Podejmij wyzwanie Fespy
24 Apr 2017 08:34

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Tegoroczny slogan targów Fespa – „Odważ się drukować inaczej” – może być rozumiany na dwa sposoby. Z jednej strony odzwierciedla przedsiębiorczość, która napędzała rynek komunikacji wizualnej w ciągu ostatniej dekady, z drugiej zachęca do kreatywności w tworzeniu nowych produktów i usług.

kornitTegoroczny slogan targów Fespa – „Odważ się drukować inaczej” – może być rozumiany na dwa sposoby. Z jednej strony odzwierciedla przedsiębiorczość, która napędzała rynek komunikacji wizualnej w ciągu ostatniej dekady. Według ostatniego badania Fespa Census pomiędzy latami 2007 i 2015 średni przychód roczny wzrósł o 9 proc. Z drugiej strony zachęca drukarnie wielkoformatowe i specjalistyczne do kreatywności w tworzeniu nowych produktów i usług oraz odwiedzenia targów Fespa 2017 w poszukiwaniu najnowszych innowacji. Zdjęcie towarzyszące hasłu przewodniemu – robotyczne ramię wypuszczające kolorowego motyla – podkreśla kluczową rolę technologii w procesie twórczym. 

Druk w cyfrowej erze

Slogan oraz towarzysząca mu grafika mają także inne zadanie niż tyko promowanie targów Fespa 2017 jako ważnego wydarzenia dla społeczności komunikacji wizualnej – mówi Neil Felton, dyrektor zarządzający federacji. – Pokazują również, w jaki sposób druk zmienił się w erze cyfrowej. Kilka najistotniejszych trendów zidentyfikowanych przez badanie Fespa Census dodatkowo wzmacnia ten przekaz. Jednym z takich megatrendów jest przejście od wysokonakładowej produkcji masowej do bardziej zindywidualizowanych produktów, generujących wyższe marże. Raport wykazał, że dostawcy usług druku coraz bardziej wsłuchują się w ewoluujące potrzeby i oczekiwania swoich klientów. Ekonomika procesów wytwórczych pozostaje nadrzędna przy planowaniu inwestycji, ale równie ważne staje się inwestowanie strategiczne – 45 proc. badanych kupuje technologie, pozwalające im wejść na nowe rynki czy zaoferować nowe produkty lub usługi.

Szersze horyzonty 

Konkurencja ze strony mediów cyfrowych spowodowała kurczenie się branży poligraficznej – mniej jest dostawców usług druku niż jeszcze 10 lat temu, a całkowity wolumen produkcji jest niższy – ale także przyczyniła się do poszerzenia jej horyzontów. Przed erą cyfrową świat druku był mniejszy, bardziej przewidywalny. Offset i sitodruk były najpopularniejszymi technologiami o silnej pozycji, różnorodność produktów drukowanych była ograniczona i znajoma, a oczekiwania klientów i terminy realizacji dostosowane do oferty rynkowej. W takich warunkach to czynniki ekonomiczne stymulowały inwestycje – nowe maszyny były potrzebne do szybszej realizacji prac w wyższej jakości lub do zwiększania możliwości produkcyjnych. Dla większości biznesów konkurencją była drukarnia kilka przecznic dalej, a nie ulotny, dynamicznie zmieniający się świat mediów cyfrowych. Drukarnie mogły świetnie prosperować poprzez zwykłą kontynuację swojej działalności; nie musiały bacznie obserwować konkurencyjnych technologii ani specjalnie zagłębiać się w powody, dla których ich klienci potrzebują produktów drukowanych. Dziś druk jest tylko jednym z mediów, konkurującym z całą rzeszą innych o ułamek budżetu marketingowego, ale jest to medium o unikalnych zaletach. Media cyfrowe nie oferują wielozmysłowych doświadczeń, nie wykorzystują tak wielu różnych materiałów. W czasach, kiedy wszechobecna komunikacja cyfrowa spowodowała dramatyczne rozproszenie uwagi odbiorców, druk może zmusić ich do zatrzymania i refleksji. Druk bowiem wciąż ma w sobie element niespodzianki. 

Społeczność pełna energii

Powyższe dywagacje nie są żadnym odkryciem dla tysięcy dostawców usług druku, którzy w dniach 8-12 maja br. odwiedzą Hamburg i odbywające się w nim targi Fespa 2017. Oni znają wszystkie zalety produktów drukowanych. W odróżnieniu od swoich poprzedników wiedzą także, czego i dlaczego potrzebują ich klienci. Z ostatniego badania Fespa Census płynie jasny przekaz: współcześni dostawcy usług druku to społeczność pełna energii, gdzie strategie rozwoju liderów rynku są oparte na spełnianiu zmieniających się oczekiwań klientów i odpowiednim dostosowywaniu portfolio usług. To także społeczność pełna optymizmu – aż 80 proc. badanych jest bardzo lub dość entuzjastycznie nastawionych do przyszłości prowadzonych biznesów. Ów optymizm bierze się nie tylko z kondycji firm, ale także z całego otoczenia biznesowego. Ponad 70 proc. respondentów przyznaje, że oczekiwania klientów są motorem rozwoju i że są gotowi na wyjście ze strefy komfortu i wykorzystanie technologii wielkoformatowych w nowych obszarach działalności. Dlatego – choć cztery najpopularniejsze aplikacje to wciąż banery (49 proc.), plakaty (40 proc.), oznakowania (39 proc.) i billboardy (37 proc.) – aż 80 proc. ankietowanych zauważyło wzrost zainteresowania klientów, a tym samym udziału w ogólnej produkcji, aplikacji takich jak tkaniny, dekoracje czy prototypy opakowań. Ponad 75 proc. dostawców usług druku przewiduje również, że elektroniczne formy oznakowań będą miały wpływ na ich biznesy w niedalekiej przyszłości, co uzasadnia organizację European Sign Expo dla produktów niedrukowanych równolegle z targami Fespa 2017. 

Odważ się drukować inaczej” to czytelny, donośny przekaz dla społeczności Fespa; powinien być utożsamiany z ambicją nieustannego poszukiwania i odkrywania nowych możliwości, które pozwolą rozwinąć skrzydła i nadać nowe tempo wzrostu – podsumowuje Neil Felton. – Dla wielu dostawców usług druku „Odważ się drukować inaczej” to nie tylko wyzwanie, ale mantra, którą powtarzają każdego dnia.  AN