W sobotę 28 kwietnia w Poznaniu zakończyły się ostatnie w dotychczasowej formule Międzynarodowe Targi Maszyn, Materiałów i Usług Poligraficznych POLIGRAFIA. W tym roku w czterech pawilonach swojš ofertę zaprezentowało 341 wystawców na powierzchni 11 166 m2, w tym niemal wszyscy najważniejsi dostawcy sprzętu i materiałów poligraficznych. Frekwencja zwiedzajšcych była nieco niższa niż dotychczas (może poza ubiegłym rokiem, gdy zabrakło największych sprzedawców maszyn) Đ łšcznie targi INFOSYSTEM, POLIGRAFIA i MULTIMEDIA odwiedziło blisko 30 tys. osób. Natomiast po raz pierwszy w czasie targów licznie odbywały się imprezy towarzyszšce.
Kolejne targi POLIGRAFIA odbędš się dopiero w kwietniu 2003 roku. Ten między innymi fakt zadecydował o charakterze uczestnictwa największych dostawców w tegorocznej wystawie. Przypomnijmy bowiem, że powrót do dwuletniego cyklu organizowania POLIGRAFII to m.in. rezultat ăbuntuÓ 20 firm znaczšcych w naszej branży, które podjęły przed rokiem decyzję o rezygnacji z udziału w poznańskiej imprezie. Tym razem nie zabrakło maszyn, a najwięksi Đ jak Heidelberg, MAN Roland czy KBA Đ prezentowali sprzęt pracujšcy na żywo. To włanie m.in. na ich wniosek w tym roku targi POLIGRAFIA trwały pięć dni. O planach wydłużenia imprezy o jeden dzień mówiło się od dawna, jednak pomysłem niezbyt trafnym było włšczenie jako pištego dnia soboty, która w dodatku poprzedzała najdłuższy chyba w historii powojennej Polski weekend. Sšdzę, że pustki w ostatnim dniu targów (INFOSYSTEM i MULTIMEDIA, jak zwykle towarzyszšce POLIGRAFII, zakończyły się dzień wczeniej) przekonały organizatorów, iż podczas kolejnej edycji POLIGRAFIA powinna rozpoczšć się dzień wczeniej (może to być specjalny dzień zamknięty tylko dla profesjonalistów zwišzanych z naszš branżš) i zakończyć wspólnie z pozostałymi dwiema wystawami.
Wspomniałem już, że w tym roku nie zabrakło pracujšcych na żywo maszyn. Niemal wszystkie maszyny i urzšdzenia można było zobaczyć w pawilonie 25, gdzie swoje stoiska mieli producenci i dystrybutorzy sprzętu prepress, maszyn drukujšcych i introligatorskich.
W zakresie przygotowalni przebojem były nawietlarki do płyt (na targach obecne były wszystkie cztery dostępne na rynku technologie CtP), z których większoć prosto ze stoisk targowych pojechała do klientów. Tu nastšpił na naszym rynku prawdziwy boom, a urzšdzenia CtP pracowały m.in. na stoiskach: Agfy, Braci Henn, Fantomu, Grafikusa, Heidelberga, Kodak Polychrome Graphics, Reprografu.
Wielu dostawców prezentowało maszyny drukujšce, przede wszystkim w technice offsetu arkuszowego: Heidelberg Polska, Bracia Henn (MAN Roland), Deva-Print (Koenig & Bauer), Grafikus (Ryobi), Mercator Poligrafia (Shinohara, Polly), Ankovo (Adast) Đ każda z tych firm pokazała w Poznaniu przynajmniej jednš maszynę.
W zakresie druku cyfrowego liczba urzšdzeń była o wiele mniejsza Đ sporód maszyn małoformatowych prezentowana była jedynie MAN Roland DICOpress (wczeniej oferowana przez Agfę pod markš Chromapress), na której drukowano m. in. biuletyn targowy Poligrafiki (o czym nieco dalej). W zakresie urzšdzeń wielkoformatowych przebojem była pierwsza w Polsce maszyna Nur Salsa Ultima o szerokoci 5 metrów, prezentowana na stoisku firmy Atrium.
Na targach POLIGRAFIA prezentowane były możliwoci wszystkich w zasadzie technologii drukowania. Maszyny fleksograficzne demonstrowały m.in. firmy Heidelberg i Meti. Jak zwykle nie zabrakło producentów maszyn i urzšdzeń do sitodruku (stoisko Stowarzyszenia Sitodrukarzy Polskich, krakowski Aped i inni). Sporo miejsca powięcono urzšdzeniom introligatorskim i do obróbki końcowej. Pojawiły się m.in. polskie oddziały największych producentów w tym segmencie: Feraga i Mller Martini. Po raz pierwszy w Poznaniu obecne było nowe przedstawicielstwo Kolbusa Đ firma Introzap z Tych. Z kolei w pawilonach 2, 12 i 24 prezentowana była oferta w zakresie materiałów i usług poligraficznych.
