Konsumenci w Polsce coraz bardziej zwracają uwagę na ekologiczne opakowania, szczególnie w przypadku produktów spożywczych – wynika z reprezentatywnego badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex. Najnowsze ekobadania pokazują, że dla 27 proc. osób kupujących owoce i warzywa ekologiczne opakowanie jest kluczowym czynnikiem zakupowym. Jednak nie wszystkie kategorie produktowe wykazują takie samo zainteresowanie ochroną środowiska. Słodycze i napoje są wyraźnymi wyjątkami, gdzie inne czynniki, takie jak cena i jakość, dominują nad ekologią. Mimo że ekologia jest ważna dla 54 proc. respondentów, tylko 7 proc. zawsze wybiera produkty w ekologicznych opakowaniach.
Najnowsze badania EKObarometr wskazują na rosnącą świadomość ekologiczną wśród polskich konsumentów. Analiza wyników dotyczących ważności ekologicznych opakowań w różnych kategoriach produktowych wskazuje na zróżnicowane podejście konsumentów w zależności od typu produktu. Im bardziej „spożywcza” kategoria, tym większe znaczenie przyjaznego dla środowiska typu opakowania. Ekologiczne opakowania mają największe znaczenie dla konsumentów kupujących owoce i warzywa, gdzie 27 proc. respondentów uważa je za główny czynnik wpływający na zakup. Nieco niższy, ale wciąż znaczący odsetek (20 proc. i 24 proc.) wskazuje ekologiczne opakowania jako kluczowy czynnik przy zakupie jedzenia na wynos oraz mięsa i ryb. Podobne tendencje można zaobserwować w przypadku kosmetyków, leków oraz artykułów higienicznych, gdzie tylko ok. 20-21 proc. respondentów wskazuje ekologiczne opakowania jako główny czynnik zakupu. Ekologiczne opakowania mają mniejsze znaczenie dla konsumentów wybierających słodycze oraz napoje (odpowiednio 18 proc. i 19 proc.). W tych kategoriach inne czynniki, takie jak cena, waga materiału czy jakość produktu, mogą być decydujące.
Dla ponad połowy Polaków ekologiczne opakowanie to istotny czynnik w trakcie podejmowania decyzji o zakupie różnego rodzaju produktów. Świadczy to o rosnącej świadomości ekologicznej oraz wpływie zachowań konsumenckich na środowisko. Niemniej jednak tylko niewielka część Polaków zawsze wybiera produkty w ekologicznych opakowaniach, co wskazuje na potrzebę dalszej edukacji społeczeństwa w tym zakresie. Istotne jest, że 47 proc. badanych wybiera produkty w opakowaniach z tektury litej, nawet jeśli są one droższe od innych z danej kategorii, ponieważ są one łatwe w recyklingu oraz wykonane z biodegradowalnych surowców. Nasza grupa kapitałowa świadomie inwestuje w rozwiązania i innowacje materiałowe, które mogą przyczynić się do jeszcze większego rozpowszechniania takich opakowań – zauważa Grzegorz Łajca, prezes Grupy Akomex.
Z badania wynika również, że 38 proc. Polaków rzadko wybiera produkty zapakowane ekologicznie, kierując się głównie ceną, co sugeruje, że dla istotnej grupy konsumentów koszty są ważnym, ale być może nie najważniejszym czynnikiem. Jedynie 8 proc. respondentów deklaruje, że cena jest jedynym czynnikiem i, nie bacząc na ekologię, zawsze sięga po najtańsze produkty.
Badanie EKObarometr 2024 przeprowadziła agencja badawcza SW RESEARCH na reprezentatywnej grupie 1500 respondentów, analizując ich podejście do ekologicznych opakowań w różnych kategoriach produktowych.
Opracowano na podstawie materiałów Grupy Akomex