PLFTA w roku jubileuszu
6 Dec 2016 14:45

Zrzeszenie Polskich Fleksografów działa już od 10 lat Đ w roku 2005 organizacja ta obchodziła jubileusz. O podsumowanie ubiegłorocznych dokonań oraz przedstawienie najbliższych planów poprosiliœmy Krzysztofa Januszewskiego, dyrektora biura ZPF (Zrzeszenie używa też skrótu PLFTA, analogicznie do nazw organizacji fleksografów w innych krajach). Na poczštek prosimy o scharakteryzowanie najważniejszych wydarzeń minionego roku. Rok 2005 był dla Zrzeszenia Polskich Fleksografów rokiem jubileuszowym: jesieniš obchodziliœmy 10. rocznicę powstania organizacji. Fakt ten uczciliœmy podczas wieczornego spotkania, które miało miejsce w pierwszym dniu VI Jubileuszowego Forum Fleksograficznego (5.10.2005). Upłynęło ono w miłej, rocznicowej atmosferze m. in. przy degustacji tortu, a obecnym na imprezie członkom naszej organizacji wręczono okolicznoœciowe ălaurkiÓ. Nie zabrakło także podziękowań dla wszystkich członków, a szczególnie członków-założycieli ZPF za okazane organizacji dziesięcioletnie zaufanie. Jak każda ăokršgłaÓ rocznica, tak i ta była okazjš do refleksji i podsumowań. Cieszy fakt, że nadal działamy, jest z nami wielu członków-założycieli, a każdego roku przybywajš nowe firmy. Sš osišgnięcia: nie maleje zainteresowanie i udział œrodowiska w organizowanych przez nas od 3 lat imprezach typu Forum Fleksograficzne, szkoleniach specjalistycznych, wzrasta œwiadczona przez ZPF działalnoœć opiniotwórcza, szczególnie w ramach opiniowania wniosków o fundusze z Unii Europejskiej oraz ekspercka Đ nasi rzeczoznawcy biorš udział w opracowywaniu ekspertyz, w tym także na zlecenie klientów fleksografii czy sšdu, nasza strona internetowa, mimo że jeszcze niedoskonała, coraz częœciej staje się forum wymiany informacji. Ale sš i porażki, np. mimo intensywnej promocji zbyt małe okazało się zainteresowanie naszego œrodowiska subskrypcjš, co spowodowało, że nie udało się w roku jubileuszowym wydać nowego podręcznika ăFleksografiaÓ i nadal jedynym podręcznikiem pozostało nasze wydanie z 1998 roku. A tymczasem dynamiczny rozwój fleksografii, zwłaszcza w sektorze opakowań, powoduje, że wzrasta zapotrzebowanie na jak najbardziej aktualnš wiedzę specjalistycznš. Poprzez organizację dwa razy w roku Forum Fleksograficznego (konferencja + wystawa) staramy się tę wiedzę przekazywać, zapraszajšc do jej przekazywania na wykładach podczas dwudniowej konferencji specjalistów i zachęcajšc ich do wykładów tzw. neutralnych (bez reklamowania swoich firm). Naszym założeniem jest, aby promocja konkretnych firm i produktów miała miejsce na wystawie, a nie na sali wykładowej. Stała wysoka frekwencja pozwala mieć nadzieję, że wiosenna i jesienna impreza ZPF ăwrosły już w krajobrazÓ specjalistycznych imprez polskiej poligrafii. Organizujemy też seminaria specjalistyczne (w 2005 roku było to seminarium nr 20 dla tzw. wšskiej wstęgi). Coraz bardziej rozwija się nasza działalnoœć szkoleniowa, którš œwiadczymy nie tylko dla członków naszej organizacji, ale i dla innych firm fleksograficznych. W 2005 roku wprowadziliœmy do naszej oferty po raz pierwszy Đ obok szkoleń wewnštrzzakładowych Đ szkolenia otwarte (pierwsze odbyło się 28-29.11.2005), składajšce się z 2 częœci: wykładów teoretycznych zakończonych dla chętnych sprawdzianem oraz warsztatów z zakresu repro dla fleksografii. Zainteresowanie okazało się