Odbywajšce się podczas targów imprezy były kolejnym elementem wiadczšcym o nowej koncepcji organizowania targów poligraficznych, którš wprowadza zarzšd MTP. Poza POLICONEM tegoroczna POLIGRAFIA była miejscem, gdzie odbył się cały szereg konferencji, seminariów i prezentacji. Pierwszego dnia wystawy miał miejsce panel dyskusyjny na temat druku cyfrowego, zorganizowany przez naszš redakcję i Międzynarodowe Targi Poznańskie (szerzej na ten temat napiszemy w czerwcu). Tego samego dnia rozpoczęły się prezentacje Print Show, a przez kolejne trzy dni trwała konferencja Polskiej Izby Druku. Własne seminaria zorganizowały m. in. Zrzeszenie Fleksografów Polskich i firma Mercor. Polska Izba Druku wręczyła nagrody Złotego Gryfa dla drukarń, targi przyznały Złote Medale wystawcom POLIGRAFII, INFOSYSTEMU I MULTIMEDIÓW, a redakcja miesięcznika ăDigitÓ już po raz czwarty zorganizowała Turniej Drukarń pod nazwš ăZłota CzcionkaÓ. Znaczšcym wydarzeniem była promocja ksišżki Stefana Jakucewicza ăFarby drukoweÓ, wydanej przez firmę Michael Huber Polska (jej recenzję opublikujemy już wkrótce). Wiele firm, także tych nieobecnych w charakterze wystawców, organizowało spotkania towarzyskie w Poznaniu lub okolicach.
Dla naszej redakcji wydarzeniem był przyjazd, na zaproszenie Poligrafiki i MTP, grupy czterech redaktorów ze współpracujšcych z nami czasopism branżowych: ăDruck & Medien VerlagÓ (Niemcy), ăPoligrafist i IzdatelÓ (Rosja), ăPrinting WorldÓ (Wielka Brytania) i ăViscomÓ (Szwajcaria). Dziennikarze przed wizytš w Poznaniu mieli okazję obejrzeć drukarnię Cezar w Białymstoku, za podczas targów wzięli m.in. aktywny udział we wspomnianym już tutaj panelu Poligrafiki i MTP, prezentujšc aktualnš sytuację druku cyfrowego w swoich krajach. Ich wystšpienia także opublikujemy w czerwcowym zeszycie.
Warto dodać, że przy okazji panelu, w którym wzięło udział około 100 osób, zaprezentowalimy Đ wspólnie z firmš Bracia Henn Đ realne możliwoci druku cyfrowego. Do wczeniej przygotowanego biuletynu targowego Poligrafiki (w którym tematem przewodnim był oczywicie druk cyfrowy) postanowilimy włšczyć zdjęcia z włanie odbywajšcej się dyskusji i całoć wydrukować na cyfrowej maszynie MAN Roland DICOpress. I tak fotografie, wykonane ok. godziny 11.15, zostały natychmiast przekazane na stoisko firmy Bracia Henn. Tuż przed zakończeniem panelu (a więc przed godzinš 14) do centrum konferencyjnego dotarły egzemplarze biuletynu, który otrzymał każdy z uczestników spotkania. Za nasze miniwydanie targowe było drukowane na ăcyfrówceÓ Rolanda także przez kolejne dni targowe.
Na zakończenie warto zajšć się tym, co Międzynarodowe Targi Poznańskie przygotowujš z mylš o naszej branży na rok przyszły. Jak już wiadomo, w 2003 roku odbędzie się POLIGRAFIA w zmienionej formule, tj. z ukierunkowaniem na maszyny i urzšdzenia oraz z wyłšczeniem usług i akcesoriów. Te majš zostać włšczone, choć w nieco odmienny sposób, w ramy imprezy o nazwie POLIGRAF-PRODUKT, zaplanowanej na rok 2002. I włanie ze zdefiniowaniem koncepcji nowo powoływanej do życia imprezy wišżš się największe nieporozumienia wród wystawców, którzy sš przekonani, że w 2002 roku majš się odbyć targi materiałów i akcesoriów.
