Tegoroczna 23. już konferencja Policon odbywała się w dniach 17.04 Đ 19.04, jak zwykle bezporednio przed targami Poligrafia. Jej organizatorami niezmiennie sš: Korporacja Poligrafów Poznańskich, Zarzšd Oddziału Poznańskiego Stowarzyszenia SIMP i Międzynarodowe Targi Poznańskie. Tradycjš jest również organizowanie Konferencji od wielu lat w Zamku Sułkowskich w Rydzynie.
Po otwarciu obrad przez Janusza Ignaszczaka Đ prezesa KPP i Przemysława Trawę Đ wiceprezesa MTP, Janusz Krysiak i Zbigniew Matuszko z Wydziału Promocji Miasta Poznania przedstawili w bardzo interesujšcej formie sposoby wspierania inwestycji na terenie miasta oraz relacje między inwestorami a instancjami samorzšdowymi. Kolejnym tematem były relacje i wzajemne zależnoci biznesu oraz placówek naukowo-badawczych w Poznaniu. Według danych statystycznych aglomeracja poznańska w wielu dziedzinach życia gospodarczego plasuje się w cisłej czołówce dużych miast polskich. Jeli chodzi o bezrobocie, Poznań zajmuje drugie najniższe miejsce po Warszawie. Podejmuje się tu szereg inicjatyw poprawiajšcych warunki życia mieszkańców.
Drugim tematem pierwszego dnia konferencji był blok tematyczny powięcony papierowym podłożom drukowym prowadzony przez firmę Europapier-Impap Đ nie była to oferta handlowa, ale praktyczne wskazówki i możliwoci zastosowań różnych papierów w zależnoci od techniki drukowania i przeznaczenia produktu końcowego.
Janusz Kosiński z firmy Stora Enso Polska zachęcał drukarzy, aby już w czasie przygotowania zlecenia do drukowania konsultować się z papiernikiem i farbiarzem. Papier przed drukiem (i w ogóle) należy przechowywać we właciwych warunkach temperatury i wilgotnoci powietrza Đ wtedy można uniknšć wielu problemów w czasie drukowania.
Karl Kowalczyk z firmy Heidelberg odniósł się do obecnej sytuacji w poligrafii: kiedy zmniejsza się iloć zleceń i spadajš nakłady, nasuwa się pytanie, co drukarz ma robić, aby przetrwać trudny okres? Odpowied jest w zasadzie prosta Đ należy podjšć takie działania, które zainteresujš nowych zleceniodawców. Trwanie przy tradycyjnych technologiach będzie pogłębiać trudnš sytuację drukarni.
Nowe działania to: nowe techniki i nowsze technologie, leprze wykorzystanie nowych farb i lakierów w celach uzyskania efektów specjalnych, stosowanie folii soczewkowych. Obecnie rynek wymaga krótkich terminów wykonania zlecenia, a produkty drukowane (opakowania, druki reklamowe) powinny charakteryzować się nie tylko wysokš jakociš druku i uszlachetniania, ale również chronić markę i zawierać elementy zabezpieczeń przed fałszerstwami. Rynek wymaga druków lakierowanych powierzchniowo i wybiórczo, specjalnych efektów z zastosowaniem: farb hybrydowych i lakierów, farb metalizowanych, farb z pigmentem iriodin, farb zapachowych. Spełnienie tych wymagań zapewniajš także nowe modele maszyn drukujšcych z suszarkami UV i termicznymi, jak również z zespołami fleksograficznymi.
Produkty wysokiej klasy wymagajš wysokiej klasy opakowań Đ znajdujš tu zastosowanie farby i lakiery strukturalne.
Krzysztof Pindral (Heidelberg Polska) przedstawił ofertę maszyn firmy Heidelberg podkrelajšc zmiany konstrukcyjne wprowadzone ostatnio we wszystkich modelach maszyn. Przykład: SM 102 Đ 10 zespołów znajduje zastosowanie do drukowania 5/5 lub 4+lakier/4+lakier z zastosowaniem suszarek lakieru przed odwracaniem i w jego trakcie. K. Pindral przedstawił najnowszy model SM XXL 105 (prezentowany po raz pierwszy na drupa 2004), który obecnie po wielu próbach wchodzi do produkcji.
