POLICON po raz 22.
6 Dec 2016 14:43

Tradycyjnie już konferencja naukowo-techniczna POLICON odbyła się w dawnej rezydencji króla Stanisława Leszczyńskiego i ksišżšt Sułkowskich w Rydzynie w dniach 6-8 kwietnia br. Korporacja Poligrafów Poznańskich SIMP Đ główny organizator konferencji przy udziale Międzynarodowych Targów Poznańskich, miesięcznika ăPrint& PublishingÓ oraz zarzšdu Oddziału Poznańskiego SIMP, zmienił dotychczasowš formułę imprezy. Wygłoszone referaty nie zawierały elementów komercyjnych, a ich zawartoœć merytoryczna została tak dostosowana, aby zwrócić uwagę na koniecznoœć dokonania zmian w podejœciu polskich drukarzy do konkurencji na rynku polskim i na rynku europejskim. Janusz Ignaszczak Đ prezes Korporacji Poligrafów Poznańskich (na zdjęciu) po otwarciu konferencji i powitaniu jej uczestników zachęcał ich, aby wycišgnęli odpowiednie wnioski wynikajšce z obrad dla swoich zakładów jeszcze przed przystšpieniem do Unii Europejskiej. Następnie wystšpił wiceprezes MTP Przemysław Trawa, który przekazał informacje dotyczšce bieżšcej edycji targów POLIGRAFIA. Prezes Trawa poinformował też, że targi w takiej samej formule jak w obecnym roku będš się odbywały w cyklu dwuletnim. Istotna była informacja, że roœnie liczba odwiedzajšcych z krajów Europy Wschodniej. Pierwszy referat wygłosił specjalnie zaproszony na POLICON prof. Werner Sobotka z Wiednia (znany autorytet w branży poligraficznej, członek wielu organizacji, stowarzyszeń, rzeczoznawca i autor licznych publikacji); tematem był ăEuropejski przemysł poligraficzny i przyszła pozycja polskiego przemysłu poligraficznego po wstšpieniu do Unii EuropejskiejÓ. Na wstępie referent stwierdził, że Polska wraca do serca Europy, a branża poligraficzna po integracji będzie jeszcze bardziej konkurencyjna. Czego może oczekiwać Polska po wejœciu do UE Đ to zależy przede wszystkim od tego, jak potrafimy wykorzystać œrodki unijne. Jak wynika z danych przedstawionych przez prof. Sobotkę, wartoœciowy podział potencjału mediów w skali roku w Europie jest następujšcy: na telekomunikację przypada 996 mln euro, na druk Đ 451 mln euro, na telewizję 151 mln euro. Wynika z tego, że europejski przemysł poligraficzny ma dobrš pozycję, natomiast udział produkcji liczonej w euro na osobę wynosi: w Europie Północnej Đ 582 euro, Centralnej Đ 446 euro, Południowej Đ 276 euro, Wschodniej Đ 23 euro, czyli œrednio 127 euro na osobę. Z tych kilku liczb wynika, że polska poligrafia ma duże szanse Đ większe aniżeli na Zachodzie Đ przejęcia znacznej częœci rozwijajšcych się rynków. Po wejœciu do UE nie wystarczy drukować; należy również przekonać klienta, że otrzymuje produkt europejskiej jakoœci. Po integracji nie będzie granic dla zleceń wykonania produktu poligraficznego. Nie należy jednak konkurować na poziomie cen, gdyż prowadzi to do wzajemnego wyniszczania się. Referent przewiduje, że przyrost produkcji poligraficznej będzie następował w druku cyfrowym, a nie w technologiach konwencjonalnych. Media cyfrowe sš obecnie zbyt mało wykorzystywane. Kolejny referat ăMarki i ich znaczenie dla przedsiębiorstw i dla klientaÓ wygłosił Michael Seidl, wydawca ăPrint&PublishingÓ. Jako trzeci wystšpił przedstawiciel Poligrafiki Đ Andrzej Tomaszewski, który swój wykład poœwięcił tematowi ăProjektowanie ksišżki na przykładzie ksišżki naukowejÓ. Z kolei Andrzej Palacz, redaktor naczelny miesięcznika ăWydawcaÓ wygłosił prelekcję na temat ăEdytorska strona ksišżkiÓ. Zaprezentował on szereg graficznych rozwišzań nawišzujšc do prezentacji Andrzeja Tomaszewskiego. Jacek Gorecki, prezes firmy Deva-Print w swoim referacie omówił ăNowoœci w konstrukcji i wyposażeniu offsetowych maszyn arkuszowych w ostatnich dwóch latach na przykładzie maszyn RapidaÓ. Kolejny referat pt. ăUszlachetnianie druków Đ złote i srebrne lakiery akrylowe, farby perłowe i inne możliwoœci uszlachetniania druków w offsetowych maszynach arkuszowychÓ przedstawił Mariusz Matuszewski z firmy Michael Huber Polska. Ostatniš prelekcję wygłosił Wiesław Gęœciak z firmy Perfekt. W wystšpieniu pt. ăWybrane zagadnienia informatyki w poligrafiiÓ przedstawił rewolucyjny rozwój urzšdzeń i programów w cišgu ostatniego 25-lecia. Na zakończenie konferencji uczestnicy wyrazili uznanie kolegom z Korporacji za dobór interesujšcej tematyki, perfekcyjnš organizację i towarzyskš atmosferę spotkania. AO