tak duże, że zmuszeni byliœmy ograniczyć liczbę uczestników drugiego dnia szkolenia (warsztaty repro) i zaproponować inne terminy. Warsztaty repro były przez ZPF po raz pierwszy przeprowadzone w większej grupie i nie ău klientaÓ. Uwagi zgłoszone w ankiecie i ăna goršcoÓ przez uczestników szkolenia pozwolš nam na lepsze zaprogramowanie następnych edycji, które przewidujemy nie tylko dla naszej branży, ale także dla jej klientów. Wspomniał Pan, że liczba członków wzrasta co roku; czy podobnie było w 2005? Organizacja nasza liczy obecnie 78 członków. W 2005 roku przybyło 8 nowych firm, w tym 3 w ostatnim kwartale. Rekordowy pod względem liczby nowych członków był rok 2003. Wiemy, że parę firm dotychczas aktywnie bioršcych udział w naszych działaniach rozważa wstšpienie do naszej organizacji w I kwartale tego roku Đ jedna decyzja została już podjęta. Najbardziej jednak cieszy fakt, że z roku na rok mniej jest problemów z płaceniem składek członkowskich. Częœć firm, które zalegały z ich płaceniem, wyrównało zaległoœci, a te, które nie widziały swojego miejsca w organizacji (np. zmieniły profil działalnoœci), oficjalnie się wypisały. Można więc powiedzieć, że ăiloœć przeszła w jakoœćÓ. Jesli chodzi o aktywnoœć członków, musimy wyodrębnić aktywnoœć polegajšcš na udziale w organizowanych przez nas imprezach Đ tutaj jest duża grupa członków aktywnych. Natomiast cišgle zbyt mało jest aktywnoœci polegajšcej na formułowaniu swoich oczekiwań wobec organizacji, zgłaszania uwag do przesyłanych propozycji itp. Cišgle mała jest œwiadomoœć, że organizacja musi mieć legitymację do działania (np. odpowiedzi na ankiety). Im większa ona będzie, tym nasze działania będš skuteczniejsze. Na tle tej wcišż zbyt małej aktywnoœci wyróżnił się właœciciel firmy Rolflex Đ nowy członek ZPF, który od razu włšczył się aktywnie w działalnoœć organizacji przekazujšc nam bardzo ciekawe i ważne przemyœlenia, dotyczšce problemów zwišzanych z prowadzeniem od wielu lat zakładu pracy chronionej pt. ăMord zbiorowy na zakładach pracy chronionej Đ skrót do interpelacji poselskiejÓ. Zwracamy się więc z proœbš do innych właœcicieli drukarń, także np. offsetowych, a przede wszystkim zakładów pracy chronionej, których ten temat interesuje, o skontaktowanie się z ZPF. Materiał obejmuje również ogólne problemy dotyczšce właœcicieli drukarń i można byłoby zainteresować nim nowych przedstawicieli władz rzšdowych już jako wypowiedziš członków organizacji branżowej lub œrodowiska. Niezmiennie od 10 lat możemy liczyć na członka- założyciela Đ magazyn ăOpakowanie". Był i jest nam pomocny w promocji organizacji i jej inicjatyw, zamieszcza także relacje zwišzane z działalnoœciš innych członków ZPF. Wielu naszych członków otrzymuje nagrody i wyróżnienia. Tym razem dano nam możliwoœć rekomendacji przez organizację i dlatego cieszy fakt, jaki miał miejsce 26 listopada ub.r. w Teatrze Wielkim w Warszawie. Po dorocznym Zgromadzeniu Ogólnym Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga odbyła się ceremonia wręczenia odznaczeń państwowych; Srebrny Krzyż Zasługi otrzymał m. in. właœciciel Przygotowalni Fleksograficznej WISTAR Đ Andrzej Rowicki (jedna z osób rekomendowanych przez ZPF). Firma WISTAR jest członkiem-założycielem naszej organizacji, a pan Rowicki to aktywny członek prezydium ZPF. Jak oceniłby Pan ubiegłoroczne imprezy targowe z punktu