Kilka lat temu dyskutowano w branży o tym, że internet pogrąży poligrafię, że książki i gazety będą czytane na ekranach monitorów. Czas pokazał, że tak się nie stało, a przed polską poligrafią roztaczają się coraz lepsze perspektywy.
Jak wynika z danych GUS, wartość eksportu drukowanych w Polsce książek, czasopism oraz opakowaniowych materiałów drukowanych wzrosła z poziomu 0,5 mld zł w roku 2001 do poziomu ponad 1,2 mld zł w 2005.
Według Łukasza Gołębiewskiego, autora publikacji „Rynek książki w Polsce 2006”, przychody ze sprzedaży książek ogółem od 2003 roku regularnie rosną: z poziomu 2090 mln złotych w 2003 roku, przez 2210 mln złotych w 2004 roku (+6%), do 2460 mln złotych w 2005 roku (+11%).
W lipcu 2006 na łamach czasopisma Poligrafika opublikowano wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 50 największych polskich drukarń na okoliczność ich kondycji oraz planów inwestycyjnych. Wnioski były dla branży niezwykle optymistyczne. Aż 94% przepytanych firm zamierzało w najbliższym roku rozbudować swój park maszynowy i niemal połowa przeznaczała na ten cel kwotę od 200 tysięcy do 1 mln euro. Kolejne 2% chciało zainwestować ponad 1 mln.
Ten optymizm branży poligraficznej widać również na tegorocznych targach Poligrafia. Dotychczasowi duzi wystawcy stali się jeszcze większymi wystawcami…
Targi powracają do czasów swojej największej prosperity. W tegorocznej edycji ofertę przedstawi niemal 400 firm na 300 stoiskach. Na powierzchni blisko 11 tys. m2 zaprezentują się wystawcy z 16 krajów (Austria, Belgia, Chiny, Czechy, Dania, Holandia, Indie, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, USA, Wielka Brytania, Włochy).
Na Poligrafii obecne będą następujące segmenty rynku:
- reprodukcja
- sprzęt do przygotowania form drukowych
- maszyny drukujące
- maszyny i urządzenia introligatorskie
- urządzenia do uszlachetniania papieru
- urządzenia do etykietowania
- urządzenia do produkowania i przetwarzania materiałów poligraficznych
- maszyny do produkcji opakowań zadrukowanych
- urządzenia kontrolno-pomiarowe i pomocnicze
- części zamienne i podzespoły
- usługi poligraficzne
- materiały i akcesoria eksploatacyjne
- wydawnictwa
Każda edycja tych największych w Polsce targów poligraficznych przyciąga profesjonalnych gości. Wśród nich najwięcej jest przedstawicieli: zakładów poligraficznych, drukarń, agencji reklamowych, studiów graficznych, zakładów introligatorskich, hurtowni i sklepów branżowych, firm handlowych działających w branży materiałów i akcesoriów poligraficznych. Tak będzie również w tym roku.
W programie targów znalazły się elementy sprawdzone w czasie poprzednich edycji oraz zupełnie nowe i ważne przedsięwzięcia.
Już sprawdzone…
Konferencja Poligraficzna
Po raz piąty już Polska Izba Druku jest organizatorem Konferencji Poligraficznej. Tematem tegorocznej edycji są „Współczesne rozwiązania informatyczne w poligrafii”. Konferencja ta odbędzie się drugiego dnia targów, w środę 28 marca w Sali Zielonej w Holu Wschodnim w godzinach 10.15-16.30.
Konferencja Policon
W dniach 25-27 marca w Kórniku w Centrum Konferencyjnym „Daglezja” Korporacja Poligrafów Poznańskich SIMP organizuje XXIV Konferencję Naukowo-Techniczną Policon 2007. Partnerem tej konferencji są Międzynarodowe Targi Poznańskie. Celem konferencji jest poszerzanie wiedzy o najnowsze rozwiązania stosowane w branży z możliwością konfrontacji z ekspozycją targową. Tytuł tegorocznej konferencji: „Potrzebni-Konkurencyjni-Nowocześni”.
Miasteczko Drukarń Polskich
Ekspozycja specjalna o nazwie Miasteczko Drukarń Polskich ma na celu promocję polskich usług poligraficznych. Ekspozycja mieści się w pawilonie 3A – czyli w centralnej części targów w bezpośrednim sąsiedztwie oferty związanej z poligrafią reklamową. Jest to jednocześnie centrum dwóch wydarzeń targowych: Międzynarodowych Targów Maszyn, Materiałów i Usług
Poligraficznych Poligrafia oraz targów Euro-Reklama Outdoor Expo. Wydarzenie to jest organizowane we współpracy z Polską Izbą Druku, miesięcznikiem „Wydawca” oraz portalem internetowym PrintinPoland.com.
Coś nowego…
Poligon Poligraficzny
Dzięki inspiracji Fundacji Doskonalenia Kadr Poligraficznych i zaangażowaniu wielu wystawców powstało przedsięwzięcie unikatowe – Poligon Poligraficzny. W miejscu tym zostało zainstalowanych wiele stanowisk edukacyjno-szkoleniowych. Adepci sztuki poligraficznej, niezwykle ważna dla branży grupa zwiedzających, będą mieli niepowtarzalną okazję zapoznać się z różnorodnymi technologiami poligraficznymi na „żywym organiźmie”. Pomoc przy organizacji tego przedsięwzięcia poprzez udostępnienie odpowiednich maszyn zadeklarowały m.in. firmy: Emis, Kodak Polska, Riset, Scorpio, Zrzeszenie Polskich Fleksografów i X-Rite.
Patronat nad tym wydarzeniem objęła Fundacja Doskonalenia Kadr Poligraficznych Oddział Mazowsze, patronat medialny – czasopismo „Świat Druku”.
Poligrafia retro
Dzięki wystawcom – pasjonatom historycznych urządzeń poligraficznych udało się zorganizować ekspozycję specjalną o nazwie „Poligrafia retro”.
A ponadto…
Redakcja Poligrafiki każdego dnia podczas trwania targów będzie wydawać oficjalną gazetkę targową „Poligrafia Daily”, w której „na gorąco” zostaną zrelacjonowane wydarzenia z hal Poligrafii i Euro-Reklamy. Proces drukowania gazetki będzie można obserwować na stoisku firmy Xerox.
Specjalnym znakiem będą oznaczone nowości prezentowane na targach. Podczas targów zostanie rozstrzygnięty konkurs o Złoty Medal MTP oraz konkurs Acanthus Aureus, nagradzający stoiska najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy.
Zwiedzanie ekspozycji
- 27-30 marca, godz. 9.00-17.00
Ceny biletów wstępu
- 27-30 marca – 20 PLN
Wstęp tylko dla profesjonalistów po uprzednim zarejestrowaniu się on-line. Istnieje również możliwość rejestracji na miejscu.
Targi Poligrafia to kompendium wiedzy z dziedziny maszyn, materiałów i usług poligraficznych. To również doskonałe miejsce wymiany informacji i doświadczeń oraz bezpośrednich kontaktów.
Zapraszamy do Poznania!
Szczegóły: www.poligrafia.mtp.pl