mogš trafić matryce wykonywane z dwóch płyt o teoretycznie jednakowej gruboœci, ale faktycznie różnišce się gruboœciš np. o 0,15 mm. Zatem pomiar gruboœci matryc daje pierwszš wskazówkę dotyczšcš zastosowania podkładów kalibrujšcych w celu osišgnięcia jednakowego tłoczenia na matrycach. Płyta z jednej strony powleczona jest farbš, majšcš zabezpieczyć przed działaniem chemii używanej w procesie jej wytrawiania, z drugiej zaœ strony jest powleczona emulsjš œwiatłoczułš, która zabezpieczona jest przed naœwietleniem specjalnš foliš. Klient bioršc do ręki matrycę może od jej spodu zobaczyć zielonš farbę zabezpieczajšcš, a od strony częœci roboczej najczęœciej różowoczerwonš emulsję. Jest to rodzaj emulsji występujšcej na najczęœciej używanych w kraju płytach red-top. Można się też spotkać z matrycami wykonanymi z płyt blue-top o jasnoniebieskiej emulsji. Emulsja ăblue-topówÓ różni się od warstwy œwiatłoczułej ăred--topówÓ wrażliwoœciš na naœwietlanie i wywoływana jest w odmiennej chemii. Emulsja na płytach nie przeszkadza w tłoczeniu czy hot-stampingu. Zarysowanš emulsję należy usunšć chemicznie, unikajšc metod mechanicznych. Czasem rysa uszkadza również metalowš powierzchnię matrycy. Po zmyciu emulsji można jš polerować drobnoziarnistym papierem œciernym. O ile na potrzeby tłoczenia ta operacja może uratować matrycę, o tyle przy hot-stampingu brak idealnie równej powierzchni i zeszlifowane krawędzie polerowanego fragmentu mogš obniżyć jakoœć termodruku. Rysa powstała w trakcie przesyłki od producenta, gdy matryca została nieprawidłowo zabezpieczona, jest oczywiœcie powodem do reklamowania produktu. Kiedy jednak w trakcie tłoczenia między matrycš a użytkiem znajdzie się arkusz, który pokryje tylko częœć powierzchni matrycy, wówczas powstaje charakterystyczne wgniecenie w matrycy: odciœnięty zostaje brzeg arkusza, a odkształcona matryca nie nadaje się do dalszego użytku. Matryca jest uszkodzona przez operatora prasy i jej reklamowanie może być kwestionowane. Płyty magnezowe charakteryzuje jednorodnoœć materiału, tzn. nie zawierajš żadnych inkluzji czy pęcherzyków gazu. W praktyce nie spotkaliœmy płyt niejednorodnych. Natomiast zdarzyły się przypadki, że powierzchnia płyty pod emulsjš nie była gładka. W przypadku suchego tłoka takie nierównoœci nie miały praktycznie żadnego znaczenia, ale już przy hot-stampingu były powodem, że folia nie kładła się równomiernie na całej powierzchni grafiki, lecz na każdym arkuszu w tym samym miejscu powtarzały się ubytki. Zwiększenie nacisku likwidowało problem, ale powstawał następny: folia ăzalewałaÓ detale. Zmycie emulsji i polerowanie powierzchni niewiele pomogło i matryce trzeba było wykonać ponownie z płyty o sprawdzonej powierzchni pod emulsjš. Materiał do wykonywania matryc grawerowanych musi również cechować jednorodnoœć. Gdyby w materiale pojawiła się twardsza od niego inkluzja, wówczas mógłby złamać się frez, którego prędkoœć posuwu jest dobrana do frezowanego materiału. Poza tym niejednorodnoœci w matrycach metalowych mogłyby lokalnie zmieniać ich fizyczne właœciwoœci, co nie jest bez znaczenia, bo przecież matryce pracujš pod wysokim ciœnieniem i udarowo. Matryce grawerowane wykonuje się z myœlš o liczbie uderzeń ok. 1 000 000, czyli ok. 10 razy więcej niż w przypadku matryc magnezowych. Zatem materiał do matryc grawerowanych musi cechować wysoka odpornoœć na odkształcenia mechaniczne. Technika ich wykonywania (frezowanie) implikuje kolejnš cechę materiału Đ dobrš skrawalnoœć. Chociaż podano wczeœniej, że materiałem