Przez ponad dekadę obserwowaliśmy eksplozję druku cyfrowego. Jedna po drugiej pokonane zostały bariery: prędkości, jakości, kosztów, łatwości druku zmiennych danych, a także dostępności baz danych z informacjami na tyle bogatymi, że pozwalają na spersonalizowaną komunikację.
Artykuł ten koncentruje się głównie na nowych maszynach inkjet drukujących w kolorze ze wstęgi oraz stosowanych w nich papierach. Do nowych maszyn, które pojawiły się na targach drupa w roku 2008, Print’09 oraz Ipex 2010 w maju ub.r. należą: Océ JetStream, HP T300 i Kodak Prosper, które umożliwiają komercyjną produkcję dużej ilości odbitek ze zmiennymi danymi.
Eric Armour, prezes Graphic Communications Business Group w korporacji Xerox poinformował, że firma Xerox również zaprezentowała nową technologię druku ink-jet na targach Ipex. Technologia ta wykorzystuje tusze polimerowe w postaci granulek, który topią się w głowicy piezo i twardnieją prawie natychmiast na powierzchni papieru zapewniając znakomitą jakość i trwałość. Pozwala ona na druk na papierach niewymagających specjalnego przygotowania, które są tańsze aniżeli papiery wstępnie przygotowane czy powlekane. Chociaż technologia ta nie jest jeszcze komercyjna, wydaje się być bardzo obiecująca.
Wcześniejsze systemy produkowane przez firmy Screen, InfoPrint i Versamark otworzyły drogę do wysokonakładowego kolorowego druku cyfrowego. Jednakże nowa generacja urządzeń łączy w sobie dużą prędkość z wysoką rozdzielczością oraz niskim kosztem, przewyższając pod tym względem wcześniejsze oferty (patrz tabela). Nowe maszyny wykraczają ponad poziom Indigo i NexPress, a także ponad typowy druk transakcyjny czy promocyjny zmierzając w kierunku druku bezpośrednich wysyłek pocztowych i książek wraz z innymi postępującymi za tym aplikacjami. Kolejna generacja maszyn pozwoli prawdopodobnie na druk gazet, katalogów i czasopism, a w przyszłości ekscytujący potencjał mogą stanowić opakowania.
Wyzwaniem jest papier
Maszyna cyfrowa oferuje druk o jakości równej offsetowi po konkurencyjnych cenach na takim samym papierze, jaki jest używany przez drukarzy na maszynach offsetowych. W większości przypadków zarówno powlekane, jak i niepowlekane papiery offsetowe zapewniają całkiem dobry druk na cyfrowych systemach bazujących na tonerach. W przypadku druku inkjet sytuacja jest całkowicie odmienna. Tusze inkjet zawierają duże ilości wody, dlatego też mają tendencję do wsiąkania w papiery niepowlekane czy też pozostawania na powierzchni papierów powlekanych, co może prowadzić do rozmazywania druku.
Amerykańskie korporacje HP i International Paper zastosowały technologię ColorLook w produkcji niepowlekanych papierów przeznaczonych do drukarek biurowych. Technologia ta wykorzystuje pochodne chlorku wapnia, które są dodawane w zakładzie papierniczym. Glen Hopkins, wiceprezes i dyrektor generalny działu druku HP zauważa, że ColorLook minimalnie zwiększa cenę papieru. Dokładny koszt może ulegać zmianom w zależności od zdolności produkcyjnej papierni i powinien się zmniejszać wraz z nabywaniem doświadczenia w jego produkcji.
W kolorowej maszynie inkjet T300 drukującej ze wstęgi HP zastosował technologię ColorPRO, która jest technologią podobną do ColorLook dla maszyn inkjet. Zarówno Abitibi Bowater, Georgia-Pacific, jak i Stora Enso produkują papiery zakwalifikowane jako ColorPRO. Program ten zapewnia „rozpoznawalną markę handlową komunikującą wartość, jakość i niezawodność pracy na najwyższym poziomie”. Certyfikacja wymaga, aby zakład spełniał standardy jakości audytowane przez HP. Maszyna HP T300 może także aplikować „powierzchniowo aktywny środek wiążący”, który pozwala na druk na zwykłych papierach niepowlekanych.
Hopkins zauważa, że: Klienci mają do wyboru druk na niepowlekanych papierach offsetowych traktowanych powierzchniowo aktywnym środkiem wiążącym, które już znajdują się w ich magazynach, lub bez ich użycia na niepowlekanych papierach z logo ColorPRO.
Papiery powlekane stanowią jednak nadal wyzwanie. Technologia ColorPRO firmy HP nie jest przeznaczona dla papierów powlekanych. Warto nadmienić, że na niektórych papierach powlekanych lepiej się drukuje po ich powierzchniowym traktowaniu. Zarówno HP, Kodak, jak i Océ współpracują z wiodącymi producentami papierów powlekanych w celu produkcji odpowiednich podłoży.