widzenia branży fleksograficznej? Od wielu lat organizujemy kolektywne stoiska podczas targów Poligrafia i Taropak. Na stoisku wystawiajš się także członkowie naszej organizacji. W 2005 roku tradycyjnie już uczestniczyliœmy w obu imprezach. Uważamy jednak, że z punktu widzenia polskiej drukarni opakowań czy przygotowalni, a także polskich producentów wyposażenia dla drukarń, chcšcych się rozwijać, warte zastanowienia jest wystawianie się na dużej, uznanej imprezie poza krajem, bliżej rynku potencjalnego nabywcy. I tym tematem chcemy się zajšć, inicjujšc dla członków ZPF program promocji polskiej fleksografii również poza granicami kraju. Powiadomiliœmy członków o informacji Ministerstwa Gospodarki dotyczšcej bardzo ważnych, a jednoczeœnie oczekiwanych zmian w sprawie udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom uczestniczšcym w targach lub wystawach za granicš oraz w wyjazdowych misjach gospodarczych, zwišzanych z udziałem w targach lub wystawach za granicš. Jeżeli będš chętni, ZPF zajmie się tš sprawš, zwłaszcza że organizowaliœmy już taki wyjazd na Ukrainę. Czy ZPF utrzymuje kontakty z organizacjami zagranicznymi? Nasze kontakty z organizacjami zagranicznymi rozwijajš się bardzo dobrze. Od lat jesteœmy członkiem organizacji amerykańskiej FTA i m. in. dzięki temu mogliœmy sprowadzić dla chętnych w Polsce amerykański podręcznik fleksografii czy otrzymywać pisma fachowe. W grudniu 2005 otrzymaliœmy interesujšcš propozycję promocji wœród członków naszej organizacji członkostwa w FTA i jednoczeœnie promocji przez FTA członkostwa w naszej organizacji wœród firm amerykańskich. Czasopisma fachowe otrzymujemy także z Europy, jesteœmy zapraszani na imprezy (Anglia, Francja, Hiszpania, Niemcy, USA). Obecnie jesteœmy zaangażowani w działalnoœć FlexoFedu (Federacja Europejskich Organizacji Fleksograficznych), którego jesteœmy jednym z założycieli (z krajów d. RWPG reprezentowana jest tylko polska organizacja). 28 paŸdziernika 2005 ub.r. w Beaune (Francja) odbyło się kolejne posiedzenie FlexoFedu, w dzień po dwudniowym 8. Kongresie Fleksograficznym ATF (Zrzeszenia Francuskich Fleksografów). Ustalono m.in. zorganizowanie I Kongresu Fleksografii w Strasburgu (w Parlamencie Europejskim) w 2007 roku. Podczas Kongresu odbędš się wykłady w ramach przewodniego tematu: ăPowtarzalnoœć we fleksografiiÓ. Więcej informacji na temat ustaleń z posiedzenia można znaleŸć na naszej stronie internetowej. W ramach Kongresu planowane jest także zorganizowanie konkursu na najlepsze fleksograficzne prace wydrukowane w Europie. Prace nagrodzone w krajowych konkursach majš być zgłaszane przez krajowe organizacje FTA Đ dlatego m.in. nie ma tegorocznej edycji konkursu Wielka Nagroda Fleksograficzna ZPF (Grand Prix Flekso 2005). Kolejna edycja planowana jest w następnym roku i obejmie prace wydrukowane w roku 2006. Kongres będzie doskonałš sposobnoœciš do promocji polskiej fleksografii. Mamy nadzieję, że drukarnie (liczymy tutaj zwłaszcza na członków ZPF) zgłoszš się licznie do konkursu WNF 2006, a firmy handlowe zechcš pomóc nam w jego realizacji, aby polska fleksografia na tle innych nie wypadła gorzej, lecz tak, jak na to zasługuje, czyli bardzo dobrze. A jak wyglšda współpraca z polskimi organizacjami branżowymi? Na tle bardzo dobrych i konstruktywnych kontaktów z organizacjami branżowymi za granicš współpraca z polskimi