Podłoża w wielkim formacie
6 Dec 2016 14:45

Rosnšca popularnoœć wydruków wielkoformatowych spowodowała, że i oferta podłoży jest coraz bogatsza. Większego znaczenia nabrało też zagadnienie zabezpieczania gotowych wydruków. Marki InteliCoat, Bluemedia i Drytac majš branży wielkoformatowej sporo do zaoferowania. Z szerokiej gamy produktów InteliCoat największym zainteresowaniem cieszš się dwa materiały: Pos Pro i SBL-7. Pos Pro to materiał przeznaczony do aplikacji typu roll-up, bardzo popularnych wœród klientów końcowych. Firmy coraz częœciej organizujš prezentacje, spotkania dla klientów, uczestniczš w targach. Przenoœne systemy sš idealnym rozwišzaniem na takie okazje, a Pos Pro sprawdza się przy tego rodzaju aplikacjach. Materiał ten nie faluje, nie zwija się samoistnie, jest odporny na uszkodzenia mechaniczne. Sztywny podczas ekspozycji, z łatwoœciš zwija się w kasetony roll-upów. Można go użyć nawet bez laminowania. Wydruki na Pos Pro charakteryzujš się dużš odpornoœciš na warunki atmosferyczne, zwłaszcza na wodę, przy użyciu wszystkich rodzajów atramentów. Laminowanie wydruku rekomendowane jest tylko w przypadku potrzeby uzyskania zwiększonej głębi kolorów oraz w przypadku ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi. Zalaminowane wydruki na Pos Pro majš gwarancję utrzymania barwy w warunkach atmosferycznych przez rok. Kolejny materiał InteliCoat to back-lite SBL-7. Jego zastosowanie to aplikacje podœwietlane, a najczęstsze zastosowanie to kasetony. Kaseton przygotowany na SBL-7 zapewnia estetyczny efekt wizualny. Backlite ten charakteryzuje się wysokim poziomem odzwierciedlenia i nasycenia kolorów, jak też wiernš powtarzalnoœciš materiału, bez względu na czas produkcji folii. Wysoka sztywnoœć SBL-7, mimo stosunkowo niewielkiej jego gruboœci (200 ľm), sprawia, iż materiał nadaje się do umieszczania w reklamach podœwietlanych, pomiędzy dwiema płytami pleksi, zminimalizowane jest też ryzyko efektu falowania folii. Dzięki swoim właœciwoœciom backlite jest dobrym materiałem do wymienialnych paneli reklamowych, długotrwałych reklam wewnętrznych i zewnętrznych. Co więcej, przy użyciu atramentów solwentowych SBL-7 jest całkowicie wodoodporny. Kolejnš zaletš tego materiału jest możliwoœć umieszczenia go w niezbyt mocno oœwietlonym panelu reklamowym, co nie spowoduje gorszego wizualnego postrzegania takiej aplikacji. Do aplikacji podœwietlanych przeznaczony jest także materiał BLL marki Bluemedia, który również sprawdza się przy produkcji kasetonów. Do zadrukowania w tym materiale służy błyszczšca strona folii. Najlepszš jakoœć wydruku można uzyskać przy rozdzielczoœci 1080 dpi. BLL może być stosowany do większoœci ploterów solwentowych i ekosolwentowych, a przy użyciu tych pierwszych jest wodoodporny. Nawet bez laminacji materiał wykazuje pewnš odpornoœć na uszkodzenia mechaniczne, a laminacja wraz z enkapsulacjš wydruku zapewnia pracy bardzo dużš odpornoœć na zniszczenie. BLL podobnie jak SBL-7 bardzo dobrze sprawdza się przy produkcji reklam podœwietlanych, wymienialnych paneli reklamowych, długotrwałych reklam wewnętrznych i zewnętrznych. Spoœród materiałów Bluemedia dużym zainteresowaniem cieszy się też blockout, materiał dobrze sprawdzajšcy się przy drukowaniu obustronnym. Blockout to matowy powlekany PVC materiał banerowy z przekładkš umożliwiajšcy zadruk obustronny. Posiada warstwę lakieru uszlachetniajšcš i uodparniajšcš materiał. Wykorzystywany jest głównie do ekspozycji zewnętrznych ze względu na jednolity proces produkcji i bardzo dobre właœciwoœci wytrzymałoœciowe. Materiał ten cechujš wysoka odpornoœć na rozwarstwienie i rozdarcie, odpornoœć na promienie UV i wilgoć. Omawiajšc podłoża do wydruków wielkoformatowych nie można też pominšć tematu ich zabezpieczania. Jednš z metod jest laminowanie. Wœród producentów laminatów warto wskazać markę Drytac, w której ofercie sš produkty do laminacji praktycznie każdego rodzaju wydruków, m.in. laminaty niezbędne do przygotowania systemów wystawienniczych (np. MHL Eclipse lub MHL Frost), aplikacji podłogowych (np. Interlam Emertex), specjalistyczne laminaty z filtrami UV, o strukturze piasku, imitacji skóry, canvasu (np. laminaty serii Protac). MHL Eclipse to materiał, który blokuje œwiatło i zapewnia całkowitš nieprzezroczystoœć, tak ważnš przy systemach wystawienniczych. Pozwala to na możliwoœć produkcji dwustronnych obrazów bez przeœwitu œwiatła. MHL Eclipse wykorzystuje najnowszš technologię typu low-melt, która zapewnia giętkoœć i elastycznoœć laminatu przy jednoczesnym usztywnieniu wydruku podczas ekspozycji. MHL Frost UV to laminat o piaskowej strukturze, zapewniajšcy dużš odpornoœć na œcieranie, zarysowania i nie powoduje refleksów œwietlnych. MHL Frost usztywnia wydruk i nadaje aplikacji unikalny krystaliczny efekt końcowy, co dodatkowo zabezpiecza jš przed œladami odcisków palców. To bardzo ważne zwłaszcza w przypadku aplikacji np. typu pop up, wystawionych w ruchliwych miejscach i narażonych na dotyk przechodniów i oglšdajšcych. Zawarta w laminacie warstwa UV zapewnia ochronę wydruku i redukuje blaknięcie pod wpływem działania œwiatła słonecznego oraz wilgoci. Dodatkowo powstrzymuje rozwarstwianie aplikacji. Laminat Interlam Emertex marki Drytac przeznaczony jest głównie do grafiki podłogowej. Posiada też wiele zalet ważnych przy tego rodzaju aplikacjach: certyfikat antypoœlizgowy, nie odbija œwiatła, posiada zabezpieczenia antygraffiti i piaskowš strukturę. Opracowano na podstawie informacji firmy Jet Media