Robert Kuczera i Stanisław Borowski z firmy Michael Huber Polska omówili rolę opakowań i techniki drukowania w zależnoci od produktu pakowanego i przeznaczenia. Nowe rodzaje farb już niejako samoistnie zapewniajš wysokš jakoć Đ pigmenty metaliczne i iriodinowe gwarantujš wysokš estetykę bez potrzeby dodatkowego uszlachetniania. Farby termochromowe służš zabezpieczeniu przed fałszerstwami. Podniesieniu jakoci produktów drukowanych służš badania i pomiary wszystkich parametrów składajšcych się na wydrukowanie produktu. Okrelone podłoże zależnie od przeznaczenia wymaga dobrania odpowiednich farb i odpowiedniej technologii drukowania oraz obróbki końcowej. Reasumujšc: współdziałanie papierników, drukarzy i farbiarzy oraz techniki kontrolno-pomiarowe umożliwiajš dobór odpowiednich produktów, parametrów produkcji i technologii w celu uzyskania wysokiej jakoci produktu.
Jacek Stencel z firmy Pasja, reprezentujšcy Stowarzyszenie Sitodrukarzy Polskich, przedstawił działalnoć tej organizacji oraz omówił materiały eksploatacyjne stosowane w technologii sitodrukowej i ich wpływ na ochronę rodowiska. Następnie scharakteryzował typy maszyn sitodrukowych oraz stosowane podłoża, wród których w zasadzie nie ma ograniczeń (papier, tkaniny, folie, tworzywa, szkło itp.) w zadrukowywaniu pod warunkiem, że zastosujemy odpowiednie farby do podłoża. Dzisiejsza technika sitodrukowa i nowe farby umożliwiajš druk wielotonalny z zastosowaniem rastra 120 linii.
Krzysztof Hamrol (Ligum Pol) po przedstawieniu firmy omówił uwarunkowania różnych technologii drukowania i stosowanych w nich farb oraz rodków myjšcych, a także ich wpływ na wierzchnie warstwy wałków farbowych. Aby uniknšć komplikacji w procesie drukowania, wierzchnia warstwa wałków do okrelonej technologii drukowania powinna posiadać odpowiedniš kompozycję mieszanki gumowej Đ dlatego też drukarz zamawiajšc wałki powinien okrelić, jakimi farbami będzie drukował i jakie rodki myjšce będš stosowane. Drobne czšsteczki farby lub rodka myjšcego wnikajš w strukturę wałków powodujšc ich pęcznienie, tzn. zwiększenie ich rednicy, co w rezultacie prowadzi do obniżenia jakoci druku. Ligum Pol dysponuje odpowiednimi mieszankami dostosowanymi do odpowiedniej technologii.
Ostatnim tematem konferencji był druk cyfrowy na urzšdzeniach firmy Konica Minolta.
Ryszard Chodyna przedstawił ofertę maszyn oraz dziedziny zastosowań różnych typów maszyn i systemów druku, które z powodzeniem sš stosowane zarówno w biurach i zarzšdach dużych firm, jak również w drukarniach cyfrowych i offsetowych nastawionych na wiadczenie usług w bardzo krótkich terminach. Systemy druku Konica Minolta oparte na przyjmowaniu danych, sterowane komputerowo wykonujš w krótkim czasie wielostronicowe wydrukowane i oprawione dokumenty.
Mateusz Woniak, również z firmy Konica Minolta, przedstawił segmentowš konstrukcję systemów, które mogš pracować w dowolnej konfiguracji, jak również mogš być w dowolnym czasie rozbudowywane. Omówił też funkcje elementów budowy i czynnoci, jakie one wykonujš. Każde urzšdzenie firmy Konica Minolta przyjmuje dane z sieci i sterowane jest z panela dotykowego
Podsumowaniem konferencji było spotkanie towarzyskie w pięknej Sali Balowej Zamku Sułkowskich. Uczestnicy wyrażali swoje zadowolenie z udziału w konferencji podkrelajšc jej wysoki poziom merytoryczny, gratulujšc bardzo dobrej organizacji i zapowiadali swój udział w kolejnym Policonie. AO