organizacjami wydaje nam się niewystarczajšca. Wynika to zapewne nie ze złej woli i braku chęci obu stron, ale m. in. z warunków, w jakich działajš w Polsce organizacje branżowe. Wsparcie i zainteresowanie czynników rzšdowych, udział firm handlowych (przeważnie dużych œwiatowych koncernów) w sponsoringu i promocji, ranga, możliwoœci finansowe, które pozwalajš na realizację ambitnych celów (choćby prowadzenia nowoczesnych oœrodków szkoleniowych), jakie posiadajš nasi partnerzy za granicš, jest nieporównywalne do tego, z czym na co dzień boryka się każda z naszych organizacji. Równoczeœnie o niektórych inicjatywach, jak na przykład Polskiej Izby Druku zgłoszenia oferty polskich drukarń do biur handlowych ambasad, dowiadujemy się z prasy. Nie jest to pomysł nowy ani nam nieznany i można byłoby to zrobić razem. Nasze kontakty np. ze Stowarzyszeniem Producentów Etykiet Samoprzylepnych i międzynarodowš organizacjš FINAT zaowocowały wykładami na naszym seminarium nr 20. Nie zapominamy też o kontaktach z Korporacjš Poligrafów Poznańskich czy też Stowarzyszeniem Poligrafów Pomorskich. Jakie plany ma ZPF na rok 2006? W nowy rok wkraczamy pełni optymizmu, zachęceni ubiegłorocznym jubileuszem, majšc nadzieję, że w następnych latach działalnoœć ZPF nadal będzie potrzebna, a polska fleksografia będzie się rozwijała tak dynamicznie jak obecnie. Liczymy również na jeszcze większš aktywnoœć naszych członków, decyzje naszych sympatyków o wstšpieniu do ZPF i owocniejszš współpracę ze wszystkimi organizacjami, które działajš w naszej dużej ărodzinie poligraficznejÓ, gdzie naszym zdaniem jest miejsce dla każdego, komu zależy na rozwoju polskiej poligrafii. Jeœli chodzi o szkolenia wewnštrzzakładowe, to finalizujemy sprawę wprowadzenia do naszej oferty szkolenia praktycznego dla maszynistów fleksograficznych z udziałem trenera ZPF. W tym roku chcemy też Đ wspólnie ze œrodowiskiem fleksograficznym w Polsce Đ podczas VII Forum w dniach 29-30.3.06, kiedy to przewidujemy pierwsze 2 szkolenia dla operatorów (grupa podstawowa i zaawansowana) z wykorzystaniem takiego narzędzia Đ podjšć decyzję w sprawie zakupu Symulatora Drukowania Fleksograficznego. Nadal nadrzędnym zadaniem obok szkoleń, imprez typu Forum czy seminariów dostarczajšcych specjalistycznej i, mamy nadzieję, najnowszej wiedzy będzie promocja członków ZPF także w ramach promocji polskiej fleksografii. Ramowy program promocji fleksografii w Polsce i za granicš zakłada: Ľ wydanie DVD z prezentacjš technologii fleksograficznej, Ľ wydanie lub skompletowanie katalogu z przykładami prac fleksograficznych, Ľ dystrybucję materiału promocyjnego na imprezach tematycznych, w prasie lub inne formy promocji wœród zleceniodawców w Polsce, Ľ udział w zagranicznych wystawach i targach lub misjach handlowych, Ľ powiadamianie polskich placówek handlowych w Europie, Ľ podjęcie działań majšcych na celu zaproszenie do kraju przedstawicieli albo prasy, albo firm zlecajšcych druki opakowań w tej technologii z UE. Realizacja planów, które przedstawiliœmy członkom ZPF, wymaga od drukarń fleksograficznych aktywnego włšczenia się do takiej akcji przez przygotowanie swojej oferty oraz nakłonienia firm handlowych do przynajmniej częœciowego sponsorowania takiej akcji. Każda promocja wymaga bowiem posiadania przez ZPF m.in. materiałów promocyjnych. Dziękujemy za rozmowę. Opracowanie: AO, IZ