do grawerowania jest mosišdz, to faktycznie nie jest to ăzwykłyÓ mosišdz. Gdyby użyto nieodpowiedniego materiału Đ choćby nawet cechował się dobrš skrawalnoœciš, a grafika wykonana na matrycy nie budziłaby żadnych zastrzeżeń Đ to ostatecznie zweryfikowany zostałby pod prasš stosunkowo szybko się odkształcajšc. Proces produkcji matryc chemigraficznych Produkcję matryc chemigraficznych można umownie podzielić na następujšce etapy: a. Przygotowywanie b. Naœwietlanie płyty c. Wywoływanie i utrwalanie d. Korekta e. Trawienie wstępne f. Trawienie właœciwe g. Obróbka mechaniczna Z punktu widzenia zlecajšcego interesujšce sš etap przygotowania, naœwietlanie płyty, trawienie właœciwe i te etapy zostanš bliżej omówione. Etap przygotowania Bezpoœrednio do produkcji matryc używany jest czarno-biały film poligraficzny. Dostarcza go zleceniodawca lub wykonuje producent matryc na podstawie zapisu cyfrowego. Dla matryc do hot-stampingu czy do tłoczenia wklęsłego (np. w skóropodobnych okładkach kalendarzy ksišżkowych) stosowany jest negatyw sitowy (tj. negatyw czytelny od strony emulsji). Aby wykonać matrycę do tłoczenia wypukłego, stosuje się pozytyw sitowy (tj. pozytyw czytelny od strony emulsji). Jeœli matryce nie będš pracowały w podwyższonych temperaturach, np. w przypadku tłoczeń wypukłych, lub gdy ich wymiary sš niewielkie, filmy wykonuje się w skali 1:1. Natomiast gdy matryce będš podgrzewane (np. podczas hotstampingu) i sš większe (przekraczajš format A4), to dla zachowania precyzji pasowania należy film pomniejszyć w celu skompensowania rozszerzalnoœci metalowej matrycy. Film powinien być dobrze ăwyczernionyÓ, bo wszelkie szaroœci filmu mogš stanowić niedostatecznš zaporę dla œwiatła podczas naœwietlania emulsji płyty metodš stykowš. Film porysowany można retuszować specjalnym pisakiem (korektorem), np. stosowanym powszechnie w przygotowalniach offsetowych przy montażu filmów. Czasem rysa w emulsji filmu niefortunnie przebiega przez grafikę i to w sposób trudny do zamaskowania. Wskazane jest, aby zleceniodawca docinał film przynajmniej z półcentymetrowym marginesem od grafiki, bo to ułatwia montaż na płycie. Jeœli film wykonywany jest przez zleceniodawcę, to zleceniobiorca może mieć trudnoœci z ustaleniem, czy grafika na filmie ma linie gruboœci minimum 0,2 mm. Jeœli zleceniodawca zaznaczy, że na filmie znajdujš się linie cieńsze niż 0,2 mm, wskazujšc miejsca ich występowania, to pracownik chemigrafii oceni, czy będzie w stanie je prawidłowo wykonać. W chemigrafii magnezowej można przyjšć, że linia gruboœci minimum 0,2 mm jest odwzorowywana prawidłowo i w sposób powtarzalny. Linie gruboœci 0,2 mm Đ 0,15 mm to linie zwiększonego ryzyka Đ mogš nie zostać prawidłowo wywołane na emulsji matrycy lub ulec częœciowemu przetrawieniu. Projektujšc matryce grafik powinien uwzględnić technologiczne możliwoœci chemigrafii. Rysunek 1 przedstawia projekt graficzny (czarny klin) i efekt na matrycy chemigraficznej (czerwony obiekt). Odcinek a to fragment projektu o szerokoœci powyżej 0,2 mm i odpowiadajšcy mu fragment matrycy: na tym odcinku projekt zostaje poprawnie odwzorowany na matrycy. Odcinek b to fragment projektu o szerokoœci 0,2 mm Đ 0,15 mm: na tym odcinku w pobliżu szerokoœci 0,15 mm pojawia się na matrycy ubytek zwišzany albo z odpadnięciem emulsji w czasie wywoływania matrycy, albo z podtrawieniem. Odcinek c to fragment projektu o szerokoœci 0,15 mm Đ 0 mm: na tym odcinku linia na matrycy staje się coraz bardziej poszarpana, ulega przerwaniu, a w końcowej