Guy Broadhurst, wiceprezes do spraw nowych technologii w Océ stwierdza, że maszyna JetStream może pracować na niektórych komercyjnych gatunkach papieru. Océ posiada listę certyfikowanych papierów, lecz nie jest ona publicznie dostępna. Znajduje się na niej szeroka gama zarówno standardowych, jak i specjalnie przygotowywanych papierów od niepowlekanych po powlekane.
Kodak również kwalifikuje papiery do swoich systemów i poinformował o programie certyfikacji papieru podczas targów Ipex. Don Burns, dyrektor rozwoju mediów wyjaśnia, że Kodak pracuje z wyselekcjonowaną listą partnerów. Nazwy niektórych firm papierniczych podano na portalu Kodaka. Ponieważ maszyna Prosper została zaprezentowana dopiero w maju ub.r. podczas targów Ipex, lista pasujących do niej papierów jest nadal w stadium opracowania. Burns tłumaczy, że druk na maszynie Pros-per generalnie wymaga wstępnie przygotowanego papieru. Chociaż można w niej stosować papiery ColorPro, to inne mogą dać lepszą jakość druku. Maszyny z systemem powierzchniowego traktowania papierów powlekanych będą oferowane w 2011 roku.
Jeśli chodzi o papiery powlekane, Paul Bradshaw, senior vice-president w Appleton stwierdza, że jego firma wspólnie z HP pracuje nad wdrożeniem produkcji mediów powlekanych do szybkiego druku inkjet. Pierwszym produktem jest papier matowy o gramaturze 67 g/m2 i nazwie handlowej Utopia Book Inkjet. Papiery klasy Utopia Inkjet nie wymagają powierzchniowego traktowania, co może wpłynąć na istotną redukcję kosztów. Dodaje on, że firma Appleton współpracowała także z Kodakiem, aby zakwalifikować ten gatunek papieru na potrzeby maszyny Prosper.
Bradshaw wyjaśnia, że nowy papier jest gatunkiem przeznaczonym do publikacji książek, ale podczas targów Ipex zaprezentowano również papiery matowe i półmatowe o gramaturze 89 i 148 g/m2. Papiery z połyskiem o wyższej gramaturze są w trakcie procesu wdrażania. Zgadza się on, że papiery inkjet są droższe, ponieważ stosowane dodatki chemiczne zwiększają ich koszt. Warto wspomnieć, że użycie tych unikalnych materiałów wymaga stosowania osobnych procesów produkcyjnych. Ponieważ produkowane ilości są nadal niewielkie, procesy te są krótkie i kosztowne.
Koszty przedmiotem uwagi
Bradshaw odmówił bardziej precyzyjnego skomentowania sprawy ceny stosowanego papieru, ale stwierdził, że w miarę ilościowego wzrostu produkcji koszty druku będą malały i nawet przy wyższych cenach papieru zyskowność druku wypada korzystnie.
Amerykańska firma New Page pracuje nad papierami z połyskiem. Dennis Essary, dyrektor do spraw papierów cyfrowych, zaprezentował kilka książek pięknie wydrukowanych na maszynie HP T300 z zastosowaniem papieru Gloss InkJet o gramaturze 118 g/m2. Essary podkreśla, że papier ten został specjalnie opracowany dla maszyn HP T300 i jest dostępny w wymaganych podstawowych gramaturach. Dodał też, że firma New Page będzie także produkowała papiery o innych gramaturach i wykończeniach w miarę wzrostu zapotrzebowania rynku. Odmówił komentarza na temat cen tych papierów.
Nowe maszyny inkjet znajdują natychmiast dwa zastosowania: do produkcji książek i bezpośrednich wysyłek pocztowych. W przypadku książek wysokie są: ilość odpadów, koszty logistyczne i zwroty. Druk cyfrowy rozwiązuje te problemy. Mimo że koszt papieru może tu być nieco wyższy, efektywność produkcji jest korzystna. Bradshaw
zauważa, że obecnie problem nie polega na pójściu do księgarni czy zamówieniu online i uzyskaniu natychmiast wydrukowanej książki. Maszyny cyfrowe mogą raczej efektywnie produkować nakłady średniej wielkości, utrzymując niski koszt przy równoczesnym zmniejszeniu kosztów magazynowania i logistycznych.
W przypadku bezpośrednich wysyłek pocztowych rachunek ekonomiczny jest równie korzystny. John Bush, dyrektor ds. serwisów drukarskich w Direct Group wyjaśnia, że znacznie korzystniejsze jest wydrukowanie 500 tysięcy spersonalizowanych, kierowanych bezpośrednio do konsumenta wysyłek pocztowych i uzyskanie 8-10 proc. odpowiedzi niż wydrukowanie miliona i uzyskanie zaledwie 2 proc. odpowiedzi.
Bush wyjaśnia, że Direct Group profiluje wszystkie swoje papiery. Większość jej prac wykonywana jest na wstępnie przygotowanych niepowlekanych papierach, których koszt jest zaledwie o kilka procent wyższy niż papierów bez wstępnego przygotowania.
Opracowanie: TG