Zacznijmy od tego, że mimo iż w oficjalnych materiałach targowych terminem imprezy jest wrzesień, tak naprawdę ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Z jednej strony warto byłoby utrzymać termin kwietniowy (tradycja!), jednak należy pamiętać, że wówczas może nastšpić ăstarcieÓ z targami IPEX w Birmingham, które z wrzenia zostały przesunięte włanie na kwiecień 2002. Dlatego też lepszym terminem wydaje się jesień, zwłaszcza jeli w tym samym czasie udałoby się zmiecić na terenach targowych trzy wystawy: POLIGRAF-PRODUKT, TAROPAK i REKLAMĘ. Dlaczego? Ponieważ nowa impreza ma być prezentacjš rozwišzań, końcowych produktów. Poszczególne pawilony miałyby zgromadzić wystawców zwišzanych z różnymi rynkami produkcji poligraficznej: prasš, ksišżkš, opakowaniem, etykietš, reklamš wielkoformatowš, szeroko rozumianym akcydensem (w tym druk na żšdanie) itd. Osobne ekspozycje zarezerwowano dla segmentu prepress i obróbki po druku. Organizatorzy zakładajš, że w tym wypadku znaczšcš grupę wystawców stanowić będš dostawcy usług i materiałów, chociaż nie można wykluczyć, że np. w hali zwišzanej z produkcjš etykiet znajdš się maszyny do ich zadrukowywania czy wykrawania. Sšdzę, że POLIGRAF-PRODUKT ma szansę sprawdzić się jako impreza gromadzšca w jednym miejscu dostawców końcowych produktów. Zmieni się wówczas również struktura zwiedzajšcych. Do Poznania przyjadš nie tylko fachowcy z naszej branży, ale też specjalici z różnych dziedzin zainteresowani końcowym produktem, a nie maszynš do jego wykonania. Zapraszamy do dyskusji na łamach Poligrafiki na temat tego, w jakim kierunku powinna pójć impreza wystawiennicza, którš chcš wprowadzić do swojej oferty Międzynarodowe Targi Poznańskie. Najciekawsze listy, faksy i maile będziemy publikować, a wnioski z nich wypływajšce przekazywać organizatorom.
Raz jeszcze zachęcamy do lektury czerwcowej Poligrafiki, gdzie znajdzie się obszerny przeglšd oferty targowej, reportaże z imprez i wydarzeń towarzyszšcych targom, a także płyta CD z multimedialnš relacjš z targów POLIGRAFIA 2001.
Złote Medale targów POLIGRAFIA 2001
26 kwietnia odbyło się uroczyste wręczenie Złotych Medali MTP tegorocznym laureatom. Sšd Konkursowy pod przewodnictwem prof. Zdzisława Kachlickiego nagrodził następujšce wyroby prezentowane w ramach targów
POLIGRAFIA 2001:
Ľ aparat cyfrowy Fine Pix S1 Pro, producent: Fuji Photo Film Co. Ltd., Japonia;
Ľ cyfrowy system wydawniczy Apogee, producent: Agfa-Gevaert N.V., Belgia;
Ľ pięciokolorowa offsetowa maszyna arkuszowa KBA Rapida 74-5, producent: Koenig&Bauer AG Planeta Bogenoffsetmaschinen Radebeul, Niemcy;
Ľ maszyna do wycinania etykiet typu PHP-10M, producent: Centrum Produkcyjne Pneumatyki PREMA SA, Kielce.
W czasie uroczystoci miało również miejsce wręczenie certyfikatu ISO 9002 dla Poznańskich Zakładów Graficznych SA.
Nagrody ăZłotego GryfaÓ
Podczas targów POLIGRAFIA, w czasie uroczystego wieczoru 25 kwietnia ogłoszono wyniki konkursu o nagrodę ăZłotego GryfaÓ organizowanego przez Polskš Izbę Druku.
Przyznano następujšce nagrody:
Ľ w kategorii czasopisma wielobarwne: Złoty Gryf Đ ăDobre WnętrzeÓ nr 11/2000 Đ Donnelley Polish American Printing Company (Kraków); II miejsce Đ ăPolish MarketÓ Đ Zakład Poligraficzny ăAkcydensÓ (Warszawa);
Ľ w kategorii ksišżka jednobarwna w oprawie prostej: Złoty Gryf Đ ăProcesy kształtujšce powierzchnię ziemiÓ Đ Zakłady Graficzne im. KEN (Bydgoszcz);
Ľ w kategorii ksišżka (album) wielobarwna w oprawie złożonej: Złoty Gryf ex aequo ăSafariÓ Đ Białostockie Zakłady Graficzne i ăLuwr. Arcydzieła malarstwaÓ Đ Olsztyńskie Zakłady Graficzne; II miejsce ex aequo ăWielka encyklopedia geografii wiataÓ t. XIV Đ Łódzka Drukarnia Dziełowa oraz ăEncyklopedia geograficzna wiata. Atlas PolskiÓ Đ Drukarnia Wydawnicza im. W. L. Anczyca SA (Kraków); III miejsce Đ ăBanknoty polskieÓ Đ Zakład Wydawniczo-Poligraficzny ăPozkalÓ (Inowrocław);
Ľ w kategorii akcydens i opakowanie z nadrukiem Złotego Gryfa nie przyznano; II miejsce Đ katalog ăCeramiki KońskieÓ Đ Studio Full Scan Sp. z o.o. (Kielce).
Turniej Drukarń o Złotš Czcionkę 2001
Pierwszego dnia targów, tj. 24.04. ogłoszono wyniki czwartej edycji Turnieju Drukarń o Złotš Czcionkę. Organizatorem Turnieju jest redakcja miesięcznika ăDigitÓ. W tegorocznej edycji wzięło udział 17 drukarń.
Jury postanowiło nie przyznawać pierwszej nagrody, czyli Złotej Czcionki. Srebrnš otrzymała Poligrafia SA, a Bršzowš Đ Winkowski Sp. z o.o.