Podłoża wielkiego formatu
6 Dec 2016 14:46

Na polskim rynku istnieje wiele różnorodnych mediów do druku wielkoformatowego. Ich podział zależy często od tego, co posiada w swoim asortymencie dany dostawca. Zasadniczo możemy je pogrupować na: papiery, folie, tkaniny banerowe (winylowe), siatki mesh, tkaniny flagowe i tzw. canvasy. Oczywiście biorąc pod uwagę miejsce ich eksponowania rozróżniamy podłoża do użytku wewnątrz pomieszczeń oraz na zewnątrz – krótkotrwałego (maksymalnie 6 miesięcy) i długotrwałego (ponad 2 lata). Ale skupmy się na pierwszym podziale. Papiery Tu wybór jest ogromny w zależności od zastosowania i specjalnych właściwości. Mamy więc papiery samoprzylepne, fotograficzne, powlekane, z połyskiem lub bez, matowe, billboardowe oraz o zróżnicowanej gramaturze (powyżej 100 g/m2). Najczęściej rozróżnia się papiery: 1. Do ekspozycji wewnętrznych. Papiery wykorzystywane do tego rodzaju prac nie muszą posiadać podwyższonych parametrów wytrzymałościowych ani tym bardziej nie wymagają dodatkowego laminowania, bowiem nie są wystawione na działanie czynników atmosferycznych. Chcąc jednak uzyskać dobrą jakość wydruku należy zastosować papiery powlekane o gramaturze powyżej 150 g/m2 lub kredowe. Mamy wówczas pewność, że prace te; plakaty, wystawy, reprodukcje, fotografie czy też zabudowy wystawiennicze, będą cechować się wysoką precyzją druku. 2. Do podświetleń. Mogą być zadrukowane jedno- lub dwustronnie, kredowe lub powlekane. Charakteryzują się dobrym rozproszeniem i przepuszczaniem światła. Stosowane w nośnikach reklamowych typu citylight, oszklonych, podświetlonych od wewnątrz, które można spotkać w wiatach przystankowych, na ścianach lub jako konstrukcje wolno stojące. 3. Na billboardy, zwane również Blue Back Side. Jest to papier z niebieskim podkładem, który zabezpiecza przed prześwitywaniem podłoża. Stosowany jest głównie w krótkoterminowych aplikacjach zewnętrznych, w których papier narażony jest na wilgoć i wodę. Folie Ze względu na ich odporność na wodę stosowane są najczęściej do prac zewnętrznych. Mogą być samoprzylepne, monomeryczne, odlewane (wylewane), perforowane, One Way Vision, matowe, błyszczące, transparentne. 1. Folie monomeryczne. Stanowią jedno z najbardziej powszechnych mediów w druku wielkoformatowym. Są całkowicie wodoodporne i odporne na warunki atmosferyczne, dlatego też mogą być stosowane do długoterminowych ekspozycji zewnętrznych, a uzyskane druki będą charakteryzować się znacznie wyższym wysyceniem koloru. Na stronie spodniej znajduje się warstwa kleju, dzięki czemu można je trwale związać z takimi podłożami jak: PVC, poliwęglan, pleksi lub innymi sztywnymi i płaskimi powierzchniami. Używane są do standardowych realizacji zewnętrznych: plansz, tablic, grafik prezentacyjnych, okiennych, wystawiennictwa. 2. Folie do podświetleń. Od monomerycznych różnią się tym, że przepuszczają i rozpraszają światło, dzięki czemu nadają się do kasetonów i mogą być stosowane zamiennie z papierem do tzw. citylightów w wiatach przystankowych. Dodatkowo druk w lustrze od wewnętrznej strony pozwala na uzyskanie trwałej ochrony grafiki. Nadają się do aplikacji na powierzchnie płaskie i o niewielkich krzywiznach. 3. Folie do wyklejania pojazdów. Zwane są również odlewanymi lub wylewanymi. Dzięki doskonałym parametrom w zakresie rozciągania i ściągania nadają się na powierzchnie o skomplikowanych kształtach i do trudno dostępnych miejsc jak zagięcia, uszczelki, narożniki. Jednakże należy pamiętać, że ich aplikacja wymaga dużych umiejętności i doświadczenia. 4. Folie OWV (One Way Vision). Są to media stosowane do grafiki okiennej głównie pojazdów. Zawierają setki niewielkich otworów, perforacji, które umożliwiają przenikanie światła i obrazu z obszaru jaśniejszego do ciemniejszego, dzięki czemu grafika widoczna jest jedynie dla osób z zewnątrz jednocześnie nie zasłaniając widoczności osobom wewnątrz. Są powszechnie stosowane w reklamie na autobusach, tramwajach lub witrynach sklepowych. Do zaklejonych po dach autobusów czy w całości zaklejonych samochodów zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Rzadko jeszcze, niestety, spotyka się reklamy obejmujące całość budynków. Szkoda, bo to właśnie te prace stanowią znakomitą reprezentację dla materiału. Kryte grafiką olbrzymie powierzchnie budynków przy najruchliwszych skrzyżowaniach to wspaniały sposób prezentowania produktów. Jeśli mamy zadać pytanie o najbardziej spektakularną reklamę, pewnie total covering budynku znajdzie się na jednym z czołowych miejsc. Dwa słowa na temat techniki. Prace tego typu wykonać można przy użyciu siatek, ale te nie dają tak wspaniałego efektu, jaki uzyskuje się stosując folie samoprzylepne. Połączenie folii graficznej z folią One-Way--Vision to gwarancja, że reklama zostanie zauważona. 