fazie zupełnie zanika. Jeœli efekt na odcinku b może być do przyjęcia, to odcinek c jest nie do zaakceptowania. Rysunek 2 przedstawia projekt graficzny poprawiony (czarny obiekt z niebieskim konturem) i efekt na matrycy chemigraficznej (czerwony obiekt). Grafik majšc obiekt taki jak na rys. 1 mógłby jedynie zlikwidować grafikę na odcinku c, jednak gdyby nie było możliwoœci takiego skrócenia linii, wówczas poszerza obiekt (zob. rys. 2) i likwiduje częœć linii poniżej 0,15 mm. W rezultacie otrzymuje na matrycy prawidłowo odwzorowanš grafikę. Grafik może też wprowadzić inne rozwišzania, ale wszystkie majš zmierzać do stworzenia takiej grafiki, aby najcieńsze linie oscylowały wokół wymiaru 0,2 mm. Jeœli występuje w grafice ăsamotna" bardzo cienka linia, wokół której będš wytrawiane stosunkowo duże ăpuste" obszary, to jest ona bardziej narażona na przetrawienie niż nawet cieńsze elementy, ale zgrupowane obok siebie, przez co utrudniona jest penetracja chemii trawišcej. Na rysunku 2 czarny obiekt zawiera niebieski kontur (zamiast czarnego) tylko dla lepszego zobrazowania zmian graficznych. Zdarza się, że zleceniodawcy wysyłajš grafikę w kolorze (zob. rys. 3) lub w odcieniach szaroœci. Zamiana takiej grafiki na czarno-białš ukazuje, jak będzie wyglšdała matryca. Oddzielenie pewnych fragmentów grafiki kolorami po ich zamianie na grafikę czarno-białš sprawia, że taka grafika może zlać się w jednš plamę (zob. rys. 4). Zatem kolorowš grafikę należy przekształcić (np. tak jak na rys. 5). Zleceniodawca wysyłajšc grafikę w zapisie cyfrowym może wysłać czarno-białš (jednobitowš) bitmapę. Jednak w zależnoœci od rozdzielczoœci grafika na krawędziach jest mniej lub bardziej ăposzarpana". Matryca do suchego tłoku wykonana z takiego zapisu cyfrowego może nie wpływać na jakoœć tłoczenia, ale przy hot-stampingu pojawiš się nieostre, poszarpane brzegi grafiki. Aby się przed tym ustrzec, lepiej jest przygotować grafikę wektorowš. Wysyłajšc grafikę utworzonš w wyniku skanowania dobrze jest sprawdzić, czy nie ma jakiœ niepożšdanych elementów, które należałoby usunšć. Kolejnym krokiem fazy przygotowawczej jest docięcie płyty matrycy stosownie do wielkoœci dostarczonych filmów i potrzeb technicznych montażu w maszynie trawišcej. Naœwietlanie płyty Po zerwaniu folii zabezpieczajšcej emulsję płyty montowane sš filmy z zachowaniem zasady: emulsja filmu do emulsji płyty. W przypadku filmów zaœwieconych ăodwrotnieÓ (np. zamiast negatywu sitowego jest negatyw offsetowy) filmy montowane sš odwrotnš stronš. Między emulsjš filmu a emulsjš płyty jest folia filmu i pojawia się teoretyczne niebezpieczeństwo podœwietlenia grafiki. Nie należy stwarzać takich zagrożeń i dobrze jest filmy naœwietlać prawidłowo, zwłaszcza że wišże się to z innym niebezpieczeństwem: film naœwietlony odwrotnie może być potraktowany jako film prawidłowy, szczególnie w przypadku, gdy projekt nie zawiera żadnych liter, które umożliwiłyby okreœlenie prawidłowoœci wykonania filmu. Powstanie wówczas matryca będšca lustrzanym odbiciem matrycy, którš zamierzał wykonać zleceniodawca. Zamontowane na płycie filmy trafiajš pod szklanš płytę naœwietlarki, a podciœnienie sprawia, że filmy œciœle przylegajš do emulsji. Rozpoczyna się proces naœwietlania. Trawienie właœciwe Po zamocowaniu płyty w maszynie trawišcej odbywa się proces trawienia, który nie podlega bieżšcej kontroli i korekcie. Szereg różnych zmiennych wpływa na efekt finalny. Duże znaczenie ma doœwiadczenie trawišcego, gdyż niektóre parametry pracy maszyny trawišcej dobierane sš intuicyjnie. Czas trawienia, temperatura pracy, zużycie chemii, wielkoœć trawionej matrycy i inne parametry decydujš o dwóch podstawowych parametrach matryc chemigraficznych: kšcie nachylenia stożka i głębokoœci trawienia. Mimo wielu zmiennych doœwiadczony pracownik pracowni chemigraficznej jest w stanie wykonać w dwóch różnych procesach chemigraficznych dwie matryce o podobnym kšcie stożka i o głębokoœci trawienia z dokładnoœciš do 0,1 mm. Firmy produkujšce matryce chemigraficzne wprowadzajš pojęcie matryc trawionych głęboko i standardowo, różnie okreœlajšc granice tych dwóch trawień. Trawienie standardowe wykonuje się na potrzeby hot-stampingu i nie ma potrzeby, aby było głębokie, ale aby grafika była wytrawiona jak najwierniej. Nawet lepiej bez potrzeby nie trawić głęboko, aby nie narażać grafiki na podtrawienie. Trawienie głębokie stosuje się do wykonywania tłoczników zwłaszcza w materiałach skórzanych i skóropodobnych. Proces produkcji matryc grawerskich Produkcję matryc grawerskich można umownie podzielić na następujšce etapy: a. Etap przygotowania b. Grawerowanie wstępne c. Grawerowanie właœciwe d. Obróbka końcowa Etap przygotowania W matrycach chemigraficznych jednoznacznie produkt okreœlał film poligraficzny, podanie rodzaju trawienia (standardowe czy głębokie) i ewentualnie kšta stożka (standardowy lub ăpionowyÓ) oraz wskazanie gruboœci płyty do wykonania matryc. W przypadku matryc grawerowanych należy odwzorować przestrzenny projekt klienta, płaskorzeŸbę o różnym stopniu skomplikowania. Klient dostarcza swój projekt w grafice bitmapowej lub wektorowej w zależnoœci od przeznaczenia matrycy. Przykładowo do wszelkiego rodzaju matryc przestrzennych typu płaskorzeŸba lepiej sprawdzi się bitmapa w odcieniach szaroœci. Już na etapie projektowania zleceniodawca jest w stanie zaprojektować trójwymiarowy obiekt, stosujšc przejœcia tonalne od czerni do bieli. Natomiast w przypadku matryc złocšco-tłoczšcych korzystniejsze sš zapisy wektorowe. Jest to oczywiœcie materiał wyjœciowy do dalszej obróbki i konwersji do programu maszyny grawerujšcej. Dokonuje się symulacji przestrzennej projektu. Zleceniodawca może obejrzeć wirtualnš matrycę i jeszcze wprowadzić zmiany. Można komputerowo obliczyć czas trwania produkcji. Po docięciu płyty mosiężnej odpowiedniej dla danego projektu montuje się jš na stole maszyny grawerujšcej. Przygotowuje się serię odpowiednich wielkoœciš i przekrojem frezów. Grawerowanie wstępne Zanim rozpocznie się proces właœciwego grawerowania matrycy, trzeba mieć pewnoœć, że powierzchnia płyty jest ăidealnieÓ równa. Grawerowanie wstępne ma doprowadzić do wyrównania powierzchni. Grawerowanie właœciwe Zostaje uruchomiony właœciwy program grawerujšcy. Frezy pracujš z odpowiedniš prędkoœciš posuwu, uzależnionš od prędkoœci obrotowej frezów i rodzaju frezowanego materiału oraz wielkoœci samego frezu. Frezy mikrometr po mikrometrze skrawajš materiał. Przyspieszenie prędkoœci posuwu ponad miarę grozi złamaniem kosztownych frezów. Co pewien czas maszyna ma wymieniany frez na odpowiadajšcy danemu etapowi pracy. Proces frezowania jest widoczny i może być zatrzymany oraz ponownie uruchomiony. Można obserwować, czy przebiega prawidłowo. Obróbka końcowa Mechaniczna obróbka matrycy sprawia, że matryca nie jest dostatecznie gładka dla potrzeb hot-stampingu. Należy jš wypolerować, w przeciwnym razie na powierzchni folii drukowanej tš matrycš widoczne sš delikatne rowki po frezach. cdn. Opracował Dariusz Biegacz Agencja Poligraficzna Multigraf