5. Folie podłogowe. Te dające bardzo efektowne i niebanalne rozwiązania reklamowe folie składają się z dwóch części: folii podkładowej zawierającej nadruk oraz laminatu. Laminat spełnia dwie ważnie funkcje – po pierwsze zabezpiecza wydruk przed ścieraniem, a po drugie zapewnia antypoślizgowość, dzięki specjalnej porowatej strukturze. Zastosowanie to: centra handlowe, stacje benzynowe, obiekty sportowe, metro, dyskoteki, restauracje. 6. Folie banerowe. W warstwie kleju znajdują się aktywne plastyfikatory, umożliwiające trwałe połączenie się z wyklejaną powierzchnią. Folia przeznaczona jest do aplikacji na banery i plandeki samochodowe. Wykazuje odporność na rozciąganie i zginanie. Wykorzystywana jest w pracach, w których zadruk całego banera jest ekonomicznie nieopłacalny. Materiały banerowe (winyle) Przeznaczone głównie do bardzo dużych wydruków długoterminowych eksponowanych głównie na zewnątrz ze względu na odporność na wodę, zmiany temperatury, promieniowanie UV, uszkodzenia mechaniczne. Mogą być poddawane zgrzewaniu, zszywaniu, przycinaniu, oczkowaniu, sklejaniu. Wyróżniamy: 1. Baner frontlight. Zbudowany jest z: warstwy nośnej – tkaniny poliestrowej, której gęstość utkania wpływa na jakość banera oraz powleczenia z PCV, którego grubość decyduje o gramaturze, trwałości i łatwości zgrzewu lub spawu. Materiał ten można zgrzewać termicznie lub metodą wysokich częstotliwości, przy czym dobre połączenie banera wzmacnia nośnik. Przeznaczony jest przede wszystkim do druku solwentowego, jednostronnego, charakteryzującego się dużą trwałością wydruku. Frontlighty w zależności od potrzeb mogą mieć różną gramaturę, powierzchnię (mat, połysk) lub ciężar. Należy jednak pamiętać, że jest to materiał lity, nieprzepuszczający powietrza, a więc nie powinien być stosowany do zbyt dużych prac, które sprawią, że będzie to wówczas konstrukcja niezwykle ciężka. Materiał ten jest często wykorzystywany do reklamy zewnętrznej pokrywających budynki, ale również do ekspozycji wewnętrznych. 2. Baner backlight. Od poprzedniego nośnika różni się tym, że rozprasza światło i umożliwia zadruk dwustronny. Stosowany jest do druków przeznaczonych do podświetleń od wewnątrz zwanych również backlightami oraz do wszelkiego rodzaju kasetonów świetlnych. Nadaje się do poddruku (ground print), czyli zadruku na uprzednio wydrukowanym obrazie, co pozwala na uzyskanie jednolitej powierzchni, pozbawionej plam, pasków i przebarwień oraz do druku double strike, czyli druku jednostronnego z podwójnym nasyceniem. 3. Baner blockout. Również stosuje się go do druku dwustronnego, jednakże nie do podświetleń. Materiał ten zawiera specjalną czarną podkładkę, która zabezpiecza przed prześwitywaniem promieni słonecznych, dzięki czemu obie strony wydruku zachowują czytelność. Może być stosowany do reklam wielkoformatowych, na stoiskach targowych, w witrynach sklepowych, w citylightach, kasetonach. Siatka mesh Jest to materiał zbudowany na bazie tkaniny poliestrowej powleczonej PVC. Od zwykłych banerów różni się tym, że jest materiałem ażurowym, przepuszczającym światło oraz powietrze, a więc nadaje się wszędzie tam, gdzie reklama umieszczona jest na ścianie budynku z oknami. Podobnie jak frontlight siatki przeznaczone są do zadruku jednostronnego. Są również odporne na wilgoć, promienie UV, zmiany temperatur, rozdarcia. Wykańczane są poprzez wzmocnienie krawędzi, wykonanie zgrzewów oraz oczkowania. Najważniejszymi zaletami tego typu nośników są żywe i intensywne kolory oraz to, że można dzięki nim tworzyć największe reklamy zewnętrzne. Tkanina flagowa Jest to tkanina poliestrowa przeznaczona do drukowania flag i banerów. Ze względu na odporność na czynniki atmosferyczne można ją stosować zarówno do ekspozycji zewnętrznych jak i wewnętrznych. Canvas Materiał ten przypomina fakturą płótno malarskie. Druk na tym nośniku ma szlachetny wygląd i pozwala tworzyć autentyczne reprodukcje o nietypowej strukturze. Przeznaczony jest do prac eksponowanych wewnątrz pomieszczeń (fotografie, mapy, bardzo trwałe reklamy).